2015
De puzzel van de herstelling
December 2015


De puzzel van de herstelling

De auteur woont in Utah (VS).

Wat betekent het woord herstelling?

‘Want Ik heb u de sleutels en de bevoegdheid van het priesterschap verleend, waardoor Ik alle dingen herstel en u te zijner tijd alle dingen bekendmaak’ (LV 132:45).

Afbeelding
Product Shot from December 2015 Liahona

Toen ze uit de kerk naar huis ging, herinnerde Anna zich dat ze van haar leerkracht een briefje gekregen had. ‘Mama, weet je wat? Ik hou volgende zondag in het jeugdwerk een toespraakje.’

‘Wat fijn’, zei mama. ‘Waarover?’

‘Ik moet over de herstelling spreken. Maar ik weet niet goed wat dat is.’

‘De herstelling betekent dat God alles wat Hij in zijn kerk wil, teruggebracht of hersteld heeft’, zei mama. ‘Door de profeet Joseph Smith heeft Hij tempels, het priesterschap, de doop en de gave van de Heilige Geest teruggebracht. Zonder de herstelling zouden we de kerk niet hebben!’

Anna knikte. ‘Dat snap ik. Maar ik denk niet dat ik het ook zo goed kan uitleggen.’

‘Ik heb een idee’, zei mama toen ze thuiskwamen. ‘Kom maar mee.’

Anna volgde mama naar de huiskamer. Ze waren de avond daarvoor aan een puzzel begonnen en de stukjes lagen nog op een kleine tafel verspreid.

‘We zullen het evangelie met een afgewerkte puzzel vergelijken.’ Mama nam een puzzelstukje. ‘Veel stukjes waren in verschillende tijden op aarde. Maar na de dood van Jezus en zijn apostelen, gingen er veel evangeliewaarheden verloren of werden ze veranderd. Die stukjes waarheid moesten teruggebracht worden.’

‘Wat gebeurde er toen?’ Anna speelde wat met de losse stukjes.

‘Vele jaren later riep God een boerenjongen om alle stukjes terug te brengen en ze in elkaar te passen zoals ze waren toen Jezus op aarde was. Weet je wie dat was?’

‘Joseph Smith!’ zei Anna met een glimlach. ‘Ik denk dat ik het begin te begrijpen.’ Ze praatte met mama nog meer over Joseph Smith en de verschillende stukjes van het evangelie die God door hem teruggebracht had.

In de loop van de week schreef en oefende Anna haar toespraakje. Ze bad tot haar hemelse Vader zodat ze moedig zou zijn en haar boodschap in het jeugdwerk kon vertellen.

Toen het op zondag tijd voor Anna’s toespraakje was, stond ze op, haalde diep adem en liet de klas een puzzel zien. Alle puzzelstukjes zaten in elkaar.

‘Lang geleden waren veel belangrijke stukjes van het evangelie op aarde. Toen Jezus en zijn apostelen stierven, gingen er een aantal stukjes verloren.’ Anna nam een paar stukjes uit de puzzel en legde die neer. ‘Toen riepen onze hemelse Vader en Jezus Joseph Smith als profeet om de verloren stukjes van het evangelie terug te brengen. Dat heet de herstelling.’ Ze nam een puzzelstukje en liet dat aan de klas zien. Op de achterkant stond ‘priesterschapsmacht’.

Daarna liet Anna de andere stukjes zien. Ze las wat er op de achterkant stond voordat ze de stukjes op de juiste plek in de puzzel legde. ‘Een levende profeet … twaalf apostelen … tempelwerk voor eeuwige gezinnen … doop door onderdompeling … handoplegging voor de gave van de Heilige Geest.’

Anna liet de afgewerkte puzzel zien. ‘Nu hebben we alle stukjes van het evangelie. Dat betekent dat we kunnen zien hoe we gelukkig kunnen zijn en op een dag weer bij onze hemelse Vader kunnen wonen. Ik ben dankbaar voor de herstelling. In de naam van Jezus Christus. Amen.’

Afdrukken