Institut
Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus


»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus

Billede
en ung kvinde læser Mormons Bog

Velkommen til Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Sandhederne i Mormons Bog har kraft til at hele, opmuntre, genopbygge, hjælpe, styrke, trøste og glæde vores sjæl« (»Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?« Liahona, nov. 2017, s. 62). Når I studerer og efterlever de sandheder, der omtales i dette kursus, vil I opleve sandheden af præsident Nelsons ord. Jeres vidnesbyrd om Mormons Bog og jeres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil øges, og I vil blive mere som dem.

Bemærk: Dette forberedelsesmateriale vil give jer et grundlag for at lære i klassen. Studium af forberedelsesmaterialet til hver lektion inden klassen vil give jer en dybere og mere meningsfuld læringsoplevelse.

Afsnit 1

Hvordan kan studium af Mormons Bog forbedre mit liv?

I begyndelsen af genoprettelsen af evangeliet erklærede profeten Joseph Smith:

Billede
Profeten Joseph Smith

Jeg fortalte brødrene, at Mormons Bog var den mest korrekte bog på jorden og vor religions slutsten, og at et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog. (Indledningen til Mormons Bog, afsnit 6)

Siden udgivelsen af Mormons Bog har millioner af mennesker opdaget sandheden af denne udtalelse.

Ældste Peter M. Johnson fra De Halvfjerds delte et eksempel på, hvordan Mormons Bog velsignede hans liv som en ung mand:

Billede
Ældste Peter M. Johnson

Da jeg skulle påbegynde min doktorgrad, blev jeg modløs. Det år blev der kun optaget fire studerende, og de andre studerende var fremragende. De havde højere karakterer og mere arbejdserfaring i lederstillinger, og de udstrålede tillid til deres evner. Efter mine første to uger i uddannelsen begyndte modløshed og tvivl at bide sig fast. Det overvældede mig næsten.

Jeg besluttede, at hvis jeg skulle fuldføre denne fireårs-uddannelse, skulle jeg læse hele Mormons Bog hvert semester. Hver dag, når jeg læste, erkendte jeg Frelserens udtalelse om, at Helligånden ville lære mig alt og ville minde mig om alt (se Joh 14:26). Det bekræftede på ny, hvem jeg er som Guds søn, mindede mig om ikke at sammenligne mig med andre og gav mig troen på min guddommelige rolle med at få succes … Læs og studér Mormons bog hver dag, hver dag, hver dag. (»Kraft til at overvinde Modstanderen«, Liahona, nov. 2019, s. 111).

Præsident Ezra Taft Benson sagde, at »vi må gøre Mormons Bog til det centrale i vore studier, [fordi] den er skrevet til vor tid« (»Vor religions slutsten«, Stjernen, aug. 1992, s. 6). Når I læser følgende udtalelse af præsident Nelson, så overvej at markere, hvordan Mormons Bog kan velsigne vores liv, særligt i vor tid.

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Mine kære brødre og søstre, jeg vidner om, at Mormons Bog virkelig er Guds ord. Den indeholder svar på nogle af livets mest tungtvejende spørgsmål. Den forkynder Kristi lære. Den uddyber og tydeliggør mange af de »tydelige og dyrebare« (se 1 Ne 13:29-33) sandheder, der var gået tabt gennem tiden og de utallige oversættelser af Bibelen.

Mormons Bog giver den fyldigste og mest myndige forståelse af Jesu Kristi forsoning, man kan finde noget sted … Hele kraften i Jesu Kristi evangelium er indeholdt i Mormons Bog. Punktum.

