Bibliotek
Lektion 13: »Synet«


Lektion 13

»Synet«

Indledning

Det syn, som profeten Joseph Smith fik, og som nu findes i Lære og Pagter 76, giver os en dybere forståelse af livet efter døden, heriblandt herlighedsgraderne. Af det lærer vi, at vi skal leve igen i vor himmelske Faders og Jesu Kristi nærhed.

Baggrundslæsning

  • L. Tom Perry, »Frelsesplanen«, Liahona, nov. 2006, s. 69-72.

  • Matthew McBride, »›The Vision‹: D&C 76«, Revelations in Context series, 11. mar. 2013, history.lds.org.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 76

Grundlæggende forståelse om livet efter døden

Forklar, at mange kristne i 1830’erne troede to grundlæggende ting om himlen og helvede, der til tider blev beskrevet som »traditionelle« eller »universelle« synspunkter. Det »traditionelle« synspunkt gik ud på, at himlen var for de retskafne og helvede for de ulydige. Det »universelle« synspunkt gik ud på, at Gud ikke ville straffe syndere, da alle med tiden skulle frelses i Guds rige. På det tidspunkt vidste medlemmer af Jesu Kristi Kirke kun lidt mere, end hvad andre kristne troede om himmel og helvede. I februar 1832 fik Joseph Smith og Sidney Rigdon et syn, som lavede helt om på de sidste dages helliges forståelse af og tro om livet efter døden. Dette syn i Lære og Pagter 76 åbenbarede en indviklet kombination af Guds kærlighed, barmhjertighed, retfærdighed og dom, og det åbnede døren for en mere fuldkommen forståelse af vor himmelske Faders plan. I mange år blev dette syn af de første kirkemedlemmer blot benævnt som »synet«. (Se Matthew McBride, »›The Vision‹: D&C 76«, Revelations in Context series, 11. mar. 2013, history.lds.org).

Bed en studerende om at give en kort beskrivelse af det, der står i Lære og Pagter 76. Vis følgende udtalelse af præsident Wilford Woodruff (1807-1898), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Wilford Woodruff

»Jeg mener, at Lære og Pagter [indeholder] de mest guddommelige erklæringer, som nogen sinde er fremsat for menneskeslægten. Jeg vil nøjes med at pege på »Synet« (i afsnit 76), som er en åbenbaring, der rummer mere lys, mere sandhed og større principper end nogen anden åbenbaring, som findes i nogen bog, vi nogen sinde har læst. Den fremstiller tydeligt vores nuværende stade, hvor vi kommer fra, hvorfor vi er her, og hvor vi skal hen. Gennem denne åbenbaring kan enhver erfare, hvad hans lod og del skal blive« (Kirkens præsidenters lærdomme: Wilford Woodruff, 2004, s. 116).

Bed en studerende om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 76 højt. Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 76:15-19 højt.

  • Hvad gjorde Joseph og Sidney, som resulterede i modtagelsen af denne åbenbaring?

  • Hvad lærer vi af deres oplevelse om værdien af at studere og grunde over skriften? (Du bør sikre dig, at de studerende forstår forbindelsen mellem at meditere om skrifterne og modtage åbenbaring).

Bemærk: Fremhæv, at det at lære at grunde over skrifterne er en værdifuld skriftstudieteknik, som giver Helligånden bedre mulighed for at åbenbare sandheder for os.

Lære og Pagter 76:1-10

Løfter til de trofaste

Få en studerende til at læse Lære og Pagter 76:1-4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter ord eller vendinger, som beskriver Jesus Kristus. Foreslå eventuelt de studerende at markere det, de finder. Forklar, at Frelserens egenskaber i disse vers er et eksempel på en liste i skrifterne. En liste i skrifterne »er en række beslægtede tanker, ideer eller instruktioner. Når man ser efter lister i skrifterne, kan det hjælpe lærere og studerende til at finde frem til nøglepunkter, som skribenten fremhæver« (Evangelisk læring og undervisning, 2012, s. 23). Påpeg, at Lære og Pagter 76 indeholder en række lister.

  • Hvilke af Jesu Kristi egenskaber, som nævnes i vers 1-4, betyder mest for jer? Hvorfor?

Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 76:5-10 for sig selv og se efter Herrens løfter til de retskafne. Bed de studerende om at lægge mærke til listen med løfter i vers 6-10. Du kan foreslå, at de studerende markerer de ting på denne liste, der betoner Herrens løfter.

  • Hvad må vi ifølge vers 5 gøre for at opleve Frelserens barmhjertighed, nåde og ære?

Hjælp de studerende med at finde følgende princip i deres studium af disse vers: Når vi frygter Herren og tjener ham i retskaffenhed, vil han ære os og vise os barmhjertighed. Mind de studerende om, at »frygt« i denne forbindelse vil sige, at vi viser Herren ærbødighed.

Stil følgende spørgsmål for at hjælpe de studerende til bedre at forstå dette skriftsted:

  • Hvilke af de løfter, som I fandt i vers 5-10, ville I helst modtage? Hvorfor?

  • Hvad tror I, I skal gøre for at modtage den velsignelse?

Giv de studerende et øjeblik til at grunde over, hvorfor det ville være det værd at opsøge disse velsignelser, og evaluere, hvor gode de er til at ære og tjene ham i retskaffenhed og sandhed.

Påpeg for de studerende, at fra vers 11 er resten af afsnit 76 en optegnelse over Herrens åbenbaring om »hans riges hemmeligheder«, som »overgår al forstand i herlighed« (vers 114). Åbenbaringen åbner vores forståelse for evighedens vidundere og belærer os om det kommende liv og underviser os om livet efter døden og det, der tidligere var ukendt.

Lære og Pagter 76:19-24

Synet om Faderen og Sønnen

Forklar, at Lære og Pagter 76 indeholder en række syner. For at give de studerende et overblik over, hvad Joseph Smith og Sidney Rigdon så i disse syn, kan du vise det medfølgende billede eller give alle de studerende en kopi af det. Forklar, at hver del i diagrammet fokuserer på et syn.

Billede
illustration af afsnit 76

Påpeg, at et af synene, som Joseph Smith og Sidney Rigdon fik den dag, var et syn af Faderen og hans Søn, Jesus Kristus. Vis følgende spørgsmål eller skriv dem på tavlen:

Hvilke sandheder lærer vi om Jesus Kristus i denne åbenbaring?

Hvilke af disse sandheder kan I vidne om? Hvordan ved I, at de er sande?

Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 76:19-24 for sig selv og overveje, hvordan de ville besvare spørgsmålene på tavlen. Bed de studerende efter passende tid om at dele deres svar. Selv om de studerendes svar kan være forskellige, så vær sikker på, at de forstår følgende princip: Jesus Kristus er et levende, herliggjort væsen. Jesus Kristus er Faderens Enbårne. Jesus Kristus er Skaberen af denne og andre verdener. Folk i denne og andre verdener er Guds enbårne sønner og døtre.

Bær dit vidnesbyrd om Frelseren.

Lære og Pagter 76:25-113

Frelsesplanen

Forklar, at vers 25-113 i afsnit 76 belærer om frelsesplanens vidunderlige sandheder. Bed de studerende om at vælge en gruppe af versene på diagrammet og læse dem hurtigt. Opdel de studerende i par og bed dem drøfte, hvad de lærte eller fandt inspirerende i de vers, de læste. Drøft derefter følgende spørgsmål i klassen:

  • Hvilke grundlæggende læresætninger om liv og død hjælper Lære og Pagter 76 os med at forstå? (De studerende bruger måske andre ord, men de bør komme frem til, at vi i Lære og Pagter 76 får en grundlæggende forståelse af livet efter døden, og hvad vi skal gøre for igen at leve i vor himmelske Faders og Jesu Kristi nærhed).

Forklar, at et af de vigtigste syner, som Joseph Smith og Sidney Rigdon fik, handlede om det celestiale rige. Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 76:50-53 for sig selv og se efter en række krav for at komme ind i det celestiale rige. Foreslå eventuelt, at de studerende markerer eller nummererer disse krav i deres skrifter. Når en studerende har fortalt, hvad vedkommende har fundet, skal du stille spørgsmål som disse:

  • Hvad mener I, det betyder at modtage et »vidnesbyrd om Jesus«? (At have tro på Frelserens forløsende mission og efterleve hans bud).

  • Hvad vil det sige at »sejre[] ved tro«? (At overvinde fristelser og synd ved at udøve tro på Jesus Kristus og trofast holde ud til enden).

  • Hvad vil det sige at være »beseglet ved forjættelsens hellige Ånd«? (Helligånden, som også er forjættelsens hellige Ånd, vidner til Faderen om, at vi har modtaget hans evangeliums frelsende ordinancer på rette vis, og at vi trofast har holdt de pagter, som vi har indgået).

Sammenfat Lære og Pagter 76:54-70 ved at forklare, at disse vers opremser mange af de velsignelser, som ophøjede personer i det celestiale rige vil modtage. Giv de studerende et øjeblik til at gennemlæse disse vers og se efter de lovede velsignelser eller krav, som betyder noget særligt for dem.

  • Hvilken velsignelse, som loves de trofaste, har særlig betydning for jer? Hvorfor?

  • Hvordan hjælper vers 69 os med at forstå Frelserens rolle i livet for dem, der arver det celestiale rige? (Vi vil hver især, uanset hvor meget vi prøver, fejle i at gøre alt, hvad der er nødvendigt for at arve det celestiale rige. Kun gennem Frelserens sonoffer kan vi blive rene for vore synder og blive gjort fuldkomne).

  • Hvordan kan frelsesplanens sandheder i Lære og Pagter 76 hjælpe os med at træffe bedre valg i livet?

Vis følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Uden kundskab om evangeliets plan virker overtrædelse naturligt, uskyldigt, endda berettiget. Der findes ingen større beskyttelse mod modstanderen, end at vi kender sandheden – det vil sige kender planen« (»Our Father’s Plan«, 1994, s. 27).

  • Hvordan kan kundskab om sandheden, som den findes i Lære og Pagter 76, være os en beskyttelse mod Satans indflydelse?

  • Hvordan har kundskab om vor himmelske Faders plan beskyttet og velsignet jer?

Få en studerende til at læse Lære og Pagter 76:114-117 højt. Bed klassen om at følge med og finde de løfter, som gives dem, der renser sig. Opfordr de studerende til at beskrive løftet i de vers.

Når de studerende har svaret, skal du vise følgende udtalelse af profeten Joseph Smith (1805-1844), som relaterer til synet i Lære og Pagter 76:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Jeg kunne forklare hundrede gange så meget, end jeg nogensinde har, om rigernes herlighed, som jeg fik tilkendegivet i synet, hvis jeg fik lov dertil, og hvis folket var rede til at modtage det« (i History of the Church, 5:402).

Hjælp de studerende med at anvende det, de har lært i klassen i dag, ved at vise følgende ufuldstændige vendinger på tavlen:

Når de har læst Lære og Pagter 76:

Jeg ved, at …

Jeg ønsker, at …

Jeg vil …

skal du bede de studerende om at færdiggøre disse vendinger på et stykke papir. Opfordr dem til at overveje, om de valg, som de træffer, vil kvalificere dem til at arve det celestiale rige og hjælpe dem til at kvalificere sig til andre velsignelser, som bliver lovet i Lære og Pagter 76. Bær dit vidnesbyrd om de sandheder, som I har drøftet i klassen i dag.

De studerendes læsemateriale

Udskriv