Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 24: Guds rike


Kapittel 24

Guds rike

Vi legger grunnvollen til et rike som skal vare evig, … som skal blomstre i tid og i evighet. Vi er engasjert i et større verk enn noen dødelige noensinne har vært opptatt av.1

Fra John Taylors liv

John Taylor trodde fast og bestemt at Guds rike ville opprettes på jorden. Han forsto at denne omfattende oppgaven ikke var avhengig av profeten Joseph Smith eller noen annen mann, men at den til syvende og sist ville styres av Herren. Og han var rede til å forsvare oppgaven med sitt liv.

I 1838, kort etter at han ble kalt til De tolvs quorum, reiste John Taylor mot Far West i Missouri for å slutte seg til de hellige. På veien skulle han tale til en gruppe nær Columbus i Ohio. Litt før den fastsatte tiden kom noen brødre med beskjed om at flere menn hadde samlet seg på møtestedet med planer om å smøre eldste Taylor inn med tjære og rulle ham i fjær. Brødrene rådet ham til å avlyse møtet fordi fienden var i flertall og de ikke ville være i stand til å beskytte ham. Men eldste Taylor insisterte på at han ville gå og forkynne som planlagt og gjøre det selv om han måtte dra dit alene.

Da han kom frem til den store skaren som var samlet for å høre ham, begynte han å snakke om at han nylig hadde kommet fra land som var styrt av monarker. Han fortalte dem om hvor beæret han følte seg fordi han sto på fri jord. Med tanke på hvordan den friheten ble ervervet, sa han: «Mine herrer, jeg står nå blant menn hvis fedre kjempet for og oppnådde en av de største velsignelser som noensinne er skjenket menneskeheten: retten til å tenke, til å snakke, til å skrive, retten til å avgjøre hvem som skal styre over dem, og retten til å tilbe Gud ifølge sin egen samvittighet. Alt dette er hellige menneskerettigheter, som nå er garantert av den amerikanske grunnloven. Rundt meg her ser jeg sønnene til de edle herrene som, heller enn å bøye seg for en tyranns kommandoer, satset sitt liv, sin formue og sine hellige hedersbevisninger for å bryte de lenkene, nyte frihet selv og gi den i arv til sine etterkommere eller dø i forsøket.»

Eldste Taylor fortsatte så: «Men la meg også fortelle dere at jeg har fått vite at dere har til hensikt å smøre meg inn med tjære og rulle meg i fjær for mine religiøse meninger. Er det denne gunstbevisning dere har arvet fra deres fedre? Er det denne velsignelse de kjøpte med sitt dyrebare hjerteblod, er dette deres frihet? Om så er, har dere nå et offer, og vi vil få en ofring til frihetens gudinne.»

Da han hadde sagt det, rev han opp vesten sin og utbrøt: «Mine herrer, kom igjen med tjære og fjær, deres offer er rede. Og dere ånder av de ærverdige patrioter, betrakt deres degenererte sønners handlinger! Kom igjen, mine herrer! Kom igjen, sier jeg. Jeg er rede!» Eldste Taylor gjorde noen minutters opphold, men ingen beveget seg eller snakket. Han fortsatte så sin tale og forkynte til mengden med dristighet og kraft i tre timer.2

Eldste Matthias F. Cowley i De tolvs quorum sa mange år senere etter president Taylors død: «Han levde, arbeidet og døde som et fullkomment eksempel på sitt yndlingsmotto: ‹Guds rike eller ingenting›.»3

John Taylors læresetninger

Jorden hører Herren til, og han er dens rettmessige hersker, dommer og konge

Hvem skapte denne jorden? Herren. Hvem opprettholder den? Herren. Hvem før og kler de millioner av mennesker som lever på den, både hellige og syndere? Herren. Hvem oppholder alt i universet? Herren… Hvem har gitt mennesket forståelse? Herren. Hvem har gitt den vantro filosof, maskinist etc. hvert fnugg av intelligens de har når det gjelder den elektriske telegrafen, dampens kraft og anvendelse i forhold til menneskenes behov og enhver oppfinnelse som er kommet på banen det siste århundret? Herren… Hvem har rett til å herske over nasjonene, kontrollere rikene og styre alle folk på jorden?4

