Bibliotek
Lektion 67: Mosiah 27


Lektion 67

Mosiah 27

Inledning

Alma den yngre och kung Mosiahs söner gjorde uppror mot sina fäder och Herren och försökte förgöra Guds kyrka. Deras försök upphörde när en ängel som sänts till dem som svar på de rättfärdigas böner kallade dem till omvändelse. Till följd av den här mirakulösa upplevelsen föddes de på nytt genom Jesus Kristi försoning, och de färdades genom hela Zarahemlas land för att predika evangeliet och gottgöra all skada som de hade förorsakat.

Lektionsförslag

Mosiah 27:1–22

En ängel kallar Alma den yngre och Mosiahs söner till omvändelse

Skapa en ram för lektionen genom att sammanfatta Mosiah 27:1–7 och berätta att många av de icke troende i Zarahemla började förfölja kyrkans medlemmar. Efter att kung Mosiah hade sänt ut en kungörelse som förbjöd detta, lydde en stor del av befolkningen och freden återställdes. Men några fortsatte att försöka förgöra kyrkan. Fem av dem var Almas son Alma och kung Mosiahs söner Ammon, Aron, Omner och Himni. Almas son Alma kallas ofta Alma den yngre.

Be en elev läsa Mosiah 27:8–10 högt. Be klassen vara uppmärksam på ord och uttryck som beskriver Alma den yngre och Mosiahs söner.

  • Vilken del av den här beskrivningen av Alma och Mosiahs söner tycker ni är mest anmärkningsvärd? Varför då? (Skriv orden och uttrycken på tavlan allteftersom eleverna nämner dem. Lämna plats på tavlan så att du kan skriva ytterligare en lista senare under lektionen.)

Be eleverna att tyst för sig själva begrunda följande fråga:

  • Om du hade bott i Zarahemla på den tiden, hur tror du att du hade reagerat på Almas och Mosiahs söners handlingar?

Bild
Conversion of Alma the Younger

Visa bilden Alma den yngres omvändelse (Evangeliebilder [2009], nr 77). Be eleverna tyst för sig själva i Mosiah 27:11–13 läsa berättelsen som framställs på bilden. Be därefter en elev läsa Mosiah 27:14 högt. Be klassen vara uppmärksam på skälen som ängeln angav för att han kom till Alma och Mosiahs söner.

  • Vad säger den här versen om hur vi kan hjälpa andra som kanske har stora svårigheter att kämpa med? (Förvissa dig om att eleverna förstår att Herren besvarar våra trofasta böner för andra. Skriv gärna den här principen på tavlan och föreslå att eleverna skriver den i sina skrifter bredvid Mosiah 27:14. Föreslå också att de gör en tvärhänvisning till Jakobs brev 5:16. Framhåll att Herren inte bara besvarar våra böner för dem som har stora svårigheter att kämpa med i andligt avseende utan också för dem som har andra slags svårigheter och behov.)

  • När har någon annans böner betytt mycket i ert liv?

  • När har ni upplevt att era böner betytt mycket i någon annans liv?

Uppmuntra eleverna att fortsätta att be för andra. Vittna om att berättelsen om Alma den yngre och Mosiahs söner är bevis på att Herren hör våra böner för andra. Han sätter sig inte över handlingsfriheten hos dem vi ber för, men han hör våra böner och besvarar dem på sitt sätt och i sin egen tid.

Be en elev komma fram och ställa sig inför klassen och läsa Mosiah 27:15–16 högt. Berätta att det här är orden som ängeln talade till Alma och Mosiahs söner. Betona att ängeln talade ”så som med åskans röst, vilket fick jorden där de stod att skaka” (Mosiah 27:11).

  • Vad tycker ni är påfallande i det ängeln sade och gjorde? Varför då?

Sammanfatta Mosiah 27:19–22 genom att berätta att efter att ängeln hade framfört sitt budskap blev Alma stum och svag. Han bars hjälplös till sin far (se Mosiah 27:19). När Almas far hörde vad som hade hänt ”fröjdade [han] sig, ty han förstod att det var Guds makt” (Mosiah 27:20). Han lät samla folket ”så att de kunde vittna om vad Herren hade gjort för hans son” (Mosiah 27:21). Han lät också samla prästerna, och de fastade och bad för att hans son skulle återfå sin styrka och kunna tala (se Mosiah 27:22).

Mosiah 27:23–31

Alma den yngre omvänder sig och föds på nytt

Återkom till listan som beskriver Alma och Mosiahs söner som du skrev på tavlan tidigare. Sätt rubriken Före över den. Skriv Efter på andra sidan av tavlan. Be eleverna läsa Mosiah 27:23–24, 28–29 och leta efter ord och uttryck som visar hur Alma hade förändrats. Be några elever skriva de här orden och uttrycken på tavlan.

  • Vad gjorde Alma enligt Mosiah 27:24 och 28 som ledde till den här förändringen? Vad gjorde Herren? När vi försöker ändra oss och följa Frälsaren varför är det då viktigt att veta vad vi måste göra? Varför är det viktigt att förstå vad Herren gör för oss?

  • Hur skulle det kunna hjälpa någon som tror att han eller hon inte kan bli förlåten att få veta om Almas erfarenheter?

Be en elev läsa Mosiah 27:25–26 högt. Be klassen berätta vilken lära Herren undervisade Alma om. (Även om eleverna använder andra ord än i skrifterna bör de förstå att var och en av oss måste födas på nytt genom Jesu Kristi försoning. Skriv gärna den här sanningen på tavlan.)

Förklara att med uttrycket födas på nytt menas att Herrens ande åstadkommer en mäktig förändring i en persons hjärta så att han eller hon inte längre har någon önskan att göra ont utan i stället vill söka det som hör Gud till (se Mosiah 5:2).

Förklara också att även om den här mäktiga förändringen i hjärtat hos Alma och Mosiahs söner till synes gick mycket snabbt så förändras de flesta av oss mer gradvis genom försoningen. Det är mer en process än en händelse. För att hjälpa eleverna förstå den här läran ber du en av dem läsa följande uttalande av president Ezra Taft Benson för klassen:

”Vi måste vara på vår vakt när vi strävar efter att bli mer och mer gudalika, så att vi inte blir missmodiga och förlorar hoppet. Att bli Kristuslik är en livstids strävan och mycket ofta handlar det om långsam tillväxt och förändring, nästan omärklig. I skrifterna finns sällsamma uppteckningar om personer vars liv förändrats på ett dramatiskt sätt, som om det skedde på ett ögonblick: Alma den yngre, Paulus på vägen till Damaskus, Enos när han bad långt in på natten, kung Lamoni. Sådana häpnadsväckande exempel på kraften att även förändra dem som nedsjunkit i synd hjälper oss att tro att försoningen är tillgänglig även för de mest förtvivlade.

Vi måste emellertid vara försiktiga när vi talar om dessa märkliga förändringar. Fastän de verkligen hänt hör det mer till undantagen att något sådant sker. För varje Paulus, för varje Enos och för varje kung Lamoni finns det hundratals och tusentals som finner omvändelseprocessen mycket mer invecklad och inte alls så märkbar. Dag efter dag kommer de närmare Herren, utan att de egentligen inser att de bygger upp ett gudalikt liv. De lever stillsamma liv som innehåller godhet, tjänande och förpliktelse” (se ”En mäktig förändring i våra hjärtan”, Nordstjärnan, mars 1990, s. 5) .

Efter att eleverna berättat vad de lärt sig av det här uttalandet låter du dem få några minuter att besvara en av följande frågor och skriva svaret i sina skriftdagböcker. (Skriv gärna de här frågorna på tavlan före lektionen eller på ett utdelningsblad eller läs dem långsamt så att eleverna kan skriva dem i sina skriftdagböcker.)

  • Hur har du förändrats genom försoningen när du omvänt dig och gjort ditt bästa att följa Frälsaren?

  • Vad är något konkret du kan göra för att i högre grad komma till Herren så att du kan förändras genom försoningen?

Be några elever berätta vad de skrivit och om den förändring som kan äga rum i oss när vi omvänder oss och utövar tro på Jesus Kristus och hans försoning. (Påminn dem om att de inte behöver berätta om upplevelser som är alldeles för personliga. Se till att de förstår att de inte ska prata om synder de begått.)

Mosiah 27:32–37

Alma den yngre och Mosiahs söner färdas genom hela landet och försöker gottgöra all skada de förorsakat och stärka kyrkan

Förklara att sann omvändelse är en förändring i hjärtat, inte bara en föresats att sluta göra något som är orätt. Be en elev läsa Mosiah 27:32–37 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad Alma och Mosiahs söner gjorde mer än att bara sluta göra det som var orätt.

  • Vad visar att Alma och Mosiahs söner verkligen hade förändrats?

  • Vad kan vi lära oss av deras exempel?

I svaren kan ingå:

Till och med de som gör uppror mot Herren och hans lära kan få förlåtelse.

Sann omvändelse kräver att man gör allt som står i ens makt för att gottgöra den skada man åsamkat.

Genom Jesu Kristi försoning kan vi förändras till ett tillstånd av rättfärdighet.

Avsluta med att vittna om att berättelsen om Alma den yngre och Mosiahs söner är ett exempel på Jesu Kristi försonings kraft att förändra oss. Vittna om Frälsarens önskan att förlåta alla som liksom de här unga männen utövar tro på honom och försöker följa honom.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Mosiah 27:25. Födas på nytt

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum beskrev processen att födas på nytt:

”Vi påbörjar processen att födas på nytt genom att utöva tro på Kristus, omvända oss från våra synder och bli döpta genom nedsänkning till syndernas förlåtelse av någon som har prästadömets myndighet. …

Och sedan vi kommit upp ur dopets vatten behöver vår själ vara ständigt nedsänkt i och genomsyrad av Frälsarens evangeliums sanning och ljus. Tillfällig och delvis doppning i Kristi lära och halvhjärtat deltagande i hans återställda kyrka kan inte åstadkomma den andliga förvandling som gör att vi kan leva det nya livet. Nej, trohet mot förbund, beständiga åtaganden och att erbjuda Gud hela vår själ krävs om vi ska få evighetens välsignelser. …

Att totalt nedsänkas i och genomsyras av Frälsarens evangelium är viktiga steg i processen att födas på nytt” (”Vi måste födas på nytt”, Liahona, maj 2007, s. 21).

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum sade:

”Vi föds på nytt när vi dör i fråga om det som hör orättfärdigheten till och när vi lever i fråga om det som hör Anden till. Men det sker inte på ett ögonblick, plötsligt. Det … är en process. Att födas på nytt är något som sker gradvis, förutom i några enstaka fall som är så mirakulösa att de tas med i skrifterna. Vad de flesta medlemmarna i kyrkan beträffar så föds vi på nytt gradvis, och vi föds på nytt till större ljus och större kunskap, till en starkare önskan efter rättfärdighet allteftersom vi håller buden. …

Om vi som medlemmar i kyrkan lägger ut en kurs som för till evigt liv, och om vi sätter igång de processer som leder till andlig pånyttfödelse och går i rätt riktning, och om vi lägger ut en kurs som leder till att vår själ mättas och gradvis går i den riktningen, och om vi lägger ut en kurs som leder till att vi blir fullkomliga och steg för steg och stadium för stadium fullkomnar våra själar genom att övervinna världen, då är det helt säkert – det råder inget som helst tvivel om det – att vi får evigt liv. Även om andlig pånyttfödelse ligger framför oss, fullkomlighet ligger framför oss, fullständig helgelse ligger framför oss, så är det så att om vi lägger ut en kurs och följer den här i livet efter bästa förmåga, då kan vi när vi en gång lämnar detta liv fortsätta på exakt samma kurs” (”Jesus Christ and Him Crucified”, Brigham Young University 1976 Speeches, 5 sep. 1976, s. 5–6, speeches.byu.edu).

Skriv ut