Institut
Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale: Omvendelse og tilgivelse


»Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale: Omvendelse og tilgivelse«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale

Omvendelse og tilgivelse

Billede
ung kvinde grubler

Omvendelse er en del af Jesu Kristi lære. Det er hans gave til dem, der ønsker at forandre sig og blive renset for synd. Kan I huske, hvad I følte, da I oprigtigt undskyldte for og angrede noget tidligere? Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Husk, at sand omvendelse er ikke en straf. Det er en håbefuld vej, der fører til en herlig fremtid« (»Personlig styrke gennem Jesu Kristi forsoning«, Liahona, nov. 2013, s. 84). Når I forbereder jer på lektionen, så overvej, hvordan Frelserens gave af omvendelse og tilgivelse giver jer mulighed for at lære, vokse og blive mere som ham.

Afsnit 1

Hvordan kan jeg virkelig omvende mig og modtage Herrens tilgivelse for mine synder?

Alma den Yngre troede ikke på det, han lærte af sin far, Alma den Ældre. Sammen med kong Mosijas sønner prøvede Alma den Yngre aktivt at ødelægge Frelserens kirke. Mens de var optaget af dette onde forehavende, viste en Herrens engel sig for dem og rådede Alma til at stoppe med det, han gjorde, da han ellers ville blive »forstødt« (Mosi 27:16). Overvældet af denne oplevelse kunne Alma hverken tale eller bevæge sig. Mosijas sønner bar Alma den Yngre til hans far og fortalte ham, hvad der var sket. (Se Mosi 27:8-20).

Billede
Hans far frydede sig, af Walter Rane
Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs om Alma den Yngres oplevelse i Mosija 27:35 og Alma 36:12-13, 17-21, 24. Når I læser, kan I overveje at markere eller lave en liste over de principper for omvendelse og tilgivelse, man kan lære af disse afsnit. Vær forberedt på at dele disse principper i klassen. Husk, at Almas oplevelse er mere dramatisk end det, de fleste af os gennemgår, når vi omvender os. Men vi kan stadig lære vigtige principper af disse beretninger.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har observeret følgende om Herrens centrale rolle i vores omvendelse:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Kristus er kraften bag al omvendelse … Alma var blevet rørt af sin fars undervisning, men det er især vigtigt, at den profeti, han huskede, var den, der vedrørte »en Jesus Kristus, Guds Søn, som skulle komme for at sone for verdens synder« (Alma 36:17). Det er det navn og det budskab, som alle skal høre … Uanset hvilke andre bønner vi beder, uanset hvilke andre behov vi har, afhænger de på en måde alle af denne bønfaldelse: »O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig«. Han er klar til at udvise denne barmhjertighed. Han betalte med selve sit liv for at give os den (However Long and Hard the Road, 1985, s. 85)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Vælg et af følgende spørgsmål, som I gerne vil kunne besvare bedre:

  • Hvad vil det egentlig sige at omvende sig? Jeg har gennemgået trinnene, men jeg føler mig ikke anderledes.

  • Hvordan kan jeg finde styrken til virkelig at forandre mig? Jeg er modløs, for jeg prøver virkelig at blive bedre, men jeg bliver ved med at begå de samme fejltagelser.

  • Hvorfor skal jeg overhovedet prøve at omvende mig? Mine synder er så slemme, at jeg ikke kan blive tilgivet.

Overvej Almas oplevelse og andre beretninger fra Mormons Bog, der kan være med til at besvare det spørgsmål, du vælger. Kom til klassen forberedt på at dele de principper og afsnit, du tror, bedst kan belyse dette spørgsmål.

Afsnit 2

Hvordan er det at tilbyde Herren et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd en del af oprigtig omvendelse?

Nefitterne efterlevede moseloven, indtil kort tid før Jesus Kristus viste sig personligt for dem. Som en del af moseloven befalede Frelseren sit folk at ofre dyr som et symbol på det sonoffer, han ville bringe.

Billede
Lehi og hans familie bringer et brændoffer
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Da Frelseren talte til de nefitter, der overlevede den ødelæggelse, der fulgte med hans død, erklærede han, at han ikke længere ville acceptere slagtofre. Læs 3 Nefi 9:19-20 og led efter det nye offer, Frelseren kræver af sit folk.

Ældste Bruce D. Porter fra De Halvfjerds forklarede betydningen af udtrykket »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« (3 Ne 9:20):

Billede
Ældste Bruce D. Porter

Når vi synder og ønsker tilgivelse, betyder et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd at opleve »bedrøvelse efter Guds vilje [der] virker omvendelse« (2 Kor 7:10). Det kommer, når vores ønske om at blive renset for synd fylder så meget, at vores hjerte gør ondt af sorg, og vi higer efter at leve i fred med vor Fader i himlen. De, der har et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, er villige til at gøre hvad som helst, som Gud beder dem om, uden modstand eller fortørnelse. Vi ophører med at gøre tingene på vores måde og lærer i stedet at gøre dem på Guds måde. I en sådan tilstand af underkastelse kan forsoningen iværksættes og sand omvendelse forekomme (»Et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«, Liahona, nov. 2007, s. 32)

Billede
ung kvinde, der angrer sin synd
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad kan I gøre for at vise Herren, at I oprigtigt ønsker at give ham et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd?

Afsnit 3

Hvorfor er Frelseren så villig til at tilgive os for vores synder?

I kong Mosijas regeringstid, overtalte »mange af den opvoksende slægt« (Mosi 26:1) medlemmerne af Kirken til at begå alvorlige synder. Alma den Ældre var usikker på, hvordan han skulle håndtere denne situation, og vendte sig til Herren for vejledning.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Mosija 26:22, 30 og se efter, hvad Alma den Ældre lærte om Herrens villighed til at tilgive.

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Dale G. Renlund

Jesus Kristus kan tilgive, fordi han betalte prisen for vores synder (se Es 53:5).

Vor Forløser vælger at tilgive på grund af sin uforlignelige omsorg, nåde og kærlighed.

Vor Frelser ønsker at tilgive, fordi det er en af hans guddommelige egenskaber.

Og som den gode hyrde han er, bliver han glad, når vi vælger at omvende os (se Luk 15:4-7; L&P 18:10-13). (»Omvendelse: Et glædeligt valg«, Liahona, nov. 2016, s. 123, fremhævelse tilføjet)

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har også givet os denne forsikring:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Jeg er overvældet over Frelserens omsluttende, barmhjertige og kærlige arme til den, der omvender sig, uanset hvor selvisk, den forsagede synd har været. Jeg vidner om, at Frelseren er i stand til og ivrig efter at tilgive vore synder (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 40)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan det at tro på og acceptere, at Jesus Kristus er villig, i stand til og ivrig efter at tilgive vores synder og fjerne vores skyld, påvirke jeres tilgang til omvendelse?

Udskriv