Institut
Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale: Jesus Kristus drager omsorg en for en


»Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale: Jesus Kristus drager omsorg en for en«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 16, Klassens forberedelsesmateriale

Jesus Kristus drager omsorg en for en

Billede
En efter en, af Walter Rane

Den opstandne Kristi tjenestegerning blandt folket i landet Overflod giver os et stærkt vidnesbyrd om Jesu Kristi guddommelighed og et slående eksempel på, hvordan man tjener andre. Mens I studerer materialet her, så tænk over, hvad I kan gøre for at styrke jeres vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er jeres Frelser. Mens I reflekterer over, hvordan han drog omsorg, så tænk over, hvem der kan have brug for at føle Frelserens kærlighed gennem jer.

Afsnit 1

Hvordan kan jeg styrke mit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er min Frelser?

Efter den store ødelæggelse og de tre dages mørke, der var et tegn til folk om, at Frelseren var død, samlede omkring 2.500 mænd, kvinder og børn sig rundt om templet i landet Overflod. De hørte en stemme, som de først ikke forstod. Da de fortsatte med at lytte, forstod de, at det var vor himmelske Faders stemme, som introducerede Sønnen, Jesus Kristus. (Se 3 Ne 11:1-10). Derefter steg Frelseren ned fra himlen og erklærede: »Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden« (3 Ne 11:10).

Billede
Jesus Kristus viser sig for nefitterne, af Arnold Friberg

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har om dette øjeblik sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Den tilsynekomst og den erklæring udgjorde hele omdrejningspunktet, det største øjeblik i hele Mormons Bog. Det var manifestationen og forordningen, der havde oplyst og inspireret alle nefitiske profeter i de foregående 600 år …

Alle havde talt om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om hans tilsynekomst – og her var han så rent faktisk. Den store dag! Den Gud, som kunne forvandle enhver mørk nat til strålende morgengry, var kommet(Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 250)

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Nefi 11:13-17 og se efter, hvad folket gjorde for at styrke deres vidnesbyrd om, at Jesus var den opstandne Kristus.

Billede
Kristus i landet Overflod, af Simon Dewey
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad kan man lære om Jesu Kristi karakter ud fra hans omgang med nefitterne og lamanitterne?

Ældste Walter F. González fra De Halvfjerds har sagt følgende om folks oplevelse af at være vidne til den opstandne Kristus:

Billede
Ældste Walter F. González

»Kom til mig, så I kan føle og se« (3 Ne 18:25). Dette var en befaling, som Frelseren gav de tidlige indbyggere i det fordums Amerika. De følte med deres hænder og så med deres øjne, at Jesus var Kristus. Denne befaling er ligeså vigtig for os i dag, som den var for dem på deres tid. Når vi kommer til Kristus, kan vi også føle og »med vished« (3 Ne 11:15) vide – ikke med vores hænder og øjne, men med hele vores hjerte og sind – at Jesus er Kristus.

En måde at komme til Kristus på er ved at stræbe efter at lære de grundlæggende sandheder med vores hjerte. Når vi gør dette, vil tilskyndelser, der kommer fra Gud, give os kundskab, som vi ikke kan få på anden måde(»Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2012, s. 81)

Billede
ikon, nedskriv

Skriv jeres tanker ned

Skriv en oplevelse ned i jeres personlige notesbog, der har styrket jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus, mens I reflekterer over jeres vidnesbyrd om ham. I kan også finde en salme, der afspejler, hvordan I føler for Frelseren. Skriv så de følelser ned, I får, når I hører eller synger salmen.

Afsnit 2

Hvad kan jeg lære om tjenestegerning fra Frelserens eksempel?

Efter at Frelseren havde givet hver enkelt person mulighed for at mærke sårene på hans hænder og fødder, kaldte han tolv disciple og lærte mængden mange vigtige sandheder (se 3 Ne 11-16). Da Jesus gjorde sig klar til at tage afsted, sagde han: »Jeg fornemmer, at … I ikke kan forstå alle mine ord«, og han bad folk om at tage hjem, tænke over det, han havde lært dem, og forberede sig på, at han ville vende tilbage den følgende dag (3 Ne 17:1-3).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Nefi 17:5-10 og se efter, hvordan Herren var et eksempel på venlighed og medfølelse, mens han udførte sin gerning blandt folket.

Efter Frelseren havde helbredt folkemængden, befalede han, at alle »deres små børn skulle bringes frem« til ham (3 Ne 17:11), og at alle andre skulle knæle. Han bad derefter bønner for dem, der var »så store og vidunderlige« (vers 16-17), at folkemængden blev overvældet af glæde. (Se 3 Ne 17:10-19).

Billede
Kristus og børn fra Mormons Bog, af Del Parson
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Nefi 17:19-24 og tænk over, hvorfor det gav Frelseren glæde at drage omsorg.

Præsident Jean B. Bingham, Hjælpeforeningens hovedpræsident, har talt om vigtigheden af at følge Frelserens eksempel, når vi drager omsorg og tjener andre:

Billede
Præsident Jean B. Bingham

Når alt er sagt og gjort, vises sand omsorg en for en med kærlighed som motivationen. Værdien, fortjenesten og vidunderet ved oprigtig omsorg er, at den virkelig forandrer andres liv! Når vores hjerte er åbent og villigt til at vise kærlighed og inkludere, opmuntre og trøste, vil kraften i vores omsorg være uimodståelig. Når det er kærlighed, som er motivationen, vil mirakler finde sted …

Frelseren er vores eksempel i alt – ikke blot på, hvad vi bør gøre, men også hvorfor vi bør gøre det (se Ef 5:2). (»»Udvis omsorg som Frelseren«, Liahona, maj 2018, s. 106)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk på en, som måske har brug for jeres hjælp. Hvordan kan I følge Frelserens eksempel og udvise venlighed og medfølelse over for den person?

Udskriv