Institut
Lektion 25, Klassens forberedelsesmateriale: Bøn og personlig åbenbaring


»Lektion 25, Klassens forberedelsesmateriale: Bøn og personlig åbenbaring«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 25, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 25, Klassens forberedelsesmateriale

Bøn og personlig åbenbaring

Billede
en ung kvinde læser i skriften

Jesus Kristus lovede: »For enhver, der beder, får; og den, der søger, finder; og for den, der banker på, skal der lukkes op« (3 Ne 14:8). Præsident Russell M. Nelson har om dette løfte sagt: »Dette tidløse tilbud om personlig åbenbaring er udstrakt til alle hans børn. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det er sandt!« (»Bed, søg, bank på«, Liahona, nov. 2009, s. 81). Tænk under jeres studie af materialet herover, hvor virksomme jeres bønner er, og hvad I kan gøre for at øge jeres evne til at modtage personlig åbenbaring.

Afsnit 1

Hvad kan jeg gøre for, at bøn bliver en mere meningsfuld del af mit liv?

Da Alma og Amulek førte en gruppe missionærer ud for at genvinde de frafaldne zoramitter, blev de forbløffede, da de så, hvordan zoramitterne tilbad og bad i deres synagoger. Mens de stod på toppen af en platform, som de kaldte Rameumptom, skiftedes forskellige folk til at fremsige en foreskreven bøn, hvor de erklærede, at der ikke vil komme nogen Kristus, og at Gud havde udvalgt dem til at blive frelst. Når gudstjenesten blev afsluttet, tog zoramitterne hjem og »talte aldrig mere om deres Gud«, før de kom tilbage næste uge. (Se Alma 31:12-24). Alma og Amulek blev senere i stand til at undervise en gruppe ydmyge zoramitter i evangeliet, blandt andet om dets sande mening og formålet med bøn (se Alma 32-34).

Billede
Zoramitterne beder på Rameumptom
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 34:17-28, og find de principper Amulek lærte zoramitterne om bøn.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Vælg et eller to vers fra Alma 34:17-28, og omskriv verset eller versene som om Amulek talte i nutidens sprog til en på jeres alder. Tænk for eksempel over rådet om at bede »for flokkene på jeres marker, for at de må forøges« (vers 25), og anvend samme princip på vores nutidige omstændigheder. Vær forberedt på at dele jeres omskrevne vers i klassen. Overvej, hvordan I kan anvende Amuleks lærdomme til at forbedre oprigtigheden og hyppigheden af jeres egne bønner.

Afsnit 2

Hvad kan jeg gøre for at modtage personlig åbenbaring?

I begyndelsen af Mormons Bog nedskrev Nefi sit ønske om at forstå og få et personligt vidnesbyrd om sin fars drøm om livets træ og andre af hans lærdomme (se 1 Ne 10:17).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Nefi 10:17-19, og se efter, hvad vi kan lære af Nefi om personlig åbenbaring. (Bemærk: »Guds hemmeligheder er åndelige sandheder, som kun kendes ved åbenbaring« [Guide til Skrifterne, »Guds hemmeligheder«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org].) For eksempel er en af Guds hemmeligheder blevet afsløret for os, da vi modtog et vidnesbyrd fra Helligånden om, at Mormons Bog er sand.

Billede
Nefi beder

Mens Nefi tænkte over Lehis lærdomme, blev han »taget bort af Herrens Ånd« og modtog sit eget syn (1 Ne 11:1). I dette syn modtog Nefi yderligere viden om sin fars drøm om livets træ, Frelserens jordiske tjenestegerning, fremtiden for sine efterkommere og evangeliets gengivelse i de sidste dage (se 1 Ne 11-14).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad havde Nefi tillid til og tro på om Gud, som øgede hans kapacitet til at modtage personlig åbenbaring?

Efter denne åbenbaringsoplevelse vendte Nefi tilbage til sin fars telt og fandt sine brødre, »og de mundhuggedes, den ene med den anden, angående det, som min far havde talt til dem« (1 Ne 15:2).

Billede
Nefis brødre, der mundhugges
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Nefi 15:3-4, 8-11, og overvej, hvorfor Laman og Lemuel kæmpede for at forstå Lehis lærdomme.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilket eller hvilke spørgsmål har I bragt for Herren, og hvad var jeres oplevelse? Er der bekymringer eller spørgsmål, som I kunne tage til Herren i bøn, men ikke har gjort? Hvis det er tilfældet, hvad afholder jer så fra det?

Senere i Mormons Bog læser vi om en advokat, der hedder Ze’ezrom, som prøvede at undergrave Alma og Amuleks lærdomme. Efter Amulek fangede Ze’ezrom i hans egne løgne, blev Ze’ezrom ydmyg og begyndte at stille Alma oprigtige spørgsmål om evangeliet. Alma lærte Ze’ezrom, at Guds hemmeligheder, eller åbenbaring, kun kan gives til dem, der er ydmyge og trofaste. (Se Alma 11:21-13:31).

Billede
Alma prædiker for mængden
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 12:9-10, og overvej, hvordan jeres nuværende indstilling og handlinger måske styrker eller svækker jeres evne til at modtage åbenbaring.

Præsident Nelson har omkring, hvad vi kan gøre for at øge vores evne til at modtage åbenbaring, sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Find et roligt sted, hvor I regelmæssigt kan gå hen. Ydmyg jer for Gud. Udøs jeres hjerte for vor himmelske Fader. Vend jer til ham for svar og trøst.

Bed i Jesu Kristi navn om jeres bekymringer, jeres frygt, jeres svagheder – ja, selve jeres hjertes længsler. Og lyt så! Nedskriv de tanker, som kommer til jer. Nedskriv jeres følelser, og følg op med de handlinger, I bliver tilskyndet til at gøre. Når I gentager den proces dag efter dag, måned efter måned, år efter år, vil I »udvikle [jer] i åbenbaringens princip« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 131) …

Intet åbner himlen som kombinationen af øget renhed, nøjagtig lydighed, oprigtig søgen, dagligt at mætte sig med Kristi ord i Mormons Bog [se 2 Ne 32:3] og regelmæssig afsat tid til tempeltjeneste og slægtsforskning …

Jeg beder jer om at øge jeres åndelige evne til at modtage åbenbaring. (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad har I tidligere gjort, der har været den største hjælp til, at I kunne modtage åbenbaring? Hvilke yderligere skridt kan I tage for at forbedre jeres evne til at modtage åbenbaring?

Udskriv