2008
Därför att min far läste Mormons bok
November 2008


Därför att min far läste Mormons bok

Jag inbjuder alla som hör mig i dag att läsa Mormons bok och att tillämpa löftet i den. De som gör det får veta att boken är sann.

Bild
Elder Marcos A. Aidukaitis

God morgon, kära bröder och systrar. Jag känner mig glad och hedrad över att få tala till er idag. Det är min bön att Gud må leda mina ord och att hans Ande må vara med oss så att ”den som predikar och den som tar emot [förstår] varandra, och båda blir uppbyggda och gläds med varandra”. (L&F 50:22)

Jag anser den 2 juni 1940 vara en mycket viktig dag i min familjs historia. Den dagen döptes min far som medlem i kyrkan.

I ett brev till sin far beskrev äldste Jack McDonald, missionären som döpte min far, dagen med följande ord:

”Förra söndagen var en särskilt vacker dag. Vi missionärer gick ut till en avsides plats längs flodstranden ute på landet, och där utförde äldste Jones och jag [äldste McDonald] vårt första dop. Antony Aidukaitis steg ner i det iskalla vattnet och blev medlem i kyrkan … Allting var perfekt. Himlen var så blå, landskapet så fridfullt och grönt, så härligt att det var omöjligt att inte förnimma närheten av något stort inflytande.

[När vi gick därifrån] med vår nya medlem, sade han att det bara inte gick att beskriva hur underbar dagen hade varit för honom, hur han faktiskt kände sig som en ny människa … Detta var vårt första dop – utan någon ära åt mig eller åt någon annan. Han omvände sig själv.”

Den här händelsen ändrade mitt livs skeende. Jag vet inte om min far kunde förutse visdomen i sitt handlande, men jag älskar honom för det han gjorde den dagen. Han gick bort för mer än 30 år sedan, men jag hedrar och välsignar hans namn för alltid.

Min far var son till litauiska föräldrar men föddes i Skottland. Han flyttade till Brasilien som ung. Hans kunskaper i engelska underlättade hans omvändelse eftersom han kunde läsa Mormons bok på engelska och det ännu inte fanns en pålitlig översättning till portugisiska. Det språkhindret gjorde att min mor inte blev medlem i kyrkan förrän några år senare, men när hon blev medlem, blev hon ett mäktigt exempel på hängivenhet mot andra och Guds kärlek i vår familj. Hon är nu 92 år gammal och är här idag. Det är med stor glädje jag säger att jag älskar henne för hennes stora trofasthet. Jag hedrar och välsignar också hennes namn i all evighet.

Jag beundrar min fars mod att bli medlem i kyrkan trots de omständigheter han levde i på den tiden. Det var inte lätt för honom. Hans hustru döptes inte tillsammans med honom. Dryckenskap och rökning var starka frestelser för honom. Han var fattig. Hans mor var emot att han blev medlem i kyrkan och sade att om han lät döpa sig skulle hon inte längre se honom som sin son. Med mindre än 300 medlemmar i Brasilien hade kyrkan inte ett enda kapell. Jag är verkligen förundrad över min fars beslutsamhet och mod.

Hur kunde han fatta ett sådant beslut under så ogynnsamma förhållanden? Svaret är enkelt: Det var för att min far läste Mormons bok. När han läste den fick han ett vittnesbörd om att återställelsens budskap var sant. Mormons bok är ett bevis på att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är sann. Predika mitt evangelium lär att ”Mormons bok, tillsammans med Anden, är den mäktigaste källan till omvändelse”. ([2004], s 104)

President Gordon B Hinckley förkunnade: ”De som under bön har läst Mormons bok, vare sig de är rika eller fattiga, lärda eller olärda, har vuxit till under dess kraft …

Utan förbehåll lovar jag att om ni under bön läser Mormons bok, oavsett hur många gånger ni tidigare läst den, så kommer ni att i era hjärtan få … Herrens ande. Ni kommer att stärkas i ert beslut att vandra i lydnad mot hans bud och ni kommer att få ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.” (”Mormons bok”, Nordstjärnan, okt 1988, s 7)

Dessa löften blev verklighet för min far och för min familj. Så som vi undervisats att göra, läser vi skrifterna tillsammans i familjen varje dag. Vi har gjort det i många år. Vi har läst Mormons bok flera gånger i vårt hem, och vi kommer att fortsätta med det. Precis som utlovat har vi fått ett större mått av Herrens ande i vår familj och en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.

