Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 10: Verdien av utdannelse


Kapittel 10

Verdien av utdannelse

Vi er her, som et folk, … for at vi skal tilegne oss enhver sannhet, enhver dyd, ethvert intelligent prinsipp kjent blant menneskene, samt dem som Gud har åpenbart til vår spesielle veiledning, og anvende dem i vårt daglige liv, og derved utdanne oss og våre barn i alt som er tilbøyelig til å opphøye mennesket.1

Fra John Taylors liv

I 1877 ble president John Taylor valgt som distrikts-skolesjef i Utah-territoriet. I den stillingen prøvde han å ansette de best kvalifiserte lærerne til å undervise barna og ungdommen. Han overvåket også kontinuerlig skolestatistikken, ikke bare for Utah, men for alle delstatene og territoriene i De forente stater, for å få en bedre forståelse av utdannelsesnivået blant de siste-dagershellige. For sin ledelse av skolevesenet mottok han et hedrende brev fra fungerende utdannelsesminister i De forente stater.2 Brevet var en behørig anerkjennelse av president Taylor, hvis liv gjenspeilte hans kjærlighet for læring og undervisning.

Fra sin barndoms skolegang i England til sin tjenestetid som Kirkens president studerte og arbeidet John Taylor kontinuerlig for å foredle den intelligensen Herren hadde gitt ham. Hans flid i å tilegne seg lærdom gjorde ham i stand til å bidra til Kirkens vekst på mange måter. Et slikt tilfelle fant sted mens han var misjonær i Frankrike. Selv om han bare hadde vært i landet i kort tid, deltok han i oversettelsen av Mormons bok til fransk og tysk og tok initiativet til utgivelsen av to av Kirkens månedlige tidsskrifter på de språkene.3

John Taylors mange skriftlige arbeider rundt evangeliske temaer omfattet brev, traktater, salmer, brosjyrer, avisartikler og bøker. En av hans bøker, The Government of God, fikk hederlig omtale av en kjent amerikansk historiker som skrev: «Blant avhandlinger om et generelt og abstrakt tema finnes det antagelig ikke dens like innen hele spekteret av siste-dagers-hellig litteratur. Stilen er opphøyd og klar, og hver side vitner om forfatterens store lærdom. Som en som studerer oldtids- og moderne historie, som teolog og moralfilosof har president Taylor gjort seg fortjent til å rangeres blant de beste.»4

I tillegg til hans mange skriftlige arbeider bidro også president Taylors språkmektighet, samt hans vitnesbyrd om evangeliet, til at han skrev utallige inspirerende og instruktive taler. Eldste B. H. Roberts skrev: «De hellige som lyttet til ham i et halvt århundre, vil så lenge de lever huske hans bydende nærvær, hans personlige tiltrekningskraft, livskraften i hans utredninger og de store prinsippene de tok opp… Hans veltalenhet var en majestetisk elv som nesten fløt over sine bredder og som feiet flott gjennom et rikt tanketerreng.»5

John Taylors læresetninger

Vi må flittig søke etter og støtte utdannelse for oss selv og våre barn

Vi ønsker … å være levende opptatt av utdannelse. Vi blir befalt av Herren å skaffe oss kunnskap, både ved studium og ved tro, og søke den i de beste bøker [se L&p 88:118]. Og det er vår plikt å undervise våre barn og skaffe dem undervisning innen hvert utdannelsesfelt som vil fremme deres velferd.6

Vi er her, som et folk, … ikke for å etterligne verden, med mindre det er til det gode, … men for at vi skal tilegne oss enhver sannhet, enhver dyd, ethvert intelligent prinsipp kjent blant menneskene, samt dem som Gud har åpenbart til vår spesielle veiledning, og anvende dem i vårt daglige liv, og således utdanne oss selv og våre barn i alt som har tilbøyelighet til å opphøye mennesket… Vi skulle prøve å få vite mer om oss selv og vår kropp, om hva som er mest helsebringende, og hvordan vi bevarer en god helse og hvordan vi unngår sykdom, og hva vi skal spise og drikke, og hva vi skal unngå å innta i kroppen. Vi skulle gjøre oss kjent med menneskekroppens fysiologi og leve i overensstemmelse med lovene som styrer vår kropp, slik at våre dager må bli mange i det land Herren vår Gud har gitt oss. Og for å kunne forstå oss selv fullt ut må vi studere fra de beste bøker, og ved tro. Og så la utdannelse fremelskes og oppmuntres i vår midte.

Lær barna deres opp til å bli intelligente og flittige. Lær dem først verdien av en sunn kropp og hvordan vi bevarer den sunn og sterk. Lær dem å holde dyd og kyskhet høyt i ære, og oppmuntre dem likeledes til å utvikle de intellektuelle evnene de har fått tildelt. De burde også undervises når det gjelder jorden de bor på, dens egenskaper og lovene som styrer den. Og de burde også undervises om Gud som skapte jorden, og hans planer og hensikter i forhold til skapelsen og plaseringen av mennesket på den… Og uansett hvilket arbeid de gjør, så lær dem å gjøre det med visdom. Og foreldre skulle gjøre alt de er i stand til, for å overtale barna til å arbeide med visdom og forstand…

Det er høyst nødvendig at vi lærer å lese og skrive og snakke vårt språk korrekt. Og der folk selv har for lite utdannelse, burde de streve desto flittigere for å påse at mangelen ikke overføres til avkommet. Vi burde anstrenge oss mer enn vi gjør for å gi ungdommen opplæring og utdannelse. Vi burde glede oss over å gjøre alt som er mulig for å sette dem i en stilling der de kan bli minst likeverdige med [andre mennesker]. For når vi hever dem opp, bringer vi heder til vårt eget navn og herlighet til Gud Faderen. Å gjøre dette krever arbeid og midler, og det krever også utholdenhet og besluttsomhet fra alle involverte.7

Uansett hva dere gjør, så velg lærere med omhu. Vi ønsker ikke at troløse skal ha innflytelse på våre barn. De er et dyrebart ansvar skjenket oss av Herren, og vi kan ikke være omhyggelige nok når vi oppfostrer og lærer dem opp. Jeg ville heller at mine barn skulle få den mest elementære utdannelse av Guds menn og ha dem under deres innflytelse, enn at de skulle undervises i de mest komplekse vitenskaper av menn som ikke frykter Gud i sitt hjerte…

Vi må vie utdannelse mer oppmerksomhet og gjøre alt vi kan for å fremskaffe dyktige lærere. Noen sier at vi ikke har råd til å betale dem. Vi har ikke råd til å la være å ansette dem. Vi ønsker at våre barn skal vokse opp med visdom og være på høyde med folket i enhver nasjon. Gud venter at vi gjør det, og derfor retter jeg søkelyset mot det. Jeg har hørt intelligente, praktiske menn si at det er like billig å ha en god hest som en dårlig hest, eller oppale en god besetning som svake dyr. Er det ikke like billig å oppdra gode, intelligente barn som å oppdra barn i uvitenhet?8

All sann intelligens kommer fra Gud og utvider vårt sinn og vår sjel

Mennesket kan, ved filosofi og utøvelse av sin naturlige intelligens, oppnå en forståelse, til en viss grad, av naturens lover. Men for å fatte Gud er det nødvendig å ha himmelsk visdom og intelligens.9

Det er godt for mennesket å undervises i nasjonenes historie og lover, å bli kjent med rettferdighetens prinsipper, med sykdommenes natur og planters medisinske egenskaper osv. Men det er ikke nødvendig at de er uten kunnskap om Gud, for hver gren av sann kunnskap som mennesker har fått del i, har opprinnelig kommet fra Gud, og mennesker har tilegnet seg den fra hans ord eller fra hans verk … All intelligens som mennesket eier her på jorden, enten den er religiøs, vitenskapelig eller politisk, har sitt utspring i Gud. Hver god og perfekt gave kommer fra ham, kilden til lys og sannhet, der det ikke er noen forandring eller skiftende skygge. Kunnskapen om det menneskelige system har kommet fra det menneskelige system, som Gud har organisert.10

Det fins ikke noe menneske, og det har aldri eksistert noe menneske, som var i stand til å undervise om det som hører Gud til, med mindre han ble undervist, instruert og ledet av åpenbaringens ånd som går ut fra Den allmektige, og det fins ikke noe folk som er i stand til å motta sann intelligens og foreta en korrekt bedømmelse når det gjelder det evige livs hellige prinsipper, med mindre de er under innflytelse av den samme ånd, og således er talere og tilhørere alle i Den allmektiges hender.11

