Institutet
Kapitel 3: 1 Nephi 6–11


Kapitel 3

1 Nephi 6–11

Introduktion

Nephi skrev för att övertyga människorna att komma till Jesus Kristus (se 1 Nephi 6:3–4). Försök under dina studier av 1 Nephi 6–11 att förstå hur Nephis skrifter uppfyllde denna avsikt. Lägg särskilt märke till hur synen om livets träd vittnar om Guds kärlek och Frälsarens mission. Nephi tog emot den här synen som en följd av hans rättfärdiga önskan och villighet att vara lydig. När du bringar dina önskningar och handlingar i harmoni med Herrens vilja som Nephi, kan du också få personlig uppenbarelse ”genom den Helige Andens kraft” (1 Nephi 10:19).

Bild
Bildkonstverk över Kristi liv
Bild
Jesusbarnet i templet

© 1987 Greg K. Olsen

Bild
Kristi dop
Bild
Kristus på korset
Bild
Den uppståndne Kristus

Uttalanden

1 Nephi 6:4. ”Hela min avsikt”

  • Nephis avsikt med att skriva var att föra människor till Jesus Kristus så att de kunde bli frälsta. President Ezra Taft Benson (1899–1994) förklarade hur Mormons bok fullgör detta viktiga syfte: ”Mormons bok för människor till Kristus … Den berättar på ett enkelt sätt om Kristus och hans evangelium. Den vittnar om hans gudomlighet och om nödvändigheten av en Återlösare och behovet av att vi sätter vår lit till honom. Den bär vittne om fallet och försoningen och de första principerna i evangeliet, inklusive vårt behov av ett förkrossat hjärta och en bedrövad ande och en andlig pånyttfödelse. Den förkunnar att vi måste hålla ut intill änden i rättfärdighet och leva ett moraliskt liv som heliga” (”Mormons bok är Guds ord”, se Nordstjärnan, maj 1988, s. 3).

  • President Benson förklarade att uttrycket ”Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud” syftar på Frälsaren: ”Vi måste ha i åtanke vem Jesus var innan han föddes. Han var alltings Skapare, den store Jehova, Lammet som slaktades före världens grundläggning, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Han var och är Israels helige” (”Five Marks of the Divinity of Jesus Christ”, Ensign, dec. 2001, s. 10).

1 Nephi 7:1. ”Uppresa avkomlingar åt Herren”

  • Lehis och Ismaels söner och döttrar skulle gifta sig och uppfostra barn ”åt Herren i löftets land” (1 Nephi 7:1). Rättfärdiga familjer är en väsentlig del av Herrens gudomliga avsikter. Första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd förkunnade att ”äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och att familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse. …

    Det första bud som Gud gav Adam och Eva gällde deras möjlighet att som man och hustru bli föräldrar. Vi förkunnar att Guds bud till sina barn att föröka sig och uppfylla jorden fortfarande gäller” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Nordstjärnan, okt. 1998, s. 24).

  • President Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, vittnade om att glädje kommer av att följa föräldraskapets gudomliga mönster:

    ”Vår bestämmelse är så etablerad att mannen bara kan finna fullständig tillfredsställelse och uppfylla det gudomliga syftet med sin skapelse med en kvinna som han är lagligt och rättmätigt gift med. Mannens och kvinnans förening ger upphov till barn som tar sig över denna bräckliga gångstig in i jordelivet.

    Detta gudomliga mönster var planerat och evangeliet utformat ʼinnan världen skapadesʼ (L&F 49:17). Planen gör det möjligt för oss att komma till världen i en jordisk kropp. Det är ʼden stora lycksalighetsplanenʼ (Alma 42:8). Vi utformade den inte. Om vi följer mönstret ger det oss lycka och glädje” (Children of God [BYU:s kvinnokonferens, 5 maj 2006], s. 5–6).

1 Nephi 7:2. Ismael tillhör Efraim

  • Mormons bok kallas ibland för ”Josefs stav” (Hesekiel 37:19) eller ”Efraims stav” (se L&F 27:5). Lehi var en ättling till Manasse (se Alma 10:3) och Ismael var ättling till Efraim. Jakobs profetior (se 1 Mos 48:16; 49:22) uppfylldes när Ismaels familj (Efraim) kom till den amerikanska kontinenten med Lehi (Manasse).

    Äldste Erastus Snow (1818–1888) i de tolv apostlarnas kvorum talade om betydelsen av Ismaels släktlinje: ”Alla som har läst Mormons bok noga vet att kvarlevan av Josefs hus bodde på den amerikanska kontinenten, och att Lehi genom att söka i sina förfäders uppteckningar som fanns på mässingsplåtarna fann att han tillhörde Manasses släktlinje. Profeten Joseph berättade för oss att Lehis uppteckning fanns på de 116 sidor som översattes först och som sedan blev stulna. Ett sammandrag av den ges i Nephis första bok, som är Nephis egen uppteckning, han som var av Manasse. Ismael däremot tillhörde Efraims släktlinje, och då hans söner gifte in sig i Lehis familj och Lehis söner gifte sig med Ismaels döttrar, uppfylldes Jakobs ord om Efraim och Manasse i Första Moseboken 48, där det står: ʼDe skall uppkallas efter mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks, namn och de skall föröka sig och bli talrika på jorden.ʼ Sålunda gick dessa avkomlingar till Manasse och Efraim samman på denna den amerikanska kontinenten” (Daniel H. Ludlow, A Companion to Your Study of the Book of Mormon [1976], s. 199).

  • Hänvisa till översikten ”Juda stav och Josefs stav” i tillägget (s. 412).

1 Nephi 7:14. Ett resultat av att förkasta profeterna

  • Nephi förklarade att judarna i Jerusalem på hans tid förkastade Gud och till följd av det drog sig Herrens ande undan dem. Om Herrens folk förkastar hans profeter tas profeterna bort från deras mitt och tragedi blir följden (se 1 Nephi 3:17–18; Helaman 13:24–27). ”När Anden slutar sträva med människan kommer snar undergång” (2 Nephi 26:11). Så var fallet på Noas tid (se Mose 8:17), med nephiterna (se Mormon 5:16), och med jarediterna (se Ether 15:19). Samma varning har getts i de sista dagarna (se L&F 1:33).

1 Nephi 7:15. ”Om ni nu väljer”

  • Laman och de som påverkades av honom var inte fångar på resan mot löftets land. Nephi besvarade deras önskan att återvända till Jerusalem genom att framlägga en grundläggande lära: ”Om ni nu väljer” (1 Nephi 7:15). Som president Thomas S. Monson påpekade: ”Var och en av oss har fått ansvaret att välja. Ni kanske frågar: ʼÄr det verkligen så viktigt att fatta beslut?ʼ Jag säger till er att våra beslut avgör vår bestämmelse. Ni kan inte fatta eviga beslut utan att de åtföljs av eviga följder” (”Vägen till fullkomlighet”, Liahona, juli 2002, s. 112).

    Nephi varnade sina bröder och dem som ville ge sig av med dem att de skulle förgås om de återvände till Jerusalem. Förblindade av hjärtats hårdhet och olydnad kunde inte de som gjorde uppror mot Lehi och Nephi förnimma sanningen i Lehis profetior angående den förödelse som väntade Jerusalem. Enligt Bibeln omgavs staden av babylonierna strax efter det att Lehis grupp gett sig av, ”folket i landet hade inte något att äta”, ”staden stormades” och Sidkias här skingrades (se 2 Kung 25:1–7). Om Laman och Lemuel hade återvänt till Jerusalem skulle de ha drabbats av fångenskap eller död. Eftersom de valde att följa Lehi och Nephi åtnjöt de frukten och honungen i landet Ymnighet medan de förberedde sig för en arvedel i löftets land (se 1 Nephi 17:3–6).