Denne jorden er de helliges rettmessige oppholdssted og arv. Fordi den tilhører Jesus Kristus, tilhører den også hans tjenere og etterfølgere, for vi er blitt fortalt: «Jorden hører Herren til – og alt det som fyller den» (Salme 24:1), og at når alt er satt i rette stand, «skal Den Høyestes hellige få riket og ha det i eie til evig tid, … og makten over rikene under himmelen, skal bli gitt til det folket som er Den Høyestes hellige». [Se Daniel 7:18, 27.] Den er derfor deres rettmessige arv.5

Skriftene … fremstiller Kristus som den rettmessige arving og den som skal arve denne verden. De fremstiller ham som en som kom en gang for å sone for verdens synder, men at han senere vil komme som dens hersker, dommer og konge.6

Kirken representerer innledningen til Guds rike på jorden

Guds rike betyr Guds styreform. Det betyr makt, myndighet, styre, herredømme og et folk å herske over. Men som vi leser i Skriftene, vil ikke det prinsippet bli oppfylt, kan ikke oppfylles, før denne verdens riker er blitt vår Herres og hans Kristi riker, og han vil regjere over dem [se Åpenbaringen 11:15], og når hvert kne skal bøye seg for ham og erkjenne at han er Kristus [se L&p 88:104], til Gud Faderens ære. Den tiden er ennå ikke kommet, men det er visse prinsipper knyttet til den som er kommet, nemlig innledningen til det riket, og innledningen til det riket kan bare foretas av den som er kongen og herskeren og overhodet for det styret. Han skal først meddele folket sine ideer, prinsipper, lover og sitt styre. Ellers ville vi ikke visst hva hans lover var.7

Hva er det første som er nødvendig for å etablere hans rike? Det er å oppreise en profet så han kan erklære Guds vilje. Det neste er å ha et folk som er lydig mot Herrens hånd gjennom den profeten. Hvis man ikke har dette, kan man ikke opprette Guds rike på jorden.8

Gud ønsket å introdusere sitt rike på jorden, og han måtte først organisere sin kirke, organisere sitt folk som han hadde spredt blant nasjonene, og føre dem sammen, slik at det kunne bli én hjord og én hyrde [se Joh. 10:16] og én Herre, én tro, én dåp og én Gud, som skulle være i alle og gjennom alle [se Efes. 4:5–6] og ved hvilket alt skulle styres. For å gjøre dette lettere å oppnå organiserte han sitt hellige prestedømme slik det eksisterte i himlene.9

Av og til snakker vi om Guds kirke, hvorfor? Vi snakker om Guds rike, hvorfor? Fordi før det kunne være et Guds rike, må det være en Guds kirke, og derfor måtte evangeliets første prinsipper forkynnes for alle nasjoner slik de ble tidligere da Herren Jesus Kristus og andre oppholdt seg på jorden. Og hvorfor det? Fordi det var umulig å introdusere Guds lov blant et folk som ikke ville underkaste seg og ledes av åpenbaringens ånd.10

Gud kunne ikke bygge opp et rike på jorden med mindre han hadde en kirke og et folk som hadde underkastet seg hans lov og var villige til å underkaste seg den. Og med organiseringen av et slikt folk, innsamlet fra jordens nasjoner under ledelse av en mann som var inspirert av Gud, Jehovahs talsmann til folket – jeg sier at med en slik organisering er det en sjanse for at Herren Gud blir åpenbart, det er en mulighet for at livets lover tilkjennegis, det er en sjanse for at Gud introduserer himmelens prinsipper på jorden og for at Guds vilje gjøres på jorden som den gjøres i himmelen.11

Jesus Kristus vil en dag fullt ut opprette sitt rike og regjere på jorden

«Komme ditt rike.» [Matt. 6:10.]… Jesus lærte sine disipler dette da de kom til ham og ba ham lære dem å be… Komme ditt rike. Hvilket rike? Hva betyr «komme ditt rike»? Det betyr Guds styreform. Det betyr Guds lov. Det betyr Guds regjering. Det betyr folket som har lyttet til og som er villig til å lytte til og følge Jehovahs befalinger. Og det betyr at det er en Gud som er villig til å veilede og rettlede og oppholde sitt folk. Komme ditt rike, slik at din styreform kan opprettes og den evige sannhets prinsipper slik de eksisterte i himlene, kan skjenkes menneskene. Og når de blir skjenket dem, kan de menneskene underkaste seg disse lovene og denne styreformen og leve i gudsfrykt, holde hans befalinger og være under hans ledelse. Komme ditt rike, slik at forvirringen, ondskapen, ugudeligheten, myrdingen og blodsutgytelsen som nå eksisterer blant menneskene, kan fjernes og prinsippene for sannhet og rett, prinsippene for godhet, godgjørenhet og kjærlighet slik de finnes hos Gudene, måtte bo i oss.12

Jeg har forklart … at Guds rike bokstavelig talt vil etableres på jorden. Det blir ikke en luftspeiling, som noen fantaster hevder, men en reell virkelighet. Det vil opprettes, som tidligere nevnt, på en bokstavelig jord, og vil bestå av faktiske menn, kvinner og barn, av levende hellige som holder Guds bud, og av oppstandne legemer som faktisk skal komme ut av graven og leve på jorden. Herren vil være konge over hele jorden, og alle mennesker vil bokstavelig talt være under hans suverenitet, og alle nasjoner under himlene må anerkjenne hans autoritet og bøye seg for hans septer. De som tjener ham i rettferdighet, vil ha kommunikasjon med Gud og med Jesus, vil oppleve englers betjening og vil kjenne fortiden, nåtiden og fremtiden. Og andre mennesker som ikke viser full lydighet mot hans lover eller er tilstrekkelig undervist om hans pakter, vil ikke desto mindre måtte vise full lydighet mot hans styreform. For det vil være Guds regjering på jorden, og han vil håndheve sine lover og kreve den lydighet fra verdens nasjoner som er rettmessig hans. Satan vil da ikke bli tillatt å kontrollere jordens innbyggere, for Herren Gud vil være konge over hele jorden, og riket og rikets storhet under hele himmelen vil gis til de hellige.13

Hva blir resultatet av opprettelsen av Kristi rike eller Guds styre på jorden?… Det er at krig, blodsutgytelse, elendighet, sykdom og synd blir fjernet, og at et rike med fred, rettskaffenhet, rettferdighet, lykke og fremgang blir innvarslet. Det er gjenopprettelse av jorden og mennesket til deres opprinnelige herlighet og ufordervede, fremragende natur, ja, faktisk gjenopprettelse av alle ting som alle profetene siden verdens begynnelse har omtalt [se Ap.gj. 3:21].14

Herren har kalt sine hellige til å hjelpe til med å opprette hans rike

En herre i Frankrike begynte å snakke med meg og ønsket å vite om vi hadde tanker om å oppnå noe stort i verden. Jeg fortalte at vi var kommet for å forkynne evangeliet til hele verden, og at det allerede hadde nådd til verdens ende. Det er ikke et verk som skal utføres i et lite hjørne, men det vil strekke seg gjennom alle tider og inn i evigheten. Det vil gå tilbake til evigheten og ta seg av dem som har dødd tusener av år tilbake, og bringe dem til Guds rike. Det vil øse ut velsignelser over generasjoner som skal komme, og til slutt forene himmel og jord, og dette skal vi oppnå i Israels Guds navn. Himmelens krefter kommer oss til unnsetning, og våre forfedre i den evige verden går sammen med oss, for vi har løfte om det livet som er nå, og også om det som skal komme.

Vi har bare såvidt begynt på vårt herlige foretagende. Etter hvert vil vi oppnå alt som fedrene har omtalt… Vi skal gå frem, brødre, og ikke søke vårt eget forgodtbefinnende, men hvordan vi kan oppfylle Guds herlige hensikter… Sannhetens kraft må gå fremover, mørkets lenker må brytes, og Guds rike må bygges opp, og ingen makt kan stoppe det.15

Vi har snakket i årevis om Guds rikes regjering og styreform og dets endelige opprettelse på jorden, i fred og rettferdighet, samt om tiden da alle skapninger som er i himlene og på jorden og under jorden, og slike som er i havet, og alt som er i dem, vil synge: «Ham som sitter på tronen, og Lammet, tilhører velsignelsen og æren og lovprisningen og makten i all evighet!» (Joh. åp. 5:13.) Vi har snakket om disse tingene, men det er mye å gjøre i tiden mellom nåtiden og den uutgrunnelige periode i den store fremtid. Det dreier seg ikke bare om tro, men det krever litt handling. Det er noe vi må engasjere oss i, individuelt og kollektivt som et folk, og det er en sak av stor betydning.16

