Institut
Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Israels indsamling i de sidste dage


»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Israels indsamling i de sidste dage«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale

Israels indsamling i de sidste dage

Billede
en gruppe unge

Præsident Russell M. Nelson har udtalt: »Herren fremskynder sit værk for at indsamle Israel. Den indsamling er det vigtigste, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed, intet andet kan sammenlignes i vigtighed, intet andet kan sammenlignes i storslåethed« (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, »Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018), tillæg til Liahona, s. 8, https://www.churchofjesuschrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=dan&cid=rdb_v_hope-of-Israel). I denne del vil I få mulighed for at studere særlige lærdomme i Mormons Bog vedrørende Israels indsamling og overveje, hvordan dette vigtige arbejde bringer mennesker til Jesus Kristus. Mens I studerer, så se efter ansvarsområder og muligheder, der kan blive jer til del, når I deltager i Israels indsamling.

Afsnit 1

Hvorfor er det vigtigt at være en del af Israels hus?

For at forstå vigtigheden af at tilhøre Israels hus, er det nyttigt at lære om, hvordan Israels hus opstod. Engang efter år 2000 f.Kr., viste Jesus Kristus sig for Abraham og indgik en evig pagt med ham. Herren lovede Abraham og Sara, at deres efterkommere ville blive givet alle evangeliets velsignelser. Disse løfter og velsignelser kaldes for den abrahamske pagt. (Se Abr 2:6-11; Guide til Skrifterne, »Abrahamske pagt«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/abrahamic-covenant?lang=dan).

Billede
Abraham i Mamres Ege, af Grant Romney Clawson

Herren fornyede denne pagt med Abrahams søn Isak og hans barnebarn Jakob. Herren ændrede Jakobs navn til Israel. Israel havde 12 sønner, hvis efterkommere er kendt som Israels hus eller israelitter. (Se 1 Mos 26:24; 28:10-15; Guide til Skrifterne, »Israel«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/israel?lang=dan)

Billede
Jakob velsigner sine sønner (Jakob velsigner Josef), af Harry Anderson

Israels hus er Guds pagtsfolk. Med det hellige præstedømmes myndighed har de ansvaret for at udbringe Herrens evangelium til alle folk på jorden og for at gøre essentielle ordinancer og pagter tilgængelige for dem, som er døde uden evangeliet.

Når Israels bogstavelige efterkommere tror på Jesus Kristus og accepterer den abrahamske pagt, indsamles de til Israels hus og bliver en del af Herrens pagtsfolk. De, som ikke er bogstavelige efterkommere af Abraham, Isak og Jakob, kan blive adopteret ind i Israels hus ved at udøve tro på Jesus Kristus og acceptere ordinancerne og pagterne i hans evangelium (se Guide til skrifterne, »Adoption«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/adoption?lang=dan).

Billede
verdenskort, der viser antal mennesker

Præsident Nelson har henvendt til medlemmerne af Kirken sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Vi er … pagtens børn. Vi har modtaget det hellige præstedømme, og det evigtvarende evangelium, som de gjorde fordums. Abraham, Isak og Jakob er vores forfædre. Vi er af Israel. Vi har ret til at modtage evangeliet, præstedømmets velsignelser og evigt liv. Jordens nationer vil blive velsignet ved vore anstrengelser og ved vores efterkommeres indsats. De bogstavelige efterkommere efter Abraham samt de, der er indsamlet til hans familie ved adoption, modtager disse forjættede velsignelser – forudsat de accepterer Herren og er lydige mod hans befalinger (»Pagtens børn«, Stjernen, juli 1995, s. 33)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan vil I forklare nogle, der ikke er medlem af Kirken, hvad Israels hus er, og hvorfor det er vigtigt?

Afsnit 2

Hvorfor bør jeg deltage i Israels indsamling?

Da Lehi studerede bronzepladerne, lærte han mere om sit stamtræ og sin plads i Israels hus (1 Ne 5:14). For at hjælpe sin familie med at forstå vigtigheden af at tilhøre Israels hus sammenlignede Lehi Israels hus med et oliventræ. Han forklarede, at ligesom en gren kunne brækkes af et oliventræ, så ville Israels folk blive brækket af og spredt til fjerne lande. Og ligesom en olivengren fra ét træ kunne podes på og blive del af et andet træ, så ville det spredte Israel til sidst blive indsamlet og blive del af Guds pagtsfolk. (Se 1 Ne 10:12-14).

Billede
en gren podes på et træ

Podning er en proces, hvor en gren, der er skåret af et træ, sættes på et andet træ på en sådan måde, at grenen bliver en permanent del af træet.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Nefi 10:12-14 og markér eventuelt sandheder om Israels indsamling. (Bemærk: I Mormons Bog betyder udtrykket ikke-jøder som regel »nationer, som ikke har evangeliet, skønt der måske findes folk af israelitisk afstamning blandt dem« (Guide til skrifterne, »Ikke-jøder«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/gentiles?lang=dan)).

Ikke længe efter Lehis undervisning om spredningen og indsamlingen af Israel fandt Nefi sine brødre i diskussion om, hvad deres far havde lært dem. De fortalte Nefi, at de ikke kunne forstå Lehis belæringer om »oliventræets naturlige grene og også angående ikke-jøderne« (1 Ne 15:7).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Nefis forklaring i 1 Nefi 15:12-15 og markér eventuelt sandheder, der hjælper jer til bedre at forstå Israels indsamling.

Om Israels indsamling i de sidste dage har præsident Nelson også sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Når vi taler om indsamlingen, taler vi om denne grundlæggende sandhed: Alle vor himmelske Faders børn, på begge sider af sløret, fortjener at høre budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium. (»Zions ungdom«, s. 8)

Individer på begge sider af sløret omfatter dem, som er levende, og dem, som er døde.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Brug et øjeblik på at nedskrive, hvordan jeres liv eller jeres families liv er blevet velsignet af Israels indsamling. Tænk på en person – på begge sider af sløret – som kan have brug for at få velsignelserne i Jesu Kristi gengivne evangelium. Skriv personens navn ned, og hvorfor han eller hun er vigtig for jer. Overvej, hvad I kan gøre for at hjælpe denne person med at få disse velsignelser.

Afsnit 3

Hvordan kan jeg deltage i Israels indsamling?

Jakob, Nefis yngre bror, underviste om Israels spredning og indsamling ved at citere Zenos’ lignelse om de forædlede og de vilde oliventræer. I lignelsen repræsenterer ejeren af vingården Jesus Kristus, og tjenerne repræsenterer hans profeter og andre disciple, som er blevet kaldet til at indsamle Israel. De forskellige oliventræer, der var plantet i vingården, repræsenterer forskellige grupper af Guds børn, herunder medlemmer af Israels hus. (Se Jakob 5).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Jakob 5:61-62, 70-72 og se efter, hvad Herren forventer af dem, som er blevet kaldet til at indsamle Israel.

Præsident Nelson har forklaret, hvor enkelt det kan være at hjælpe med Israels indsamling:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Hver gang I gør noget, der hjælper nogen – på begge sider af sløret – til at tage et skridt mod at indgå pagter med Gud og modtage deres nødvendige dåbs- og tempelordinancer, bidrager I til Israels indsamling. Så enkelt er det (»Zions ungdom«, s. 15)

Billede
ikon, handling

Læg en plan

Tænk på den person – på begge sider af sløret – som I skrev om i afsnit 2. Læg en enkel plan for, hvad I vil gøre for at hjælpe denne person til at tage skridt mod at indgå en pagt med Gud. I kan f.eks. invitere nogen til en kirkeaktivitet eller dele et skriftsted med nogen, eller I kan downloade og begynde at bruge mobilappen Family Tree fra FamilySearch. Læg mærke til, hvor mange værktøjer i denne app, der kan hjælpe jer med at indsamle Israel, hvor I end befinder jer.

Udskriv