2006
Ensimmäinen sukupolvi
Marraskuu 2006


Ensimmäinen sukupolvi

Kun te ensimmäisinä suvustanne otatte evankeliumin vastaan, teistä tulee ensimmäinen sukupolvi, valittu sukupolvi, jonka kautta voidaan siunata menneitä, nykyisiä ja tulevia sukupolvia.

Joitakin päiviä sitten keskustelimme perheaterialla puheista. 13-vuotias tyttäremme Clarissa oli valmistelemassa puhetta Moskovassa sijaitsevan seurakuntamme sakramenttikokoukseen ja oli vähän huolissaan. Vakuutin hänelle, että kaikki sujuisi hyvin, ja ilmaisin hieman omaa huolestuneisuuttani sanomalla, että ainakaan hänen ei tarvinnut puhua tuhansien ihmisten edessä yleiskonferenssissa. Clarissa neuvoi vuorostaan minua: ”Kyllä se sujuu hyvin, isä. Kuvittele vain, että se on suuri seurakunta.” Veljet ja sisaret, te olette todellakin hyvin suuri seurakunta.

Olen päättänyt kohdistaa sanani tänä aamuna Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäisen polven jäsenille. Te olette niitä, jotka olette ensimmäisinä suvustanne kuulleet ja omaksuneet sanoman, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu maan päälle meidän aikanamme elävine profeettoineen, näkijöineen ja ilmoituksensaajineen. Olette nöyrtyneet, osoittaneet uskoa ja tehneet parannuksen kaikista synneistänne ottaen päällenne Jeesuksen Kristuksen nimen upotuskasteessa ja saaneet Pyhän Hengen lahjan.1 Kun te ensimmäisinä suvustanne otatte evankeliumin vastaan, teistä tulee ensimmäinen sukupolvi, valittu sukupolvi, jonka kautta voidaan siunata menneitä, nykyisiä ja tulevia sukupolvia.2

Ei ole aina helppoa olla ensimmäisen polven jäsen kirkossa. Kuljette tietä, jota kukaan suvustanne ei ole ennen kulkenut. Teitä ympäröivät olosuhteet saattavat olla haastavat. Saattaa olla, että ystäviä tai sukulaisia, jotka ymmärtäisivät ja tukisivat teitä, on vain vähän tai ei lainkaan. Toisinaan saatatte masentua ja miettiä, onko kaikki sen arvoista. Tarkoitukseni tänä aamuna on vakuuttaa teille, että se on.

Ensimmäisen polven jäsenillä on erityinen ja tärkeä paikka kirkossa ja omassa suvussaan. Tiesittekö, että ensimmäisen polven jäsenet muodostavat yli puolet kirkon jäsenkunnasta?3 Ensimmäisen polven jäsenet eivät ole kirkon varhaisten aikojen jälkeen kenties koskaan muodostaneet niin suurta osuutta kirkon koko jäsenkunnasta kuin tänä päivänä. Teidän uskonne ja todistuksenne ovat suurena voimanlähteenä ja siunauksena muille. Teidän avullanne saamme syvemmän ymmärryksen evankeliumin periaatteista ja todistuksemme vahvistuvat.

Vahvistatte kirkkoa paljon, kun käytätte todistustanne, lahjojanne, kykyjänne ja voimavarojanne evankeliumin rakentamiseen omissa seurakunnissanne. Olette suurenmoisia esimerkkejä kertoessanne evankeliumista toisille, palvellessanne lähetystyössä, lähettäessänne lapsianne lähetystyöhön ja toivottaessanne uusia jäseniä tervetulleiksi. Te ojennatte ystävällisen kätenne ympärillänne oleville, kohottaen ja siunaten heitä innoitetun palvelunne kautta. Niin paljon siitä, mitä kirkossa tänä päivänä tehdään, jäisi tekemättä ilman teidän työtänne.

Mikä tärkeintä, ensimmäisen polven jäseninä teillä on tärkeä paikka omassa suvussanne. Olette suvullenne esimerkkinä Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsesta. Kun elätte kotona evankeliumin mukaan, läheisenne tuntevat Vapahtajan rakkauden teidän kauttanne, olivatpa he kirkon jäseniä tai eivät. He tietävät, että olette tekemisissä jonkin hyvän kanssa, vaikka he eivät ymmärtäisikään sitä tai heillä ei olisi tarpeeksi uskoa hyväksyä sitä. Olkaa kärsivällisiä ja ystävällisiä, rukoilkaa päivittäin tietääksenne, kuinka voitte palvella heitä, niin Herra auttaa teitä ja siunaa teitä saamaan suvussanne aikaan hyvää. Kun olette jatkuvasti hyviä ja oikeamielisiä, te vakiinnutatte uskollisuuden ja vanhurskauden malleja. Nuo mallit tulevat muokkaamaan elämäänne, mutta mikä tärkeämpää, niistä tulee mittapuu suvullenne ja jälkeläisillenne.

Ensimmäiseen polveen kuuluvina olette myös avain, joka avaa Herran siunaukset sukulaisille, jotka ovat kuolleet kuulematta evankeliumia ja saamatta pelastavia toimituksia. Teillä on ainutlaatuinen tilaisuus ja etuoikeus aloittaa tämän työn tekeminen heidän puolestaan. He odottavat innolla, että voisitte löytää heidän nimensä, ja he auttavat teitä tutkiessanne heidän aikakirjojaan. Kun heidän nimensä on löydetty, teidän kelvollisuutenne suo teille mahdollisuuden mennä temppeliin suorittamaan välttämättömät toimitukset heidän puolestaan. Nuo toimitukset sitovat teidät esivanhempiinne ja tuovat elämäänne suurta hengellistä voimaa.

Ensimmäisen polven jäseninä jokainen tekemänne valinta on tärkeä. Pieniltä näyttävät, vähäpätöiset päätökset vaikuttavat menneisiin ja tuleviin sukupolviin sekä omaan elämäänne. Eräälle nuorelle ensimmäisen polven jäsenelle, Chrisille, tarjottiin työpaikalla alkoholia hänen kastettaan seuraavana päivänä. Hänen ystävänsä olivat kaikki siellä ja joivat alkoholia. Paine oli suuri. Kukaan muu ei tiennyt, että hänet oli kastettu edellisenä päivänä ja että hän oli tehnyt lupauksia Herralle. Hän päätti olla juomatta alkoholia, ja häntä kohdeltiin huonosti. Muistelleessaan tapahtunutta myöhemmin hän kirjoitti: ”On kulunut neljäkymmentä vuotta siitä kun tein nuo lupaukset [kasteen yhteydessä], ja voin rehellisesti sanoa, että olen – – noudattanut viisauden sanaa. – – Uskon, että jos olisin ottanut sen alkoholijuoman vastaan, en olisi ehkä koskaan kyennyt noudattamaan viisauden sanaa.”4

Mutta Chris piti kasteessa tekemänsä lupaukset. Myöhemmin hän tapasi uskollisen jäsenen ja meni naimisiin tämän kanssa. He kasvattivat yhdessä kahdeksan lasta evankeliumissa. Nyt hänellä on sadoittain uskollisia jälkeläisiä kuudennessa polvessa. Kymmenet ovat palvelleet lähetystyössä ja tuoneet toisia evankeliumin piiriin. Hänen työnsä sukututkimuksen parissa on avannut evankeliumin siunaukset sadoille muille ihmisille. Yksi pieni ensimmäisen polven jäsenen päätös vaikutti tuhansiin ihmisiin.

Huomaatteko nyt, miksi ensimmäinen sukupolvi on niin tärkeä? Ymmärrättekö, missä asemassa te olette ja millainen hyvää tekevä vaikutus teillä voi olla? Älkää koskaan aliarvioiko sitä, keitä te olette, ja sitä voimaa, jolla voitte vaikuttaa toisiin. Saatana ymmärtää, keitä te olette, ja tekee kaiken mahdollisen houkutellakseen teidät tekemään vääriä valintoja. Toisinaan me kaikki teemme virheitä parhaista yrityksistämme huolimatta. Onneksi taivaallinen Isä on valmistanut meille keinon voittaa ne tekemällä parannuksen ja luottamalla Hänen Poikansa sovitustyöhön. Älkää masentuko, jos teette virheen. Parannuksen tekeminen ja ponnisteleminen jatkuvasti eteenpäin ovat ehkä kaikkein tärkeimmät mallit, joita kehittää ensimmäisessä polvessa. Olkaa kärsivällisiä ja edetkää kuuliaisuudessa.

Kirkossa luemme ja puhumme paljon kirkon varhaisen historian pioneereista. He olivat ensimmäisen polven jäseniä aivan kuten tekin. He elivät päivittäin kohdaten perheeseen, työhön ja uskoon liittyviä haasteita. He elivät hyvää tavallista elämää ja olivat uskollisia palvellen kirkossa ja tuoden siunausta suvulleen. Kun he lankesivat, he nousivat jälleen ylös ja jatkoivat eteenpäin. Nykyään ne meistä, jotka olemme heidän jälkeläisiään, muistelemme heitä kunnioituksella ja kiitollisuudella heidän uskollisuudestaan.

Heidän perintönsä voi olla teidänkin, ensimmäisen polven jäsenten. Olkaa uskollisia, palvelkaa lähimmäisiänne, siunatkaa sukuanne ja tehkää oikeita valintoja. Olette ensimmäinen sukupolvi, valittu sukupolvi siunaamaan menneitä, nykyisiä ja tulevia sukupolvia. Me kunnioitamme teitä. Menneet ja tulevat sukupolvet kunnioittavat teitä. Mutta mikä tärkeintä, Jumala kunnioittaa teitä, kun olette uskollisia ensimmäisessä sukupolvessa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. UK 4; OL 20:37.

  2. Ks. 1. Piet. 2:9.

  3. Kirkon jäsen- ja tilasto-osaston mukaan heinäkuussa 2006 ensimmäisen polven jäsenet muodostivat 64 % kirkon koko jäsenmäärästä.

  4. History of Heinrich Friedrich Christian Pieper and Emma Frieda Alber and Their Family, 1987, s. 29.

Tulosta