Institut
Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale: Bliv som vor himmelske Fader og Jesus Kristus


»Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale: Bliv som vor himmelske Fader og Jesus Kristus«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 18, Klassens forberedelsesmateriale

Bliv som vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Billede
ung kvinde, der ser op mod himmelen

Under sin tjenestetid blandt nefitterne og lamanitterne spurgte Jesus sine tolv disciple: »Hvad slags mænd burde I derfor være?« (3 Ne 27:27). Hvis Herren stillede jer det spørgsmål, hvad ville I så svare? Hvordan kan I opnå jeres fulde potentiale? Overvej, mens I forbereder jer til lektionen, hvordan Frelserens lærdomme kan hjælpe jer med at svare på de spørgsmål. Vælg noget bestemt, som I kan gøre for at blive mere som ham.

Afsnit 1

Kan jeg virkeligt blive fuldkommen som vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Vi læser i Det Nye Testamente om Jesu bjergprædiken, som indeholder lærdomme, der vil hjælpe hans disciple med at blive fuldkomne i sidste ende (se Matt 5-7). Efter sin opstandelse viste Jesus sig i landet Overflod og holdt en lignende prædiken (se 3 Ne 12-14).

I begyndelsen af sit budskab til folket bar Jesus vidnesbyrd om, at de, der »giver agt på ordene« fra hans tolv disciple, vil blive velsignede (3 Ne 12:1). Han gav saligprisningerne, erklærede at han havde opfyldt Moseloven og gav os evangeliets højere lov.

Billede
Frelserens besøg hos folket i Amerika, af Glen S. Hopkinson
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Nefi 12:19-20, 46-48, og se efter, hvad vi kan blive, når vi kommer til Kristus og bestræber os på at leve efter hans højere lov.

Nogle kan måske føle sig forvirret og overvældet af Frelserens befaling om at være fuldkommen. Det kan være en hjælp at vide, at ordet fuldkommen i skrifterne betyder »fuldendt, fuldstændig og fuldt udviklet; fuldstændig retfærdig«, og at »Kristi sande disciple kan blive fuldkomne ved hans nåde og forsoning« (Guide til skrifterne, »Fuldkommen«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Moroni 10:32-33 og se efter, hvordan fuldkommenhed både kræver vores indsats og Herrens nåde.

Billede
Byrden blev fjernet, af Anne Marie Oborn

En måde at definere nåde på er denne: »Ordet nåde, som det anvendes i skrifterne, henviser først og fremmest til den bemyndigende kraft og åndelige heling, som Jesu Kristi barmhjertighed og kærlighed udgør … For at modtage den mulighedsskabende kraft er vi nødt til at adlyde Jesu Kristi evangelium … Herren har lovet, at hvis vi er ydmyge over for ham og tror på ham, så vil hans nåde hjælpe os med at overvinde alle vores personlige svagheder (se Eter 12:27)« (»Grace«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Vores eneste håb om sand fuldkommenhed ligger i at modtage den som en gave fra himlen – vi kan ikke selv gøre os »fortjent« til den. Derfor tilbyder Kristi nåde os ikke blot frelse fra sorg og synd og død, men også frelse fra vores egen vedvarende selvkritik …

Hvis vi holder ud til enden, så vil vores forædling blive færdig og komplet engang i evigheden …

Jeg vidner om, at han i denne og hver eneste time rækker sine naglemærkede hænder frem mod os med den samme nåde, holder fast i os og opmuntrer os, men nægter at slippe os, indtil vi er sikkert hjemme i vores himmelske Forældres favn. (»Så vær da fuldkomne – i sidste ende«, Liahona, nov. 2017, s. 41, 42)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad betyder det for jer at vide, at Jesus Kristus udstrækker sin nåde til jer, og han har forberedt en vej for jer, så I kan blive lige som ham og hans Fader?

Afsnit 2

Hvad kan jeg gøre for at blive mere som Jesus Kristus?

Mens Jesus fortsatte med at undervise nefitterne, delte han dybsindige principper om, hvordan man kan leve efter evangeliets højere lov. Præsident Harold B. Lee sagde:

Billede
Præsident Harold B. Lee

Kristus kom ikke bare til verden for at sone for menneskenes synder, men for at vise verden et eksempel på fuldkommenhedens standard i Guds lov og på lydighed mod sin Fader. I bjergprædiken har Mesteren givet os en slags åbenbaring om sin egen karakter, der er fuldkommen … og har derved givet os det mønster, som vi bør leve efter. (Kirkens præsidenters lærdomme: Harold B. Lee, 2001, s. 203-204)

Billede
Jesus Kristus, af Harry Anderson
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Hvis vi efterstræber at leve efter disse lærdomme, hjælper vi hinanden med at blive fuldkomne ligesom Frelseren. Gennemgå kort følgende liste over emner, der behandles i 3 Nefi 12-14 og find et eller to områder, som I gerne vil fokusere på.

Når I har valgt et emne, studerer I det grundigt og tænker over de tilhørende skriftsteder. For at udvide jeres forståelse af emnet kan I overveje at slå krydshenvisningerne op til de vers, I er ved at studere.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Find et eller flere principper, der undervises om i de skriftsteder, I læser, som kan hjælpe jer med at blive mere som Frelseren. Skriv jeres tanker ned, mens I overvejer følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan det hjælpe mig til at blive mere som Jesus Kristus, hvis jeg lever efter princippet i dette skriftsted?

  • Hvordan var Jesus et eksempel på dette princip?

  • Hvordan har dette princip velsignet mit eller andres liv?

  • Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at realisere det princip i mit liv?

Udskriv