1 Nephi 7:17–19. Befriad från banden

  • Äldste Gene R. Cook i de sjuttios kvorum framhöll att vi som Nephi kan bli befriade från våra egna band genom trons bön: ”Lägg märke till att de [Nephi, Alma och Amulek] inte hade tro på sin egen styrka. De förlitade sig på Herren och hans styrka. Det är tro på Kristus som befriar oss från våra egna band. Det är genom att öka vår tro på Kristus som vi får ökad kraft i bönen” (Receiving Answers to Our Prayers [1996], s. 18).

1 Nephi 8:4–35. Synen om livets träd

  • Följande översikt klargör något av det som Nephi lärde sig om sin fars dröm:

    Bild
    Lehis dröm

    Symbol från Lehis dröm (1 Nephi 8)

    Tolkning som gavs till Nephi (1 Nephi 11–12)

    Trädet med vit frukt (se verserna 10–11)

    Guds kärlek, som han visade genom att utge sin Son att vara vår Frälsare (se 11:21–25; kallat ”livets träd” i 15:22)

    Floden med orent vatten (se vers 13; 12:16)

    Helvetets djup i vilket de ogudaktiga föll (se 12:16; kallat ”orenhet” i 15:27)

    Ledstången av järn (se vers 19)

    Guds ord, som leder till livets träd (se 11:25)

    Mörkrets dimma (se vers 23)

    Djävulens frestelser, som förblindar människor så att de går vilse och inte kan finna trädet (se 12:17)

    Den stora och rymliga byggnaden i luften (se vers 26)

    Världens högmod och fåfängliga inbillningar (se 11:36; 12:18)

    Människor som börjar gå på stigen men går vilse i dimman (se verserna 21–23)

    Nephi såg följande slags människor i drömmen:

    • Folkskaror som hörde Jesus men som ”drev honom bort ifrån sig” (11:28)

    • Människor som korsfäste Jesus trots att han botat de sjuka och kastat ut djävlar (se 11:31–33)

    • Folkskaror som samlats i en stor och rymlig byggnad för att strida mot Lammets tolv apostlar (se 11:34–36)

    • Nephiter och lamaniter som samlats för att strida och som dödades i kriget (se 12:1–4, 13–15)

    • Nephiter som, på grund av högmod, dödades av lamaniterna och nedsjönk i otro (se 12:19–23)

    Människor som nådde fram till trädet (och smakade frukten) genom att hålla fast vid ledstången men som föll bort när de blev hånade (se verserna 24–25, 28)

    Människor som känner större dragning till den stora och rymliga byggnaden än trädet (se verserna 26–27, 31–33)

    Människor som höll fast vid ledstången och åt av frukten. De ignorerade smädarna och föll inte bort (se verserna 30, 33)

    De som tar del av den största av alla Guds gåvor — evigt liv (se 15:36)

1 Nephi 8:10–12; 11:8–25. Livets träd som symbol för Jesus Kristus och hans försoning

  • Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum lärde att livets träd symboliserar Frälsaren och hans försoning: ”Anden klargjorde att livets träd och dess dyrbara frukt är symboler för Kristi återlösning” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 160).

    Äldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i de tolv apostlarnas kvorum framhöll vidare att man tar del av Guds kärlek genom att ta del av försoningens välsignelser. Livets träd är en symbol för Guds kärlek och Kristi försoning: ”Livets träd … är Guds kärlek (se 1 Nephi 11:25). Guds kärlek till sina barn framstår klarast genom att han gav Jesus som vår Återlösare: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son” (Joh 3:16). Att få del av Guds kärlek är att ta del av Jesu försoning och den frigörelse och glädje den kan ge” (Conference Report, okt. 1999, s. 6; se också Liahona, jan. 2000, s. 7).

1 Nephi 8:20. ”En trång och smal stig”

  • Jesus Kristus lärde att han är den enda stigen eller ”vägen” som leder till Fadern (se Johannes 14:6). Äldste Lowell M. Snow i de sjuttio vittnade om den ständiga vägledning som Frälsaren ger:

    ”Livet är fullt av många vägar och stigar som korsar varandra. Det finns så många stigar att följa, så många röster som ropar: ʼSe här!ʼ eller ʼSe där!ʼ [Joseph Smith — Historien 1:5]. Variationsrika och voluminösa media översvämmar vårt liv, av vilket det mesta har som mål att föra oss nerför en stig som är bred och full av resenärer.

