2008
Till och med ett barn kan förstå
November 2008


Till och med ett barn kan förstå

Gud … har sett till att gudomlig sanning är begriplig för alla hans barn, oavsett utbildningsnivå eller intellektuell förmåga.

Bild
Elder Gérald Caussé

Föräldrar häpnar ofta över sina barns svar på frågor som vuxna ställer. En kväll när min hustru och jag var hemifrån frågade vår barnvakt, som fängslats av den bön som hon hade hört våra barn be: ”Men vad är skillnaden mellan er och min religion?” Min åttaåriga äldsta dotter svarade genast: ”De är nästan likadana, utom att vi studerar mycket mer än ni gör!” Min lilla dotter ville inte såra barnvakten, utan bara på sitt sätt betona hur stort värde sista dagars heliga sätter på sökandet efter kunskap.

Joseph Smith förkunnade: ”Det är omöjligt för en människa att bli frälst i okunnighet.” (L&F 131:6) Han tillade: ”Kunskapens princip är frälsningens princip … Var och en som inte förvärvar sig tillräcklig kunskap för att bli frälst skall bli fördömd.” (Se Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 255.) Den här kunskapen grundar sig på insikten om Guds och Jesu Kristi natur och frälsningsplanen som de berett för att göra det möjligt för oss att återvända till deras närhet. ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.” (Joh 17:3)

Denna kunskapsprincip har ofta misstolkats. ”Guds härlighet är intelligens.” (L&F 93:36) Den övergår allt vi någonsin kan förstå med vår intellektuella förmåga. Människor som försöker finna Gud tror ibland att de måste söka honom i intellektuellt invecklade begrepp.

Men vår himmelske Fader är alltid tillgänglig för oss. Han anpassar sig till vår förståndsnivå. ”Om han kommer till ett litet barn, skall han i tala i enlighet med ett litet barns förmåga och med dess språk.” (Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 139)

Gud vore ytterst orättvis om evangeliet bara var tillgängligt för en intellektuell elit. I sin godhet har han sett till att gudomlig sanning är begriplig för alla hans barn, oavsett utbildningsnivå eller intellektuell förmåga.

I själva verket är det faktum att till och med ett barn förstår en princip ett bevis på dess kraft. President John Taylor sade: ”Sann intelligens är att kunna ta ett ämne som är gåtfullt och stort i sig självt och utveckla och förenkla det så att ett barn kan förstå det.” (”Discourse”, Deseret News, 30 sep 1857, s 238) Utan att alls minska genomslagskraften, tvärtom, tillåter renhet och klarhet i uttrycket den Helige Anden att vittna med större visshet för människornas hjärtan.

Under sin jordiska verksamhet jämförde Jesus ständigt enkelheten och äktheten i sin lära med fariséernas och andra laglärdes invecklade logik. De försökte gång på gång att sätta honom på prov med spetsfundiga frågor, men hans svar var alltid kristallklara och enkla som ett barns.

En dag ställde Jesu lärjungar följande fråga till honom: ”Vem är störst i himmelriket?”

Jesus kallade till sig ett litet barn och ställde det mitt ibland dem och sade: ”Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket.

Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den störste i himmelriket.” (Matt 18:1–4)

Vid ett annat tillfälle sade Jesus: ”Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små.” (Luk 10:21)

Bibeln har sannolikt varit föremål för fler tolkningar och filosofiska debatter än någon annan bok. Men ett barn som läser boken för första gången har minst lika stor, om inte större, möjlighet att förstå läran än flertalet av dessa skriftlärda. Frälsarens undervisning är anpassad efter allas förmåga. Ett barn på åtta år kan förstå tillräckligt för att gå ner i dopets vatten och sluta förbund med Gud med fullständig förståelse.

Vad förstår ett barn som läser skildringen av Jesu dop? Jesus döptes i floden Jordan av Johannes Döparen. Den Helige Anden sänkte sig ner över honom ”i en duvas skepnad”. En röst hördes: ”Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje.” (Luk 3:21–22) Barnet har en klar bild av vad Gudomen är: tre åtskilda personer som är helt eniga – Gud Fadern, hans Son Jesus Kristus och den Helige Anden.

