2005
Todellinen onni – tietoinen päätös
Marraskuu 2005


Todellinen onni – tietoinen päätös

Onni on sielun tila. Tämä riemukas tila tulee vanhurskaasta elämästä.

”Elämä on hyvää, jos elämme sillä tavoin, että siitä tulee sellaista.” Se oli osa innoittavaa sanomaa, jonka luin monia vuosia sitten. Se, mitä tässä sanomassa kutsutaan ”hyväksi elämäksi”, on seurausta siitä, miten me toimimme, kuinka valitsemme sanamme, ja jopa siitä, millaisia ajatuksia valitsemme ajateltavaksemme.

Kenenkään ei tarvitse tuntea olevansa yksin elämän tiellä, sillä meitä kaikkia kutsutaan tulemaan Kristuksen luokse ja tulemaan täydellisiksi Hänessä. Onni on evankeliumin tarkoitus ja kaikkien ihmisten puolesta annetun lunastusuhrin tarkoitus.

Helamanin kirjan kohdassa ilmaistaan se ytimekkäästi: ”Näin me voimme nähdä, että Herra on armollinen kaikille, jotka vilpittömin sydämin huutavat avuksi hänen pyhää nimeään.

Niin, näin me näemme, että taivaan portti on avoinna kaikille, nimittäin niille, jotka uskovat Jeesuksen Kristuksen, joka on Jumalan Poika, nimeen.

Niin, me näemme, että jokainen, joka tahtoo, voi tarttua Jumalan sanaan, joka on elävä ja voimallinen ja – – johdattaa Kristuksen ihmisen kaitaa ja kapeaa tietä – –

ja vie heidän sielunsa, niin, heidän kuolemattomat sielunsa Jumalan oikealle puolelle taivaan valtakuntaan.”1

Rakkaat veljeni ja sisareni, meidän on tarpeen oivaltaa, että tahtominen on se ratkaiseva tekijä, joka johtaa meidät pitämään kiinni Jumalan sanasta ja olemaan onnellisia. Se, mikä johtaa meidät onneen, on sinnikkyys oikeiden päätösten tekemisessä.

Onni on seurausta kuuliaisuudestamme ja rohkeudestamme tehdä aina Jumalan tahto, jopa vaikeimmissakin olosuhteissa. Kun profeetta Lehi varoitti Jerusalemin asukkaita, he pilkkasivat häntä ja, kuten muidenkin muinaisten profeettojen kohdalla oli tapahtunut, he yrittivät riistää häneltä hengen. Lainaan profeetta Nefiä: ”Osoitan teille, että Herran lempeät armoteot tulevat kaikkien niiden osaksi, jotka hän on valinnut, heidän uskonsa tähden, tehden heidät voimallisiksi jopa niin, että heillä on voimaa vapautua.”2

Kun palvelin lähetyssaarnaajana Pohjois-Meksikossa, saimme muutama päivä Valdezin perheen kastetilaisuuden jälkeen veli Valdezilta puhelinsoiton, jossa hän pyysi meitä tulemaan kotiinsa. Hänellä oli meille tärkeä kysymys. Kun hän nyt tiesi Herran tahdon viisauden sanasta ja vaikka hänen olisi vaikea löytää uutta työpaikkaa, hän mietti, pitäisikö hänen jatkaa työntekoa tupakkayhtiössä, jossa hän oli ollut töissä monta vuotta. Vain muutamaa päivää myöhemmin veli Valdez pyysi meitä jälleen käymään luonaan. Hän oli päättänyt jättää työpaikkansa, koska hän ei halunnut toimia vastoin vakaumustaan. Sitten hän kertoi meille hymyillen ja liikutusta äänessään, että samana päivänä, jona hän lopetti vanhassa työpaikassaan, toisesta yhtiöstä oli soitettu ja tarjottu hänelle paljon parempaa paikkaa.

Niin, me löydämme onnea uskomme koetuksen keskellä. Herra ilmoittaa itsensä meille lempeissä armoteoissaan, joita löydämme onneen johtavan tien varrelta. Näemme entistä selvemmin Hänen kätensä elämässämme.

Onni on sielun tila. Tämä riemukas tila ”tulee vanhurskaasta elämästä”.3

Palvellessani joitakin vuosia sitten lähetysjohtajana vaimoni Evelia oli todistamassa koskettavaa onnen hetkeä nähdessään erään uskollisen perheen tulevan kappeliin. Tämä äiti ja hänen kaksi pientä lastaan olivat kävelleet sinä päivänä tukahduttavassa kuumuudessa vaatimattomasta kodistaan kirkkoon. He eivät ikinä kuvitelleet, että he tapaisivat vanhin Cruzin, työlleen omistautuneen lähetyssaarnaajan, joka oli vuotta aiemmin tuonut heille palautetun evankeliumin sanoman. Tämä suurenmoinen yllätys auttoi heitä ymmärtämään, miten suuren onnen evankeliumi oli tuonut heidän elämäänsä. Lapset juoksivat syleilemään vanhin Cruzia, ja ilon kyynelten vieriessä vanhin Cruzin poskille perheen äiti puristi hänen kätensä omiensa väliin ja kiitti häntä sydämellisesti kaikesta, mitä hän oli tehnyt heidän perheensä hyväksi. Varmastikin he löysivät sitä onnea, joka on valmistettu ja varattu pyhille.4

Profeetta Joseph on sanonut: ”Onni on olemassaolomme päämäärä ja tarkoitus, ja se tulee olemaan sen päätöksenä, jos kuljemme siihen johtavaa polkua; ja tämä polku on hyve, rehtiys, uskollisuus, pyhyys ja kaikkien Jumalan käskyjen pitäminen.”5

Takanaan pitkä ja vaikea matka luvattuun maahan ja 30 vuoden uskollinen pyrkimys pitää Jumalan käskyt6 Mormonin kirjan väsymätön profeetta Nefi teki yhteenvedon kansansa historiasta sanomalla: ”Ja tapahtui, että me elimme onnellisina.”7

Profeettakuningas Benjamin määritteli onnen Mormonin kirjassa niiden siunatuksi ja onnelliseksi tilaksi, ”jotka pitävät Jumalan käskyt. Sillä katso, he ovat siunattuja kaikessa, sekä ajallisessa että hengellisessä.”8

Niin, rakkaat veljeni ja sisareni, elämä on hyvää, jos elämme sillä tavoin, että siitä tulee sellaista. Uskominen, tahtominen, päättäminen ja oikein valitseminen ovat yksinkertaisia tekoja, jotka tuovat sellaista onnea ja sellaista sisäistä varmuutta, joka on tämän elämän ongelmien ulottumattomissa.

Muistakaamme, että Herra itse kutsuu yhä meitä sanoen: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”9 Tiedän, että Hän elää ja että Hän on jatkuvasti ovellamme kolkuttamassa. Hän on palauttanut kirkkonsa ja evankeliumin täyteyden profeetta Joseph Smithin ja Mormonin kirjan esiintulon kautta. Tänäkin päivänä Hän johtaa kirkkoaan ja valtakuntaansa rakkaan profeettamme, presidentti Gordon B. Hinckleyn kautta.

Ilmaisen teille rakkauteni ja jätän nöyrän todistukseni Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Hel. 3:27–30, kursivointi lisätty.

  2. 1. Nefi 1:20, kursivointi lisätty.

  3. Ks. Pyhien kirjoitusten opas, ”Ilo”, s. 53.

  4. Ks. 2. Nefi 9:43.

  5. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 254.

  6. Ks. 2. Nefi 5:10.

  7. 2. Nefi 5:27.

  8. Moosia 2:41.

  9. Matt. 11:28.

Tulosta