    När du funderar över vilken röst du ska lyssna till eller vilken väg som är den rätta, har du då någonsin undrat som Joseph Smith gjorde: ʼVad skall jag göra? Vilken av alla dessa [röster eller vägar] har rätt, eller har de alla fel? Om någon av dem har rätt, vilken är det då och hur skall jag kunna veta det?ʼ [Joseph Smith — Historien 1:10].

    Jag vittnar för er om att Jesus Kristus ständigt stakar ut stigen, visar vägen och beskriver varje detalj på vår färd. Hans stig är trång och smal och leder till ljus och liv och evig dag [se Hymns, nr. 195]” (Conference Report, okt. 2005, s. 100; eller Liahona, nov. 2005, s. 96).

1 Nephi 8:23–33. Håller vi fast vid ledstången av järn?

  • Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vad det innebär att hålla fast vid ledstången av järn:

    ”Att hålla fast vid ledstången av järn anser jag innebär att man regelbundet, under bön, använder alla tre sätten att hämta levande vatten som vi har talat om ikväll [läsa, studera och rannsaka].

    ”… Regelbunden användning av alla tre metoderna ger ett mer konstant flöde av levande vatten och det är i stora drag vad som menas med att hålla fast vid ledstången av järn. …

    Brukar ni och jag dagligen läsa, studera och forska i skrifterna på ett sätt som hjälper oss att ha ett fast grepp om järnstången? … ?” (Se ”En reservoar av levande vatten” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 4 feb. 2007], s. 7, www.ldsces.org).

  • Äldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade inte enbart betydelsen av att ”hålla fast” vid ledstången utan förklarade också hur vi kan komma tillbaka om vi förlorar greppet: ”Ni måste hålla stadigt tag om ledstången när ni går genom dimmorna och mörkret, svårigheterna och prövningarna i livet. Om ni släpper taget och viker av från stigen, kan ni förlora ledstången i mörkret för en tid tills ni omvänder er och på nytt fattar tag i den” (Conference Report, okt. 1989, s. 93; eller Nordstjärnan, jan. 1990, s 67–68).

1 Nephi 8:26–27. ”Stor och rymlig byggnad”

  • Den stora och rymliga byggnaden står i ett motsatsförhållande till Frälsaren, som är livets träd. Äldste Glenn L. Pace i de sjuttio jämförde Guds normer med de människors uppträdande som befann sig i den stora och rymliga byggnaden:

    ”Till er som kommer närmare och närmare den stora och rymliga byggnaden, vill jag göra det helt klart att människorna i den byggnaden har absolut inget mer att erbjuda än stundens nöjen som ofelbart för med sig sorg och smärta. Buden som vi har fått är inte givna av en Gud som vill hindra oss ifrån att ha roligt, utan de är givna av en älskande himmelsk Fader som vill att vi skall vara lyckliga både när vi lever här på jorden, men även i livet härefter.

    Jämför välsignelserna du får genom att lyda Visdomsordet med vad som erbjuds dig om du väljer att festa med människorna i den stora och rymliga byggnaden. Jämför glädjen av en ren och intelligent humor med onyktert, fånigt och högljutt skratt. Jämför våra unga, trofasta kvinnor som fortfarande har förmågan att rodna, men dem som för länge sedan förlorat denna förmåga och som nu försöker att få dig att följa dem. Jämför hur det är att uppmuntra människor med att trycka ner dem. Jämför förmågan att ta emot personlig uppenbarelse och vägledning i ditt liv med att kastas hit och dit av varje vindkast i läran. Jämför att bära Guds prästadöme med allt vad du ser i den stora och rymliga byggnaden” (Conference Report, okt. 1987, s. 49–50; se också Nordstjärnan, jan. 1988, s. 36–37).

  • Äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum varnade för att besatthet av materiella ägodelar är ett beteende som är typiskt för människorna i den stora och rymliga byggnaden: ”De rop vi idag hör från den stora och rymliga byggnaden frestar oss att tävla om denna världens ägodelar. Vi tror att vi behöver ett större hus med trebilars-garage och ett fritidsfordon parkerat intill. Vi längtar efter fina märkeskläder, extra TV-apparater [alla med DVD-spelare], datorer av senaste modell och den nyaste bilen. Ofta köps allt detta för lånade pengar och utan en tanke på framtida behov. Resultatet av detta överdåd är överbelastade konkursdomstolar och familjer som är alltför upptagna med sina ekonomiska bördor” (Conference Report, okt. 1995, s. 45; eller Nordstjärnan, jan. 1996, s. 36).

  • Bild
    Nephis syn

    © Clark Kelley Price

    I Lehis syn hånade bespottarna och begabbarna dem som åt av frukten — de som älskade Gud och ville tjäna honom. Äldste Neal A. Maxwell påminde oss att hålla upp trons sköld när bespottare syns och hörs från den stora och rymliga byggnaden: ”Vi kan vänta oss att många ser med likgiltighet på oss. Andra ser oss som besynnerliga eller vilseledda. Låt oss stå ut med dem som pekar finger åt oss, vilka ironiskt nog till slut, uttråkade, kommer att finna att ʼden stora och rymliga byggnadenʼ är ett unket och trångt tredje klassens hotell (se 1 Nephi 8:31–33). Låt oss inte smäda dem som smädar, inte bry oss om dem (se L&F 31:9). Låt oss i stället använda vår energi till att hålla upp trons sköld och utsläcka de brinnande pilar som kommer emot oss” (Conference Report, okt. 2003, s. 108; eller Liahona, nov. 2003, s 102).

1 Nephi 8:37. ”En ömsint förälders hela känsla”

  • Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum lärde att föräldrar kan följa Lehis exempel då de handskas med egensinniga barn: ”Vi måste också ha tro nog att undervisa våra barn och inbjuda dem att hålla buden. Vi bör inte låta deras val försvaga vår tro. Vår värdighet mäts inte efter deras rättfärdighet. Lehi gick inte miste om välsignelsen av att få äta av frukten från livets träd bara för att Laman och Lemuel vägrade att ta del av dess frukt. Ibland känner vi som föräldrar att vi har misslyckats när våra barn begår misstag eller går vilse. Ingen förälder har misslyckats som gör sitt bästa för att älska, undervisa, be för och ta hand om sina barn. Deras tro, böner och ansträngningar helgas till deras barns bästa” (Conference Report, apr. 2004, s. 90; eller Liahona, maj 2004, s. 88).

1 Nephi 9:1–5. ”I en … vis avsikt”

  • Fastän Nephi redan påbörjat en uppteckning över sitt folks världsliga historia inspirerade Herren honom att göra en andra uppteckning som innehöll hans folks religiösa historia. Följande förteckning klargör skillnaderna och likheterna mellan de två redogörelserna:

    1. Verserna 1–5 i 1 Nephi 9 är en redogörelse som hämtats direkt från de mindre plåtarna.

    2. När Nephi skrev dessa syftade han på de mindre plåtarna.

    3. När Nephi skrev de andra syftade han på de större plåtarna.

    4. De större plåtarna förfärdigades första gången omkring 590 f. Kr.

    5. De mindre plåtarna förfärdigades 20 år senare, omkring 570 f.Kr.

    6. Nephis förklaring till varför Herren befallde honom att göra en andra uppteckning (de mindre plåtarna) finns i 1 Nephi 9:5.

    7. De större plåtarna täcker en period från 570 f.Kr.385 e.Kr och omfattar redogörelsen för kungar, krig och historia.

    8. De mindre plåtarna täcker en period från 570–130 f.Kr. och ger en redogörelse för den nephitiska verksamheten.

    Även om Nephi inte kände till orsaken till en dubblering av uppteckningen litade han på att det var för en ”vis avsikt” (1 Nephi 9:5) som var känd av Herren (se kommentaren till Mormons ord 1:7 på sidan 134).

  • Äldste Marvin J. Ashton (1915–1994) i de tolv apostlarnas kvorum påpekade att vi kan lyda som Nephi gjorde även när vi inte förstår orsaken: ”Ibland när vi ombeds vara lydiga, vet vi inte varför, utom att Herren befallt det. Nephi följde instruktionerna trots att han inte helt förstod den visa avsikten. Hans lydnad resulterade i välsignelser för människor över hela världen. Genom att inte lyda våra ledare av i dag sätter vi våra frön på stengrund och kan gå miste om skörden” (Conference Report, okt. 1978, s. 76; eller Nordstjärnan, apr. 1979, s. 90).

1 Nephi 9:6. ”Herren vet allt”

  • Äldste Neal A. Maxwell vittnade om att det inte finns någon gräns för Guds kunskap:

    ”Somliga har en uppriktig tro på Guds existens men inte nödvändigtvis på en uppenbarande och allvetande Gud. Andra uppriktiga individer ifrågasätter Guds allvetenhet och undrar, även om det sker respektfullt, om ens Gud kan känna till framtiden. Men en allvetande och uppenbarande Gud kan i alla ögonblick avslöja sådant som hör till framtiden. Detta är möjligt eftersom ʼi Guds närhet uppenbaras allt som rör deras härlighet, det förflutna, nuvarande och framtida, och finns ständigt inför Herrenʼ (se L&F 130:7). Sålunda ʼvet [Gud] allt, ty allt är närvarande inför [hans] ögonʼ (L&F 38:2). Han sade till Mose: ʼDet finns ingen Gud utom jag, och alla ting är närvarande för mig, ty jag känner dem allaʼ (Mose 1:6).

    Inga begränsningar för omfattningen av Guds kunskap står att läsa i den heliga skrift. Istället läser vi: ʼO, hur stor inte är vår Guds helighet! Ty han vet allt, och det finns inget som han inte vet.ʼ (2 Nephi 9:20.)” (If Thou Endure It Well [1996], s. 46).

1 Nephi 10:11–14. Israels förskingring och insamling

  • Äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade varför Israel skingrades och vad som bland annat måste beaktas vid Israels insamling:

    ”Varför skingrades Israel? Svaret är tydligt, det är uppenbart och det råder inget tvivel därom. Våra israelitiska förfäder skingrades eftersom de förkastade evangeliet, befläckade prästadömet, övergav kyrkan och tog avstånd från riket. De skingrades därför att de vände sig bort från Herren, dyrkade falska gudar och vandrade i hednanationernas fotspår. … Israel skingrades på grund av avfall. På grund av deras ogudaktighet och uppror skingrade Herren dem i sin vrede bland hedningarna i alla jordens nationer.

    Vad är det då som inbegrips i Israels insamling? Israels insamling utgörs av att tro på och acceptera och leva i harmoni med allt det som Herren en gång erbjöd sitt forntida utvalda folk. Den utgörs av att tro på Herren Jesus Kristus, av att omvända sig, av att bli döpt och ta emot den Helige Andens gåva och av att hålla Guds bud. Den utgörs av att tro på evangeliet, bli medlem i kyrkan och komma in i hans rike. Den utgörs av att ta emot det heliga prästadömet, få sin begåvning på heliga platser med kraft från höjden och av att ta emot alla Abrahams, Isaks och Jakobs välsignelser genom det celestiala äktenskapets förrättning. Och den kan också utgöras av att samlas till en utvald plats eller ett land för gudsdyrkan.

    Genom denna lära om den utvalda sädens förskingring och insamling kan vi förstå vad det profetiska ordet har att säga om detta” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], s. 515).

