2006
Pyhät kirjoitukset – Jumalan voima, joka tuo meille pelastuksen
Marraskuu 2006


Pyhät kirjoitukset – Jumalan voima, joka tuo meille pelastuksen

Pyhät aikakirjat todistavat Vapahtajasta ja johtavat meidät Hänen luokseen.

Pyhät kirjoitukset ovat Jumalan sanaa, joka on annettu meille meidän pelastukseksemme. Pyhät kirjoitukset ovat keskeisellä sijalla todistuksen saamisessa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Jumalan meille näinä myöhempinä aikoina antamat pyhät kirjoitukset ovat Vanha testamentti, Uusi testamentti, Mormonin kirja, Oppi ja liitot sekä Kallisarvoinen helmi. Nämä pyhät aikakirjat todistavat Vapahtajasta ja johtavat meidät Hänen luokseen. Siksi suuret Enosin kaltaiset profeetat huusivat Herran puoleen uskossa pyhien kirjoitusten varjelemiseksi.

Avaisitteko kanssani Mormonin kirjan etukannen? Katsokaa nimisivua. Siinä sanotaan, että se kirjoitettiin ”käskystä – – profetian ja ilmoituksen Hengen avulla”. Se on tullut ”julki Jumalan lahjan ja voiman avulla”, ja se on käännetty Jumalan lahjan – Pyhän Hengen – avulla. Se osoittaa, ”kuinka suuria Herra on tehnyt”, ja se on annettu meille, jotta me tuntisimme Herran liitot, jottei meitä hylätä ikiajoiksi. Mikä tärkeintä, se on kirjoitettu saamaan meidät vakuuttuneiksi siitä, ”että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala”.

Kääntäkää edelleen sivua johdantoon. Siitä me saamme tietää, että tämä profeetallinen aikakirja ”on Raamattuun verrattava pyhä kirja”. Se ”sisältää ikuisen evankeliumin täyteyden, – – esittää pelastussuunnitelman ja kertoo [meille], mitä [meidän] on tehtävä [saadaksemme] rauhan tässä elämässä ja iankaikkisen pelastuksen tulevassa elämässä”. Se lupaa meille jokaiselle, että ”kaikki, jotka tulevat [Vapahtajan luokse] ja noudattavat hänen evankeliuminsa lakeja ja toimituksia, voivat pelastua”.

Mikä on tämän pyhän kirjan ratkaiseva rooli meidän aikanamme? Mikä on sen sanoma kaikkien pyhien kirjoitusten tarkoitukseen nähden?

Ensimmäisen Nefin kirjan – Mormonin kirjan aivan ensimmäisen kirjan – sivulta yksi saamme tietää, että Jumala ohjasi Lehiä suunnilleen vuonna 600 eKr. ottamaan perheensä ja pakenemaan erämaahan. Mutta Lehi ei päässyt kovinkaan pitkälle, ennen kuin Herra käski hänen lähettää poikansa takaisin. Miksi? Hakemaan pyhät kirjoitukset, pronssilevyt, jotka olivat niin tärkeät, että Lehin pojat vaaransivat henkensä ja menettivät kaiken maallisen omaisuutensa saadakseen ne! Lopulta Herran avun ja oman uskonsa turvin Nefi sai levyt ihmeellisellä tavalla käsiinsä. Kun Nefi ja hänen veljensä palasivat, heidän isänsä Lehi riemuitsi. Hän alkoi tutkia pyhiä kirjoituksia alusta alkaen ja havaitsi ne tavoittelemisen arvoisiksi, tosiaankin suuriarvoisiksi, koska siten Lehi ja hänen jälkeläisensä saattoivat säilyttää Herran käskyt lapsilleen.1

Tosiaankin, pronssilevyt olivat Lehin esivanhempien aikakirja, joka sisälsi heidän puhetapansa, sukuluettelonsa, ja mikä vielä tärkeämpää, Jumalan pyhien profeettojen opettaman evankeliumin. Tutkiessaan levyjä Lehi sai tietää sen, mitä me kaikki opimme tutkiessamme pyhiä kirjoituksia:

  • keitä me olemme

  • mitä meistä voi tulla

  • profetioita meitä ja jälkeläisiämme varten

  • käskyt, lait, toimitukset ja liitot, joiden mukaan meidän on elettävä saavuttaaksemme iankaikkisen elämän ja

  • kuinka meidän on elettävä kestääksemme loppuun asti ja palataksemme kunniakkaasti taivaallisen Isämme luo.