Mormons Bog belyser både Mesterens lære og udstiller modstanderens taktik. Mormons Bog forkynder den sande lære for at fordrive falske religiøse overleveringer – som for eksempel barnedåb. Mormons Bog giver livet mening ved at tilskynde os til at tænke nøje over potentialet i det evige liv og »aldrig ophørende lykke« (Mosi 2:41; se også Alma 28:12). Mormons Bog knuser den falske opfattelse af, at lykke kan findes i ugudelighed,10 og at personlig godhed er alt, der kræves for at vende tilbage til Guds nærhed. Den ophæver den fejlagtige opfattelse af, at åbenbaring ophørte med Bibelen, og at himlene er lukket i dag. (»Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 62).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilke velsignelser har I eller en, I kender, fået ved at studere Mormons Bog? Hvilke velsignelser håber I, der vil komme til jer ved at studere Mormons Bog de næste måneder?

Afsnit 2

Hvordan kan et studium af Mormons Bog styrke mit vidnesbyrd om Jesus Kristus?

Profeten Nefi lærte i et syn, at det centrale fokus i Mormons Bog (og andre sidste dages skrifter) er at bære vidnesbyrd om, at Jesus Kristus »er den evige Faders Søn og verdens frelser, og at alle mennesker skal komme til ham, ellers kan de ikke blive frelst« (1 Ne 13:40).

Billede
Kristi billede, af Heinrich Hofmann

Nefi arbejdede hårdt hele sit liv »for at formå [sine] børn og også [sine] brødre til at tro på Kristus« (2 Ne 25:23). Og i slutningen af sin optegnelse gav han et endeligt vidnesbyrd om Mormons Bogs kraft til at bringe alle til Kristus.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 2 Nefi 33:6-10 og se efter, hvordan Nefi håbede, at hans ord ville påvirke jer.

Præsident Benson bemærkede, at mange i hele verden ville afvise Jesu Kristi guddommelighed. Han forklarede:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

Man betvivler hans mirakuløse fødsel, hans fuldkomne levned og virkeligheden ved hans herlige opstandelse. Mormons Bog forkynder i enkle og utvetydige vendinger sandheden af alle disse lærdomme. Den giver os tillige den mest udtømmende forklaring på læren om forsoningen. Denne guddommeligt inspirerede bog er virkelig en slutsten i vidnesbyrdet til verden om, at Jesus er Kristus … [Mormons Bogs] vidnesbyrd om Mesteren [fremstår] klart, ufortyndet og fuld af kraft. (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 130)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Brug lidt tid på at tænke over, hvad I har lært og følt om Jesus Kristus gennem jeres studie af Mormons Bog. Hvad kan I gøre for at gøre jeres studium af Mormons Bog en mere Kristuscentreret oplevelse?

Afsnit 3

Hvordan kan jeg effektivt bruge dette forberedelsesmateriale til at forbedre min oplevelse i klassen?

Da Jesus Kristus viste sig for nefitterne i landet Overflod, gav han alle en mulighed for at føle sårene i hans hænder og fødder, og derefter underviste han skaren i sin lære. Han erklærede, at de, der troede på ham og efterlevede hans lærdomme ville modtage store velsignelser i dette liv og blive oprejst på den yderste dag (se 3 Ne 11:29-40; 15:1).

Billede
Kristus i landet Overflod, af Simon Dewey

Da Frelseren forberedte sig på at tage af sted sidst på dagen, så han på skaren og gav vigtige råd om, hvordan de skulle forberede sig på det, han ville undervise dem i den næste dag.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Ne 17:2-3 og se efter det, Frelseren lærte dem om, hvordan man forbereder sig på at lære om evangeliet.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

I kan finde frem til og nedskrive et mål, I kan arbejde på i løbet af dette kursus for at blive en mere flittig elev i Herrens evangelium. Overvej at lave en plan, der omfatter, hvornår I vil studere forberedelsesmaterialet til hver klasse.

Billede
ikon, drøftelse

Del med læreren

Send om muligt noget eller alt af følgende information til jeres lærer elektronisk. Eller I kan skrive en besked, der kan leveres senere.

  1. Hvad synes I om Mormons Bog?

  2. Hvordan håber I på at vokse, mens I tager dette kursus?

  3. Hvilke spørgsmål vil I gerne tale om på et tidspunktet i løbet af dette kursus?

Udskriv