2008
Heliga tempel, heliga förbund
November 2008


Heliga tempel, heliga förbund

Templen är heliga platser. De är en källa till andlig kraft och styrka. De är en plats för uppenbarelse.

Bild
Silvia H. Allred

Mitt hjärta fylls av glädje och tacksamhet när jag tänker på denna unika sammankomst av kvinnor runt om i världen. Vilken förmån att få tillhöra detta storslagna systraskap, enade i vår önskan att stärka vår tro på Herren Jesus Kristus och bygga upp hans rike. Det är min bön att Anden må vägleda mig när jag talar till er om ett mycket heligt ämne – gudsdyrkan i templet.

Templen är de heligaste platserna på jorden. I templet tar vi som värdiga medlemmar i kyrkan emot de största välsignelserna vi kan sträva efter när vi ingår heliga förbund med Gud. Vi hjälper också till att göra samma välsignelser tillgängliga för våra förfäder som dött utan att ha tagit emot frälsningens nödvändiga förrättningar.

Jag vill tala om tempelbyggandets djupa innebörd, varför förrättningarna som utförs i templet är nödvändiga för vår frälsning och hur vi bör förbereda oss för att komma till templet.

Jag har sett och blivit mycket imponerad av de uppoffringar som många medlemmar gör för att komma till templet. Låt mig berätta om en sådan uppoffring.

År 1976 bodde vi i Costa Rica och missionspresidenten där bad min make hjälpa till med att ordna missionens första tempelresa. Centralamerikanska missionen omfattade då Costa Rica, Panama, Nicaragua och Honduras. Närmaste tempel var templet i Mesa i Arizona. Resan tog fem dagar enkel väg och gick över sex landsgränser. Den krävde stora ekonomiska offer för de flesta som åkte. De sålde sin TV, sina cyklar, rullskridskor och allt annat de kunde sälja. Vi reste i två obekväma bussar utan att stanna för natten. En del medlemmar använde alla sina pengar till att betala bussresan och hade bara kex och margarin att äta under resan.

Varför är kyrkans medlemmar så villiga att glatt offra så mycket för att komma till templet?

Jag har aldrig glömt hur stark Anden var under de tre dagar vi tillbringade i templet i Mesa. Jag rördes djupt av att se familjemedlemmar omfamna varandra med tårar strömmande nedför kinderna efter det att de beseglats som en evig familj.

Tjugofyra år senare invigdes templet i San José i Costa Rica. Många av familjerna som deltog i den första tempelresan närvarade vid samma session som jag. De hade trofast och värdigt väntat på detta heliga tillfälle. De kan nu alla komma till templet ofta eftersom ett tempel i Panama nyligen invigts och ett tempel i Honduras har tillkännagetts.

Herren har alltid bett sitt folk att bygga tempel. Herren befallde Mose: ”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt ibland dem.”1 Det flyttbara tabernakel de byggde var den centrala platsen för Israels gudsdyrkan under pilgrimsfärden till det utlovade landet. Herren uppenbarade dess mönster och form för Mose. Det skulle vara Herrens heliga hus.

Senare byggde kung Salomo templet i Jerusalem av det bästa byggnadsmaterial som fanns tillgängligt.2

Under sin jordiska verksamhet ansåg Herren templet vara en helig plats och lärde folket att visa vördnad för det.

Nephiterna byggde också tempel till Herren på amerikanska fastlandet. De hade samlats runt templet när Kristus visade sig för dem efter sin uppståndelse.3

Strax efter det att kyrkan organiserats i vår tidsutdelning befallde Herren de heliga att bygga ett tempel: ”Organisera er, förbered allt som behövs och upprätta ett hus, ja, ett hus för bön, ett hus för fasta, ett hus för tro, ett hus för lärdom, ett hus för härlighet, ett ordningens hus, ett Guds hus.”4

Därför byggde de heliga templet i Kirtland under stora uppoffringar. I detta heliga tempel återgavs viktiga prästadömsnycklar och Frälsaren visade sig.5

För närvarande finns det 128 verksamma tempel runt om i världen och många fler håller på att byggas.

Vi har fått instruktioner att bygga tempel så att heliga förrättningar kan utföras för både levande och döda. De här förrättningarna omfattar förberedande förrättningar, begåvningar, vigslar, beseglingar, dop för de döda och ordinationer.

De förberedande förrättningarna ger oss vissa ögonblickliga och framtida välsignelser.

Begåvningen omfattar heliga förbund. Genom den får vi bland annat undervisning, kraft från höjden och löfte om välsignelser om vi är trogna de förbund vi ingår.

President Brigham Young beskrev begåvningen på följande sätt:

”Er begåvning är att ta emot alla de förordningar i Herrens hus som är nödvändiga för er, sedan ni tagit avsked från detta liv, för att göra det möjligt för er att vandra tillbaka till Faderns närhet … och erhålla er eviga upphöjelse.”6

De beseglande förrättningarna, som tempelvigseln, förenar familjer för evigt.

De förbund vi ingår i samband med varje förrättning i templet berättigar oss till inträde i Guds närhet. Dessa förbund höjer oss över vår egen krafts och vårt eget perspektivs begränsningar. Vi ingår förbund för att visa vår hängivenhet mot att bygga upp riket. Vi blir ett förbundsfolk när vi ingår förbund med Gud. Alla utlovade välsignelser blir våra när vi trofast håller dessa förbund.

Templet är ett hus för lärdom. Mycket av det som lärs i templet är symboliskt och förklaras av Anden. Det innebär att vi undervisas från höjden. Templets förbund och förrättningar är mäktiga symboler för Kristus och hans försoning. Vi får alla samma undervisning, men vår insikt om innebörden av förrättningarna och förbunden ökar när vi återvänder till templet ofta för att lära oss mer och begrunda de eviga sanningar som lärs där.

Gudsdyrkan i templet ger oss tillfälle att tjäna de döda genom att utföra ställföreträdande förrättningar för dem. Släktforskning kan utföras av vem som helst utanför templets väggar, men de heliga förrättningarna som våra avlidna släktingar behöver för sin upphöjelse kan endast utföras i templet.

Templet är Herrens hus. Han avgör hur det får användas, de förrättningar som ska ges och de normer vi måste följa för att få komma till templet och dyrka Gud.

Herren sade till Mose: ”Tag av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark.”7 I Psaltaren står det: ”Vem får gå upp på HERRENS berg? Vem får träda in i hans helgedom?

Den som har oskyldiga händer och rent hjärta, den som inte vänder sin själ till lögn och inte svär falskt.”8 Hans hus är heligt och inget orent får komma in där.9

Herren har gett biskopen och stavspresidenten ansvaret att bedöma värdigheten hos dem som vill få en rekommendation så att de kan komma in i hans heliga hus. Vi måste vara fullständigt ärliga mot vår biskop och stavspresident när de intervjuar oss innan de utfärdar en tempelrekommendation. Gåvan vi lägger på altaret är ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande. Personlig värdighet är ett nödvändigt krav för att vi ska få njuta templets välsignelser.

Vi förbereder oss genom att lyda buden och sträva efter att göra Guds vilja. Om du inte har varit i templet, börja då förbereda dig idag för att komma dit så att du är redo och värdig när tillfälle ges.

När vi kommer till templet släpper vi alla tankar och känslor i vårt sinne och hjärta som inte är i harmoni med de heliga upplevelser vi får i templet. Vi klär oss också på ett lämpligt och värdigt sätt. Vår klädsel och vårt yttre vid detta heliga tillfälle visar vår vördnad och respekt för Herren och hans hus. Väl inne i templet byter vi om till vita kläder, vilka symboliserar renhet. Sedan är vi redo att vördnadsfullt och stilla dyrka Gud i templet. Denna eviga välsignelse är tillgänglig för alla som är värdiga att ta emot den.

Vad kan kyrkans kvinnor göra för att få rätt till templets välsignelser?

Genom sina profeter har Herren bett dem som ännu inte tagit emot templets välsignelser att göra allt de kan för att bli värdiga dem. Han inbjuder dem som redan har tagit emot välsignelserna att återvända så ofta som möjligt för att återigen njuta av upplevelsen, att öka sin insikt och kunskap om hans eviga plan.

Må vi vara värdiga att ha en giltig tempelrekommendation. Må vi gå till templet för att beseglas som en evig familj. Må vi återvända till templet så ofta vi kan. Må vi ge våra avlidna släktingar möjligheten att ta emot upphöjelsens förrättningar. Må vi njuta av den andliga styrka och uppenbarelse vi får när vi går till templet regelbundet. Må vi vara trofasta och ingå och hålla templets förbund så att vi kan få del av försoningens yttersta välsignelser.

Jag vittnar för er om att templen är heliga platser. De är en källa till andlig kraft och styrka. De är platser för uppenbarelse. De är Herrens hus. I vår Frälsares och Återlösares Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. 2 Mos 25:8.

  2. Se 1 Kung 5:5–18; 6.

  3. Se 3 Nephi 11:1.

  4. L&F 88:119.

  5. Se L&F 110.

  6. Discourses of Brigham Young, sammanst av John A Widtsoe 1971, s 416; se också Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young, s 302.

  7. 2 Mos 3:5.

  8. Ps 24:3–4.

  9. Se L&F 109:20.

Skriv ut