Institut
Lektion 28, Klassens forberedelsesmateriale: Kom til Kristus


»Lektion 28, Klassens forberedelsesmateriale: Kom til Kristus«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 28, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 28, Klassens forberedelsesmateriale

Kom til Kristus

Billede
Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hofmann

Præsident Russell M. Nelson har observeret, at »studiet af Mormons Bog er mest udbytterigt, når man koncentrerer sig om dens hovedformål – at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus. I sammenligning med dette er alle andre emner af mindre betydning« (»Et vidnesbyrd om Mormons Bog«, Liahona, jan. 2000, s. 82). Hvordan har jeres studium af Mormons Bog hjulpet jer til at komme Jesus Kristus nærmere? Spørg under jeres studium jer selv om, hvad I kan gøre for at komme mere fuldt til ham.

Afsnit 1

Hvilken kraft har jeg ret til, hvis jeg bygger min grundvold på Jesus Kristus?

30 f.Kr var nefitterne »faldet ned i en tilstand af vantro og forfærdelig ugudelighed« og »ved at blive modne til udryddelse« (Hel 4:25; 5:2). Nefi trak sig tilbage fra dommersædet, fordi han var udmattet af sit folks ugudelighed, og viede resten af sit liv til at forkynde evangeliet sammen med sin bror Lehi (se Hel 5:4). Før de tog af sted på deres mission, huskede de et vigtigt råd, de havde fået af deres far, Helaman.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Helaman 5:9-12, og vær opmærksom på, hvad Helaman lærte sine sønner, at de behøvede for at opbygge deres liv på Jesu Kristi grundvold.

Billede
tornado
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Helaman beskrev livets udfordringer ved at sammenligne dem med stormvejr. Hvilke storme står I overfor, som I kan bruge Herrens hjælp til?

Søster Sheri L. Dew fortalte, mens hun tjente i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, hvorfor Jesus Kristus er det eneste sikre fundament:

Billede
Søster Sheri L. Dew

Overladt til sine egne evner vil det naturlige menneske uvægerligt bukke under for Satan (se Mosi 3:19), som svigter sit bytte, når han først har lokket dem bort fra den lige og snævre sti. Men Frelseren vil føre dem, som følger ham, hele vejen hjem …

Herren kender vejen, fordi han er vejen og vores eneste chance for at komme gennem jordelivet med succes … Hans forsoning tilvejebringer al den kraft, fred, lys og styrke, vi har brug for, så vi kan klare livets udfordringer - alt fra vore egne fejltagelser og synder til prøvelser, hvorover vi ikke har nogen kontrol, men alligevel føler smerte ved.

Han lovede, at hvis vi vil bygge vores liv på hans klippe, vil djævelen ikke have magt over os (se Hel 5:12). Og han har lovet, at han aldrig vil lade os i stikken eller svigte os (se Hebr 13:5). Der er ganske enkelt ikke noget lignende på jorden. Intet med hensyn til forpligtelse, magt eller kærlighed. Han er vores eneste chance. (»Vores eneste chance«, Liahona, juli 1999, s. 77-78)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan har det hjulpet jer til at modstå livets storme, at I har bygget jeres grundvold på Jesus Kristus?

Afsnit 2

Hvad kan jeg gøre for at komme til Jesus Kristus?

I det sidste kapitel af Mormons Bog inviterer Moroni alle folk til at komme til Jesus Kristus.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Moroni 10:30, 32-33 og se efter, hvad Moroni sagde, der kommer ud af vores valg om at komme til Jesus Kristus.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvad det vil sige at »komme til Kristus« (Moroni 10:30, 32):

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Kom til Kristus er en forkortelse, en måde at beskrive frelsesplanen på med tre ord. Det betyder at opnå frugterne ved hans forsoning og opstandelse – i sidste ende det evige liv. Evigt liv afhænger af udøvelsen af vores handlefrihed, men det er kun muligt gennem Jesu Kristi nåde. At komme til ham betyder at gøre det, der kræves for at gribe fat i den nåde – den tilgivende, helliggørende, forvandlende og forløsende kraft i hans uendelige sonoffer. (»Derfor forkynder vi evangeliet«, Liahona, aug. 2014, s. 31)

