Institutet
Kapitel 38: Helamans bok 13–16


Kapitel 38

Helamans bok 13–16

Introduktion

Jesu Kristi evangelium ger alla människor möjlighet att förändras. Under en stor del av Mormons bok hade lamaniternas ”gärningar ständigt varit onda”, men ”nephiternas predikningar” (Helaman 15:4) fick ”större delen av lamaniterna” att ta emot evangeliet (Helaman 6:1) och uppleva en mäktig förändring i hjärtat. Här i Helamans bok ser vi att rollerna blivit ombytta — ett folk som en gång varit elever hade nu blivit lärare. Många nephiter hade å andra sidan blivit högmodiga och de struntade i sina egna profeter och därför skickade Herren en lamanitisk profet för att uppmana dem till omvändelse och förbereda dem för Herrens ankomst. Var uppmärksam på hur nephiterna reagerade kollektivt och enskilt på Herrens lamanitiska budbärare. Samuels ord var så viktiga för Frälsaren att han bekräftade dem under sin personliga verksamhet i Amerika och vittnade om att de alla hade uppfyllts (se 3 Nephi 23:9–13).

Uttalanden

Helaman 13:3. ”Allt som skulle inges honom i hjärtat”

  • Samuel, som var en profet, åtog inte sig själv att avgöra vad som skulle predikas för nephiterna. I Helaman 13:3 kan vi läsa att han lärde ut ”allt som skulle inges honom i hjärtat”. Angående denna uppenbarelseprocess beskrev president Boyd K. Packer, president för de tolv apostlarnas kvorum, hur Herrens röst ofta kommer:

    ”Uppenbarelse kommer som ord vi känner snarare än hör. Nephi sade till sina upproriska bröder som fått besök av en ängel: ’Ni var så känslolösa, att ni inte kunde förnimma hans ord’ [1 Nephi 17:45; kursivering tillagd].

    Skrifterna är fulla av uttryck som: ’Slöjan togs bort från våra sinnen och vårt förstånds ögon öppnades’ [L&F 110:1], eller ’jag skall tala ditt förstånd och till ditt hjärta’ [L&F 8:2], eller ’jag upplyste ditt förstånd’ [L&F 6:15], eller ’uttala de tankar som jag skall lägga i era hjärtan’ [L&F 100:5]. Det finns hundratals verser som handlar om uppenbarelse” (Conference Report, okt. 1994, s. 77; se Nordstjärnan, jan. 1995, s. 59).

Helaman 13:11–16. Bevarad på grund av några få rättfärdiga

  • Det har funnits tidpunkter då de ogudaktiga bevarades från förfärliga ödeläggelser på grund av att det fanns rättfärdiga människor bland dem. De ogudaktiga människorna i Zarahemla hade de rättfärdiga människorna att tacka för att de bevarats från undergång, även om de naturligtvis inte visste om det. Inom några år hade Zarahemla förlorat detta lågmälda och föga uppskattade beskydd, och Samuels ord blev uppfyllda (se 3 Nephi 9:3). Till och med Sodom och Gomorra skulle ha räddats om bara tio rättfärdiga människor hade bott där (se 1 Mos 18:23–33).

    Det spelar verkligen stor roll hur vi lever. Den personliga rättfärdigheten hos några få kan bli till stor välsignelse för andra, särskilt för vår egen familj och för vårt samhälle.

Helaman 13:19–22. Rikedomar och andlighet

  • Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum beskrev relationen mellan materialism och andlighet:

    ”Materialismen, som prioriterar materiella behov och föremål är uppenbarligen motsatsen till andlighet. Frälsaren lärde att vi inte skulle samla ’skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl’ (Matteus 6:19). Vi borde samla skatter i himmelen: ’Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara’ (Matteus 6:21) …

    Det finns inget inbyggt ont i pengar. Den gode samariten använde samma myntslag för att tjäna sin nästa som Judas använde för att förråda Mästaren. Det är ’kärlek till pengar [som] är en rot till allt ont’ (1 Tim 6:10; kursivering tillagd). Den viktiga skillnaden är vilken grad av andlighet vi utövar då vi ser på, värderar och handhar det som hör världen till och våra upplevelser däri.

    Om pengar tillåts bli föremål för dyrkan eller får hög prioritet, kan de göra oss själviska och stolta, ’uppblåsta av världens fåfängligheter’ (Alma 5:37). Om pengar däremot används för att uppfylla våra lagliga förpliktelser och därtill för att betala vårt tionde och offergärd, kan de demonstrera redbarhet och utveckla osjälviskhet. Det andligt upplysta användandet av ägodelar kan hjälpa till att bereda oss för en celestial härlighets högre lag” (Conference Report, okt. 1985, s. 78; se Nordstjärnan, nr. 2 1986, s. 47).

Helaman 13:23–29. Följa den levande profeten

  • Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om betydelsen av att följa levande profeter och apostlar: ”Nu mina kära bröder och systrar, ge akt på det som kyrkans ledare har undervisat om … Tillämpa lärdomarna som hjälper er och er familj. Låt oss alla, oavsett vår familjs omständigheter, ta med oss profeternas och apostlarnas lärdomar till våra hem för att stärka våra relationer till varandra och till vår Fader i himmelen och Herren Jesus Kristus. Jag lovar er i Herrens namn att om ni inte bara lyssnar med era öron, utan också med ert hjärta, kommer den Helige Anden att uppenbara sanningen för er i budskapen som president Hinckley, hans rådgivare, apostlarna och andra ledare i kyrkan ger. Anden kommer att hjälpa er att veta vad ni bör göra som enskilda och som familjer för att följa våra råd, så att era vittnesbörd kan stärkas och så att ni kan få frid och glädje” (Conference Report, apr. 2001, s. 86; eller Liahona, juli 2001, s. 82).

Helaman 13:38. Ogudaktighet strider mot lycksalighetens natur

  • Samuel varnade nephiterna för att de hade sökt lycka i att göra ont, vilket strider mot lycksalighetens natur. På tal om detta problem och hur sann lycka uppstår framhöll äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum att lycka endast kommer av rättfärdighet:

    ”Har du lagt märke till hur Satan arbetar på att fängsla sinnet och känslorna med flimrande bilder, skrällande musik, och stimulans av varje fysiskt sinne till övermått? Han strävar ihärdigt att fylla livet med oavbruten verksamhet, underhållning och stimulans, så att man inte har tid att begrunda följderna av hans frestande lockelser. Tänk på detta. En del frestas att bryta mot Guds mest grundläggande bud på grund av förföriska handlingar som framställs som acceptabla. De framställs på ett attraktivt, till och med åtråvärt, sätt. Det tycks inte finnas några allvarliga följder, snarare en till synes varaktig glädje och lycka. Men jag vill att ni inser att dessa föreställningar styrs av manuskript och skådespelare. Följderna av besluten som fattas manipuleras på samma sätt till att bli vadhelst producenten vill.

    Så är det inte i riktiga livet. Jo, handlingsfriheten låter oss välja vad vi vill, men vi kan inte styra vad följderna blir av dessa val. Till skillnad från människors falska produkter bestämmer vår himmelske Fader följderna av våra val. Lydnad ger lycka medan brott mot hans bud inte ger det” (Conference Report, apr. 2004, s. 105; eller Liahona, maj 2004, s. 102).

Helaman 14. Samuels profetia om Frälsarens ankomst

Helaman 14:11. ”Att ni skall få kunskap om omvändelsens villkor”

  • Äldste Richard G. Scott undervisade om omvändelsens villkor:

    ”I Förlåtelsens under ger Spencer W. Kimball oss en utmärkt vägledning till förlåtelse genom omvändelse. Den boken har hjälpt många att hitta tillbaka. Han nämner fem väsentliga beståndsdelar av omvändelsen:

    Ånger över synden. Studera och begrunda hur allvarlig Herren säger att din synd är. Det ger dig läkande sorg och ånger. Det får dig också att uppriktigt vilja ändra dig och villigt underkasta dig allt som krävs för att bli förlåten …

    Överge synden. Detta betyder ett orubbligt och fast beslut att inte upprepa överträdelsen. Om man håller fast vid det beslutet behöver man aldrig mer uppleva syndens bittra eftersmak …

    Bekännelse. Man behöver alltid bekänna sina synder för Herren. Om det är en allvarlig överträdelse, som omoral, måste den bekännas för biskopen eller stavspresidenten. Ni måste förstå att bekännelse inte är samma sak som omvändelse. Det är ett väsentligt steg, men är i sig självt inte tillräckligt. Att delvis bekänna genom att nämna mindre misstag hjälper er inte att klara upp en allvarligare, inte nämnd överträdelse …

    Gottgörelse. Ni måste så långt det är möjligt gottgöra det som har stulits, förstörts eller besudlats. Villig gottgörelse är påtagligt bevis inför Herren att ni beslutat göra allt ni kan för att omvända er.

    Lydnad mot alla buden. Fullständig lydnad för evangeliets hela kraft in i ens liv med styrka att koncentrera sig på att överge särskilda synder. Det kan vara saker som ni inte först skulle anse hade att göra med omvändelse, som att gå på möten, betala tionde, tjäna och förlåta andra …

    Bild
    Jesus Kristus försvarar äktenskapsbryterskan

    Paul Gustave Dore

    Jag vill lägga till ett sjätte steg: Erkänna Frälsaren. Jag vittnar om, att av omvändelsens alla viktiga steg är det av mest avgörande betydelse att ni har övertygelsen att förlåtelse kommer på grund av Återlösaren. Det är väsentligt att förstå att endast på hans villkor kan ni få förlåtelse” (Conference Report, apr. 1995, s. 102; se Nordstjärnan, juli 1995, s. 77, 78).

  • Förutom de viktiga beståndsdelar som president Kimball och äldste Scott undervisade om ovan måste omvändelse också innehålla förändring. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum förklarade: ”Vi [måste] vi ändra det vi kan ändra när det gäller det som delvis kan utgöra problemet … Vi tackar vår himmelske Fader för att vi tillåts förändra oss. Vi tackar Jesus för att vi kan förändra oss, vilket vi till sist endast kan göra med deras gudomliga hjälp. Förvisso är inte allt vi kämpar med en följd av våra gärningar. Ofta är det följden av andras gärningar eller helt enkelt livets händelser. Men det som vi kan ändra på borde vi ändra på, och resten måste vi förlåta. På det sättet blir vår tillgång till Frälsarens försoning lika obehindrad som vi i vår ofullkomlighet kan göra den. Därefter tar han över” (Conference Report, apr. 2006, s. 70–71; se Liahona, maj 2006, s. 70).

Helaman 14:11–12. Samuels syfte med undervisningen

  • I Helaman 14:11–12 angav profeten Samuel fyra sanningar som han ville att folket skulle känna till genom hans undervisning:

    Kunskap om Guds straffdomar

    Kunskap om omvändelsens villkor

    Kunskap om Jesu Kristi ankomst

    Kunskap om tecknen på hans ankomst

Helaman 14:15–19. Försoningen övervinner döden

  • Lamaniten Samuel beskrev skillnaden mellan fysisk död, den första andliga döden och den andra andliga döden — liksom hur Frälsarens försoning hjälper oss att övervinna all slags död.

    Fysisk död. Äldste Earl C. Tingey i de sjuttios presidentskap definierade fysisk död och vilka som kommer att erfara den: ”Fysisk död innebär att anden skiljs från den fysiska kroppen. Som en följd av Adams fall kommer hela människosläktet att lida fysisk död” (Conference Report, apr. 2006, s. 74; se Liahona, maj 2006, s. 73).

    Den första andliga döden. Andlig död innebär att avskäras ”från Herrens närhet” (Alma 42:9).

    President Spencer W. Kimball (1895–1985) förklarade att båda dessa former av död är en följd av Adams och Evas fall: ”Våra första föräldrar Adam och Eva var olydiga mot Gud. Genom att äta av den förbjudna frukten blev de dödliga. Följaktligen blev de och alla deras efterkommande föremål för både den kroppsliga och den andliga döden (kroppslig död är separation mellan kropp och ande, och andlig död är separation mellan anden och Guds närhet och död vad som gäller de ting som rör anden)” (Conference Report, apr. 1978, s. 7; eller Nordstjärnan, okt. 1978, s. 9).

    För oss ägde denna andliga död rum när vi lämnade Guds närhet och föddes till jorden. Lamaniten Samuel kallade att avskäras från hans närhet för den ”första döden” (Helaman 14:16).

    Lamaniten Samuel lärde att alla vår himmelske Faders barn som har levt på jorden kommer att övervinna fysisk och andlig död genom Jesu Kristi försonings kraft (se Helaman 14:17). Många andra skriftställen intygar också detta faktum (se 2 Nephi 2:9–10; 9:15, 22, 38; Alma 11:43–44; 12:12–15, 24; 42:23; 3 Nephi 26:4).

    Den andra andliga döden. Den andra döden är en avgörande eller slutgiltig andlig död som inte kommer av att vi lämnar Guds närhet för att födas till jorden, utan är en följd av personliga synder som vi inte omvänt oss från.

    Frälsaren hjälper oss också att övervinna denna andra andliga död. Genom att han led för våra synder erbjuder han oss möjlighet till omvändelse. Men de som inte omvänder sig ”drabbas återigen av en andlig död, ja, en andra död, ty de är återigen avskurna från de ting som tillhör rättfärdigheten” (Helaman 14:18). Detta innebär att en person med ouppklarade synder inte kan stanna kvar i Guds närhet efter det att han eller hon förts tillbaka till honom för att dömas.

    Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum beskrev detta tillstånd:

    ”Om den fysiska döden skulle drabba oss innan moraliska felsteg har rättats till, kommer vår möjlighet till omvändelse att ha förverkats. Sålunda är ’dödens [verkliga] udd synden’ (1 Kor 15:56).

    Inte ens Frälsaren kan frälsa oss i våra synder. Han kommer att återlösa oss från våra synder, men endast på villkor att vi omvänder oss. Vi är själva ansvariga för om vi dör eller överlever andligen (se Rom 8:13–14; Helaman 14:18; L&F 29:41–45)” (Conference Report, apr. 1992, s. 102; eller Nordstjärnan, juli 1992, s. 68–69).

Helaman 15:3–4. Guds gudomliga kärlek

  • Herren älskar alla människor men kan inte tolerera synden. Även om det står i Helaman 15:4 att Herren hatade lamaniterna ”eftersom deras gärningar ständigt varit onda”, är Samuel ett exempel på de många lamaniter som blev undervisade om evangeliets budskap och vann ynnest hos Gud när de blivit omvända.

    Äldste Russell M. Nelson tog upp ämnet om Guds kärlek till dem som syndar: ”Innebär detta att Herren inte älskar syndaren? Givetvis inte. Den gudomliga kärleken är oändlig och allomfattande. Frälsaren älskar både helgon och syndare. Aposteln Johannes bekräftade: ’Vi älskar därför att han först har älskat oss’ [1 Joh 4:19]. Och när Nephi hade sett Herrens jordiska verksamhet i en syn, sade han: ’Ja, de spottar på honom, och han låter det ske på grund av sin kärleksfulla godhet och sitt tålamod med människobarnen’ [1 Nephi 19:9; kursivering tillagd]. Vi vet hur omfattande Återlösarens kärlek är eftersom han dog så att alla som dör kan leva igen” (”Den gudomliga kärleken”, Liahona, feb. 2003, s. 16).

Helaman 15:7–8. En varaktig hjärtats förändring

  • President Ezra Taft Benson (1899–1994) förstod den kraft som skrifterna har att förändra våra liv, särskilt Mormons bok. Han framhöll betydelsen av att ha den undervisning som förmedlas i våra sista dagars skrifter djupt i våra hjärtan om vi ska kunna hålla oss ”fasta och ståndaktiga i tron” (Helaman 15:8). President Benson lärde: ”De som omvänder sig på grund av sociala, etiska, kulturella eller pedagogiska skäl kommer inte att överleva dagens hetta om deras pålrötter inte går ner till evangeliets fullhet som Mormons bok innehåller” (Conference Report, apr. 1975, s. 96; eller Nordstjärnan, aug. 1975, s. 44).

Helaman 16:2–3, 6–8. Gudomligt beskydd

  • Det är inget ovanligt med det beskydd som Samuel fick när han förmedlade sitt budskap om omvändelse. I skrifterna finns det ett flertal exempel på profeter som blev hotade och vars liv mirakulöst skyddades så att de kunde fullfölja sin mission. Beakta följande exempel och erinra dig hur de kunde framföra Herrens ord medan de hotades av skada eller död: Noa (se Mose 8:18), Abraham (se Abraham 1:5, 12, 15–19), Lehi (se 1 Nephi 1:19–20; 2:1–4), Nephi (se 1 Nephi 17:48–55) och Abinadi (se Mosiah 13:1–5). Ibland händer det att Herrens tjänare mister sitt liv, men inte förrän, som Abinadi sade, de har ”överlämnat det budskap som Herren har sänt [dem] för att överlämna” (Mosiah 13:3).

    Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum påminde oss:

    ”Profeter i alla tidsutdelningar har villigt satt livet på spel och oförskräckt gjort Guds vilja och förkunnat hans ord ….

    Låt oss … följa vår Herres Jesu Kristi exempel, och hans profeters, de forntida och nutida. Det kanske inte krävs av oss att vi ska ge vårt liv som martyrer, som många av profeterna gjorde. Det som krävs är att vi lyder Herrens befallningar och är trofasta mot de förbund vi ingått med honom” (Conference Report, apr. 1996, s. 49; eller Nordstjärnan, juli 1996, s. 37).

Helaman 16:2–20. Reaktioner på profeten

  • I Helaman 16 står det hur de ogudaktiga reagerade på profeten Samuel och hans budskap. President Ezra Taft Benson talade om de ogudaktigas reaktion på vår tids profeter:

    ”Profeten behöver inte nödvändigtvis vara omtyckt av världen eller de världsligt sinnade.

    Profetens ord delar folket i två grupper. De uppriktiga i hjärtat lyssnar till profeten medan de orättfärdiga antingen nonchalerar honom eller bekämpar honom. När profeten avslöjar syndarna vill de världsligt sinnade antingen täppa till munnen på profeten eller också leva som om han inte fanns, detta hellre än att omvända sig. Kriteriet på sanning är inte popularitet. Många profeter har blivit dräpta eller bortdrivna. Ju orättfärdigare människan blir och ju mer vi nalkas dagen för den andra tillkommelsen, desto mindre omtyckt blir Guds profet” (”Fourteen Fundamentals in Following the Prophet”, i 1980 Devotional Speeches of the Year [1981], s. 29; se också ”Följ profeten: Fjorton grundläggande principer”, Nordstjärnan juni 1981, s. 6).

    Bild
    President och syster Ezra Taft Benson i en barnaskara

    Följande lista anger några orsaker till varför folket i Helaman 16:2–21 vägrade att ge akt på profetens ord:

    1. Avundsjuka på judarna (se v. 17–20)

    2. Personlig vrede (se vers 2)

    3. Profeter gissar bara rätt ibland med sina profetior (se vers 16)

    4. Människan litar mer till sin egen styrka och förmåga (se vers 15)

    5. Undervisningen är ofta inte rimlig (se vers 18)

    6. Profeternas lärdomar bygger på förvirrade traditioner och kan inte bevisas (se vers 20)

    7. Profeterna lurar och bedrar oss istället för att utföra verkliga underverk (se vers 21)

Helaman 16:15, 18, 20. Lita till sin egen styrka och visdom

  • Äldste Dallin H. Oaks varnade oss för att helt förlita oss på personliga studier och intellektet för att avgöra andliga sanningar:

    ”Mormons bok beskriver [en] inställning bland ett folk som helt förlitade sig ’till sin egen styrka och till sin egen visdom’ och till vad de kunde se med sina ’egna ögon’ (Helaman 16:15, 20). Genom att utgå från intellektet förkastade dessa personer profetiorna genom att säga ’Det är inte rimligt att någon sådan varelse som en Kristus skall komma’ (v. 18). Genom att tillämpa samma attityd förkastade en framstående professor Mormons bok med påståendet: ’Man får inte böcker från änglar. Så enkelt är det.’

    De som söker kunskap om evangeliet enbart genom studier och intellekt är särskilt benägna att drabbas av den självtillräcklighet som ibland kännetecknar den akademiska världen. Som aposteln Paulus observerade på sin tid: ’Kunskapen uppblåser.’ Han förmanade de lärda: ’Se till att denna er frihet [kunskap] inte blir till fall för de svaga … Genom din kunskap går den svage förlorad, din broder, som Kristus har dött för’ (1 Kor. 8:1, 9, 11)” (The Lord’s Way [1991], s. 46–47).

Helaman 16:22. Satan skapar stridigheter

  • Varför är det viktigt att undvika stridigheter? Äldste Russell M. Nelson förklarade att svaret sträcker sig tillbaka till det förjordiska livet:

    ”För att förstå varför Herren har befallt att människorna inte ska ’strida med varandra’ måste vi känna till den sanna källan till stridighet. En profet i Mormons bok uppenbarade denna viktiga sanning redan före Kristi födelse … [Se Helaman 16:22] …

    Stridighet existerade innan jorden hade skapats. När Guds plan för skapelsen och det dödliga livet på jorden först förkunnades, ropade Guds söner och döttrar av glädje. Planen var beroende av människans handlingsfrihet, hennes fall från Guds närhet, och den nåderika gåvan av en Frälsare att återlösa människosläktet. Skriften visar att Lucifer med kraft försökte ändra planen genom att eliminera människans handlingsfrihet …

    Satans själviska avsikt att ändra Guds plan hade till följd att det uppstod strid i himlen …

    Detta krig i himlen var inte ett krig med blodsutgjutelse. Det var ett de motstridiga åsikternas krig — början till stridighet.

    Skrifterna varnar oss upprepade gånger för att stridighetens fader är motståndare till vår himmelske Faders plan. Satans metod består av stridighetens smittsamma kräftsvulst. Satans motiv: Att förvärva sig personlig ära så att hans ära till och med överstiger Guds” (Conference Report, apr. 1989, s. 85–86; se Nordstjärnan, juli 1989, s. 61–62).

Frågor att begrunda

  • Fundera på om du, ifall du hade levt på Samuels tid, skulle ha accepterat de här profeterna och kanske till och med skulle ha stått emot massan för att försvara dem. På vilka sätt tycker du att du följer den levande profeten i ditt liv?

  • Helaman 15:7 beskriver vad som ledde lamaniterna till deras mäktiga förändring. Känner du någon som haft en livsomvandlande upplevelse efter att ha blivit ledd till skrifterna?

  • Läs Helaman 16:22. Vad tycker du har varit till störst hjälp då det gäller att bevara frid och harmoni inom din familj och med dem du umgås med?

Föreslagna uppgifter

  • Skriv ett brev till en missionär. Ta i ditt brev med en beskrivning av en princip som du har lärt dig genom Samuels undervisning. Förklara hur du tycker att den går att tillämpa i ditt liv.

  • Undervisa på en hemaftonslektion om skillnaden mellan ett förhärdat hjärta och ett förkrossat hjärta. Använd gärna skriftställen från Helaman 16:13–23 och 3 Nephi 9:20.