Bibliotek
Lektion 31: 2 Nephi 11 och 16


Lektion 31

2 Nephi 11 och 16

Inledning

I 2 Nephi 11 gav Nephi uttryck åt sin kärlek för Jesajas ord. Han vittnade också om att Jakob och Jesaja hade sett ”Återlösare[n], alldeles som jag har sett honom” (2 Nephi 11:2). 2 Nephi 16 innehåller Jesajas skildring av hur han renades från sina synder och kallades till profet då han såg ”Herren … sitta på en tron” (se 2 Nephi 16:1, 5–8). Både Nephi och Jakob undervisade om värdet av att tillämpa Jesajas skrifter på oss själva (se 1 Nephi 19:23; 2 Nephi 6:5; 11:2), och Herren sade: ”Jesajas ord är stora” (3 Nephi 23:1). I 2 Nephi 11 förklarar Nephi varför han tagit med Jesajas profetior i sin uppteckning. Kapitlet utgör inledningen till Jesajas ord i 2 Nephi 12–24. 2 Nephi 25 utgör avslutningen på de här kapitlen och innehåller Nephis råd om hur Jesajas ord ska förstås (se lektion 35 i den här handledningen).

Lektionsförslag

2 Nephi 11

Nephi uttrycker sin glädje över att få vittna om att frälsning kommer genom Jesus Kristus

Be tre elever skriva en mening vardera om vad som hände under förra lektionen. Låt dem inte jämföra eller diskutera vad de skriver. För att belysa fördelarna med att ha mer än ett vittne låter du de tre eleverna läsa upp vad de skrivit. Efter att den första eleven läst sin mening frågar du klassen om det var en riktig framställning av det som hände under föregående lektion. Sedan låter du den andra eleven läsa sin mening och frågar om det är en uttömmande framställning av det som hände under föregående lektion. Efter att den tredje eleven läst ställer du samma fråga.

  • Vad finns det för fördelar med att ha flera vittnen?

Förklara att Herren kallar profeter till att vara hans vittnen för världen. Uppmuntra eleverna att begrunda vad det betyder för dem att höra profeter vittna om Jesus Kristus.

Skriv följande på tavlan: Genom att studera profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus kan vi stärka vår tro på Jesus Kristus och glädjas över honom.

Be en elev läsa 2 Nephi 11:2–3.

  • Vad upplevde Nephi, Jesaja och Jakob enligt de här verserna som gjorde det möjligt för dem att vara särskilda vittnen om Jesus Kristus?

  • Varför tror ni att det är viktigt att det finns flera profeter som vittnar om Jesus Kristus? (Se Mosiah 13:33–35.)

Be eleverna ögna igenom de första raderna i varje vers i 2 Nephi 11:4–6 och leta efter ett uttryck som upprepas i varje vers.

  • Hur gärna gör man någonting när man ”gläds” åt att göra det? På vilket sätt är ordet gläds intensivare än till exempel ”tycker om”?

Be eleverna läsa 2 Nephi 11:4–7 tyst för sig själva och hitta sådant som Nephi gladdes åt eller över. Dela sedan upp klassen i par. Be eleverna berätta vilka uttryck som påverkade dem och varför. Be dem också berätta vad det är som gör att de gläds över Jesus Kristus.

Läs 2 Nephi 11:8 högt. Låt eleverna leta efter ett skäl till att Nephi tog med Jesajas skrifter i sin uppteckning.

  • Vad hoppades Nephi att hans folk och framtida läsare av Mormons bok skulle uppleva när de läste Jesajas ord?

Följande lista ger några exempel på skäl till att Nephi tog med Jesajas skrifter i sin uppteckning:

  1. Jesaja hade i likhet med Nephi och Jakob sett Frälsaren (se 2 Nephi 11:2–3; se också 2 Nephi 16:1–5, som innehåller Jesajas skildring av en syn i vilken han såg Frälsaren).

  2. Nephi gladdes åt att vittna om Frälsaren, och Jesaja vittnade också om Kristus (se 2 Nephi 11:4, 6; se också 2 Nephi 17:14 och 19:6–7, två exempel på Jesajas profetior om Frälsaren).

  3. Nephi gladdes över Herrens förbund (se 2 Nephi 11:5). Jesajas profetior hade att göra med Herrens förbund. Han profeterade till exempel om tempeltjänst i de sista dagarna (se 2 Nephi 12:1–3).

Berätta att eleverna under den här lektionen och de närmaste tre lektionerna kommer att studera och diskutera Jesajas ord i 2 Nephi 12–24. Uppmuntra dem att leta efter sanningar i dessa tre kapitel som stärker deras vittnesbörd om Frälsaren och hjälper dem att glädjas åt honom. Uppmana eleverna att berätta för familj och vänner om några av sina favoritverser i de här kapitlen.

2 Nephi 16

Jesaja kallas att verka som profet

Berätta att klassen först kommer att studera 2 Nephi 16 eftersom det innehåller Jesajas skildring av en syn i vilken han blev kallad till profet. För att hjälpa eleverna förbereda sig så att de kan förstå den här synen förklarar du att Jesajas skrifter innehåller symboliskt bildspråk. Skrifterna är rika på symboler, sinnebilder och bildliga uttryck. Framhåll att i en av de verser som de läste tidigare sade Nephi: ”Allt som Gud ända från världens begynnelse givit till människan är sinnebilder för [Jesu Kristus]” (2 Nephi 11:4). Bruket av symboler och sinnebilder är ett av sätten på vilka skrifterna undervisar oss om Herrens frälsningsverk.

Skriv följande på tavlan: släp, serafer (änglar) med vardera sex vingar, rök, glödande kol.

Fråga eleverna vad de kommer att tänka på när de ser och hör de här orden. Efter en kort diskussion förklarar du att Jesaja använde dessa ord i sin skildring av hur han kallades till profet. (Försök att hjälpa eleverna förstå vad Jesaja menade, men var försiktig med att överanalysera symboler. Hjälp i stället eleverna inse hur Jesajas budskap är tillämpligt på deras eget liv.)

Be en elev läsa 2 Nephi 16:1. (Om du har tillgång till kyrkans utgåva av King James version av Bibeln kan du gärna vid behov slå upp Isaiah 6, som innehåller fotnoter och studiehjälpmedel som gör det lättare att förstå skriftställena som behandlas i den här lektionen.)

Be en elev läsa 2 Nephi 16:2–3 högt. Förklara att ”serafer” är änglar som står inför Gud.

  • Vad skulle serafernas sex vingar kunna symbolisera? (Du kan föreslå eleverna att de läser Läran och förbunden 77:4 för att få en ledtråd. Vingar symboliserar förmågan att förflytta sig och handla.)

  • Vilka ord visar serafernas inställning till Herren?

  • När har ni känt på liknande sätt inför Herren?

Be en elev högt läsa 2 Nephi 16:4 och Uppenbarelseboken 15:8. Be klassen vara uppmärksam på vad som menas med orden ”fylldes av rök”. (Du kan behöva hjälpa eleverna förstå att röken symboliserar Herrens närvaro, makt och härlighet.) Fundera på att föreslå eleverna att de skriver Upp 15:8 i marginalen bredvid 2 Nephi 16:4.

Be en elev läsa 2 Nephi 16:5 högt. Be klassen vara uppmärksam på uttryck som visar hur Jesaja kände sig i Herrens närhet. (Om du har tillgång till kyrkans utgåva av King James version av Bibeln kan du vid behov slå upp Isaiah 6:5, fotnoterna a och b.)

  • Vad tror ni Jesaja menade när han sade : ”Jag förgås eftersom jag är en man med orena läppar”? (Du kan behöva förklara att i Jes 6:5 syftar uttrycket orena läppar på Jesajas medvetande om sina egna och sitt folks synder. Jesaja gav uttryck åt att han kände sig ovärdig i Herrens närhet.)

Låt eleverna fundera ett ögonblick på varför Jesaja kan ha känt så här. Tala om att flera profeter har beskrivit hur otillräckliga de känt sig när de fick sina kallelser. President Spencer W. Kimball beskrev telefonsamtalet med president J. Reuben Clark jr i första presidentskapet när denne meddelade honom att han blivit kallad till de tolvs kvorum:

”’Å, broder Clark! Jag? Du kan inte mena mig! Det måste föreligga något missförstånd. Jag måste ha hört fel.’ Jag gled av stolen ner mot golvet …

’Å, broder Clark! Det tyckts omöjligt. Jag är så svag och liten och begränsad och oduglig’” (Edward L. Kimball och Andrew E. Kimball jr, Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1977], s. 189).

Hjälp eleverna förstå att Jesaja, en rättfärdig man, känner att han ”förgås” och är ”oren” när han plötsligt står inför Herren. Vem av oss skulle inte känna sig ovärdig om vi stod inför Gud?

Skriv följande sanning på tavlan: Vi kan bli renade från vår ovärdighet genom Jesu Kristi försoning.

Om möjligt visar du eleverna ett träkol eller ett bränt trästycke. Fråga dem hur det skulle sett ut om man just tagit ut det ur elden.

  • Vad skulle hända den som rörde vid ett glödande kol?

Läs 2 Nephi 16:6–7 högt. Be eleverna följa med i texten och vara uppmärksamma på Jesajas upplevelse i samband med det glödande kolet. (Om du har tillgång till kyrkans utgåva av King James version av Bibeln kan du vid behov slå upp Isaiah 6:6, fotnot a och Isaiah 6:7, fotnoterna a och b.)

  • Vad menas enligt 2 Nephi 16:7 med att ängeln berörde Jesajas läppar symboliskt med ett glödande kol? (Du kan behöva förklara att det glödande kolet är en symbol för rening. När ängeln i Jesajas syn vidrörde hans läppar med ett kol symboliserade detta att Herren renade Jesaja från hans ovärdighet och förlät honom hans synder.)

Ge eleverna möjlighet att under några ögonblick tänka på tillfällen när de upplevt Jesu Kristi försonings renande kraft.

Be eleverna läsa 2 Nephi 16:8–13 tyst för sig själva. Be en elev sammanfatta vad Herren sade om Jesajas predikoverksamhet bland folket. (Du kan behöva förklara att Herren talade om för Jesaja att de trotsiga israeliterna inte skulle bry sig om hans predikningar men att han skulle fortsätta predika tills ”landet [blivit] fullständigt ödelagt”. Uttryckt på annat sätt: Herren kommer i sin nåd att fortsätta sitt frälsningsverk, genom sina tjänare, ”så länge tiden varar eller jorden består eller så länge det på dess yta finns en människa att frälsa” [Moroni 7:36].)

Berätta att Jesaja blev ett kraftfullt vittne om Herren Jesus Kristus och hans evangelium. Vittna om att Frälsaren är verklig och kan förlåta oss våra synder och att vi kan bli vittnen om Frälsaren när vi har upplevt försoningens kraft i vårt eget liv.

Kommentarer och bakgrundsinformation

2 Nephi 16:2–3. Har änglar vingar?

”En Guds ängel har aldrig vingar” (Joseph Smith, i History of the Church, 3:392). Varför beskrev då Jesaja änglar med vingar? Äldste Bruce R. McConkie förklarade att beskrivningen är symbolisk: ”Det faktum att dessa heliga varelser visades för honom med vingar var helt enkelt för att symbolisera deras förmåga ’att förflytta sig, att handla osv.’ liksom i andra syner han hade sett (L&F 77:4)” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 703).

Skriv ut