Bibliotek
Lektion 21: Joseph Smith og hans profetiske mission


Lektion 21

Joseph Smith og hans profetiske mission

Indledning

Efter Joseph Smiths martyrdød lovpriste ældste John Taylor, der var sammen med Joseph Smith, da han blev dræbt, profeten (muligvis i samarbejde med en eller flere hellige), da han skrev: »Joseph Smith, Herrens profet og seer, har gjort mere, Jesus alene undtaget, for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden, der nogensinde har levet i den« (L&P 135:3). Denne lektion vil hjælpe de studerende med at se, hvordan profetens tjenestegerning opfyldte fordums profetier. Denne lektion vil også gennemgå Joseph Smiths bidrag til frelsen for alle Guds børn.

Baggrundslæsning

  • Neil L. Andersen, »Joseph Smith«, Liahona, nov. 2014, s. 28-31.

  • Tad R. Callister, »Joseph Smith – Genoprettelsens profet«, Liahona, nov. 2009, s. 35-37.

  • »Lære og Pagter 135:3. Joseph Smith har gjort mere for menneskenes frelse end nogen anden, bortset fra Jesus«, Lære og Pagter – Elevens hæfte, Kirkens Uddannelsessystem, 1981, s. 329.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 3:1-21

Joseph Smiths forudordinerede mission

Bed de studerende om at fortælle, hvad de først tænker på, når de tænker på Joseph Smith. Bed nogle få studerende om kort at fortælle om et tidspunkt, hvor de var taknemlige for profeten Joseph Smith.

Fortæl de studerende, at profeten Nefi nedskrev nogle råd, som Lehi gav til sin søn Josef. Dette råd findes i 2 Nefi 3 og omfatter en profeti, som Josef af Egypten gav angående Lehis familie og de sidste dage. Lehi lærte sikkert om disse profetier, da han læste bronzepladerne. I 2 Nefi 3 lærer vi, at Josef af Egypten forudsagde Joseph Smiths mission i de sidste dage. Bed en studerende om at læse 2 Nefi 3:6-9 højt. Opfordr klassen til at følge med og se efter, hvordan Josef af Egypten beskrev Joseph Smith.

  • Hvilke ord eller vendinger brugte Josef af Egypten til at beskrive Joseph Smith? (Svarene bør omfatte »udsøgt seer«, »højt agtet«, mægtig i mine øjne« og »mægtig ligesom Moses.« Du kan foreslå, at de studerende markerer disse begreber i deres skrifter i margenen ved siden af vers 6-9. De kan også skrive Joseph Smith).

  • Hvordan var Joseph Smith ligesom Moses og Josef af Egypten? (Se også Joseph Smiths oversættelse af 1 Mosebog 50:24-35 i Guide til Skrifterne).

  • Hvad forudså Josef af Egypten ifølge vers 7-8 vedrørende Joseph Smiths tjenestegerning? (Vær sikker på, at de forstår denne sandhed: Herren ville oprejse Joseph Smith, så folk kunne få kundskab om hans pagter og for at udføre hans værk).

Lad de studerende arbejde sammen parvis og læse 2 Nefi 3:7, 11-15, 18-21. Bed hvert par om at lave en liste med de vers, der fortæller, hvad Joseph Smith skulle gøre for at bidrage til at udføre Herrens værk. Foreslå eventuelt, at de studerende laver denne liste ved at markere vigtige vendinger, som de finder i disse vers. Bed flere par om at dele det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. (Svarene bør omfatte følgende: Bringe folk til kundskab om pagterne (vers 7); frembringe Mormons Bog (vers 13, 18-21) overbevise folk om sandheden af Bibelen (vers 11); blive gjort stærk (vers 13) og bringe folk til frelse (vers 15)).

Vis følgende udtalelse af præsident Brigham Young (1801-1877), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Brigham Young

»Det blev vedtaget i evighedens råd, længe før jorden blev grundfæstet, at han, Joseph Smith, skulle være den mand i den sidste uddeling af denne verden, som skulle frembringe Guds ord til menneskene … Herren holdt øje med ham og hans fader og hans faders fader og deres forfædre helt tilbage til … Adam. Han har holdt øje med den familie og det blod, som er løbet fra dets kilde til denne mands fødsel. Han blev forudordineret i evigheden til at præsidere over denne sidste uddeling« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 343).

