Institut
Lektion 19, Klassens forberedelsesmateriale: Retfærdig levevis i ugudelige tider


»Lektion 19, Klassens forberedelsesmateriale: Retfærdig levevis i ugudelige tider«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 19, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 19, Klassens forberedelsesmateriale

Retskaffen levevis i ugudelige tider

Billede
ung mand, der læser i skrifterne

Præsident Ezra Taft Benson fortalte os, at Mormons Bog »styrker Kristi ydmyge tilhængere mod den ondes anslag, planer og lære i vor tid« (»Mormons Bog er Guds ord«, Stjernen, aug. 1988, s. 5). I vil i denne del få mulighed for at lære, hvordan Mormons Bog viser disse farer, så I bedre kan beskytte jer selv. Se under studiet til denne lektion efter principper, der kan hjælpe jer med at leve retfærdigt i ugudelige tider.

Afsnit 1

Hvordan kan jeg forblive trofast mod Herren, når jeg bliver forfulgt for at efterleve evangeliet?

Da Helaman, Helamans søn, satte sig i dommersædet, oplevede nefitterne en periode med fred og titusindvis af folk sluttede sig til Kirken. Da Kirken oplevede fremgang, blev nogle af medlemmerne hovmodige og begyndte at forfølge Jesu Kristi ydmyge følgere. (Se Hel 3:20-34).

Billede
hovmodige nefitter, der forfølger en mand
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Helaman 3:33-35 og se efter, hvordan Kristi ydmyge følgere reagerede på forfølgelsen fra andre medlemmer af Kirken.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk på engang, hvor I har oplevet eller været vidne til sårende adfærd og fjendtlige ord fra et andet medlem af Kirken. Hvordan reagerede I? Hvad kan I lære af disse ydmyge hellige om, hvordan man konfronterer den slags forfølgelse?

Afsnit 2

Hvordan kan jeg være retfærdig, når jeg er omgivet af ugudelighed?

Profeten Mormon og hans søn Moroni levede i en tid med omfattende ugudelighed. På grund af synd og vantro fandt der ikke længere mirakler sted, og Helligånden var ikke længere hos folket. Satans kraft dominerede landet. (Se Morm 1:13-19). I sit brev til sin søn Moroni beskrev Mormon folkets situation og konkluderede, at de var så moralsk fordærvede, at de var »uden civilisation« (Moro 9:11). Vold, krig og blodsudgydelse rasede i landet, da lamanitterne og nefitterne konstant kæmpede mod hinanden. Til sidst fik lamanitterne overtaget, og Mormon og Moroni blev vidner til nefitternes fuldstændige tilintetgørelse (se Morm 2-6; 8:1-3, 7).

Billede
Mormon tager afsked med en engang stor nation, af Arnold Friberg
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Mormon 1:1-2, 15 og Moroni 9:25-26, og vær opmærksom på nogle årsager til, at Mormon og Moroni var i stand til at forblive trofaste, selv da de var omgivet af ugudelighed.

I en tale om kraften ved at fokusere på Frelseren i en syndig verden har præsident Joy D. Jones, Primarys hovedpræsidentskab, sagt:

Billede
Præsident Joy D. Jones

Hvis verdens pres er stærkere, end den tro på og tillid vi har til Frelseren, så vil verdens pres vinde hver eneste gang …

Selvom det ofte er nemmere at være åndeligt passiv, end det er at gøre en åndelig indsats for at ihukomme og omfavne vores guddommelige identitet, har vi ikke råd til den eftergivenhed i disse sidste dage. Må vi … »vær[e] trofast[e] i Kristus … måtte Kristus løfte [os] op, og måtte hans lidelser og død … og hans barmhjertighed og langmodighed og håbet om hans herlighed og om det evige liv bo i [vores] sind for evigt« (Moroni 9:25). Når Frelseren løfter os højere op, kan vi mere klart se, ikke blot hvem, vi er, men også at vi er tættere på ham, end vi nogensinde kunne have forestillet os. (»Umådelig værdi«, Liahona, nov. 2017, s. 15)

Billede
Kristus midt blandt dem, af Judith Mehr

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har båret følgende vidnesbyrd om, hvordan Herren hjælper de trofaste i en ugudelig verden:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Vores tid er ikke en uforudset tid, og Herren har sørget for vores og vores elevers åndelige sikkerhed … Idet ondskaben i verden vokser, er der en kompenserende kraft i åbenbaring og åndelige gaver, der gives de retfærdige. Herren giver os yderligere kraft og styrke, når vi er villige til at forblive retfærdige i en ugudelig verden. (»Et klasseværelse med tro, håb og næstekærlighed« (En aften med ældste Neil L. Andersen, 28. feb. 2014), ChurchofJesusChrist.org).

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Find en person eller en gruppe af mennesker i Mormons Bog, der på samme måde som Mormon eller Moroni var konfronteret med ugudelighed og forblev trofaste over for Herren. Mens I tænker over dette eksempel, så se efter skriftsteder, der kan give en bedre indsigt i denne person (eller gruppe af mennesker). Skriv jeres tanker ned om følgende spørgsmål:

  • Hvordan vil I beskrive den ugudelighed, som denne person (eller gruppe af mennesker) stod over for?

  • Hvad gjorde denne person (eller gruppe af mennesker), som man kan gøre for at forblive trofast mod Herren, når man står over for verdens ugudelighed og fristelser?

Mød op til lektionen forberedt på at dele jeres eksempel. I kan også møde forberedte på at dele et eksempel på en, I kender personligt, som har været konfronteret med ugudelighed og er forblevet trofast over for Herren.

Udskriv