  • Gå till ”Kortfattad historik över Israels förskingring” i tillägget (sidan 409) för att få mer information om Israels förskingring. Gå till ”Israels insamling” i tillägget (sidan 410) för att få mer information om Israels insamling.

1 Nephi 10:17–19. Lär genom den Helige Andens kraft

  • Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum framhöll vårt behov av att lära oss evangeliets sanningar genom den Helige Andens kraft: ”Lydnad till Herrens normer fordrar att vi gör oss mottagliga för den Helige Andens gåva. Den gåvan hjälper oss att förstå lärdomar och att tillämpa dem personligen. Eftersom sanning som ges genom uppenbarelse endast kan förstås genom uppenbarelse, måste vi studera med en bön i hjärtat” (Conference Report, okt. 2000, s. 19; eller Liahona, jan. 2001, s. 21).

  • Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade att vi måste undvika allting som sårar Anden:

    ”Herrens Ande brukar tala till oss på stilla, känsliga och subtila sätt …

    Regeln är tydlig. Om någonting vi tänker på, ser, hör eller gör avlägsnar oss från den Helige Anden, bör vi sluta med att tänka på, se, lyssna på eller göra det. Om det som till exempel är avsett att roa oss fjärmar oss från den Helige Anden så är den typen av underhållning uppenbarligen inte lämplig för oss. Eftersom Anden inte kan stå ut med något som är vulgärt, grovt eller omoraliskt är sådant uppenbarligen inte lämpligt för oss. Eftersom vi vet att vi stöter bort Herrens Ande när vi deltar i aktiviteter som vi vet att vi bör undvika, är sådana verkligen inte lämpliga för oss” (Conference Report, apr. 2006, s. 29–30; eller Liahona, maj 2006, s. 29–30).

1 Nephi 11:16, 26. Guds nedlåtelse

  • Nedlåtelse innebär ett frivilligt nedstigande från rang eller värdighet. Äldste Gerald N. Lund, tidigare i de sjuttio, kommenterade hur väl det här ordet beskriver Frälsarens ankomst till jordelivet: ”Här var Jesus — en medlem av gudomen, Faderns förstfödde, Skaparen, Gamla testamentets Jehova — som nu lämnar sin gudomliga och heliga hemvist, avkläder sig all härlighet och majestät och inträder i en liten spädbarnskropp, hjälplös, fullständigt beroende av sin mor och sin jordiske far. Att han inte skulle komma till det finaste av jordiska palats och bli … överhopad med juveler, utan skulle komma till ett enkelt stall är förbluffande. Inte att undra på att ängeln sade till Nephi: ʼSe … Guds nedlåtelse!ʼ” (Jesus Christ, Key to the Plan of Salvation [1991], s. 16).

Frågor att begrunda

  • Fundera över de många individer som passerar revy i Lehis syn om livets träd. Hur kan du efterlikna dem som nådde fram till trädet, tog del av det och förblev trofasta?

  • Hur har skriftstudier och lydnad mot profeternas ord hjälpt dig att hålla dig kvar på den trånga och raka stigen, trots den mörka dimman?

  • Vad kan du göra för att mer ”flitigt söka” förstå ”Guds hemligheter … genom den Helige Andens kraft”? (1 Nephi 10:19).

Föreslagna uppgifter

  • Bild
    Drömmen om livets träd

    Jerry Thompson, © 1987 IRI

    Lehis dröm innehåller intrikat symbolik. Rita en schematisk översikt som inbegriper beståndsdelarna i Lehis dröm för att lättare visualisera sambandet mellan de olika symbolerna.

  • Endast de som höll fast vid ledstången av järn åt av frukten från trädet. Gör upp en personlig plan för dagliga skriftstudier för att lättare komma närmare Frälsaren och mer fullständigt ta emot försoningens välsignelser.

  • Nephi fick se Jehovas nedlåtelse att komma till jordelivet. Läs redogörelserna för Frälsarens födelse i Matteus 1–2; Lukas 1–2 och Johannes 1:1–13. Anteckna i din dagbok eller i dina skrifter nya insikter du får om denna händelse.

Skriv ut