2008
Vägen
November 2008


Vägen

Det finns bara en väg till lycka och tillfredsställelse. Jesus Kristus är den vägen.

Bild
Elder Lawrence E. Corbridge

Jesus Kristus, Alfa och Omega, begynnelsen och änden

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud …

I honom var liv, och livet var människornas ljus.”1

Han sade: ”Jag är Alfa och Omega, Herren Kristus, ja, jag är förvisso han, begynnelsen och änden, världens Återlösare.”2

Han sade: ”Den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv.”3

Han sade: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.”4

Han sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”5

Han sade: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.”6

Han sade: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”7

Jesus Kristus är vägen. Han är ljus och liv, bröd och vatten, begynnelsen och änden, uppståndelsen och livet, världens Frälsare, sanningen och vägen.

Det finns bara en väg till lycka och tillfredsställelse. Han är vägen. Varje annat sätt, varje annan väg, vilken annan väg som helst, är dårskap.

Han erbjuder en källa med levande vatten. Antingen dricker vi och blir aldrig mer törstiga, eller så gör vi det inte och dåraktigt förblir törstiga.

Han är livets bröd. Antingen äter vi och blir aldrig mer hungriga, eller så gör vi det inte och dåraktigt förblir kraftlösa och hungriga.

Han är världens ljus. Antingen följer vi honom och ser klart, eller så gör vi det inte och dåraktigt förblir blinda och kvar i mörker.

Han är uppståndelsen och livet. Han sade: ”De ord som jag har talat till er är Ande och liv.”8 Antingen lär vi av honom och får ett rikare liv9, eller så gör vi det inte och dåraktigt förblir döda.

Han är världens Frälsare. Antingen tar vi emot hans försonings välsignelser och görs rena, värdiga att ha hans ande, eller så gör vi det inte och dåraktigt förblir ensamma och orena.

Han är vägen.

Ingen annan Gud

”Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden.”10 Faderns plan genomfördes av Sonen så att vi kan ha den Helige Anden med oss. Faderns väg är Sonens väg. Han sade: ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.”11

Bara Gud kan välsigna oss. Bara han kan bistå oss. Bara han kan få vårt hjärta att slå och göra att vi andas. Bara han kan bevara och beskydda oss. Bara han kan ge oss styrka att bära livets bördor. Bara han kan ge oss kraft, kunskap, frid och glädje. Bara han kan förlåta våra synder. Bara han kan hela oss. Bara han kan förändra oss och skapa en gudfruktig själ. Bara han kan föra oss tillbaka till sin närhet. Och han ska göra allt detta och mycket mer, om vi bara minns honom och håller hans bud. Vad ska vi då göra? Vi ska minnas honom och hålla hans bud. Det är det enda förnuftiga att göra.

Jesus döper med den Helige Anden

Johannes Döparen sade att medan han döpte i vatten, kom Jesus för att döpa ”i den helige Ande”.12

Det finns inget av större värde i det här livet än den Helige Andens gudomliga gåva. Den är källan till glädje, frid, kunskap, kraft, kärlek och allt annat gott. Med försoningen är det den kraft varigenom vi kan förändras och göras starka i det som vi nu är svaga. Med prästadömet är det den makt varigenom äktenskap och familjer beseglas för evigt.13 Det är kraften varigenom Herren visar sig för dem som tror på honom.14 Varje god sak beror på om vi får och behåller den Helige Andens kraft i våra liv. Allting beror på detta.

I den avsikten gick Jesus Kristus till den plats som heter Getsemane, där han övervann synden för vår skull. Han tog våra synder på sig själv. Han led straffet för våra fel. Han betalade priset för vår utbildning. Jag vet inte hur han gjorde det han gjorde. Jag vet bara att han gjorde det, och tack vare att han gjorde det kan ni och jag få förlåtelse för våra synder så att vi kan begåvas med hans kraft. Allting beror på detta. Vad ska vi då göra? Vi ska ta på oss Sonens namn och alltid minnas honom samt hålla de bud som han har givit oss, så att vi alltid kan ha hans Ande hos oss.15 Allting beror på detta.

”Mitt ok är milt, och min börda är lätt”

En av de mest populära och tilltalande människofilosofierna är: ”Lev livet på ditt eget sätt, gör som du vill, var dig själv, låt inte andra bestämma vad du ska göra.” Men Herren sade: ”Jag är vägen.”16 Han sade: ”Följ mig.”17 Han sade: ”Vad slags män bör ni då vara? Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är.”18

Tro inte att du inte kan det. Vi kan tro att vi inte på riktigt kan följa honom eftersom hans levnadsnorm är så förunderligt hög och verkar ouppnåelig. Vi kanske tycker att den är för svår, för hög, för mycket och bortom vår förmåga, åtminstone just nu. Tro aldrig det. Även om Herrens normer är de högsta, så tro aldrig att de endast kan uppnås av några få utvalda som klarar av allt.

I just det här fallet leder oss våra livserfarenheter vilse. Våra upplevelser här säger oss att de främsta bedrifterna inom all mänsklig strävan alltid är de svåraste, och därför kan de bara uppnås av några få utvalda som kan mest. Ju högre normer, desto färre kan uppnå dem.

Så är det inte i det här fallet eftersom detta, i motsats till allt annat vi upplever i det här livet, inte är en mänsklig strävan. Det är snarare Guds verk. Det är Guds verk och det är hans ”härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.”19 Det finns ingenting liknande. Inte någonstans. Aldrig någonsin.

Ingen inrättning, ingen plan, inget program eller system som någonsin upprättats av människor har tillgång till den återlösande och förvandlande kraften i Jesu Kristi försoning och den Helige Andens gåva. Därför är den, även om Herrens inbjudan att följa honom är den högsta av alla, också uppnåelig för alla. Inte för att vi själva har förmågan, utan för att han har den, och eftersom han även kan ge oss förmågan till det. ”Vi tror att hela människosläktet [var och en, levande och död] kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar.”20

Herrens väg är inte svår. Livet är svårt, inte evangeliet. ”Det finns en motsats till allting”,21 överallt, för alla människor. Livet är svårt för oss allesammans, men livet är också enkelt. Vi har bara två val.22 Vi kan antingen följa Herren och begåvas med hans kraft och få frid, ljus, styrka, kunskap, tillit, kärlek och glädje, eller så kan vi gå en annan väg, vilken annan väg som helst, hurudan den vägen än är, och göra det ensamma, utan hans stöd, utan hans kraft, utan vägledning, i mörker, förvirring, tvivel, sorg och förtvivlan. Och jag frågar er: Vilken väg är lättast?

Han sade: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig … Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.”23

Livet är svårt, men livet är enkelt. Gå på vägen och ge aldrig någonsin upp. Ge aldrig upp. Fortsätt bara framåt. Sluta inte så kommer du att klara det.

Det finns bara en väg till lycka och tillfredsställelse. Jesus Kristus är vägen. Varje annat sätt, varje annan väg, vilken annan väg som helst, är dårskap.

Jag bär vittne om honom, ja, om Jesus Kristus, att han är den levande Gudens Son, livets bröd, sanningen, uppståndelsen och livet. Han är Frälsaren och världens ljus. Han är vägen, den enda vägen.

Må vi ha förstånd nog att följa honom. I hans heliga namn, ja, Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Joh 1:1, 4.

  2. L&F 19:1.

  3. Joh 4:14.

  4. Joh 6:35.

  5. Joh 8:12.

  6. Joh 11:25–26.

  7. Joh 14:6.

  8. Joh 6:63.

  9. Se Joh 10:10.

  10. Trosartikel 1.

  11. 2 Mos 20:3.

  12. Joh 1:33.

  13. Se L&F 132:7, 19.

  14. Se 2 Nephi 26:13.

  15. L&F 20:77.

  16. Joh 14:6.

  17. Mark 8:34.

  18. 3 Nephi 27:27.

  19. Mose 1:39.

  20. Trosartikel 3.

  21. 2 Nephi 2:11.

  22. Se Moroni 7:15–17.

  23. Matt 11:28–30.

Skriv ut