Institut
Lektion 26, Klassens forberedelsesmateriale: Når jeres tro er blevet prøvet


»Lektion 26, Klassens forberedelsesmateriale: Når jeres tro er blevet prøvet«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 26, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 26, Klassens forberedelsesmateriale

Når jeres tro er blevet prøvet

Billede
ung mand, der ser gennem et vindue

Har I nogen sinde bedt om et mirakel? Søger I dybere åndelig vished om Jesus Kristus og hans evangelium? Er der noget, som I håber på at modtage fra Herren lige nu? Tænk over disse håb og ønsker, når I studerer om tro, og hvordan Mormons Bog lærer os at udvise den.

Afsnit 1

Hvordan kan udøvelse af tro på Jesus Kristus hjælpe mig til at lære og udvikle mig, når jeg bliver prøvet?

I Eters Bog skrev Moroni, hvordan Herren, sendte profeten Eter for at forkynde tro, omvendelse og håb for folket midt i krig, oprør og fremherskende ugudelighed i det jereditiske samfund.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Eter 12:3-7, 12, 18, og overvej, hvorfor tro på Gud er væsentligt for vores åndelige fremgang.

Eftersom Herren elsker os og ønsker, at vi oplever fremgang, giver han os muligheder for at prøve vores tro på ham. Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Ældste Richard G. Scott

Hver gang du prøver din tro – dvs. hver gang du handler værdigt på en tilskyndelse – vil du modtage Åndens bekræftende vidnesbyrd. Når du bevæger dig ud over grænserne for din egen forståelse og ind i tvivlens tusmørke, når du udøver tro, bliver du ledt til løsninger, som du ellers aldrig ville have fundet. (»Den forvandlende kraft ved tro og karakterstyrke«, Liahona, nov. 2010, s. 44)

Billede
ung kvinde, der ser på solnedgangen

Tænk over nogle tidspunkter i jeres liv, hvor I handlede med tro på Herren og efterfølgende modtog åndelig vished. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede engang, hvordan det hjalp ham til at udvikle sig åndeligt at forblive trofast under en prøvelse:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Selvom jeg led dengang, så er jeg, set i bakspejlet, taknemlig for, at der ikke altid var en hurtig løsning på mit problem. Det faktum, at jeg var tvunget til at henvende mig til Gud om hjælp næsten dagligt over en længere periode, lærte mig virkelig at bede og få svar på mine bønner og lærte mig på en meget praktisk måde at sætte min lid til Gud. Jeg lærte min Frelser og min himmelske Fader at kende på en måde og i en grad, som jeg måske ikke ville have gjort ellers, eller som ville have taget meget længere tid … Jeg lærte at stole på Herren af hele mit hjerte. Jeg lærte at vandre med ham dag for dag. (»Se hen til Gud, hver dag«, Liahona, feb. 2015, s. 50)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilke lektier har I lært, og hvilke velsignelser har I modtaget ved at forblive trofast i svære tider? Hvordan kan den slags oplevelser hjælpe jer med at komme tættere på Jesus Kristus?

Afsnit 2

På hvilke måder kan jeg blive velsignet og styrket ved at udøve tro på Jesus Kristus?

Som beskrevet i Eter 12:7-22 gav Moroni eksempler på folk, der udviste tro og blev velsignet med mirakler, åbenbaringer, udfrielse, omvendelse og løfter. Som en kommentar til Jereds bror, der flyttede bjerget Zerin ved hjælp af Herrens kraft, fastslog Moroni: »Og hvis han ikke havde haft tro, ville det ikke have flyttet sig, altså virker [Herren], efter at mennesker har fået tro« (Eter 12:30).

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Tro på Jesus Kristus driver os til at gøre ting, vi ellers ikke ville gøre. Tro, der motiverer os til at handle, giver os mere adgang til hans kraft. (»Træk på Jesu Kristi kraft i vores tilværelse«, Liahona, maj 2017, s. 41)

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Find skriftsteder eller beretninger fra Mormons Bog, der viser folk, som modtager guddommelig hjælp, efter at have udvist tro på Jesus Kristus. Hvis I gerne vil have nogle eksempler, kan I overveje at læse følgende:

Efter I har studeret et af disse skriftsteder eller et, som en af jer har foreslået, så tænk over følgende spørgsmål, og skriv jeres svar ned. Vær forberedt på at dele jeres indsigt i klassen.