När du vet att Mormons bok är sann, vet du att Joseph Smith kallades av Gud att återställa Jesu Kristi kyrka till jorden. Du vet att Joseph Smith såg Fadern och Sonen. Du vet att det endast finns en tro och ett giltigt dop. Du vet att Guds profet lever på jorden idag och att han innehar alla prästadömets nycklar och rätten att utöva dem, som Petrus gjorde i gamla dagar. Du vet att Jesus Kristus är Guds Son, vilket är det enda namnet varigenom du kan uppnå frälsning. Du vet att Gud Fadern lever och att han älskar oss. Du vet att hans frälsningsplan är fullkomlig, och du har en önskan att utföra förrättningar, leva efter buden och hålla ut intill slutet.

Jag blir ledsen när en person som fått Mormons bok och allt detta förklarat för sig ändå inte vill läsa den. Jag blir ledsen när människor låter sig påverkas av andra och inte vill läsa boken utan lägger den åt sidan som något värdelöst, och aldrig deltar i den andliga festmåltid den erbjuder. Detta är för mig obegripligt. Det är som om en son eller dotter som skilts från en kärleksfull far skulle vägra att läsa ett brev från honom, och inte ens öppna kuvertet. De som fattar ett sådant beslut liknar bortskämda barn som vägrar att ens smaka på maten som kärleksfullt lagats åt dem av deras mor.

Gud uppenbarar sin sanning när människorna följer Moronis uppmaning i Moroni 10:3–5 i Mormons bok. Predika mitt evangelium sammanfattar Moronis undervisning enligt följande:

  • Ett, ”läs Mormons bok och begrunda dess budskap om Jesus Kristus”.

  • Två, ”be till Gud med tro på Jesus Kristus om att få ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann och att Joseph Smith är återställelsens profet”.

  • Tre, ”be uppriktigt och med verkligt uppsåt, vilket innebär att de har för avsikt att handla efter det svar de får från Gud”. (s 111)

För dem som säger att vi inte kan veta dessa saker vittnar jag att det kan vi, när vi är ödmjuka nog att göra som Gud har uppmanat oss genom sina profeter på jorden. Att tro något annat vore att acceptera det löjliga antagandet att Gud inte känner till var sanningen finns eller inte har makt att visa oss den. Att en person inte handlar enligt den här bokens löfte betyder inte att andra inte har gjort det.

Varför älskar och hedrar jag min fars namn? Därför att min far läste och handlade enligt löftet i Mormons bok. Varför älskar och hedrar jag min fars namn? Därför att han inte ryggade tillbaka för svaret han fick, fastän han stod inför utmaningar. Varför älskar och hedrar jag min fars namn? Därför att han välsignade mitt liv redan innan jag var född, genom att modigt göra det som Gud förväntade sig av honom.

Jag inbjuder alla som hör mig i dag att läsa Mormons bok och att tillämpa löftet i den. De som gör det får veta att boken är sann.

Jag bär mitt vittnesbörd om att Mormons bok är Guds ord. Tack vare det vet jag att Joseph Smith är en Guds profet. Jag vet att han inte skrev Mormons bok utan översatte den genom Guds gåva och kraft. Jag vet att Thomas S Monson är en Guds profet på jorden idag och att han är den enda människan på jorden som innehar alla prästadömets nycklar och rätten att utöva dem. Jag vet att Jesus Kristus är vår Frälsare och att han lever. Jag vet att Gud lever och älskar oss. I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut