2004
Eenvoudige en duidelijke evangeliebeginselen toepassen in uw gezin
Mei 2004


Eenvoudige en duidelijke evangeliebeginselen toepassen in uw gezin

De duidelijke en eenvoudige beginselen van het evangelie van Jezus Christus (…) behoren bij ons thuis stevig gevestigd te zijn om een gelukkig gezinsleven te bewerkstelligen.

In de algemene bijeenkomst van de zustershulpvereniging in september 1998 heeft president Gordon B. Hinckley gezegd: ‘Ik denk dat bijna al onze problemen thuis hun oorsprong vinden. Als we iets willen veranderen, als we terug willen keren naar de oude, heilige waarden, moet dat in het gezin beginnen. Daar worden waarheid, integriteit en zelfbeheersing aangeleerd en wordt de liefde gevoed.’ (‘Wandelen in het licht van de Heer’, De Ster, januari 1999, p. 117.)

Onder de oude en heilige waarden waarnaar we moeten terugkeren, bevinden zich de duidelijke en eenvoudige beginselen van het evangelie van Jezus Christus. Deze behoren bij ons thuis stevig gevestigd te zijn om een gelukkig gezinsleven te bewerkstelligen.

President Wilford Woodruff heeft gezegd: ‘De Heer heeft veel beginselen voor ons in petto; en de belangrijkste beginselen daarvan zijn het duidelijkst en eenvoudigst. De fundamentele beginselen van het evange- lie die ons de weg naar het eeuwige leven wijzen, zijn het eenvoudigst, en er bestaan geen beginselen die belangrijker voor ons zijn.’ (‘Remarks’, Deseret News, 1 april 1857, p. 27.)

Juist omdat deze beginselen zo duidelijk en eenvoudig zijn, worden ze vaak niet overwogen als er zich problemen voordoen die het gezinsleven treffen. Soms hebben we de neiging om te denken dat hoe groter het probleem is, de oplossing ook groot en ingewikkeld moet zijn. Die denkwijze kan er bijvoorbeeld toe leiden dat we mensen en instanties buiten het gezin om hulp vragen, terwijl de beste oplossing eigenlijk thuis, in de toepassing van de beginselen van het evangelie te vinden is — in de kleine daden en verplichtingen van het dagelijks leven. De Schriften herinneren ons eraan dat ‘door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht’ (Alma 37:6).

In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ verklaren het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op en in stand gehouden met de beginselen van geloof, gebed, bekering, vergeving, respect, liefde, mededogen, werk en gezonde ontspanning.’ (De Ster, oktober 1998, p. 24.)

Als we deze beginselen analyseren, zien we dat de meeste ervan met elkaar te maken hebben en elkaar aanvullen, en dat we ze in ons leven kunnen toepassen door het zoenoffer van onze Heiland en Verlosser — Jezus Christus.

Als we deze beginselen toepassen, fungeren ze als een lamp die alle leden van het gezin verlicht, en waarmee wij langzaam maar zeker andere waarden en beginselen kunnen integreren die de gezinsbanden versterken. We weten het volgende: ‘Hetgeen van God is, is licht; hij, die licht ontvangt en in God voortgaat, ontvangt meer licht; en dat licht neemt toe in helderheid tot de volle dag toe’ (LV 50:24).

Als wij door het toepassen van deze beginselen in staat zijn om ons gezin te stichten en in stand te houden, zullen we de krachtige invloed ervan dagelijks in ons gezin zien. De wonden die worden veroorzaakt omdat we onder één dak wonen, zullen genezen. Overtredingen zullen vergeven worden. Hoogmoed en zelfzucht worden vervangen door nederigheid, mededogen en liefde.

De beginselen die wij kiezen om in ons leven toe te passen, zullen bepalen wat voor geest wij bij ons hebben als we met andere mensen omgaan. Als wij een beginsel aanvaarden, zal de invloed ervan van ons afstralen en door anderen gevoeld worden.

Meer dan ooit zien we dat het gezin door de machten van het kwaad wordt aangevallen, net als in de tijd van de profeet Mormon, toen de macht van het kwaad in het hele land werd ervaren (Mormon 1:19). Daarom is het noodzakelijk dat wij als ouders deze beginselen in ons leven toepassen om deze invloed te kunnen uitstralen, zodat die door onze kinderen waargenomen kan worden.

Ik wil nu graag bespreken hoe deze beginselen in praktijk gebracht kunnen worden, en deel kunnen uitmaken van een proces waardoor de invloed van de verzoening binnen het bereik van personen en gezinnen komt. Dit proces begint met het eerste beginsel van het evangelie — geloof.

In een wereld vol veranderende normen, waar het kwade goed en het goede kwaad wordt genoemd (zie Jesaja 5:20), geven de woorden van Mormon ons hoop en vertrouwen, want Jezus Christus ‘maakt aanspraak op allen, die geloof in Hem hebben; en zij, die geloof in Hem hebben, zullen alle goede dingen aanhangen’ (Moroni 7:28).

Het geloof waardoor wij alle goede dingen aanhangen, krijgen we door het woord van God (zie Romeinen 10:17), en dit woord horen we krachtiger tijdens de gezinsavond en de schriftstudie met het gezin. Er is geen betere plek om ons geloof te versterken dan in het gezin, waar de lessen en de praktische toepassing gerealiseerd en dagelijks nageleefd worden.

In het gezin leren we dat geloof nauw verbonden is met de verzoening, ‘het doel van deze laatste offerande is de barmhartigheid teweeg te brengen, die de rechtvaardigheid te boven zal gaan en de mensen in de gelegenheid stelt om geloof tot bekering te kunnen hebben’ (Alma 34:15).

Zonder de invloed van de verzoening is het onmogelijk om het geloof te ontwikkelen dat nodig is om ons te bekeren, en vallen we buiten het prachtige plan van barmhartigheid, daarom is ‘alleen voor hem, die geloof tot bekering heeft, het grote en eeuwige verlossingsplan van kracht’ (Alma 34:16).

Bekering — de verandering die in het hart plaatsvindt, die uit liefde voor de Heer voortkomt, waardoor we ons van zonde afkeren en ons aan zijn wil onderwerpen, kan ‘alleen door de verzoening van Jezus Christus doeltreffend zijn en door God geaccepteerd worden.’ (Guide to the Scriptures, ‘Repent, Repentance’, p. 206.)

Als God onze bekering aanvaardt, leidt het proces dat we hier beschrijven ertoe dat we deelnemen aan de verordeningen en de verbonden die erbij horen, zoals de doop en de bevestiging. Deze verbonden worden hernieuwd als we in getrouwheid aan de geboden geregeld aan het avondmaal deelnemen, waarna de vergeving van onze zonden tot stand komt.

Als we vergeving van onze zonden hebben ontvangen en die door gehoorzaamheid aan de geboden proberen te behouden, zullen we, zoals in het Boek van Mormon staat beschreven, zachtmoedigheid en nederigheid des harten ontvangen, waarna de komst van de Heilige Geest volgt, welke Trooster [ons] met hoop en volmaakte liefde vervult, welke liefde verblijft door ijverig te bidden (zie Moroni 8:26).

Wie zachtmoedigheid en nederigheid des harten verkrijgt, en door de Heilige Geest vergezeld wordt, heeft niet de neiging om anderen te beledigen of pijn te doen, en voelt zich niet door anderen aangevallen. Hij behandelt zijn vrouw en kinderen met liefde en respect, en hij heeft een goede relatie met iedereen die op zijn pad komt. Als hij een leidinggevende functie in de kerk heeft, past hij dezelfde beginselen toe als thuis, en laat hij zien dat er geen verschil is tussen de persoon die hij thuis is en de persoon die hij onder de leden van de kerk is.

Beginselen zoals geloof, bekering, liefde, vergevensgezindheid en gebed, onmisbaar in het proces dat ik zojuist heb beschreven, zijn het beste middel tegen de ziekte van zonde, die zich in het gezin op verschillende manieren kan uiten, door onzedelijkheid, hoogmoed, afgunst, onenigheid, mishandeling en andere praktijken die de relaties in het gezin aantasten en pijn, misleiding en beëindiging van de gezinsbanden tot gevolg kunnen hebben.

De beslissing om ze in ons leven toe te passen en de mogelijkheid om met het proces te beginnen zodra dat nodig is, is volledig van onszelf afhankelijk. Het is een eenvoudig proces, dat binnen het bereik van ons allemaal ligt. Het is gebaseerd op de fundamentele beginselen van het evangelie, die met succes werden en worden toegepast door iedereen die vertrouwen op de Heer stelt.

Het is onze plicht om ze voortdurend te verkondigen in een wereld die ze steeds meer nodig heeft, want:

‘Heeft Hij ooit iemand verboden, deel te hebben aan zijn zaligmaking? Ik zeg u: Neen. Maar deze heeft Hij alle mensen vrij aangeboden; en Hij heeft zijn volk geboden, dat zij alle mensen moeten overreden zich te bekeren.’ (2 Nephi 26:27.)

Ik geef u mijn getuigenis dat deze beginselen waar zijn. Ik getuig dat het door de verzoening van Jezus Christus mogelijk is om ze in ons leven toe te passen. Dat weet ik omdat ik er met mijn gezin naar streef ze na te leven. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken