2005
Totuus on palautettu
Marraskuu 2005


Totuus on palautettu

Isän pelastus- ja onnensuunnitelman – – mukaan elämällä kykenette voittamaan kaikki elämän haasteet.

Näemme kaikkialla yhä suurempaa halua saada hengellistä ohjausta ihmisen aiheuttamien ja luonnonkatastrofien lisääntymisen seurauksena kautta maailman. Tämä hengellisen johdatuksen kaipaus on seuraus siitä, että me olemme jumalallisen taivaallisen Isän lapsia. On ymmärrettävää, että me käännymme vaikeuksien kohdatessa Luojamme puoleen apua saadaksemme. Rakastava taivaallinen Isämme tiesi, että maailman pahenevat olosuhteet, vakavat henkilökohtaiset haasteet ja katastrofit johdattaisivat Hänen lapsiaan etsimään Hänen hengellistä ravintoaan. Haaste on, kuinka parhaiten löytää se.

Kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa me elimme Jumalan, pyhän Isämme, ja Hänen rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen luona. Siellä me opimme ymmärtämään Isän pelastussuunnitelmaa ja saimme lupauksen, että saisimme apua, kun syntyisimme kuolevaisiksi maan päälle. Elämän päätarkoitus selitettiin. Meille sanottiin:

”Teemme maan, jonka päällä nämä saavat asua;

ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä;

ja niille, jotka pysyvät uskollisina ensimmäisessä asemassansa [eli ovat kuuliaisia kuolevaisuutta edeltävässä elämässä], annetaan lisää; – – ja niille, jotka pysyvät uskollisina toisessa asemassansa [eli ovat kuuliaisia kuolevaisen elämän aikana], annetaan lisää kirkkautta heidän päänsä päälle aina ja ikuisesti.”1

Noihin sanoihin sisältyy maan päällä olemisenne perustarkoitus. Tuo tarkoitus on osoittautua kuuliaiseksi Herran käskyille ja kasvaa siten ymmärryksessä, kyvyissä ja kaikissa arvollisissa piirteissä. Se merkitsee jokaisen vaaditun toimituksen vastaanottamista ja jokaisen tarvittavan liiton tekemistä ja pitämistä. Se merkitsee perheen perustamista ja ravitsemista. Tähän kokemukseen kuuluu koettelemuksen ja onnen aikoja tavoitteena palata voitokkaana sen jälkeen kun kuolevaisen elämän haasteet ja mahdollisuudet on kohdattu hyvin, saamaan sellaisesta kuuliaisuudesta luvatut ihanat siunaukset.

Jotta kuolevaisuuden koetus- ja kasvuajasta olisi eniten hyötyä, teitä opetettiin ja valmistettiin niihin olosuhteisiin, joita tulisitte henkilökohtaisesti kokemaan kuolevaisuudessa. Isämme kaava teidän opastamiseksenne kuolevaisen elämän läpi selitettiin. Hän valitsisi uskollisimpien, kuuliaisimpien henkilastensa keskuudesta profeettoja ja muita valtuutettuja palvelijoita pappeutensa haltijoiksi, joille opetettaisiin Hänen totuuttaan ja joita johdatettaisiin levittämään tuota totuutta Hänen maan päällä olevien lastensa keskuudessa. Jumala antaisi kullekin lapselle moraalisen tahdonvapauden, oikeuden valita Hänen neuvonsa tai olla piittaamatta niistä. Kaikkia kannustettaisiin mutta ei pakotettaisi. Te ymmärsitte, että vaikka voisitte valita polkunne maan päällä, te ette voisi määrätä valintojenne seurauksia. Ne määräytyisivät iankaikkisen lain mukaan.