Nämä totuudet ovat niin olennaisia, että taivaallinen Isä antoi sekä Lehille että Nefille näyn, jossa Jumalan sanaa edusti elävästi rautakaide. Sekä isä että poika saivat tietää, että tästä vankasta, taipumattomasta, ehdottoman luotettavasta oppaasta kiinni pitäminen on ainoa tapa pysyä sillä kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa Vapahtajamme luo.

Monta lukua Mormonin kirjassa on omistettu sille, kuinka Lehi ja Nefi soveltavat käytäntöön tätä opetusta – tutkivat pyhiä kirjoituksia ja lainaavat niitä. Selvästikin he halusivat perheensä ja meidän ymmärtävän pyhien kirjoitusten tärkeyden, erityisesti Jesajan profetiat evankeliumin palautuksesta ja heidän aikakirjansa – Mormonin kirjan – esiintulosta meidän aikanamme.

Mormonin kirja kertoo, kuinka lukuisat sivilisaatiot Lehin omasta perheestä alkaen joko pitivät arvossa tai eivät pitäneet arvossa pyhiä kirjoituksia. Herra oli käskenyt Lehin paeta Jerusalemista, koska babylonialaiset valloittaisivat sen, ja matkustamaan meren yli luvattuun maahan jumalallisesti suunnitellulla laivalla. Mutta Lehin lapset jakautuivat kahteen keskenään riitelevään ryhmään. Ne, jotka seurasivat vanhurskasta Nefiä – nefiläiset – säilyttivät pyhät kirjoitukset, kun he erosivat lamanilaisista, ja ”heidän sieluaan valaisi [Jumalan] ikuisen sanan valo”2.

Mutta Laman ja Lemuel – ja heidän jälkeläisensä lamanilaiset – hylkäsivät pyhät kirjoitukset ja vaelsivat tietämättömyyden, kiistelyn ja tuhon pimeydessä. Noin vuonna 400 jKr. nefiläisetkin hylkäsivät Jumalan sanan, vaipuivat epäuskoon ja tuhoutuivat päättäen siten suunnilleen tuhat vuotta kestäneen nefiläisen sivilisaation.

Eterin kirja kertoo erään sivilisaation, jerediläisten, historian, jotka lähtivät vanhasta maailmasta Babylonin tornin rakentamisen aikaan noin vuonna 2200 eKr. Herra ohjasi heidät matkalle meren yli luvattuun maahan jumalallisesti suunnitelluissa aluksissa. Kun jerediläiset olivat vanhurskaita, heitä siunattiin; ja kun he hylkäsivät Herran sanan ja kieltäytyivät tekemästä parannusta, Herran Henki lakkasi kiistelemästä heidän kanssaan. Lopulta he erkanivat Herran teiltä ja hävittivät toisensa noin 600 eKr., mikä päätti suunnilleen 1 600 vuotta kestäneen jerediläisen sivilisaation.

Lehi saapui luvattuun maahan suunnilleen jerediläisten tuhoutumisen aikoihin. Muutama vuosi myöhemmin jälleen yksi sivilisaatio, Mulek ja hänen seuraajansa, tuli myös luvattuun maahan. He löysivät Koriantumr-nimisen kuninkaan, joka oli aikakirjamerkintöjen mukaan viimeinen henkiin jäänyt jerediläinen. Mulekilaiset eivät tuoneet mukanaan pyhiä kirjoituksia, joten noin 400 vuotta myöhemmin, kun Moosia ja nefiläiset löysivät heidät, mulekilaisten kieli oli turmeltunut, ja he olivat menettäneet uskonsa Luojaansa. He eivät tienneet, keitä he olivat. Kun mulekilaiset saivat tietää, että Herra oli lähettänyt nefiläiset mukanaan pronssilevyt, jotka sisälsivät juutalaisten pyhän aikakirjan, he riemuitsivat ja liittyivät nefiläiseen sivilisaatioon.