Som en hjælp til, at de studerende føler sandheden og vigtigheden af Joseph Smiths forudordinerede mission, skal I drøfte følgende:

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at Joseph Smith var forudordineret og forberedt i forudtilværelsen til at blive genoprettelsens profet?

Lære og Pagter 135:3

Joseph Smith har »gjort mere, Jesus alene undtaget, for menneskenes frelse«

Bed de studerende fortælle, hvad de ville sige eller vidne om angående Joseph Smith, hvis de kun havde nogle få sætninger at gøre det med. Forklar, at der blev skrevet en hyldest til Joseph Smith efter hans død, som senere er blevet bevaret til os i Lære og Pagter. Bed en studerende om at læse den første sætning i Lære og Pagter 135:3 højt. Spørg:

  • Hvilken sandhed om Joseph Smith står der i denne sætning? (De studerende bør finde frem til følgende sandhed: Joseph Smith har gjort mere for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden, bortset fra Jesus Kristus).

For at gennemgå profeten Joseph Smiths arbejde og bidrag skal du organisere de studerende i små grupper. Bed dem skimme Lære og Pagter og tænke tilbage på de lektioner, som I har drøftet i dette kursus indtil nu. Bed dem om at lave en liste med velsignelser og læresætninger, der er blevet gengivet gennem profeten Joseph Smith, og som bidrager til vores frelse. Efter passende tid beder du de studerende om at udvælge et emne fra deres liste og fortælle gruppen, hvordan det har berørt deres liv og ledt dem mod frelsen.

Vis følgende udtalelse af ældste Tad R. Callister, som tjente i De Halvfjerds’ Præsidium, som opsummering af de studerendes svar. Bed en studerende læse den højt, mens de øvrige studerende følger med:

Billede
Ældste Tad R. Callister

»Gennem Joseph Smith er al magt, nøgler, lærdomme og ordinancer, der er nødvendige for frelse og ophøjelse, blevet gengivet. I kan ikke gå andre steder hen i verden og få det. Det findes ikke i andre kirker. Det findes ikke i menneskets filosofier eller videnskabelige sammendrag eller individuelle pilgrimsrejser, hvor intellektuelle de end måtte virke. Frelse kan kun findes et sted, hvilket Herren selv har udpeget, da han sagde, at dette er ›den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade‹ (L&P 1:30)« (»Joseph Smith – Genoprettelsens profet«, Liahona, nov. 2009, s. 37).

Giv de studerende et øjeblik til at grunde over, hvordan Joseph Smiths tjenestegerning har bidraget til deres egen frelse, og spørg derpå:

  • På hvilke specifikke måder kunne jeres liv være anderledes uden profeten Joseph Smiths tjenestegerning?

Lære og Pagter 122:1-2; Joseph Smith – Historie 1:33

Joseph Smiths navn skal »nævnes for godt og ondt blandt alle folkeslag«

Fortæl de studerende, at Joseph Smith havde mange kritikere, i særdeleshed nær slutningen af sit liv, på trods af alt det gode, som han opnåede. Dette aspekt af hans liv blev også forudset af fordums profeter (se fx 3 Ne 21:10). Bed en studerende om at læse højt fra det, som Moroni sagde til Joseph Smith om dem, der var imod ham. Det står i Joseph Smith – Historie 1:33. Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 122:1-2 højt. Hjælp de studerende med at komme med et sandt udsagn fra disse vers ved at spørge:

  • Hvordan vil I sammenfatte, hvad I har lært af disse to skriftsteder om, hvordan folk vil reagere på Joseph Smith? (Mens de studerende opsummerer, skal du hjælpe dem til at forstå denne sandhed: Selv om mange i verden håner Joseph Smith, vil de retskafne søge de velsignelser, som er tilvejebragt gennem hans tjenestegerning).

  • Hvorfor tror I, at profeten Joseph Smith havde så mange kritikere og fjender, selv mange år efter hans død? (Et vidnesbyrd om genoprettelsen afhænger af, om Joseph Smith var en profet, der udførte Guds værk. Af den grund fortsætter Satan med at miskreditere Joseph Smith).

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Mange af dem, der afviser genoprettelsens værk, tror ganske enkelt ikke på, at himmelske væsener taler til menneskene på jorden. De siger, at det er umuligt, at de guldplader blev overgivet af en engel og oversat ved Guds kraft. Ud fra den vantro afviste de hurtigt Josephs vidnesbyrd, og nogle få sank desværre så dybt, at de miskrediterede profeten og bagvaskede hans karakter.

Vi bliver især kede af det, når nogle, der engang ærede Joseph, forlader deres overbevisning og derpå taler dårligt om profeten.

›At studere Kirken … gennem dens afhopperes øjne,‹ sagde ældste Neal A. Maxwell på et tidspunkt, er ›ligesom at interviewe Judas for at forstå Jesus. Afhoppere fortæller os altid mere om dem selv end noget om det, som de har forladt‹ (›All Hell is Moved‹, foredrag på Brigham Young University, 8. nov. 1977, s. 3; speeches.byu.edu) …

De negative kommentarer om profeten Joseph Smith vil tage til, efterhånden som vi nærmer os Frelserens andet komme. De halve sandheder og spidsfindige bedrag vil ikke blive mindre. Der vil være familiemedlemmer og venner, der får brug for jeres hjælp. Nu er det tid til at [forberede] jeres egen åndelige iltmaske, så I er forberedt på at hjælpe andre, som søger sandheden« (»Joseph Smith«, Liahona, nov. 2014, s. 28-29, 30).

Stil følgende spørgsmål:

  • Hvorfor kan det være en hjælp at være opmærksom på, at Kirkens fjender vil fortsætte med at anfægte Joseph Smiths omdømme, selv om der er gået mange år siden hans død?

  • Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem, som søger sandheden for at vide, om Joseph Smith var Guds profet?

Vis følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»En person, der oprigtigt spørger, bør se udbredelsen af det gengivne evangelium som frugterne af Herrens værk gennem profeten …

Jesus sagde:

›Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter …

I kan altså kende dem på deres frugter‹ (Matt 7:18, 20).

Disse forklaringer er overbevisende, men den person, der oprigtigt spørger, bør ikke kun forlade sig på dem for at afgøre deres søgen efter sandhed.

Alle troende har brug for en åndelig bekræftelse på profeten Joseph Smiths guddommelige mission og karakter. Det gælder for alle generationer. Åndelige spørgsmål fortjener åndelige svar fra Gud« (»Joseph Smith«, Liahona, nov. 2014, s. 29-30)

Giv de studerende mulighed for at vidne om profeten Joseph Smith ved at stille dem følgende spørgsmål:

  • Hvilke dele af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ser I som bevis på Joseph Smiths profetiske mission?

  • Hvilke oplevelser har I haft, som har bidraget til jeres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith?

Afslut ved at vise følgende udtalelser af Bathsheba W. Smith (1822-1910), som tjente som Hjælpeforeningens fjerde hovedpræsident, og præsident Brigham Young (1801-1877). Både søster Smith og præsident Young kendte Joseph Smith, mens de levede. Lad en studerende læse disse udtalelser højt:

Billede
Bathsheba W. Smith

»Da jeg hørte evangeliet, vidste jeg, det var sandt. Da jeg første gang læste Mormons Bog, vidste jeg, den var inspireret af Gud. Da jeg første gang så Joseph Smith, vidste jeg, at jeg stod over for den levende Guds profet, og jeg tvivlede ikke i mit sind på hans myndighed« (Bathsheba W. Smith citeret i Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 34).

Billede
Præsident Brigham Young

»Jeg har lyst til hele tiden at råbe halleluja, når jeg tænker på, at jeg har kendt Joseph Smith, den profet, som Herren oprejste og ordinerede, og til hvem han gav nøglerne og magten til at opbygge Guds rige på jorden og støtte det« (citeret i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 490).

Bed de studerende om at tænke over deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith, og hvad de kan gøre for at bære det for andre enten personligt eller ved brug af de sociale medier. Opfordr dem til at finde nogen, som de kan bære deres vidnesbyrd for og derpå handle på det ønske.

De studerendes læsemateriale

Udskriv