  1. Hvordan udøvede de enkelte personer eller folk tro på Jesus Kristus? Hvilke velsignelser og guddommelig kraft gav Herren, efter de havde udøvet tro på ham?

  2. Hvilke principper eller handlemåder kan I lære af dette skriftsted? Hvordan kan I anvende dem i jeres liv?

Billede
Jereditiske fartøjer, af Gary E. Smith

Ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds’ Præsidium, har sagt følgende om at leve ved troen:

Billede
Ældste L. Whitney Clayton

Gud beder os om at bære over med ham – stole på ham og følge ham. Han bønfalder os om »ikke at bestride det, fordi I ikke ser det.« Han advarer os om, at vi ikke skal forvente nemme svar eller hurtige løsninger fra himlen. Tingene løser sig, når vi står fast, når vores »tro [bliver] … prøvet«, uanset hvor svær den prøve er, eller hvor lang tid svaret er om at komme [se Eter 12:6]. Jeg taler ikke om »blind lydighed« [se Boyd K. Packer, »Handlefrihed og kontrol«, Den Danske Stjerne, maj 1983, s. 115], men gennemtænkt tillid til Herrens fuldkomne kærlighed og fuldkomne tidsplan. (»Gør, hvad som helst han siger til jer«, Liahona, maj 2017, s. 99)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad kan Herren bede jer om at gøre, som ville kræve, at I handlede i tro? Hvordan kan I udvise jeres tro på han, mens I bevæger jer fremad?

Afsnit 3

Hvad skal jeg gøre for at få eller styrke mit personlige vidnesbyrd om Mormons Bog?

Efter den nefitiske civilisations undergang, stod Moroni helt alene tilbage for at færdiggøre Mormons Bog. Før han forseglede optegnelsen, gav han nogle råd og opmuntrende ord. Han tilskyndede fremtidige læsere til at gå til Mormons Bog med tro, så de kunne modtage et personligt vidnesbyrd fra Helligånden om, at den er sand.

Billede
Moroni skriver på guldplader
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Moronis invitation i Moroni 10:3-5, og overvej at markere, hvordan vi kan udøve tro på Jesus Kristus og blive sikre på, at Mormons Bog er sand.

Billede
to unge voksne, der læser Mormons Bog

Mens han tjente som medlem af De Halvfjerds’ Kvorum forklarede ældste Gene R. Cook, hvordan det er en troshandling at acceptere Moronis invitation:

Billede
Ældste Gene R. Cook

Læg mærke til den særlige måde, hvorpå vi modtager svar fra Gud: Vi skal »spørge af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet [vi] har tro på Kristus« [Moroni 10:4]. Tænk over formuleringen at have »tro på Kristus«. Dette understreger en vigtig sindstilstand. At have tro på Kristus betyder, at vi accepterer, at der er en Gud; accepterer, at Gud gennem sin søn Jesus Kristus og hans kraft kan svare på vores bønner; og tro på, at Gud kan manifestere sandheden for os. Vi rykker os fra et neutralt ståsted ved på den måde at udvise tro på Kristus. Vi handler! Selv om vores tro muligvis er lille, gør vi som Alma har lært os: Vi udøver »den mindste smule tro, ja, selv om [vi] ikke kan gøre mere end ønske at tro, lad da det ønske virke i [os]« (Alma 32:27). (»Moroni’s Promise«, Ensign, apr. 1994, s. 14)

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Overvej, hvordan Moronis invitation og løfte følger mønstret om at modtage et vidnesbyrd efter at have udøvet tro (se Eter 12:6). Hvad har I oplevet med at modtage et vidnesbyrd om sandheden af Mormons Bog? Hvad kan I gøre for enten at modtage jeres eget vidnesbyrd om Mormons Bog eller give mere dybde til et, I allerede har?

Udskriv