Jos joku eläisi siten, että on kelvollinen kaikkein runsaimpiin luvattuihin siunauksiin mutta itsestään riippumattomista syistä ei voisi saada niitä maan päällä, mahdollisuus siihen on kuolevaisen elämän jälkeen. Muistinne kuolevaisuutta edeltävästä elämästä peitettäisiin sen varmistamiseksi, että koetuksesta tulisi pätevä, mutta teille annettaisiin opastusta, niin että voisitte nähdä, kuinka elää. Isämme pelastussuunnitelmaa tässä elämässä ja siihen liittyvää mahdollisuutta palata Hänen luokseen kutsuttaisiin Jeesuksen Kristuksen evankeliumiksi.

Jo ennen tämän maan luomista Isämme suunnitelmaa vastaan kapinoitiin, ja sitä lietsoi loistava mutta paha henki, jonka me tunnemme Lusiferina eli Saatanana. Hän ehdotti muutosta vaatimuksiin. Saatanan perusteet olivat niin vakuuttavia, että kolmasosa Isän henkilapsista seurasi häntä, ja heidät karkotettiin pois. He menettivät ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittyä ja kuolevaisen ruumiin saamisen ratkaisevan edun.

Pyhä Isämme, joka tuntee täydellisesti jokaisen lapsensa, käsitti, että aikaa myöten monet tuntisivat kiusausta, kävisivät maallisiksi ja hylkäisivät Hänen profeettojensa todistuksen ja opetukset. Hengellinen pimeys korvaisi totuuden valon luopumukseksi kutsutussa tilassa. Aikakautta totuuden ilmoittamisesta sen yleiseen menettämiseen synnin tähden kutsuttaisiin taloudenhoitokaudeksi. Taloudenhoitokausien sarjassa valittaisiin profeetta profeetan jälkeen pitämään totuus maan päällä uskollisia varten, vaikka monet vääristelisivätkin sitä tai hylkäisivät sen.

Te saitte tietää, että Kristuksen valo antaisi tuota johdatusta. Se antaa valon ja elämän kaikelle. Se kehottaa kaikkia ihmisiä kautta maailman erottamaan totuuden erheestä, oikean väärästä. Kristuksen valo ei ole henkilö. Se on voima ja vaikutus, joka tulee Isältä Jumalalta Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, ja kun sitä seurataan, se voi tehdä ihmisestä kelvollisen täydempään Pyhän Hengen opastukseen ja innoitukseen. Teille kerrottiin, että rikkomus heikentäisi Pyhän Hengen vaikutusta, mutta että se voitaisiin palauttaa todellisen parannuksen kautta. Te riemuitsitte saadessanne tietää, että ne kuuliaiset, jotka ottaisivat vastaan asianmukaiset toimitukset välttämättömine liittoineen ja pysyisivät uskollisina, saisivat periä selestisen kirkkauden ja elää Isän ja Hänen Poikansa luona kautta iankaikkisuuksien.

Mistä me tunnemme nämä totuudet? Kuinka voitte varmistaa, että ne ovat totta? Näette ympärillänne suurta sekaannusta, mitä tulee Jumalan luonteeseen, Hänen opetuksiinsa ja elämän tarkoitukseen. Kuinka sitten Jumala, taivaallinen Isämme, johdattaa lapsiaan maan päällä? Kuinka Hän ilmoittaa totuutta ja tahtonsa, niin että uskolliset, uskovat lapset voivat tehdä oikeita valintoja ja saada ne siunaukset, jotka taivaallinen Isä haluaa heidän saavan? Minä selitän.

Jumala, Isämme, on tämän maan perustamisesta asti noudattanut johdonmukaisesti sitä suunnitelmaansa, jota olen juuri kuvannut. Aadam teki työtä opettaakseen Isämme suunnitelman lapsilleen ja jälkeläisilleen. Monet uskoivat, ja monia siunattiin, mutta moni päätti käyttää moraalisen tahdonvapauden jumalallista lahjaansa kieltääkseen Hänen opetuksensa ja Hänen evankeliuminsa. Tottelemattomat hylkäsivät totuuden, vääristelivät opetuksia ja toimituksia ja etäännyttivät itsensä Jumalasta. Aikanaan totuuden valon tilalle tuli hengellinen pimeys, ja pappeus ja tosi kirkko hävisivät ihmisten keskuudesta.

Sellaiset profeetat kuin Henok, Nooa, Abraham ja Mooses uudistivat totuuden omilla taloudenhoitokausillaan, mutta aikaa myöten useimmat hylkäsivät heidän työnsä. Ajan keskipäivänä syntyi maan päälle Jeesus Kristus, Jumalan rakas Poika. Hän palautti totuuden ja palveli rakastavasti ja myötätuntoisesti. Hän perusti kirkkonsa jälleen maan päälle apostoleineen ja profeettoineen. Ankaran kärsimyksen kautta Hän täytti pyhän Isänsä jumalallisen käskyn tullakseen meidän Vapahtajaksemme ja Lunastajaksemme. Hän salli itsensä ristiinnaulitsemisen. Hän nousi ylös ja voitti fyysisen kuoleman. Hänen ääretön sovitusuhrinsa on ylimaallinen lahja, jonka ansiosta parannuksentekijät voivat saada syntinsä anteeksi ja tulla kelvollisiksi saamaan iankaikkisen elämän. Mutta siitä huolimatta kaikki harvoja lukuun ottamatta hylkäsivät Jumalan Pojan. Hänen apostoleitaan ja kirkon jäseniä vainottiin ja monia surmattiin. Maailma vajosi ankaran hengellisen pimeyden pitkään ja pelottavaan aikakauteen.

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että kautta historian erityisen tärkeinä aikoina on kuultu Isän Jumalan ääntä. Jeesus Kristus on toistuvasti ilmestynyt valituille ihmisille henkilökohtaisesti. Kuitenkin tiedämme vain yhdestä ainoasta ylimaallisesta tapauksesta, jolloin itse Isä Jumala ilmestyi henkilökohtaisesti. Hän teki sen kalliin pyhän Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa yhdelle. Tuo yksi oli nuori Joseph Smith nuorempi, ainutlaatuinen henki, jota valmistettiin jo ennen maan perustusten laskemista. Hänestä oli tuleva suurin maan päälle lähetettävä profeetta. Esille tulemaisillaan oli pappeuden valtuuden palautus, Vapahtajan perustaman kirkon täydellinen palautus sekä meidän aikamme vaatimat uudet pyhät kirjoitukset, jotka saatiin jatkuvan ilmoituksen kautta Vapahtajalta.

Hyvä Isämme tuli valtavien luomistekojensa keskeltä tämän maan päälle selventämään totuutta, hälventämään hengellisen pimeyden tummat pilvet, vahvistamaan todellisen jumaluutensa, palauttamaan totuuden täyteyden ja antamaan ainoan tien varmaan hengelliseen johdatukseen. Tämä tärkeä palautus alkoi Isän yksinkertaisista sanoista: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!”2 Sitä seurasi totuuden, pappeuden, pyhien toimitusten ja tosi kirkon palauttaminen Isän pelastus- ja onnensuunnitelman kanssa. Sen mukaan elämällä kykenette voittamaan kaikki elämän haasteet. Se auttaa teitä tulemaan kelvollisiksi saamaan uskon ja kuuliaisuuden kautta jumalallista hengellistä opastusta, jota te tarvitsette. Tuo tuki antaa teille voimaa elää siten kuin teidän tietonne mukaan pitäisi elää, riippumatta siitä, kuinka maailman olosuhteet huonontuvat.

Mikä asia oli niin suunnattoman tärkeä, että se oikeutti tämän Isän Jumalan ennennäkemättömän käynnin? Se oli ”aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden” aloittaminen, josta Vanhan ja Uuden testamentin profeetat olivat ennustaneet. Oli koittanut aika, jolloin Isä oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken,3 antava kaikki valtakunnan avaimet ja palauttava kaiken muinaisilla taloudenhoitokausilla ilmoitetun tiedon,4 kun hän perusti viimeisen evankeliumin taloudenhoitokauden tätä maata varten.