Vi har en stor misjon å fylle. Vi må prøve å styre oss selv ifølge Guds rikes lover, og vi erfarer at det er de vanskeligste oppgaver vi noensinne har påtatt oss, å lære å styre oss selv, våre lyster, våre tendenser, våre vaner, våre følelser, vårt liv, vår ånd, vår dømmekraft og underkaste alle våre ønsker Guds rikes lov og sannhetens ånd. Det er svært viktig å være engasjert i oppbyggingen av Guds rike, noe vi har begynnelsen til her.17

Frykt Gud, gjør rettferdighetens gjerninger, etterlev deres religion, hold budene og ydmyk dere for ham. Vær ett, og vær forenet med det hellige prestedømme og med hverandre, og jeg vil fortelle dere i Guds navn at Sion vil reise seg og skinne, og Guds kraft vil hvile på Sion, og Sions herlighet vil tilkjennegis, og vi vil fryde oss i fylden av fredens evangeliums velsignelser, og Guds verk vil gå frem og vokse til denne verdens riker skal bli vår Guds og hans Kristi riker [se Åp. 11:15], og hver skapning i himmelen og på jorden og under jorden skal si: Ham som sitter på tronen, og Lammet, tilhører velsignelsen og herligheten og æren og lovprisningen og makten og majestet og herredømme i all evighet [se Åp. 5:13].18

Forslag til studium og drøftelse

  • Hvorfor er Jesus Kristus jordens rettmessige arving og hersker? Hvordan skulle denne kunnskapen påvirke ditt forhold til ham?

  • Hvorfor var gjenopprettelsen av Kirken nødvendig for å opprette Herrens rike på jorden? Hva har du lært som medlem av Kirken om å forberede deg til å leve med Herren? På hvilken måte kan vår tjeneste i Kirken bidra til å opprette Herrens rike?

  • Hvordan har du sett at Kirken har vokst og utviklet seg mot en mer fullstendig opprettelse av Guds rike på jorden? Hva kan du gjøre personlig og med familien for å bidra til å opprette Guds rike på jorden?

  • President Taylor snakket om de store velsignelsene vi vil få når Frelseren kommer tilbake for å regjere over sitt rike i tusenårsriket. Hvordan vil livet på jorden være i tusenårsriket? (Se også L&p 29:11, 43:29–32, 101:22–35, 10. trosartikkel.)

  • President Taylors personlige motto var «Guds rike eller ingenting!» Hvilke eksempler har du sett på mennesker som har den samme overbevisningen? Hva betyr dette mottoet for deg? Hva tror du ville bli resultatet hvis vi som medlemmer av Kirken tok dette mottoet som vårt eget?

Aktuelle skriftsteder:Daniel 2:26–45, Matt. 6:33, L&p 45:1, 65, 104:58–59

Noter

  1. Times and Seasons, 15. juli 1844, s. 578.

  2. Se B. H. Roberts, The Life of John Taylor (1963), s. 47, 53–55.

  3. Kate B. Carter, red., Our Pioneer Heritage, 20 bind (1958–1977), 7:218.

  4. Deseret News (Weekly), 11. nov. 1857, s. 283, avsnittinndeling endret.

  5. The Government of God, (1852), s. 72–73.

  6. The Government of God, s. 74.

  7. The Gospel Kingdom, red. G. Homer Durham (1943), s. 205.

  8. The Gospel Kingdom, s. 214.

  9. The Gospel Kingdom, s. 208-209.

  10. The Gospel Kingdom, s. 210.

  11. The Gospel Kingdom, s. 210.

  12. The Gospel Kingdom, s. 205–206.

  13. The Gospel Kingdom, s. 207–208.

  14. The Gospel Kingdom, s. 216, avsnittinndeling endret.

  15. Millennial Star, 1. des. 1850, s. 361–362, avsnittinndeling endret.

  16. The Gospel Kingdom, s. 211.

  17. The Gospel Kingdom, s. 214.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 27. jan. 1880, s. 1.

Bilde
John Taylor and men

Selv midt i motgangen bar John Taylor djervt vitnesbyrd om sannheten og arbeidet utrettelig for opprettelsen av Guds rike.

Bilde
Jesus Christ

Når Kristus vender tilbake for å opprette sitt rike på jorden, vil han innvarsle «et rike med fred, rettskaffenhet, rettferdighet, lykke og fremgang».

Skriv ut