Billede
hånd, der rækker mod lyset

Præsident Tad R. Callister, der tidligere tjente som hovedpræsident for Søndagsskolen, har forklaret Herrens nåde på denne måde:

Billede
Præsident Tad R. Callister

Takket være sin forsoning har Frelseren en magtfuld kraft, der somme tider omtales som nåde [se Bible Dictionary, »Grace«; se også Guide til skrifterne, »Nåde«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org], der kan hjælpe os til at overvinde vores svagheder og ufuldkommenheder og således bistå os i vores stræben efter at blive mere som ham.

Moroni sagde således: »Ja, kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham … så I ved hans nåde kan blive fuldkomne i Kristus« [Moroni 10:32]. Der lader til at være mindst to kanaler eller midler, hvorved vi kan benytte os af denne magtfulde kraft, der kan forfine os, ja tilmed fuldkommengøre os.

For det første de frelsende ordinancer … Somme tider kan vi komme til at tænke på ordinancer som en tjekliste, at de er nødvendige for ophøjelse, men i virkeligheden udløser hver eneste en guddommelig kraft, der hjælper os til at blive mere som Kristus …

Endnu en kanal for denne magtfulde kraft er Åndens gaver. Takket være Kristi forsoning er vi berettigede til at modtage Helligåndsgaven og dens dertil hørende åndelige gaver. Disse gaver er guddommelige egenskaber, så derfor bliver vi, hver gang vi opnår en af Åndens gaver, mere ligesom Gud. (»Nådens gave«, Liahona, maj 2019, s. 87)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk på, hvad I kan opnå med Herrens mulighedsgivende kraft, eller nåde. Hvad gør I for at byde Herrens nåde og hjælp ind i jeres liv?

Afsnit 3

Hvordan har Mormons Bog ført mig til Jesus Kristus og hjulpet mig med forblive trofast mod ham?

Da Moroni forkortede jereditternes optegnelse, som nu er en del af Mormons Bog, udtrykte han bekymring for, at fremtidige læsere ville »gøre nar af dette på grund af vor svaghed med hensyn til at skrive« (Eter 12:23). Herren trøstede Moroni ved at udtale, »min nåde er tilstrækkelig for de sagtmodige, så de ikke vil drage fordel af jeres svaghed« (Eter 12:26). Moroni bad så for ikke-jøderne, han vidnede om, at han havde set Jesus og gav så en vigtig opfordring til alle, som siden hen ville læse Mormons Bog (se Eter 12:36-41).

Billede
ung kvinde, der læser Mormons Bog
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Eter 12:41, og overvej, hvordan I har reageret på Moronis opfordring i løbet af dette undervisningsforløb.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Tænk under jeres forberedelser til den sidste lektion over, hvordan jeres studium af Mormons Bog har hjulpet jer med at komme til Kristus og blive mere som ham. Identificer specifikke tanker, følelser, indtryk eller oplevelser, som har styrket jeres vidnesbyrd og gjort jeres omvendelse dybere. Nedskriv jeres tanker.

Forbered jer på undervisningsforløbets sidste dag ved at vælge og færdiggøre en af følgende aktiviteter:

  • Mulighed 1: Vælg et skriftsted eller en lærdom fra Mormons Bog, som især har hjulpet jer med at komme til Kristus. Skriv så ned, hvordan det eller den har påvirket jer.

  • Mulighed 2: Find en person i Mormons Bog, hvis eksempel har hjulpet jer til bedre at forstå, hvad det vil sige at komme til Kristus. Skriv så ned, hvad I har lært.

  • Mulighed 3: Tænk over, hvordan jeres nylige studium af Mormons Bog har inspireret jer til at komme til Kristus. Beskriv, hvordan jeres vidnesbyrd er vokset, og hvordan jeres omvendelse til Frelseren er blevet styrket.

Når I har skrevet jeres tanker og følelser ned, så overvej bønsomt, hvem der kan blive velsignet af det, I har skrevet ned. Del det så med dem. Vær også forberedt på at dele jeres tanker med klassen.

Udskriv