Tietäen, että monien olisi vaikea uskoa sellaisen loistavan palautuksen tapahtuneen, Vapahtaja antoi käsin kosketeltavan todisteen vahvistamaan totuuden siitä, nimittäin Mormonin kirjan. Sen sivuilla kuvaillaan, kuinka palautuksen todellisuudesta voidaan saada varmuus. Hän antoi myös lisää valaisevia, meidän aikanamme tarpeellisia pyhiä kirjoituksia Opissa ja liitoissa sekä Kallisarvoisessa helmessä Joseph Smithin kautta. Ei ihme, että niin paljon Joseph Smithin palvelutyöstä keskittyy Vapahtajaan, Hänen sovitukseensa ja oppiinsa.

Samalla kun tätä kallisarvoista elävää sanomaa on julistettu kautta maailman, Saatana on erittäin tehokkaasti saanut ihmiset olemaan piittaamatta siitä tai etsimään sitä vääristä paikoista. Suuri enemmistö Isän lapsista on unohtanut taivaallisen Isänsä ja kuolevaisen elämän tarkoituksen. Sitä paitsi he harvoin edes ajattelevat Häntä tai pohtivat täällä kuolevaisuudessa olemisensa tarkoitusta. Heitä on johdettu maailmallisten asioiden vietäviksi, jotka johtavat heidät harhaan oleellisista asioista. Älkää te tehkö sitä virhettä.

Jeesuksen Kristuksen palvelijana todistan, että se, mitä olen kuvaillut, on totta. Hämärä käsitys Isän ja Hänen Poikansa, meidän Vapahtajamme, totuudesta tai todellisuudesta ei riitä. Meidän jokaisen pitää tulla tuntemaan, keitä He todella ovat. Teidän pitää tuntea, kuinka paljon He todella rakastavat teitä. Teidän pitää turvata siihen, että kun te jatkuvasti elätte totuuden mukaan niin hyvin kuin voitte, He auttavat teitä toteuttamaan maanpäällisen elämänne tarkoituksen ja vahvistavat teitä niin, että voitte olla luvattujen siunausten arvoisia. Kuuliaisuus Jumalan käskyille vaatii niiden ymmärtämistä. Se edellyttää uskoa niihin. Tuo ymmärtämys saavutetaan parhaiten tutkimalla oppia henkilökohtaisesti. Se on yksi syy siihen, miksi presidentti Hinckley ja hänen neuvonantajansa pyysivät tämän vuoden heinäkuussa kaikkia jäseniä lukemaan Mormonin kirjan vuoden loppuun mennessä. He lupasivat: ”Ne, jotka lukevat Mormonin kirjan, saavat siunauksekseen lisääntyvässä määrin Herran Henkeä, enemmän päättäväisyyttä noudattaa Hänen käskyjään ja lujemman todistuksen siitä, että Jumalan Poika on todellinen ja elää.”5 Jos olette tunnollisesti noudattaneet tuota neuvoa, tiedätte, mitä minä tarkoitan. Ellette ole vielä aloittaneet, teillä on vielä aikaa rikastuttaa elämäänne lukemalla Mormonin kirjan sivuja. Pyydän, että teette niin.

Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina todistan vakaasti, että palautus, josta olen puhunut, on tapahtunut, että Isä Jumala ja Jeesus Kristus toteuttivat Joseph Smithin kautta palautuksen, jota olen kuvaillut, että häikäisevä totuuden valo ja Jeesuksen Kristuksen kirkko ovat jälleen maan päällä, että Isän Jumalan ja Hänen Poikansa todellinen luonne on jälleen ilmoitettu ja että asianmukainen tapa saada hengellistä johdatusta on selvitetty. Todistan, että Jumalan pelastussuunnitelma on saatettu kaikkien niiden ulottuville, jotka etsivät sitä vilpittömästi. Omaksukaa se. Eläkää sen mukaan saadaksenne rauhaa ja onnea. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Abr. 3:24–26.

  2. JS–H 17.

  3. Ks. Ef. 1:10.

  4. Ks. OL 128:18–21.

  5. Ks. ensimmäisen presidenttikunnan kirje, 25. heinäkuuta 2005.

Tulosta