2008
Vi må åpne vårt hjerte
Mai 2008


Vi må åpne vårt hjerte

La oss gjøre det til en del av vår hverdag å åpne vårt hjerte for Ånden.

Bilde
Elder Gerald N. Lund

I dag vil jeg gjerne tale om hvor viktig det er at vi åpner vårt hjerte for Den hellige ånd.

Etter dåpen blir vi bekreftet og gitt Den hellige ånd. Dette er en himmelsk gave. Den hellige ånd trøster, underviser, advarer, opplyser og inspirerer oss. Nephi sa det svært enkelt: «Hvis dere vil gå inn på veien og motta Den Hellige Ånd, vil den vise dere alt dere skal gjøre.»1 Vi trenger Den hellige ånds hjelp hvis vi trygt skal finne veien gjennom det som apostelen Paulus kalte de «vanskelige tider»2 som vi nå lever i.

Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse og kan bo i vårt hjerte og kommunisere direkte med vår ånd.3 Åndens røst beskrives som mild og lav og en som hvisker.4 Hvordan kan en røst være lav? Hvorfor sammenlignes den med en hvisken? Fordi Ånden nesten alltid taler til vårt sinn og vårt hjerte5 istedenfor til våre ører. President Boyd K. Packer har sagt: «Den hellige ånd taler med en røst som du føler mer enn hører6

Vi føler noe i vårt hjerte. I Skriftene sier profetene at personlig åpenbaring er nær forbundet med hjertet. For eksempel:

Mormon forkynte: «På grunn av saktmodighet og hjertets ydmykhet kommer Den Hellige Ånds nærvær.»7

Alma sa: «Den som forherder sitt hjerte, [mottar] en mindre del av ordet, og den som ikke forherder sitt hjerte, til ham gis en større del av ordet».8

Mormon skrev om nephittene: «Deres sjel var fylt med glede og trøst … fordi de [ga] seg hen til Gud.»9

Og salmisten skrev ganske enkelt: «Herren er nær hos dem som har et sønderbrutt hjerte.»10

Er det ikke det vi alle søker, brødre og søstre – å ha Den hellige ånds nærvær, å ha Herren nær oss, å finne glede og trøst i livet? Da er det å vurdere vårt hjerte omhyggelig noe av det viktigste vi kan gjøre i dette liv.

Hjertet er et sensibelt sted. Det er følsomt for mange påvirkninger, både positive og negative. Det kan bli såret av andre. Det kan bli ødelagt av synd. Det kan mildnes av kjærlighet. Tidlig i livet lærer vi å verne vårt hjerte. Det er som vi bygger et gjerde rundt hjertet med en port i. Ingen kan gå inn den porten uten at vi tillater det.

I noen tilfeller kan gjerdet vi bygger rundt hjertet, sammenlignes med et lite stakittgjerde med et «Velkommen»-skilt på porten. Andre hjerter har blitt så såret eller så ødelagt av synd at de har et nettinggjerde på to og en halv meter med piggtråd øverst rundt seg. Porten er låst med hengelås og har et stort skilt med «Adgang forbudt».

La oss anvende tanken om en port inn til hjertet på å motta personlig åpenbaring. Nephi forkynte: «For når et menneske taler ved Den Hellige Ånds kraft, fører Den Hellige Ånds kraft det [til] menneskenes barns hjerter.»11 Eldste David A. Bednar bemerket bruken av ordet unto [til]: «Legg merke til (i den engelske utgaven) at Åndens kraft fører budskapet til, men ikke nødvendigvis inn i hjertet… Innholdet i et budskap og Den hellige ånds vitnesbyrd kan likevel bare trenge inn i hjertet hvis mottakeren legger til rette for det.»12

Hvorfor bare til hjertet? Handlefriheten er så hellig at vår himmelske Fader aldri vil tvinge menneskenes hjerte, ikke engang med all sin uendelige makt. Mennesker kan prøve det, men Gud gjør det ikke. Sagt på en annen måte – Gud lar oss være voktere, eller portvakter, for vårt eget hjerte. Vi må av egen fri vilje åpne vårt hjerte for Ånden, for han vil ikke tvinge seg på oss.

Så hvordan åpner vi vårt hjerte?

I bergprekenen sa Frelseren: «Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud.»13 Hvis noe er rent, er det ikke forurenset eller besudlet med noe som ikke hører til der. Renhet i hjertet er i sannhet en av de viktigste kvalifikasjoner for å motta inspirasjon fra Gud. Ingen hjerter er fullkomne, men jo flittigere vi prøver å eliminere urenhet, eller rydde bort ting som ikke hører til der, desto mer åpner vi vårt hjerte for Den hellige ånd. Legg merke til dette herlige løfte fra profeten Jakob: «Alle dere som er rene av hjertet, løft deres hoder og motta Guds behagelige ord, og nyt av hans kjærlighet.»14

I Liberty fengsel mottok profeten Joseph Smith en åpenbaring som beskriver en tilstand i noen hjerter:

«Se, mange er kalt, men få er utvalgt. Og hvorfor er de ikke utvalgt?

Fordi deres hjerter begjærer de ting som hører denne verden til og trakter etter menneskers ære.»15

Mange i verden lever nå under heldige og fredelige omstendigheter. I Mormons bok ledet velstand ofte folket bort fra Herren. Mormon advarte: «Vi ser at i samme stund som han lar det bli vel med sitt folk ved at han forøker deres markers grøde, deres storfe og deres småfe og deres gull og sølv og alle slags kostelige ting av enhver art, … i samme stund forherder de sine hjerter og glemmer Herren sin Gud.»16

Herren nevnte tre naturlige konsekvenser av å begjære det som hører verden til: For det første – vi prøver å skjule våre synder istedenfor å omvende oss fra dem. Dernest prøver vi å tilfredsstille vår stolthet og forfengelige ambisjoner istedenfor å søke det som er av Gud. Til slutt begynner vi å utøve urettferdig herredømme over andre.17

Merk at stolthet er en naturlig konsekvens av å begjære det som hører verden til. Stolthet gjør raskt vårt hjerte ufølsomt for åndelige tilskyndelser. Eksempelvis sa Herren: «Jeg, Herren, har ikke behag i min tjener Sidney Rigdon, han opphøyet seg i sitt hjerte og tok ikke imot råd, men bedrøvet Ånden.»18 Sammenlign det med dette løftet: «Vær du ydmyk, og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner.»19

I åpenbaringen fra Liberty fengsel beskrev Herren virkningen av et verdslig hjerte: «Se, da trekker himlene seg tilbake, Herrens Ånd bedrøves… [Og] se, før han aner det, er han overlatt til seg selv.»20 Brødre og søstre, i disse svært «vanskelige tider» må vi ikke gjøre Ånden bedrøvet og bli overlatt til oss selv.

Jeg sier det igjen, vårt hjertes tilstand påvirker direkte vår følsomhet for det åndelige. La oss gjøre det til en del av vår hverdag å åpne vårt hjerte for Ånden. Siden vi er vårt hjertes voktere, kan vi velge å gjøre dette. Vi velger hva vi slipper inn eller stenger ute. Heldigvis er Herren ivrig etter å hjelpe oss å velge klokt.

Jeg bærer vitnesbyrd og avslutter med to av løftene han har gitt dem som søker å komme til ham: «Derfor, mine elskede brødre, be til Faderen med all hjertets iver om å bli fylt med [hans] kjærlighet … så vi kan bli renset likesom han er ren.»21

Og til slutt denne gripende uttalelsen av apostelen Paulus: «Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.»22

Måtte vi alltid be Kristus styrke vårt hjerte og fylle det med hans kjærlighet, er min bønn i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. 2. Nephi 32:5.

  2. 2. Timoteus 3:1.

  3. Se L&p 8:2.

  4. Se L&p 85:6.

  5. Se L&p 8:2.

  6. «Personlig åpenbaring – gaven, prøven og løftet», Lys over Norge, juni 1997, 8.

  7. Moroni 8:26.

  8. Alma 12:10.

  9. Helaman 3:35.

  10. Salme 34:18.

  11. 2. Nephi 33:1, uthevelse tilføyd.

  12. «Søk lærdom ved tro», Liahona, sept. 2007, 17.

  13. Matteus 5:8.

  14. Jakobs bok 3:2.

  15. L&p 121:34-35.

  16. Helaman 12:2.

  17. Se L&p 121:36-37.

  18. L&p 63:55.

  19. L&p 112:10.

  20. L&p 121:37-38.

  21. Moroni 7:48.

  22. Filipperne 4:13.

Skriv ut