Institut
Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale: Tro på Jesus Kristus


»Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale: Tro på Jesus Kristus«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 9, Klassens forberedelsesmateriale

Tro på Jesus Kristus

Billede
en ung holder et billede af Jesus Kristus

Har I nogensinde følt et stærkt ønske om at blive bedre og forandre jer, så I kunne blive mere som Frelseren? Bror Brian K. Ashton, tidligere andenrådgiver i Søndagsskolens hovedpræsidentskab, har sagt: »Det er Kristi lære, der gør det muligt for os at tilgå den åndelige kraft, der vil løfte os fra vores nuværende åndelige stade til et stade, hvor vi kan blive fuldkommengjort som Frelseren« (»Kristi lære«, Liahona, nov. 2016, s. 106). Kristi lære henviser til tro på ham og hans forsoning, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og at holde ud til enden (se 2 Ne 31:2, 10-21; 3 Ne 27:13-22). Når I studerer Kristi lære og begynder med tro på ham, så tænk over ting, I gerne vil forandre, og hvilken person I gerne vil blive.

Afsnit 1

Hvad kan jeg gøre for at styrke min tro på Jesus Kristus?

Følgende sammenfatning forklarer, hvad det vil sige at have tro på Jesus Kristus:

At have tro på Jesus Kristus betyder at stole helt og fuldt på ham – at stole på hans uendelige kraft, intelligens og kærlighed. Det omfatter at tro på hans lærdomme. Det betyder, at selv om vi ikke forstår alt, så gør han … Han står altid klar til at hjælpe os – husk hans opfordring: »Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke« (L&P 6:36) (»Faith in Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Biskop Richard C. Edgley, tidligere rådgiver i det præsiderende biskopråd, har sagt, at »tro er et valg, og det må opsøges og udvikles« (»Tro – valget er dit«, Liahona, nov. 2010, s. 32).

Profeten Alma belærte tydeligt om troens princip. Alma var bekymret for zoramitterne, som var holdt op med at tro på Jesus Kristus og var faldet fra hans kirke. Da Alma og hans medmissionærer drog ud for at prædike blandt dem, opdagede han, at nogle af zoramitterne var blevet ydmyge på grund af deres fattigdom og var modtagelige for hans budskab. Han ønskede, at de skulle forstå, hvordan Frelseren kunne ændre deres liv. (Se Alma 31-32).

Da han underviste zoramitterne, sammenlignede Alma Guds ord med et frø og forklarede, at det vil vokse, når vi planter det i vores hjerte og plejer det omhyggeligt ved at udøve tro (se Alma 32:26-33).

Billede
frø, der begynder at spire
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Når I læser Alma 32:21, 27-30, så overvej at markere ord eller udtryk, der lærer os, hvordan vi kan styrke vores tro.

I en kommentar til Almas metafor om et frø, der repræsenterer Guds ord, sagde præsident Dieter F. Uchtdorf, daværende medlem af Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Alt for ofte betragter vi evangeliet som en landmand, der sår et frø i jorden om morgenen og forventer at spise frugten om eftermiddagen …

Det er ikke nok at vide, at frøet er godt. Vi må »passe det med stor omsorg, så det kan slå rod« (Alma 32:37) …

At være discipel er ikke en tilskuersport. Vi kan ikke forvente at opleve velsignelserne ved tro ved at stå passivt på sidelinjen, mere end vi kan forvente fordelene ved et godt helbred ved blot at sidde i sofaen, se sport i fjernsynet og give sportsfolkene gode råd (»Disciplens vej«, Liahona, maj 2009, s. 76-77).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilket råd kan I give til en, som er modløs, fordi vedkommende har handlet i tro, men endnu ikke har oplevet troens frugter?

Afsnit 2

Hvordan kan det at pleje Guds ord gennem tro føre mig tættere på Jesus Kristus?

Alma sagde, at når frøet spirer og begynder at vokse, kan vi vide, at frøet er godt, og vores tro vil blive styrket. Efter denne indledende vækst advarede Alma om ikke at »lægge troen til side« og forsømme at pleje træet (se Alma 32:30-38).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 32:41-43 og led efter de velsignelser, der følger med, når vi plejer træet med vedvarende, livslang tro.

Billede
mennesker, der holder frugten fra livets træ

Da Alma var færdig med at lære zoramitterne om tro, påpegede han, at det frø, han ville have dem til at så i deres hjerter, var det budskab, at Jesus Kristus er Guds søn, som ville »sone for deres synder, og at han skal opstå igen fra de døde« (Alma 33:22–23). Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har skrevet:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

I den brillante diskurs fører Alma læseren fra den generelle kommentar om tro på Guds ord som et frø til en diskurs med fokus på tro på Kristus som Guds ord, som er vokset til et frugtbærende træ, et træ hvis frugt svarer præcist til Lehis tidligere beskrivelse af Kristi kærlighed … Kristus er frøet, træet og det evige livs frugt (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 169)

Billede
Jesus Kristus
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan har det at handle i tro og så Jesus Kristus og hans evangelium i jeres hjerte påvirket jeres vidnesbyrd og omvendelse?

Afsnit 3

På hvilke måder kan jeg blive velsignet ved at udøve tro på Jesus Kristus?

Da Moroni afsluttede sit arbejde med Mormons Bog, medtog han en prædiken, som hans fader, Mormon, havde holdt mange år tidligere (se Moro 7:1). I denne prædiken underviste Mormon om, hvad man kan opnå ved troens kraft.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Moroni 7:25-26, 33 og tænk over de velsignelser og mirakler, vi kan forvente, når vi udøver tro på Jesus Kristus.

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvordan vores tro på Kristus giver ekstra kraft i vores liv.

Billede
Ældste Richard G. Scott

At opnå urokkelig tro på Jesus Kristus er at fylde sit liv med et strålende lys. Man står ikke længere alene med udfordringer, som man ved, man ikke kan klare på egen hånd, for han har sagt: »Hvis I har tro på mig, skal I have magt til at gøre hvad som helst, jeg anser for tjenligt« (Moro 7:33; fremhævelse tilføjet).

Hvis du er fortvivlet, plaget af overtrædelse, syg, alene eller desperat og behøver trøst og støtte, så bærer jeg vidnesbyrd om, at Herren vil hjælpe dig, hvis du omhyggeligt vil adlyde den åndelige lov, hvorved den hjælp er forjættet. Han er jeres Fader. I er hans børn. Han elsker jer. Han vil aldrig svigte jer. Jeg ved, at han vil velsigne jer (»Opnå Herrens hjælp«, Stjernen, jan. 1992, s. 100)

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Find én eller to personer i Mormons Bog, som udviste tro på Jesus Kristus, og skriv om, hvordan de blev velsignet. Vær forberedt på at dele jeres eksempler med klassen. I kan også overveje, hvordan I har oplevet Herrens kraft, når I har udøvet tro på ham.

Udskriv