Bibliotek
Lektion 3: Frälsningsplanen


Lektion 3

Frälsningsplanen

Inledning

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum instruerade seminarielärare att ge en kort överblick av frälsningsplanen i början av varje läsår:

”En kort överblick av ’lycksalighetsplanen’ … om den ges alldeles i början och upprepas då och då, blir av oändligt stort värde för era elever …

Ungdomar undrar ofta ’varför?’ Varför har vi fått befallning att göra vissa saker samtidigt som vi fått befallning att inte göra andra saker? Kunskap om lycksalighetsplanen, även i överblicksform, kan ge det unga sinnet ett ’varför’ …

Ge dem en grundläggande uppfattning om hela planen, med bara några få detaljer … Låt dem få veta vad det hela handlar om så får de ett ’varför’ …

Om ni försöker ge dem ett ’varför’, följ då [det här] mönstret: ’Gud [gav] dem bud, efter att ha tillkännagivit återlösningsplanen för dem’ [Alma 12:32, kursivering tillagd].” (”The Great Plan of Happiness” [KUV-symposium om Läran och förbunden/kyrkans historia, 10 aug. 1993], s. 2–3, si.lds.org.)

Den här lektionen ger en kort överblick av frälsningsplanen, enligt president Packers råd, och bygger på den undervisning som ges i skrifterna. Lektionen fokuserar på Jesu Kristi försoning, som är ”det centrala budskapet, den avgörande grunden och den viktigaste trossatsen i den stora och eviga frälsningsplanen” (Jeffrey R. Holland, ”Missionsarbete och försoningen”, Liahona, okt. 2001, s. 26). När eleverna förstår frälsningsplanen får de större tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. De blir alltmer beslutna att hålla buden, ta emot frälsningens alla förrättningar och hålla sina förbund.

Lektionsförslag

Frälsningsplanen i Mormons bok

Förklara att vi i den förjordiska andevärlden fick kunskap om vår himmelske Faders plan för vår frälsning (se Mose 4:1–2; Abraham 3:22–28). Genom den här planen skulle vi kunna bli lika honom och leva i hans närhet för evigt.

Skriv på tavlan Frälsningsplanen innefattar …

Be eleverna att avsluta den här meningen i sina skriftdagböcker eller anteckningsböcker.

Efter att de har haft tid att skriva ger du följande definition av frälsningsplanen. Skriv den gärna på tavlan eller på ett stort papper före lektionen.

Frälsningsplanen är ”fullheten av Jesu Kristi evangelium, ägnat att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan. Den innefattar skapelsen, fallet och försoningen tillsammans med alla gudagivna lagar, förrättningar och lärosatser. Denna plan gör det möjligt för alla människor att bli upphöjda och i evighet leva hos Gud” (Handledning för skriftstudier, ”Återlösningsplanen”, scriptures.lds.org).

Be eleverna räcka upp handen om orden de skrev stämmer överens med den här definitionen i något avseende. Ställ därefter följande fråga till några av eleverna som räckte upp handen:

  • Vad hade din definition gemensamt med den här? Varför tog du med den här punkten i din definition?

Dela upp eleverna i par. Be en elev i varje par att läsa Alma 22:12–14 och den andra eleven att läsa 2 Nephi 2:25–28. (Du kan skriva hänvisningarna på tavlan.) Be eleverna söka efter delar av frälsningsplanen som nämns i de skriftställen som de tilldelats. Efter att eleverna haft tid att läsa ber du eleverna i varje par att turas om att berätta vad de funnit.

Skriv följande skriftställehänvisningar på tavlan: 2 Nephi 9:6; 2 Nephi 11:5; Alma 12:25; Alma 24:14; Alma 42:8; Alma 42:15. (Du kan skriva dem på tavlan före lektionen.)

Förklara att profeterna i Mormons bok använder olika namn när de talar om vår himmelske Faders plan. Be eleverna slå upp 2 Nephi 9:6 och be en elev läsa dessa verser högt.

  • Vilket uttryck i den här versen hänvisar till Guds plan? (”Den store Skaparens barmhärtiga plan.” Skriv uttrycket på tavlan bredvid 2 Nephi 9:6.)

Be eleverna läsa de andra skriftställena som står på tavlan och söka efter uttryck som hänvisar till vår himmelske Faders plan. När en elev hittar ett uttryck som hänvisar till vår himmelske Faders plan ber du honom eller henne att skriva det uttrycket bredvid skriftställehänvisningen där det står. Den fullständiga listan bör se ut ungefär så här:

(För att hjälpa eleverna att känna större uppskattning för lärdomarna i Mormons bok kan du framhålla att uttryck som ”frälsningsplanen”, ”lycksalighetsplanen” och ”återlösningsplanen” används flera gånger i Mormons bok men inte i Bibeln.)

  • Vad betonar de här namnen i fråga om vår himmelske Faders plan? (Förvissa dig om att eleverna förstår att vår himmelske Faders plan är avsedd att åstadkomma hans barns eviga frälsning och lycka.)

Vittna om att utan gudomlig hjälp kan vi inte återvända till Guds närhet och få evig frälsning. Be eleverna läsa Mosiah 3:17 tyst för sig själva och söka efter centralgestalten i frälsningsplanen. Efter att de har berättat vad de hittat ber du en elev läsa 2 Nephi 2:8 högt. Betona att Jesus Kristus är centralgestalten i frälsningsplanen och det är hans försoning som får planen att fungera för alla Guds barn. Be en elev läsa följande uttalande av profeten Joseph Smith:

Bild
Profeten Joseph Smith

”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himmelen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 49).

Du kan förklara att det engelska ordet appendage, som i citatet översatts med tillägg, i engelskan också har den konkreta betydelsen vidhängande eller utskjutande del eller parti av något som är viktigare, som till exempel en gren på ett träd. Ett träd kan leva utan en gren, men en gren kan inte leva om den avskilts från ett träds rötter och stam. President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sade att läran om Jesu Kristi försoning ”är själva roten i den kristna läran. Du må vara väl insatt i den kristna lärans förgreningar därifrån, men om du endast känner till dess grenar, och dessa grenar inte är förbundna med den roten, om de har avskilts från den sanningen, finns det varken liv, innehåll eller återlösning i dem” (”The Mediator”, Ensign, maj 1977, s. 56).

Förklara att vår himmelske Faders plan ofta kallas för frälsningsplanen eftersom syftet med den är vår frälsning. Jesus Kristus var den som möjliggjorde vår frälsning genom försoningen och kallas ofta Frälsaren.

Skriv på tavlan Vi behöver bli frälsta från …

Be en elev läsa 2 Nephi 9:6–10 högt, och be därefter en annan elev att läsa 3 Nephi 9:21–22 högt. Be de övriga eleverna att följa med i texten och söka efter möjligheter att avsluta meningen på tavlan. Föreslå gärna att de markerar det de finner i sina skrifter.

Be eleverna berätta vad de funnit. Skriv deras svar på tavlan. Förvissa dig om att de förstår att genom Jesu Kristi försoning blir alla frälsta från kroppslig död. Betona att genom försoningen kan vi bli frälsta från våra synder, som annars hade gjort det omöjligt för oss att leva i Guds närhet.

Läs följande ord av profeten Jakob: ”O, hur stor är inte vår Guds godhet” (2 Nephi 9:10). ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!” (2 Nephi 9:13.)

  • Hur hjälper er Jakobs ord i 2 Nephi 9:6–10 att förstå varför han utropade så här?

  • Vad skulle hända enligt 2 Nephi 9:7, 9 om det inte fanns någon försoning? (Våra kroppar skulle dö och inte uppstå igen och våra andar skulle underkastas djävulen.)

Hänvisa till den sista meningen i den definition av frälsningsplanen som du gav tidigare under lektionen. ”Denna plan gör det möjligt för alla människor att bli upphöjda och i evighet leva hos Gud.”

  • Varför är det viktigt att förstå att den här planen gör det möjligt för oss att bli upphöjda men att detta inte av sig självt säkert kommer att ske. (När eleverna besvarar den här frågan förvissa dig då om att de förstår att vi har handlingsfrihet: förmågan att välja och handla av oss själva. Vår upphöjelse beror till en del på hur och om vi tar emot de välsignelser som Gud har erbjudit oss.)

Skriv följande skriftställehänvisningar på tavlan: 2 Nephi 2:25–28; 2 Nephi 31:17–20; Alma 34:15–16. Be eleverna studera de här skriftställena tyst för sig själva och i sina skriftdagböcker lista vad skriftställena säger att vi måste göra för att få allt som Gud erbjuder oss genom sin frälsningsplan.

När eleverna haft tillräckligt med tid på sig att utföra uppgiften ber du dem berätta om sina svar för varandra. När de gör det, framhåll då exempel på lydnad mot de ”gudagivna lagar, förrättningar och lärosatser” som du nämnde tidigare. (Exempel i dessa skriftställen är bland annat att utöva tro till omvändelse, att bli döpt och ta emot den Helige Anden.) Efter att eleverna är färdiga, fundera då på att ställa följande frågor:

  • Hur påverkar våra handlingar vår förmåga att ta emot försoningens välsignelser? (När eleverna svarar var då uppmärksam på möjligheter att vittna om att när vi väljer att leva efter Jesus Kristi evangelium och följa Guds plan, då förbereder vi oss för att få evigt liv genom Frälsarens försoning.)

  • Om vi förstår frälsningsplanen, hur hjälper det oss att hålla buden?

Be en elev läsa 2 Nephi 2:25 högt.

  • På vilka sätt har det att ni följer frälsningsplanen skänkt er glädje i livet?

Avsluta lektionen med att förklara att när eleverna studerar Mormons bok så lär de sig många andra lärosatser som har att göra med frälsningsplanen och att den här lektionen bara har gett en kort överblick. Uppmuntra eleverna att i sitt studium av Mormons bok vara uppmärksamma på allt som Gud har gjort för dem som del av frälsningsplanen och att vara uppmärksamma på allt som de själva behöver göra för att i fullt mått kunna få de välsignelser som Gud har planerat att de ska få. Bär ditt vittnesbörd om sanningarna som ni har diskuterat under den här lektionen.

Skriv ut