Förkastandet av enkelhetens och klarhetens princip har gett upphov till många avfall, både kollektiva och enskilda. I Mormons bok fördömde profeten Jakob dem som i forna dagar ”föraktade de tydliga orden och dödade profeterna och sökte efter sådant som de inte kunde förstå. På grund av sin blindhet, en blindhet som kom av att de riktade sina blickar bortom målet, måste de falla. Ty Gud har tagit det som var tydligt ifrån dem och överlämnat till dem mycket som de inte kan förstå, eftersom de önskade det.” (Jakob 4:14)

Ibland kan vi frestas tänka: ”Det är för enkelt”, liksom Naaman, den arameiske kungens högste befälhavare, som driven av sin stolthet tvekade att lyda Elisas råd – det var för enkelt i hans ögon – och bli botad från sin spetälska. Hans tjänare fick honom att inse sin dårskap:

”Min fader, om profeten hade begärt något svårt av dig, skulle du då inte ha gjort det? Hur mycket mer nu då han endast har sagt till dig: Tvätta dig, så blir du ren!

Då for han ner och doppade sig i Jordan sju gånger, så som gudsmannen hade sagt. Och hans kött blev friskt igen som en ung pojkes kött, och han blev ren.” (2 Kung 5:13–14)

Hans rening var inte bara i kroppsligt hänseende: även hans andliga kött blev rent när han ödmjukt tog till sig denna vackra lärdom.

Små barn har en fantastisk fallenhet för inlärning. De litar helt och fullt på sin lärare, har en ren ande och är djupt ödmjuka, med andra ord just de egenskaper som öppnar dörren för den Helige Anden. Han är den kanal genom vilken vi får kunskap om det som hör till anden. Paulus skrev till korintierna: ”Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande.” (1 Kor 2:11)

Och han tillade: ”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.” (1 Kor 2:14)

Vi vet att den köttsliga eller naturliga människan är ”en fiende till Gud … om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar”. Hon måste bli ”som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på henne, alldeles som ett barn underkastar sig sin far”. (Mosiah 3:19)

I sin filosofiska kortroman ”Lille prinsen” beskriver Antoine de Saint-Exupéry en liten pojkes förvirring då han upptäcker ett fält med rosor och inser att den blomma han har och som han vårdat med en sådan kärlek inte är unik utan alldaglig. Men han kommer till insikten att det som gör hans ros unik är inte dess yttre utan den tid och kärlek han ägnat åt att ta hand om den. Han utbrister:

”Människor … odlar femtusen rosor i samma trädgård … men finner inte vad de söker …

Och ändå står det de söker att finna i en enda ros och i lite vatten …

Men ögonen är blinda. Man måste söka med hjärtat.” ([1943], s 79)

På liknande sätt beror vår kunskap om Gud inte på den mängd information vi samlar på oss. All den kunskap om evangeliet som är viktig för vår frälsning kan ju sammanfattas i några få lärosatser, principer och väsentliga bud, som redan finns i de missionärslektioner vi får före dopet. Att lära känna Gud däremot handlar om att öppna vårt hjärta för att få andlig insikt och ett brinnande vittnesbörd om sanningen i dessa få, grundläggande lärosatser. Att känna Gud är att ha ett vittnesbörd om att han finns och känna i hjärtat att han älskar oss. Det är att ta emot Jesus Kristus som vår Frälsare och ha en brinnande önskan att följa hans exempel. När vi tjänar Gud och vår nästa, vittnar vi om Kristus och låter dem som är omkring oss lära känna honom bättre.

De här principerna kommer till användning i den undervisning som ges i våra församlingar och grenar. Ni lärare i kyrkan, huvudmålet med er lektion är att omvända hjärtan. Kvaliteten på en lektion mäts inte av mängden ny information som ni ger era elever. Den kommer av er förmåga att inbjuda Anden att närvara och att motivera era elever att göra åtaganden. Det är genom att utöva tro – genom att omsätta lektionerna i handling – som de ökar sin andliga insikt.

Jag ber att vi ska få veta hur vi öppnar vårt hjärta som ett litet barn och finner glädje i att höra och tillämpa Guds ord med hela den kraft som finns i dess enkelhet. Jag vittnar om att om vi gör det, får vi kunskap om ”[Guds] hemligheter och de fridgivande tingen – det som ger glädje, det som ger evigt liv”. (L&F 42:61) I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut