2002
En kvinna med tro
November 2002


En kvinna med tro

En kvinna med tro litar på Gud … Hon vet att han intresserar sig för hennes liv. Hon vet att han känner henne. Hon älskar hans ord och dricker djupt av detta levande vatten.

Jag älskar Herren Jesus Kristus och hans kyrka som har återställts till jorden i vår tid. Jag sätter stort värde på lärdomarna i hans heliga liv från nyfött spädbarn till uppstånden människa, Guds Son.

När jag har läst i Bibeln har jag i tanken sett honom ”väx[a] till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor”.1 Under min läsning var jag där när han uppstod från de döda. Han botade de sjuka, mättade de 5 000, gav tröst och hopp och en väg till fred i världen som han hade skapat. Han förlät dem som hånade och pinade och korsfäste honom — för de visste inte vad de gjorde. Jag såg hans gudomliga kärlek till och omsorg om sin mor fastän han själv led sådan oerhörd vånda. Han övervann döden så att också vi kan göra det. Han har berett en plats åt oss i himlen tillsammans med vår evige Fader. Han har undervisat oss om lycksalighetsplanen och gett oss en vision av den och hoppet att följa den. Ingen har offrat så mycket som han gjorde och ingen har utfört ett så storslaget tjänande för att uppfylla Guds, sin Faders plan.

En sista dagars helig kvinna som följer Kristi föredöme i sitt dagliga liv börjar uppfylla planen som Gud vår Fader har för henne. Genom att göra det kan hon utöva ett mäktigt inflytande för det goda i dagens värld och möta jordelivets utmaningar. Jag har känt sådana kvinnor och de har varit ledstjärnor för mig. En sista dagars helig kvinna som följer Kristus är en sann kristen i ordets rätta bemärkelse. Hon är en kvinna med tro som litar på Gud, har tillförsikt och är utan fruktan.

En kvinna med tro litar på Gud och möter motgångar med hopp. Hon vet att han intresserar sig för hennes liv. Hon vet att han känner henne. Hon älskar hans ord och dricker djupt av detta levande vatten. Hon är tacksam för profeten som Gud har sänt oss för dessa sista dagar och hon litar på hans råd och följer dem, för hon vet att om hon gör det kommer hon att finna trygghet och frid. I bön söker hon den vänliga, osvikliga vägledning och hjälp som en lyssnande himmelsk Fader ger. När hon ber lyssnar hon — så att kommunikationen är ömsesidig. Hon litar på att han på sitt stillsamma och milda sätt ska leda henne vid handen och besvara hennes böner.2

En kvinna med tro har tillförsikt eftersom hon förstår vår himmelske Faders gudomliga plan och sin egen uppgift att vara till välsignelse för andra. Hon har tillförsikten att alla uppoffringar hon gör har evigt värde. Hon vet vad uppoffringar vill säga eftersom hon känner till Frälsarens liv. Hon vet att hennes offer är små i jämförelse med Herrens, men hon vet att vår himmelske Fader förstår och värderar det hon gör för att stärka hemmet och familjen och den värld hon lever i. Hennes tillförsikt växer sig starkare därför att hon är dygdig och älsklig och vänlig, vilket är ännu bättre än att vara vacker. Hon har rena avsikter. Hon är kärleksfull och mild och vänlig. Till henne har hennes man och hennes barn tryggt skänkt sitt hjärta.3 Och det gör barnen eller ungdomarna eller kvinnorna hon kallats att undervisa, leda, tjäna och älska — de dras alla till henne tack vare den särskilda ande hon utstrålar. Det är Guds bild, präntad i hennes medvetande, som är så tilltalande och attraktiv och viktig.4 Hon har tillförsikten att hon bygger en sådan karaktär och utför sådana gärningar som ska tillåta henne att en dag få stå i sin himmelske Faders närhet. Hon kommer att kunna göra det med känslan att hon verkligen hör hemma där, att Herren känner henne och älskar och värderar henne i evighet och alltid.

En kvinna med tro är utan fruktan. Hon fruktar inget ont för Gud är med henne.5 Det finns ingen osäkerhet, inga förvirrade begrepp i hennes liv. Hon kan leva ett principfast liv eftersom hon studerar den fullkomlige lärarens, Mästarens, lärdomar och undervisning. Hon är ett ädelt exempel för alla som känner henne. Hon är naturligtvis inte fullkomlig, men inte därför att hon inte har fullkomliga principer eller Kristi fullkomliga föredöme, utan för att hon är människa. Hon håller sig borta från det onda och det orena, och om det gör intrång på hennes område försvarar hon sina ungar som en lejoninna. En oförfärad kvinna med tro vågar tala med sina barn om dåliga vanor som kan förstöra dem. Hon talar inte bara om sin hängivenhet med sina barn, utan de ser hennes hängivenhet i det dagliga livet — på hennes sätt att klä sig, det hon läser och de program och filmer hon ser på, hur hon använder sin fritid, det hon tycker om och skrattar åt, vilka hon drar till sig och hur hon uppför sig under alla tider, i allting och överallt. Hon har sin egen stil som är attraktiv, glad och tilltalande. Våra små flickor och unga kvinnor kan tryggt lita på hennes föredöme. Vi ber att de också ska vara orädda när de söker efter och gynnar det som är upplyftande och glatt och anständigt, för de är vår framtid.

Jag tackar himlen för kvinnor med tro i våra liv. En kvinna med tro älskar Herren. Hon vill att han ska veta det genom det sätt hon lever, genom de ord hon talar, genom sitt tjänande av hans barn, ja, genom alla hennes gärningar. Hon vet att han älskar henne fastän hon är ofullkomlig och ständigt arbetar på att bli bättre. Hon vet att när hon gör sitt allra bästa så räcker det, som president Hinckley har sagt.6

En kvinna med tro välsignas av att ha trofasta män i sitt liv som bär Guds prästadöme och ärar denna förmån: hennes far, biskop, make, bröder, söner. De sätter värde på henne och de gudomliga gåvor som Gud har gett sin dotter. De stöder och uppmuntrar och förstår hennes livs stora mission som kvinna. De älskar henne, de välsignar henne. De välsignas i sin tur av denna kvinna med tro när de vandrar på livets väg tillsammans. De vet som det står i skrifterna att ”bättre två än en … Om de faller, kan den ene resa upp den andre.”7

Jag uttrycker min tacksamhet för underbara kvinnor med tro och stora ädla män och för min älskade familj som har lyft upp mig och inspirerat mig i hela mitt liv. De har varit till särskilt stor välsignelse för mig när jag har försökt fullfölja det heliga uppdraget från Herren som Unga kvinnors generalpresident.

Kära bröder och systrar, jag vill att ni ska veta att jag älskar er och att jag älskar vår Fader i himlen och hans älskade Son, Herren Jesus Kristus. Jag tänker hedra och tjäna dem av allt mitt hjärta i all evighet och är tacksam för förmånen att få göra det. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Lukas 2:52.

  2. Se Läran och förbunden 112:10.

  3. Se Ordspråksboken 31:11.

  4. Se Alma 5:14.

  5. Se Psaltaren 23:4.

  6. Se ”Kvinnorna i kyrkan”, Nordstjärnan, januari 1997, s 66.

  7. Predikaren 4:9–10.

Skriv ut