Näiden sivilisaatioiden kohtalo sellaisena, kuin se on kirjoitettu muistiin pyhiin kirjoituksiin, on todistuksena koko maailmalle: ellei meillä ole Jumalan sanaa tai ellemme pysy uskollisena Jumalan sanalle ja ota siitä vaarin, me harhaudumme oudoille poluille ja eksymme yksilöinä, perheinä ja kansakuntina.

Kuin äänet tomusta Herran profeetat huutavat meille, jotka olemme maan päällä tänä aikana: pitäkää kiinni pyhistä kirjoituksista! Tarttukaa niihin, vaeltakaa niiden mukaan, eläkää niiden mukaan, iloitkaa niistä, nauttikaa niistä. Älkää näykkikö. Ne ovat ”Jumalan voima, joka tuo pelastuksen”3 ja johtaa meidät takaisin Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen luo.

Jos Vapahtaja eläisi lihassa keskuudessamme tänä aikana, Hän opettaisi meille pyhiä kirjoituksia kuten Hän opetti eläessään maan päällä. Eräässä synagogassa Nasaretissa ”hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. – – Hän alkoi puhua heille: ’Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen.’”4 Kun saddukeukset ja fariseukset myöhemmin esittivät vaikean kysymyksen, Jeesus vastasi heille: ”Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.”5 Ja Hänen ylösnousemuksensa jälkeen tiellä Emmaukseen Hänen opetuslapsensa ”sanoivat toisilleen: ’Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun hän kulkiessamme puhui meille ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?’”6 Hänen opetuslapsilleen silloin ja nyt kaikuvat Hänen sanansa: ”Te kyllä tutkitte kirjoituksia, – – ja nehän juuri todistavat minusta”7. Se on Pyhän Hengen antama todistus, sillä ”Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta”8.

Veljet ja sisaret, minä todistan, että ”Herran käsi säilyttää ja varjelee” meille pyhät kirjoitukset ”omaa viisasta tarkoitustansa varten”9. Lehi profetoi: ”Nämä pronssilevyt [eivät] koskaan tuhoutuisi; eikä aika niitä enää himmentäisi.”10 Herra teki Enosin kanssa liiton varjella ja tuoda esiin pyhät kirjoitukset ”hyväksi näkemänään aikana”11. Mormonin kirjasta profeetta Moroni kirjoitti, että se oli ”kirjoitettu ja sinetöity sekä kätketty Herran huomaan, [jottei se] tuhoutuisi”12. Pyhät kirjoitukset, jotka meillä on, esittävät profetioita ja lupauksia, ja ne ovat täyttyneet meidän aikanamme.

Mikä loistava siunaus! Sillä kun me haluamme puhua Jumalalle, me rukoilemme. Ja kun me haluamme Hänen puhuvan meille, me tutkimme kirjoituksia, sillä Hänen sanansa puhutaan Hänen profeettojensa kautta. Sitten Hän opettaa meitä, kun kuuntelemme Pyhän Hengen kuiskauksia.

Ellette ole kuulleet Hänen äänensä puhuvan teille viime aikoina, palatkaa uusin silmin ja uusin korvin pyhien kirjoitusten pariin. Ne ovat hengellinen pelastusköytemme. Rautaesiripun pimeydessä pyhät selviytyivät, koska he kuulivat Hänen äänensä pyhien kirjoitusten kautta. Muissa osissa maailmaa, kun jäsenet olivat jonkin aikaa vailla mahdollisuutta käydä kirkossa, he palvelivat edelleen Jumalaa, koska he kuulivat Hänen äänensä pyhien kirjoitusten kautta. Kautta kuluneen vuosisadan kaikkien sotien ja nykyisin riehuvien konfliktien myöhempien aikojen pyhät selviytyvät, koska he kuulevat Hänen äänensä pyhien kirjoitusten kautta. Sillä Herra on sanonut: ”Kirjoitukset annetaan – – minun omien valittujeni pelastukseksi; sillä he kuulevat minun ääneni ja näkevät minut eivätkä nuku ja kestävät minun tulemiseni päivän, sillä heidät puhdistetaan, niin kuin minä olen puhdas.”13

Yli kaksituhatta vuotta sitten Jesaja kirjoitti Jumalan sanasta: ”Tule ja kirjoita tämä heille tauluun, kaiverra se heille piirtokirjoitukseksi, niin että se pysyy tuleviin päiviin asti, todistuksena ikuisesti.”14 Tuo aika on nyt. Tämä maailma tarvitsee tänä aikana pyhiä kirjoituksia. Oli välttämätöntä, että ennen Vapahtajan tulemista kaikkia Jumalan lapsia oli koulutettu valmistavassa Mooseksen laissa, joka salli silmän silmästä, hampaan hampaasta.15 Monet tässä maailmassa elävät yhä tuon pelottavan koodin mukaan, ja todiste siitä on ympärillämme.

Me julistamme rohkeasti, että vastaus näiden viimeisten aikojen terroriin, hävitykseen ja jopa kansanmurhiin löytyy pyhistä kirjoituksista. Vanhan testamentin evankeliumi täyttyy Uudessa testamentissa. Raamatun profetiat toteutuivat Mormonin kirjassa. Oppi ja liitot sekä Kallisarvoinen helmi todistavat evankeliumin täyteydestä, joka on nyt maan päällä.

Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Malakiaan ja Mooseksesta Abrahamiin on profetoitu, että Vapahtaja tulee. Matteuksen evankeliumista Johanneksen ilmestykseen, Nefistä Moroniin ja Joseph Smithistä rakkaaseen elävään profeettaamme presidentti Gordon B. Hinckleyyn kaikki profeetat todistavat, että Jeesus Kristus, kauan odotettu Messias, on tullut ja tulee jälleen. Hänessä ”vanha on kadonnut, ja kaikki on tullut uudeksi”16. Kautta pyhien kirjoitusten Hänen uusi ja ikuinen evankeliuminsa julistaa: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”17 ”Rakastakaa vihamiehiänne, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vahingoittavat teitä.”18 ”Teiltä vaaditaan, että annatte anteeksi kaikille ihmisille.”19 Sillä tämä on Vapahtajamme evankeliumi, Vapahtajan, joka on voideltu parantamaan murtuneita mieliä, ”julistamaan vangituille vapautusta ja – – päästämään sorretut vapauteen”20.

Mormonin kirjan lopussa Moroni katsoo kuvaannollisesti kansansa viimeistä jäännöstä. Hän tiesi, että heidän tuhoutumisensa olisi voitu välttää, elleivät he olisi unohtaneet Jumalan pyhää sanaa ja menettäneet Herran Henkeä. Onko mikään ihme, että Moroni kirjoittaa henkilökohtaisesti meille, sinulle ja minulle, pyytäen meitä käyttämään hyväksemme pyhien kirjoitusten siunauksia?

”Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla. Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.”21

Me elämme myöhempinä aikoina, veljet ja sisaret, aikojen täyttymisen aikana. Meidän on muistettava, että meillä on valta siihen, keitä me olemme, tulipa maailmassa kuinka vaikeaa tahansa. Kuten Ensimmäisen Nefin kirjan kansa, totiset ja uskolliset kykenevät pitämään puoliaan vastustajan palavia nuolia vastaan, kun hänet päästetään valloilleen tämän maan päällä.22 Kun Vapahtaja tulee temppeliinsä, kuten Hän tuli Mormonin kirjassa, niin maailman kaikesta sekasorrosta huolimatta totiset ja uskolliset ovat siellä. Rukoilen, että olisimme heidän joukossaan. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. 1. Nefi 5:10, 21.

  2. Alma 5:7.

  3. OL 68:4.

  4. Luuk. 4:17, 21.

  5. Matt. 22:29.

  6. Luuk. 24:32.

  7. Moroni 10:5.

  8. Moroni 10:5.

  9. Alma 37:4, 14; ks. myös 1. Nefi 9:5; Morm. s. 7.

  10. 1. Nefi 5:19.

  11. En. 16.

  12. Mormonin kirja, nimisivu.

  13. OL 35:20-21.

  14. Jes. 30:8.

  15. Ks. 3. Nefi 12:38; ks. myös Matt. 5:38.

  16. 3. Nefi 12:47.

  17. Matt. 22:39.

  18. 3. Nefi 12:44; ks. myös Matt. 5:44.

  19. OL 64:10.

  20. Luuk. 4:18.

  21. Moroni 10:4-5, kursivointi lisätty.

  22. Ks. 1. Nefi 15:24.

Tulosta