2005
Evankeliumin liitot tuovat luvattuja siunauksia
Marraskuu 2005


Evankeliumin liitot tuovat luvattuja siunauksia

Pitämällä evankeliumin liitot elämän kaikki hetkelliset koetukset voidaan voittaa.

Tänään haluan ilmaista syvät kunnioituksen ja rakkauden tunteeni taivaallista Isäämme kohtaan, Hänen Poikaansa Herraa Jeesusta Kristusta kohtaan sekä Pyhää Henkeä kohtaan. Edelleen lausun todistukseni presidentti Gordon B. Hinckleyn pyhästä kutsusta Herran profeetaksi, näkijäksi ja ilmoituksensaajaksi. Tuen häntä koko sydämestäni ja kaikella voimallani.

Olen kiitollinen temppeliavioliitosta rakastettavan iankaikkisen puolison kanssa, jota rakastan ja palvon. Hän näyttää jatkuvasti esimerkkiä palvellen huolehtivasti niitä, jotka ovat avun tarpeessa. Avioliittoamme on siunattu uskollisilla ja energisillä lapsilla ja lastenlapsilla, jotka ovat opettaneet meille paljon ja edelleen opettavat meitä.

Tunnen, että minua sekä veljiäni ja sisartani on siunattu erityisen paljon, kun saimme syntyä vanhurskaille vanhemmille, jotka ovat pysyneet uskollisina temppeliliitoilleen ja ovat auliisti uhranneet kaikkensa, jotta me pitäisimme lujasti kiinni taivaallisen Isämme suunnitelmasta. Enkelin kaltaiselle äidilleni voin vain esittää kiitokseni siitä, että olet pitänyt rakkauden ja evankeliumin toimitusten ketjun vahvana elämässämme.

Olen maininnut nämä pyhät ihmissuhteet, koska tunnen hyvin suurta onnea tietäessäni, että jokaista heitä sitoo liitto, joka on sinetöity pyhässä temppelissä. Olen syvästi kiitollinen tietäessäni, että huolimatta mahdollisista haasteista, jotka vielä odottavat meitä, saamme toivoa ja varmuutta siitä tiedosta, että pitämällä evankeliumin liitot elämän kaikki hetkelliset koetukset voidaan voittaa. Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että kaikki kääntyy lopulta parhain päin, kun pysymme uskollisina liitoillemme. Kuningas Benjamin on opetti:

”Ja nyt, sen liiton tähden, jonka olette tehneet, teitä kutsutaan Kristuksen lapsiksi, – –

sen tähden minä tahdon, että te otatte päällenne Kristuksen nimen, kaikki te, jotka olette tehneet Jumalan kanssa liiton, että olette kuuliaisia elämänne loppuun asti.

Ja tapahtuu, että jokaisen, joka tekee tämän, havaitaan olevan Jumalan oikealla puolella.” (Moosia 5:7–9.)

Tarkan huomion kiinnittäminen liittojen solmimiseen on ratkaisevan tärkeää iankaikkiselle pelastuksellemme. Liitot ovat sopimuksia, joita teemme taivaallisen Isämme kanssa ja joissa omistamme sydämemme, mielemme ja käytöksemme Herran määrittämien käskyjen pitämiseen. Kun me pidämme uskollisesti sopimuksemme, Hän tekee liiton eli lupaa siunata meitä viime kädessä kaikella sillä, mitä Hänellä on.

Vanhassa testamentissa meille opetetaan Herran liiton kaava Nooan kokemuksessa jumalattomasta maailmasta ja Herran suunnitelma maan puhdistamiseksi. Nooan uskollisen, lujan sitoumuksen ansiosta Herra sanoi hänelle:

”’Mutta sinun kanssasi minä teen liiton. Sinun tulee mennä arkkiin ja ottaa mukaan poikasi, vaimosi ja poikiesi vaimot.’ – –

Nooa teki niin kuin Herra oli häntä käskenyt.” (1. Moos. 6:18; 7:5.)

Kun tulvavedet olivat alentuneet, he tulivat ulos arkista.

”Sitten Nooa rakensi alttarin Herralle. – –

Ja Jumala sanoi Nooalle ja hänen pojilleen:

’Minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa.’” (1. Moos. 8:20; 9:8–9.)

Mekin olemme solmineet pyhiä liittoja Herran kanssa, jotta voisimme varjeltua vastustajalta. Me elämme, aivan kuten Nooankin aikaan elettiin, profeetallisen lupauksen ja sen täyttymisen aikaa. Kahdeksan viime vuoden aikana on vihitty 71 uutta temppeliä –saavutus, johon on päästy Herran profeetan johdolla ja joka saattaa jollakin tavoin muistuttaa arkin rakentamista Nooan päivinä.

Elävä profeettamme, presidentti Gordon B. Hinckley on kutsunut meitä astumaan ovesta sisään temppeliin, jossa voimme solmia liittoja Herran kanssa.

Aivan kuten Nooan päivinä, meidänkin pyrkimyksiimme elää näiden liittojen mukaan saattaa usein liittyä jonkin verran uhrausta. Tämä uhraus – riippumatta sen suuruudesta tai pienuudesta – määrittää usein sen, kuinka sitoutuneita me olemme mielessämme ja sydämessämme alistumaan taivaallisen Isämme tahtoon. Uhrauksen kaava sisältää usein kamppailun ajan, jolloin joudumme arvioimaan ja punnitsemaan päätöstemme seurauksia. Valinnat eivät kenties aina ole selkeitä tai helppoja, ja niinpä meidän kamppailumme jatkuu. Kun viimein päätämme vapautua kamppailusta ja uhrata tahtomme Herran tahdolle, meidät kohotetaan uudelle ymmärryksen tasolle. Tämän prosessin huomaa elämässämme usein paremmin silloin, kun koemme merkittävän murhenäytelmän tai haasteen.

Vain muutama viikko sitten erääseen nuoreen mieheen, joka oli partioleirillä vuorilla Salt Lake Cityn itäpuolella, iski salama, joka surmasi hänet. Hänen vanhempansa, jotka olivat surun murtamia ja musertuneita poikansa menetyksestä, kamppailivat hiljaa ja kyselivät, miksi näin oli käynyt. Koska heidän sydämensä oli nöyrä ja heidän uskonsa vahva, he saivat osakseen suuren rakkauden vuodatuksen Herralta. Heidän surunsa keskellä tuli hiljainen ja lempeä päättäväisyys hyväksyä tämän kokemuksen seuraus tuntematta vihaa. Tämän hyväksymisen myötä he saivat laajemman näkemyksen elämän tarkoituksesta ja muistutuksen liitoista, jotka olivat järjestyksessä. Vaikka he tunsivat yhä tuskaa äkillisen menetyksensä vuoksi, he huomasivat olevansa korkeammalla tasolla, olevansa sitoutuneita pitämään liittonsa yhä lujemmin ja elämään niin, että he voisivat olla varmoja siitä, että pääsisivät iloiten kohtaamaan jälleen poikansa.

Tänä taloudenhoitokautena liittojen solmiminen on saanut uuden ulottuvuuden, joka eroaa Nooan päivistä. Sen lisäksi että meillä on vastuu tehdä liittoja itsemme hyväksi, meille on myös annettu velvollisuus etsiä edesmenneitä sukulaisiamme ja avata ovi kaikille, jotka haluavat solmia liittoja ja vastaanottaa kelvollisina evankeliumin toimitukset.

Työ niiden keskuudessa, jotka ovat eläneet aikaisemmin, menee ripeästi eteenpäin niiden taivaan voimien avulla, jotka Herra on valtuuttanut. Kuolleita koskevassa näyssään presidentti Joseph F. Smith kertoo:

”Vaan katso, vanhurskaiden keskuudesta hän järjesti joukkonsa ja nimitti voimalla ja valtuudella puettuja sanansaattajia ja valtuutti heidät lähtemään. – –

Näin, että tämän taloudenhoitokauden uskolliset vanhimmat, kun he poistuvat kuolevaisesta elämästä, jatkavat työtään saarnaten parannuksen sekä – – lunastuksen evankeliumia.” (OL 138:30, 57.)

Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan edelleen, että sanansaattajien joukossa oli profeettoja, ”jotka olivat todistaneet hänestä lihassa” (OL 138:36). Niiden sanansaattajien joukossa on saattanut olla Pietari, Paavali, Alma, Johannes, Joseph ja Nefi.

Kun on lukenut tämän presidentti Smithin näyn ja kun tietää, keitä lähetyssaarnaajia on nimitetty tekemään tätä työtä, luulisi, että jokainen meistä olisi erittäin motivoitunut pitämään liittomme ja etsimään edesmenneiden sukulaistemme nimiä ja täyttämään jokaisen temppelin kaikki käytettävissä olevat ajat. Voin joltisellakin varmuudella ilmoittaa, että monissa temppeleissä on yhä tilaa meille noudattaa ensimmäisen presidenttikunnan neuvoa varata jonkin verran vapaa-ajastamme ja omistaa enemmän aikaa temppelitoimitusten suorittamiselle. Rukoilen, että vastaisimme tähän kutsuun tulla temppelin ovelle.

Tunnen nöyryyttä mahdollisuudesta palvella tässä luottotehtävässä, ja rukoilen, että voin toimia Herran kanssa solmimieni liittojen mukaisesti ja nöyrtyä Hengen ohjaukseen. Julistan vakaan todistukseni Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliuminsa palauttamisesta profeetta Joseph Smithin kautta. Haluan sanoa, että rakastan temppelin liittoja ja toimituksia, ja lupaan lisätä pyrkimyksiäni tehdä työtä näissä pyhissä Jumalan huoneissa. Tiedän, että kun solmimme pyhiä liittoja ja pidämme ne, Herra on tuova meidät pyhien kasvojensa eteen. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta