Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 9: Joseph Smith, gjenopprettelsens profet


Kapittel 9

Joseph Smith, gjenopprettelsens profet

Joseph Smith, Herrens profet og seer, har utført mer, med unntagelse av Jesus selv, for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske som noensinne har levet.1

Fra John Taylors liv

I mars 1837 dro John Taylor til Kirtland, Ohio, og fikk anledning til å møte profeten Joseph Smith for første gang og lære mer om det nylig gjengitte evangeliums prinsipper. Da John Taylor var i Kirtland, var mange av Kirkens medlemmer blitt kritiske overfor profeten Joseph. Selv noen medlemmer av De tolvs quorum hadde utviklet en splidens ånd, deriblant Parley P. Pratt, som opprinnelig underviste John Taylor i evangeliet. Da eldste Pratt henvendte seg til ham og delte noen av sine tvil angående profeten med ham, svarte bror Taylor:

«Det overrasker meg å høre deg snakke slik, bror Parley. Før du forlot Canada, bar du et sterkt vitnesbyrd om at Joseph Smith var Guds profet, og at det verk han innledet, var sant. Og du sa at du visste det ved åpenbaring og Den hellige ånds gave. Du ga meg streng beskjed om at selv om du eller en engel fra himmelen skulle erklære noe annet, så skulle jeg ikke tro på det. Bror Parley, jeg følger ikke mennesker, men Herren. De prinsippene du lærte meg, førte meg til Ham, og jeg har nå det samme vitnesbyrd som du da gledet deg over. Hvis verket var sant for seks måneder siden, er det sant i dag. Hvis Joseph Smith var en profet da, er han en profet nå.»2 Til eldste Pratts fortjeneste omvendte han seg snart fra sine følelser og fortsatte å være en modig Herrens tjener.

John Taylor forble lojal mot profeten Joseph Smith fra den dag han møtte ham, og de var sammen da profeten led martyrdøden. I en avhandling gitt nesten 20 år etter profeten Josephs død, sa eldste Taylor: «Selv om det ikke finnes noe annet menneske under himlene som vet at Joseph Smith er en Guds profet, så gjør jeg det, og jeg bærer vitnesbyrd om det til Gud, engler og mennesker.»3 Gjennom hele sin tjenestetid frydet eldste Taylor seg over å erklære at «Gud gjenga sitt oldtidens evangelium til Joseph Smith og ga ham åpenbaring, åpnet himlene for ham og gjorde ham kjent med planen for frelse og opphøyelse for menneskenes barn.»4

John Taylors læresetninger

Joseph Smith ble forutordinert til å være gjenopprettelsens profet

Det var ikke noe spesielt med [Joseph Smith], han var en mann som de fleste av oss. Men av visse grunner som var hans egne, antar jeg, valgte Herren ham til å være sitt talerør til nasjonene i denne tid i verdens historie. Kanskje Joseph, så vel som mange andre, ble beskikket til en viss stilling før verden ble dannet. Kristus var lammet som ble slaktet før verden ble grunnlagt. Abraham ble beskikket til sin stilling, og mange andre på samme måte, og Joseph Smith kom for å utføre sitt arbeid.5

Vi ser alle på Joseph Smith som en Guds profet. Gud kalte ham til den stillingen han hadde. For hvor lenge siden? For tusener av år siden før verden ble dannet. Profetene profeterte om hans komme, at en mann skulle stå frem hvis navn skulle være Joseph, og at hans fars navn skulle være Joseph, og også at han skulle være en etterkommer av Josef som ble solgt til Egypt. Denne profetien vil dere finne nedtegnet i Mormons bok [se 2. Nephi 3:15]. Herren ga ham svært store og dyrebare løfter.6

Herren gjenga sitt evangeliums fylde gjennom profeten Joseph Smith

Hvilken tilstand var verden i før det evangelium vi nå forkynner, ble fremlagt? … Hvor kunne vi finne noe som lignet på det Jesus underviste? Ikke noe sted på hele jordens overflate. Apostler, profeter, hyrder, lærere osv. fantes ikke noe sted. Vet jeg dette? Jeg vet det, for jeg levde i verden på den tiden! Jeg visste hva som foregikk. Jeg omgikkes deres lærere og hadde god kjennskap til deres samfunn og organisasjoner. Hadde de det evangelium som ble beskrevet i Skriftene? Nei.7

Jeg visste ikke at det var nødvendig å bli døpt til syndenes forlatelse før evangeliet lærte meg det, men jeg kjente Bibelen fra A til Å. Jeg kunne lese en masse i profetiene og gjøre beregninger når det gjaldt tusenårsriket og Israels innsamling, men kjente ikke Kristi evangeliums første prinsipp, og det finnes ikke en mann her som kjente dem. Jeg har reist mye i verden og har aldri møtt en prest eller vitenskapsmann som kjente de første prinsippene i Kristi evangelium i noe land.

Hva kunne Herren gjøre med en slik gjeng uopplyste dårer som vi var? Det var én mann som hadde litt sunn fornuft og en gnist av tro på Guds løfter, og det var Joseph Smith – en mann fra landet. Han trodde på et skriftsted som lød: «Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse.» [Se Jakobs brev 1:5.] Han var dum nok i verdens øyne, og vis nok i Guds og englers og all sann intelligens’ øyne til å gå til et stille sted for å be Gud om visdom, idet han trodde at Gud ville høre ham. Herren hørte ham virkelig, og han fortalte ham hva han skulle gjøre.8

Et budskap ble bekjentgjort for oss av profeten Joseph Smith, som en åpenbaring fra Gud der han erklærte at hellige engler hadde vist seg for ham og åpenbart det evige evangelium slik det fantes i tidligere tider, og at Gud Faderen og Gud Sønnen også hadde vist seg for ham. Faderen hadde pekt på Sønnen og sagt: «Dette er min elskede Sønn. Hør ham!» [Se Joseph Smith – Historie 1:17.] Moroni, en profet som hadde levd på dette kontinentet, åpenbarte platene for ham som inneholdt Mormons bok, og ved Guds gave og kraft ble Joseph gjort i stand til å oversette dem til det som er kjent som Mormons bok…

… Da Faderen hadde presentert sin Sønn for Joseph Smith og befalt ham å høre ham, var Joseph lydig mot det himmelske kall og lyttet til de forskjellige meddelelsene fra menn som hadde Det hellige prestedømme til forskjellige tider under ledelse av Den enbårne. Han og Oliver Cowdery ble befalt å døpe hverandre, noe de gjorde. Døperen Johannes kom og overdro Det aronske prestedømme til dem. Så kom Peter, Jakob og Johannes, som på Frelserens tid ble overdratt nøklene til Det melkisedekske prestedømme, og ga dem Det melkisedekske prestedømme. Så kom Adam, Noah, Abraham, Moses, Elijah, Elias og mange av de fremstående personene som nevnes i Skriftene og som hadde virket i de forskjellige evangelieutdelingene, og ga Joseph de forskjellige nøkler, krefter, rettigheter, privilegier og særretter som de nøt i sin tid.

Igjen ble Joseph befalt å forkynne evangeliet og bære sitt vitnesbyrd til verden. Han ble lært de samme prinsipper som Adam ble undervist i, de samme prinsipper som Noah, Enok, Abraham, Moses, profetene og Elijah ble undervist i, de samme prinsippene som Jesus Kristus og apostlene underviste i i tidligere tider …, ledsaget av det samme prestedømme og den samme organisasjon, bare mer komplett. For denne evangelieutdelingen er en kombinasjon av de forskjellige evangelieutdelingene som har funnet sted til verdens forskjellige tider, og som i Skriftene kalles evangelieutdelingen i tidenes fylde, der Gud skulle samle alt til ett, enten det er ting i himmelen eller ting på jorden. Derfor ble all kunnskap, intelligens, alt prestedømme, alle krefter, all åpenbaring som ble gitt disse menn til forskjellige tider, igjen gjengitt til jorden ved hjelp av dem som innehadde Guds hellige prestedømme i de forskjellige evangelieutdelingene de levde under.9

Joseph Smith ble undervist av Herren

Hvem var Joseph Smith? En ulærd ungdom. Kunne han gjøre noe for å [gjenopprette Guds rike]? Ikke medmindre Gud hadde åpenbart det for ham. Han ba om visdom fra Gud og mottok den. Før det visste han ikke mer om disse tingene enn du eller jeg vet. Det var Gud og Gud alene som gjorde disse tingene. «Det som er lavt i verden, og det som er foraktet, det utvalgte Gud seg, det som ingenting er, for å gjøre det til intet som er noe – for at intet kjød skal rose seg for Gud.» [Se 1. Kor. 1:28–29.] Han valgte Joseph. Hvorfor? Fordi tiden var inne til å ta fatt på et verk der alle med Guds hellige prestedømme som hadde levd i tidligere tider, var involvert. Joseph var det beærede redskap som ble valgt til å sette det i gang. 10

Joseph Smith var ganske uskolert. Han var uskolert da han var gutt. Han vokste opp i Green Mountains i Vermont, og han hadde ikke de fordelene som det vi kaller utdannelse, er. Herren tok ham inn i sin skole, og han lærte ham ting som jeg har sett forundre mange av de viseste vitenskapsmenn, største tenkere og de mest lærde menn jeg har møtt i denne verden. Hvorfor? Fordi han ble undervist av Gud. Hva gjaldt de prinsippene? De gjaldt jorden vi bor på, elementene den består av, himlene over oss, gudene som eksisterer i de evige verdener, prinsippene som verden ble organisert etter, oppholdt og styrt etter, og dens forhold til andre planeter og systemer. Og når det gjelder regjeringer, lover og prinsipper, hadde han mer intelligens enn nittini hundredeler av dagens mennesker. Og han forsøkte å undervise andre.11

Joseph Smith var en hederlig og dydig mann som ble forfulgt for de prinsipper han forfektet

Jeg kjente Joseph Smith i mange år. Jeg har reist sammen med ham. Jeg har vært sammen med ham privat og offentlig. Jeg har sittet sammen med ham i råd av alle slag. Jeg har lyttet hundrevis av ganger til hans offentlige undervisning og til hans råd til venner og bekjente av mer privat karakter. Jeg har vært hjemme hos ham og sett hans opptreden i familien, jeg har sett ham stevnet for domstolen i sitt land, og har sett ham bli frikjent med ære og at han har unnsluppet bakvaskelsens ondskapsfulle ånde og onde og korrupte menneskers renkespill og falskhet. Jeg var sammen med ham mens han levde, og sammen med ham da han døde, da han ble myrdet i Carthage fengsel av en hensynsløs mobb…

Så jeg har sett ham under disse varierende omstendighetene, og jeg vitner for Gud, engler og mennesker at han var en god, hederlig, dydig mann, at hans læresetninger var gode, riktige ifølge Skriftene og sunne, at hans forskrifter var slike som sømmet seg for en Guds mann, at hans private og offentlige karakter var uklanderlig, og at han levde og døde som en Guds mann og en gentleman. Dette er mitt vitnesbyrd. Hvis det bestrides, så bring meg en bemyndiget person som kan nedtegne en beediget erklæring, og jeg vil gi en sådan. Jeg vitner derfor om ting jeg kjenner til og om ting jeg har sett.12

Når jeg tenkte over at vår edle leder, den levende Guds profet, var falt, og at jeg hadde sett hans bror i dødens kalde favntak, virket det som det var et tomrom eller vakuum i verden, og en stor, mørk kløft i riket, og at vi var forlatt. Å, hvilken følelse av ensomhet! Så kald, gold og forlatt! Midt i vanskelighetene var han alltid den første til å handle, i kritiske situasjoner ble hans råd alltid søkt. Som vår profet henvendte han seg til Gud og mottok for oss hans vilje. Men nå var vår profet, vår rådgiver, vår general, vår leder borte, og midt oppi de prøvelsene vi da måtte gjennomgå, sto vi alene uten hans hjelp, og som vår fremtidige veileder i åndelige og timelige ting og i alle ting som har med denne verden å gjøre, eller den neste, hadde han talt for siste gang på jorden.

Disse tankene og tusen andre fór gjennom mitt hode. Jeg tenkte: Hvorfor måtte Guds adel, verdens salt, de mest opphøyde i menneskenes familie, og de mest perfekte eksempler på det ypperste, falle som offer for menneskelige djevlers grusomme hat?13

Joseph Smith var en dydig, høysinnet, hederlig mann, en gentleman og en kristen. Men han presenterte prinsipper som angrep det mest fundamentale ved menneskers korrupte systemer. Dette rammer nødvendigvis deres forutinntatthet, fordommer og interesser. Og siden de ikke kan omstyrte hans prinsipper, angriper de hans karakter. Og det er én grunn til at det er så mange bøker som er skrevet om hans karakter uten å nevne hans prinsipper, og også til at vi møter så mye motstand. Men sannhet, evig sannhet, er uangripelig. Den kan ikke ødelegges, men som Jehovas trone vil den overleve alle menneskers angrep og leve for alltid.14

Profeten Josephs martyrdød kunne ikke stoppe Guds rikes fremdrift

Jeg husker godt den tiden da Joseph ble tatt fra oss… Men dette er saker som, selv om de har stor betydning for oss, har relativt lite å gjøre med Kirkens og Guds rikes oppbygging på jorden å gjøre, og med hans arbeid som vi alle er engasjert i.

Da Herren åpenbarte det evige evangelium for Joseph Smith, viste han ham sine hensikter og planer vedrørende jorden vi bor på, og ga ham kunnskap om sin lov og evangeliets ordinanser og dets læresetninger. Det ble ikke gjort bare for å opphøye ham som menneske, men det ble gjort i samfunnets interesse, i verdens interesse og i de levendes og de dødes interesse, ifølge Jehovahs forordninger og planer som han hadde fastsatt før verden ble dannet eller morgenstjernene ropte av fryd.

Herren hadde sine planer når det gjelder verden og dens beboere, og i disse siste dager fant han det hensiktsmessig å åpenbare og gjengi, gjennom sin tjener Joseph Smith, det vi kaller det nye og evige evangelium, nytt for verden for øyeblikket på grunn av deres tradisjoner, deres dårskap og svakheter og deres tro, meninger og begreper, men evig fordi det eksisterte hos Gud, og fordi det eksisterte hos Gud før verden ble til, og vil fortsette selv etter at mange forandringer har funnet sted på denne jord, og når jorden er forløst og alle ting fornyet, og mens livet og tanken og eksistensen fortsetter og udødeligheten varer.

Derfor, selv om evangeliet er nytt for verden, er det evig. Og det ble fremlagt, som jeg har sagt, i menneskehetens interesse. Våre forfedre, de gamle profetene og apostlene og Guds menn som har levd på forskjellige tidspunkter i verdens historie, som har virket under det hellige prestedømme mens de levde på jorden, virker nå i himlene. De spilte en rolle da dette verk ble presentert, sammen med Gud vår himmelske Fader og Jesus, den nye pakts mellommann, og er i dag interessert i at dette verket skal rulle frem, og at disse hensikter skal oppfylles som Gud har fastlagt før verden ble grunnfestet. Og det er Gud og hans Sønn og disse menn vi står i gjeld til for lyset og intelligensen som er blitt meddelt oss. Og til dem står vi i gjeld til evig tid for samme slags kunnskap og intelligens som skal oppholde og veilede oss.15

Tanken at Kirken skulle gå i oppløsning og bryte sammen fordi profeten og patriarken ble drept, er meningsløs. Denne kirken har udødelighetens frø i sin midte. Den er ikke fra mennesket eller av mennesket, den er Guddommens verk. Den er organisert etter et himmelsk mønster, gjennom åpenbaringens prinsipper, ved at himmelen åpnet seg, ved englers betjening, ved at Jehovah åpenbarte seg. Den lar seg ikke rokke ved at en eller to eller femti personer dør. Den innehar et prestedømme etter Melkisedeks orden og har et uendelig livs makt «uten dagers begynnelse eller års ende». [L&p 84:17.] Den ble organisert for å frelse denne generasjon og generasjoner før den. Den eksisterer i tid og vil eksistere i evighet. Denne kirken mislykkes? Nei! Tider og årstider kan forandre seg, revolusjon kan etterfølge revolusjon. Troner kan omstyrtes og imperier gå i oppløsning. Jordskjelv kan få jorden til å revne fra senter til omkrets. Fjellene kan slynges fra sitt sted og det mektige havet flyttes fra sitt leie, men selv om verdener og materie går til grunne, vil sannhet, evig sannhet, forbli uforandret, og de prinsipper som Gud har åpenbart for sine hellige, vil være upåvirket av de krigende elementer og forbli så faste som Jehovas trone.16

Forslag til studium og drøftelse

  • Hva gjør inntrykk på deg når det gjelder John Taylors følelser vedrørende profeten Joseph Smith? På hvilke måter kan vi følge hans eksempel og forsvare profeten Joseph?

  • Hvorfor er det viktig å vite at Joseph Smith ble forutordinert til profet? (Se også L&p 138:53–56.)

  • Hvorfor er det viktig å ha et vitnesbyrd om at Joseph Smith var en Guds profet? Hvordan fikk du ditt vitnesbyrd om sannheten?

  • Hvordan kan du hjelpe dem som strever, til å få eller styrke vitnesbyrdet om profeten Joseph? Hvilke velsignelser har du fått ved å bære ditt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith?

  • Hvorfor blir vår tid beskrevet som «evangelieutdelingen i tidenes fylde»?

  • Hvordan er du og familien din blitt velsignet ved sannheten og kreftene som er gjengitt gjennom Joseph Smith?

  • Hvorfor var det ikke nødvendig for Joseph Smith å ha formell utdannelse? (Se også L&p 1:24–28, 136:32–33.) Hvilke egenskaper hadde Joseph som hjalp ham til å forberede seg til å oppfylle sitt kall? Hvordan kan hans eksempel hjelpe oss til å oppfylle våre kall?

  • Hva betyr det for deg å vite at Kirken har fortsatt å vokse til tross for profeten Joseph Smiths død?

Aktuelle skriftsteder: L&p 1:29–30, 38, 21:1–8, 65:2, 128:19–23, 135, Joseph Smith – Historie 1:1–75

Noter

  1. L&p 135:3.

  2. Se B. H. Roberts, The Life of John Taylor (1963), s. 39–40.

  3. Deseret News (Weekly), 25. mars 1863, s. 306.

  4. The Gospel Kingdom, red. G. Homer Durham (1943), s. 33.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 1. juni 1875, s. 1.

  6. The Gospel Kingdom, s. 121.

  7. The Gospel Kingdom, s. 125.

  8. Deseret News (Weekly), 28. des. 1859, s. 337, avsnittinndeling endret.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 18. apr. 1882, s. 1.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 22. aug. 1876, s. 1.

  11. Deseret News: Semi-Weekly, 22. juli 1884, s. 1.

  12. The Gospel Kingdom, s. 355, avsnittinndeling endret.

  13. The Gospel Kingdom, s. 362.

  14. The Gospel Kingdom, s. 355–356.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 16. apr. 1878, s. 1, avsnittinndeling endret.

  16. The Gospel Kingdom, s. 364–365.

Bilde
Joseph Smith

Profeten Joseph Smith var stor «i dette liv …, og han døde stor i Guds og i sitt foks øyne; og som de fleste av Herrens salvede i fordums tider, beseglet han sitt verk med sitt blod» (L&p 135:3).

Skriv ut