Evangeliets prinsipper er ment å skulle utvide sinnet, utvide hjertet, utvikle evnene og sette alle mennesker i stand til å føle sitt forhold til Gud og til hverandre, slik at vi alle kan nyte de samme velsignelsene, slik at vi alle kan være intelligente, slik at vi alle kan være lærde i de ting som tilhører Guds rike og alle være forberedt til den celestiale arv i de evige verdener. Dette er forskjellen mellom det systemet vi har tatt imot, og verdens systemer. De tilhører mennesker, dette tilhører Gud… Guds rike opphøyer de gode, velsigner alle, opplyser alle, utvider alles sinn og setter evighetens velsignelser innenfor alles rekkevidde… Jeg setter pris på all sann intelligens, enten den er moralsk, sosial, vitenskapelig, politisk eller filosofisk…

Sannhet og intelligens [har] en tendens til å utvide evnene og sjelen og vise mennesket dets egentlige stilling, dets forhold til seg selv og til sin Gud, både når det gjelder nåtiden og fremtiden, slik at det kan vite hvordan det skal leve her på jorden og forberede seg til å leve sammen med gudene i de evige verdener…

Det er sannhetens prinsipper som binder oss sammen og får oss til å handle i harmoni og styrke. Det er de prinsippene som oppmuntrer oss, gir liv til vår sjel og får oss til å føle glede og jubel under alle omstendigheter. Det er lys, det er sannhet, det er intelligens. Det kommer fra og leder til Gud, opphøyelse og celestial herlighet. Vi føler glede fordi vi har det evige livs prinsipper inne i oss. Det er fordi vi har tatt del i livets kilde og kjenner vårt forhold til Herren.12

Kirken bidrar til å gi oss lærdom om denne verden og den kommende verden

Vi trenger opplæring kontinuerlig, linje på linje, bud på bud, litt nå og litt da. Derfor har vi våre forskjellige prestedømsorganisasjoner … for å undervise, instruere og erfare alle livets sider, enten de angår denne verden eller den kommende verden.13

Her har vi våre Hjelpeforeninger… Jeg var i Nauvoo da Hjelpeforeningen ble organisert av profeten Joseph Smith, og jeg var til stede ved den anledning…

Når det gjelder disse foreningene, vil jeg si at de har gjort et flott arbeid og er til stor hjelp for våre biskoper, samtidig som de er spesielt egnet til å trøste, velsigne og oppmuntre de av søstrene som trenger deres omsorg, og også besøke de syke samt å veilede og instruere de yngre kvinnene i det som gjelder deres kall som Den høyestes barn og hellige. Det gleder meg å si at vi har mange hederlige og edle kvinner som er opptatt i dette kjærlighetsarbeidet, og Herren velsigner dem i deres arbeid, og jeg velsigner dem i Herrens navn. Og jeg ber våre søstre om fortsatt å være flittige og trofaste i å bidra til sine medsøstres velferd og lykke, instruer og undervis deres egne døtre i gudsfrykt, og lær deres søstre å gjøre likedan, slik at vi kan være Herrens velsignede, både vi og vårt avkom.14

Så har vi Søndagsskolen, og mange av våre brødre og søstre gjør et godt arbeid her. Jeg vil råde Søndagsskolens [presidenter] til å bestrebe seg på å finne de beste talentene de kan til å under vise og instruere våre barn. Hvilket større og mer hederlig arbeid kan vi være engasjert i enn å undervise barna i frelsens prinsipper? Dere som er flittige og som går helhjertet inn for dette, Gud vil velsigne dere, og dagen vil komme da Israels unge vil stå opp og prise dere lykkelige.15

Rettferdig bruk av utdannelse kan bidra til å bygge opp Sion

Det er godt for eldstene å bli kjent med språk, for de må kanskje dra utenlands og burde være i stand til å snakke til folket, og ikke fremtre som tåper… Dere kan si at dere trodde Herren ville gi dere tungemålsgaven. Det gjør han ikke hvis vi er for late til å studere dem. Jeg ber aldri Herren om noe jeg kan klare selv.

Vi burde gjøre oss kjent med alle ting, burde tilegne oss intelligens både ved tro og ved studium. Vi er blitt instruert om å hente den fra de beste bøker og få kunnskap om regjeringer, nasjoner og lover. Denne kirkes eldster har behov for å studere disse ting, slik at de når de går ut til nasjonene, ikke vil ønske å vende hjem igjen før de har utført et godt arbeid.16

Gud venter at Sion skal bli hele jordens lovsang og herlighet slik at konger som hører om Sions berømmelse, vil komme og betrakte hennes herlighet… Han vil at vi skal følge hans lover og frykte ham og stå som budbringere som drar ut til nasjonene, ikledd prestedømmets kraft som er overdratt oss, og søke «først Guds rike og hans rettferdighet» [Matt. 6:33], og søke først vår nestes velferd og lykke…

Siden det er slik, burde vi fremme opplæring og intelligens av alle slag, fremme god litterær smak, og mennesker med litterært og vitenskapelig talent skulle utvikle dette talentet, og alle skulle foredle gavene som Gud har gitt dem. Gi deres barn opplæring og let etter lærere som har tro på Gud og hans løfter, så vel som intelligens… Hvis det er noe godt og prisverdig i moral, religion, vitenskap eller noe som helst som er beregnet på å opphøye og foredle mennesket, støtter vi det. Men sammen med alt vi får, ønsker vi å få forståelse [se Ordspråkene 4:7], og den forståelsen som strømmer ut fra Gud.17

Det store prinsippet vi må se klart, er kunnskapen om Gud, om forholdet vi har til hverandre, om de forskjellige pliktene vi må ta oss av i livets forskjellige sfærer der vi blir kalt til å handle som dødelige eller udødelige, intelligente evige personer, slik at vi kan foredle vårt kall og bevise vår verdighet for Gud og de hellige engler, og hvis vi oppnår kunnskap av denne typen, vil vi klare oss godt, for dette er det største gode vi kan motta. Det omfatter alt vi ønsker oss.18

Forslag til studium og drøftelse

  • Hva betyr det for deg å være «levende opptatt av utdannelse»? Hvilke erfaringer har vist deg betydningen av utdannelse?

  • Hvilke muligheter har du til å utvide din utdannelse? Hvordan kan du utnytte disse mulighetene bedre? Hvorfor er det viktig at vi fortsetter å lære livet ut? Hvordan kan vår utdannelse og læring bidra til å bygge opp Guds rike?

  • Hvorfor er det viktig å skaffe oss og våre barn opplæring innen god helse? På hvilken måte kan vi gjøre dette?

  • Hvorfor er det viktig at vi har gode lærere for våre barn? Hva kan vi gjøre for å forsikre oss om at våre barn har kvalifiserte og moralske lærere? Hva mer kan vi gjøre for å delta i våre barns utdannelse?

  • Hvilken kunnskap har dere fått i forskjellige organisasjoner innen Kirken? Hvorfor får noen så lite ut av opplæringen i Kirken, og andre så mye? Hvordan kan vi og våre barn få mest mulig ut av klasseperioder og programmer?

  • Hva kan du gjøre for å vise din verdsettelse av dem som arbeider for å undervise deg og dine barn?

  • President Taylor lærte at «det store prinsippet vi må se klart, er kunnskapen om Gud». Hvorfor skulle Herren og hans læresetninger stå sentralt i alt vårt studium og all vår læring? Hva betyr det for deg å lære «ved studium og ved tro»?

Aktuelle skriftsteder: Ordspråkene 4:7, Joh. 8:31–32, L&p 88:77–80, 93:36, 130:18–21

Noter

  1. Deseret News: Semi-Weekly, 12. juni 1883, s. 1.

  2. Se B. H. Roberts, The Life of John Taylor (1963), s. 323.

  3. Se The Life of John Taylor, s. 228–232.

  4. Hubert Howe Bancroft, History of Utah (1890), s. 433.

  5. Se The Life of John Taylor, s. 430–433.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 4. juni 1878, s. 1.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 12. juni 1883, s. 1.

  8. The Gospel Kingdom, red. G. Homer Durham (1943), s. 273.

  9. The Gospel Kingdom, s. 73.

  10. The Gospel Kingdom, s. 271.

  11. The Gospel Kingdom, s. 275.

  12. Deseret News (Weekly), 30. sep. 1857, s. 238.

  13. The Gospel Kingdom, s. 134.

  14. The Gospel Kingdom, s. 178–179.

  15. The Gospel Kingdom, s. 276.

  16. The Gospel Kingdom, s. 78–79, avsnittinndeling endret.

  17. Deseret News: Semi-Weekly, 24. sep. 1878, s. 1.

  18. Deseret News (Weekly), 30. sep. 1857, s. 238.

Bilde
John Taylor

President Taylor hadde sterk tro på utdannelse og livslang læring. Han var en dyktig håndverker, forretningsmann, forfatter og taler.

Bilde
students

Elever og lærere ved Plain City School i Utah i 1884. President Taylor oppfordret de hellige til «å fremme læring og intelligens av alle slag … og foredle gavene som Gud [hadde] gitt dem». «

Skriv ut