Bibliotek
Lektion 18: Hjælpeforeningen og Kirken


Lektion 18

Hjælpeforeningen og Kirken

Indledning

»Hjælpeforeningen forbereder kvinder på det evige livs velsignelser ved at hjælpe dem med at styrke deres tro og personlige retskaffenhed, styrke familien og hjemmet samt hjælpe de trængende« (»The Purpose of Relief Society«, lds.org/callings/relief-society/purposes). Denne lektion vil hjælpe de studerende med bedre at forstå etableringen af Hjælpeforeningen og formålet med den. De studerende vil også se, at kvinder har store muligheder og ansvar, som er særegne for dem, for at opbygge Guds rige.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 25

Herrens instruktioner til Emma Smith

Vis følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball (1895-1985), og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»Meget af den store vækst, som kommer til Kirken i de sidste dage, kommer, fordi mange af verdens kvinder … bliver draget til Kirken i stort antal. Dette vil ske i det omfang, at kvinderne i Kirken afspejler retskaffenhed og klarhed i deres liv, og i det omfang kvinderne i Kirken ses som noget særskilt og anderledes – på gode måder – i forhold til kvinder af verden« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 227).

  • Hvilke tanker får I, når I grunder over denne udtalelse?

  • Kender I nogle kvinder, som udviser glæde i retskaffen levevis? Hvilken forskel har de gjort i deres omgangskreds?

Forklar, at denne lektion vil fokusere på, hvordan Hjælpeforeningen velsigner vor himmelske Faders døtre og sønner i Jesu Kristi genoprettede kirke.

Bed de studerende om at slå op på Lære og Pagter 25 og læse indledningen for at finde den person, som Herren talte til i denne åbenbaring. Læs derpå vers 3 højt. Forklar de studerende, at Emma Smith i Herrens øje var en »udvalgt kvinde.« Ved det første møde for Nauvoos Kvindelige Hjælpeforening forklarede Joseph Smith, at »være udvalgt er at være udvalgt til et bestemt arbejde.« Han sagde også, at åbenbaringen, der blev givet til Emma Smith, blev »opfyldt ved søster Emmas udvælgelse til præsidentskabet i Hjælpeforeningen« (i History of the Church, 4:552-553). Del klassen i to, og bed den ene halvdel af klassen om at læse Lære og Pagter 25:4-9 og den anden halvdel om at læse Lære og Pagter 25:10-15. Bed de studerende finde de opgaver eller kaldelser, som Herren gav Emma Smith. De kan lave en liste med disse ansvar eller markere dem i deres skrifter. Bed de studerende om at dele det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok.

  • Hvordan kan opfyldelsen af disse ansvar bidrage til Kirkens vækst?

  • Hvilke velsignelser lovede Herren Emma Smith, hvis hun var lydig mod hans bud?

Bed en studerende læse højt fra Lære og Pagter 25:16.

  • Hvordan kan Herrens ord til Emma anvendes på os, selv om dette var en åbenbaring til hende? (Belæringerne om lydighed og andre evangeliske principper, som fremgår af denne åbenbaring, kan anvendes på alle. (Bemærk: Forklar, at det at anvende skrifterne på vore egne oplevelser er en vigtig skriftstudieteknik, som hjælper os til at se ligheder mellem vore oplevelser og de personer, som findes i skriften)).

Hjælp de studerende til at finde frem til følgende sandhed, mens de kommer med deres svar: Når vi trofast holder budene og opfylder vore opgaver fra Herren, vil vi modtage en krone af retfærdighed. Du kan eventuelt vidne om denne sandhed.

Hjælpeforeningen er en inspireret del af genoprettelsen af Jesu Kristi kirke

Fortæl de studerende, at Herren åbenbarede Kirkens organisation linje på linje. Som en del af denne proces gav han Emma Smith en vigtig kaldelse. Bed en studerende om at læse højt fra følgende sammenfatning om organiseringen af Hjælpeforeningen. Bed de studerende lytte efter, hvordan profeten Joseph Smiths vision for Hjælpeforeningen udvidede kvindernes første vision.

I Nauvoo blev sidste dages hellige kvinder velsignet med deres egen organisation i Kirken. Den tog sit udgangspunkt, da flere kvinder, der blev ledt af Sarah Granger Kimball, organiserede sig for at lave skjorter til de mænd, som arbejdede på templet. Kvinderne besluttede sig for at organisere sig formelt, og de bad Eliza R. Snow om at skrive gruppens vedtægter. Da profeten Joseph Smith blev adspurgt, fortalte han dem, at deres forfatning var det bedste, han nogensinde havde set, men tilbød at organisere kvinderne på en bedre måde. Den 17. marts 1842 mødtes profeten med ældsterne John Taylor og Willard Richards og 20 kvinder på første sal af den røde murstensbygning, hvor profeten organiserede Nauvoos Kvindelige Hjælpeforening. Emma Smith blev valgt som organisationens præsident og opfyldte dermed åbenbaringen, der identificerede hende som en »udvalgt kvinde« (L&P 25:3). Profeten udtalte senere, at organisationens formål var at »hjælpe de fattige« og »frelse sjæle« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 448).

Den 28. april 1842 mødtes profeten igen med søstrene. Han fortalte dem, at de skulle modtage instrukser gennem præstedømmets mønster og erklærede derefter: »Jeg drejer nu nøglen for jer i Guds navn, og denne forening skal glædes, og kundskab og intelligens skal tilflyde jer fra nu af« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 446).

Du kan fortælle de studerende, at de kan læse referatet af de første møder i Hjælpeforeningen på josephsmithpapers.org/paperSummary/Nauvoo-relief-society-minute-book.

  • Hvordan udvidede profetens vision for Hjælpeforeningens potentiale det oprindelige forslag fra Sarah Kimball?

  • Hvad tror I, at følgende udtalelse af profeten Joseph Smith betyder: »Jeg drejer nu nøglen for jer i Guds navn«? (Hjælpeforeningen blev organiseret under præstedømmets ledelse af dem, som besad præstedømmets nøgler).

Vis følgende udtalelser af søster Zina D.H. Young (1821-1901) og søster Julie B. Beck, tidligere hovedpræsidenter for Hjælpeforeningen, om formålet med Hjælpeforeningen, og bed tre om at læse udtalelserne. Bed klassen om at følge med og overveje, hvad disse udtalelser belærer os om formålet med Hjælpeforeningen.

Billede
Zina D.H. Young

»Hjælpeforeningen … blev først organiseret for næsten 50 år siden af profeten Joseph Smith efter det hellige præstedømmes mønster og under dets vejledning for at sørge for timelige velsignelser til de fattige og trængende og for at opmuntre de svage, formilde synderen, forbedre samfundet og gøre brug af kvindernes sympati og velgørenhed, så hun kan få mulighed for at opnå åndelig styrke og kraft til at udføre et større gode i arbejdet med forløsningen af menneskets familie« (Zina D.H. Young, »First General Conference of the Relief Society«, Woman’s Exponent, 15. apr. 1889, s. 172).

Billede
Julie B. Beck

Busath.com

»Profeten Joseph Smith definerede formålet med Hjælpeforeningen og instruerede søstrene om deres formål … Vores organisation ledes fortsat i dag af profeter, seere og åbenbarere« (Julie B. Beck, »Hjælpeforeningen: Et helligt værk«, Liahona, nov. 2009, s. 110-111).

»Præcis som Herrens profeter bestandig har undervist ældster og højpræster om deres formål og pligter, har de fortalt om deres vision for Hjælpeforeningens søstre. Ifølge deres råd står det klart, at Hjælpeforeningens formål er at øge tro og personlig retskaffenhed, styrke hjem og familie og finde og hjælpe de trængende. Tro, familie og tjeneste – disse tre enkle ord er blevet et udtryk for profeternes vision for søstre i Kirken« (Julie B. Beck, Profeternes vision for Hjælpeforeningen: Tro, Familie, Tjeneste«, Liahona, maj 2012, s. 83).

  • Hvordan velsigner Hjælpeforeningens formål hele Kirken? (De studerende bør finde frem til følgende sandhed: Hjælpeforeningen søger at styrke tro og personlig retskaffenhed, styrke familie og hjem samt yde lindring ved at finde og hjælpe de trængende. Hele Kirken bliver velsignet, når en kvinde opnår disse formål).

  • Har I oplevet Hjælpeforeningen opnå dets formål?

Vis følgende udtalelse, og bed en af de studerende om at læse den højt:

»Profeten Joseph Smith har forklaret: ›Kirken var aldrig fuldstændig organiseret, før kvinderne således var organiseret‹ (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 446) …

Udover Joseph Smith har andre sidste dages hellige profeter vidnet om, at Hjælpeforeningen som organisation er en inspireret del af genoprettelsen, hvorved kvinder i Kirken kaldes til kirkestillinger for at tjene hinanden og velsigne hele Kirken. Præsident Joseph F. Smith … har sagt: ›Denne organisation er guddommeligt skabt, guddommeligt bemyndiget, guddommeligt indstiftet, guddommeligt forordnet af Gud til at tjene til frelse af kvinders og mænds sjæle‹ (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 184)« (Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 7).

  • Hvad lærer denne udtalelse os om den rolle, Hjælpeforeningen spiller i gengivelsen af evangeliet? (Mens de studerende svarer, skal du sikre dig, at de forstår denne sandhed, selvom de udtrykker den med andre ord: Hjælpeforeningen er en inspireret del af genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvilken forskel gør det i jeres liv at vide, at Hjælpeforeningen som organisation er en del af genoprettelsen?

  • Hvordan kan kvinders deltagelse i kaldelser i Kirken hjælpe den med at være »fuldstændig organiseret«?

Kvinder og præstedømmet

Forklar de studerende, at der er nogle, der sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor kvinder ikke ordineres til et embede i præstedømmet. Fremhæv, at selvom vi ikke ved hvorfor, at kvinder ikke bliver ordineret til et embede i præstedømmet, så ved vi, at kvinder deltager i præstedømmet i deres kirkekaldelser og i hjemmet.

Giv en kopi af følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt. Bed de studerende om at identificere måder, hvorpå kvinder kan udøve præstedømmets myndighed:

Billede
uddelingsark, Kvinder og præstedømmet

Kvinder og præstedømmet

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»I en tale til Hjælpeforeningen har præsident Joseph Fielding Smith, daværende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, sagt dette: ›Selv om søstrene ikke har fået præstedømmet, da det ikke er blevet overdraget til dem, betyder det ikke, at Herren ikke har givet dem nogen myndighed … En person kan få myndighed, mand eller kvinde, til at gøre visse ting i Kirken, som er bindende og absolut nødvendige for vores frelse, som fx den tjeneste, som vore søstre udfører i Herrens hus. De har fået overdraget myndighed til at udføre nogle storslåede og vidunderlige ting, hellige for Herren og præcis lige så bindende som de velsignelser, som de mænd, der har præstedømmet, giver‹ (»Relief Society – An Aid to the Priesthood«, Relief Society Magazine, jan. 1959, s. 4).

I denne betydningsfulde tale sagde præsident Smith igen og igen, at kvinder har fået myndighed. Til kvinderne sagde han: ›I kan tale med myndighed, fordi Herren har givet jer myndighed.‹ Han sagde også, at Hjælpeforeningen ›har fået magt og myndighed til at udføre ganske mange ting. Det værk, de udfører, udføres med guddommelig myndighed.‹ Og selvfølgelig udføres tjenesten i Kirken af kvinder og mænd, hvad enten det er i templet eller i menigheder og grene, under ledelse af dem, der har præstedømmets nøgler. Nu hvor vi taler om Hjælpeforeningen, har præsident Smith således forklaret: ›[Herren] har givet dem denne storslåede organisation, hvor de har myndighed til at tjene under biskoppens ledelse og … varetage både vores folks timelige og åndelige interesser‹ (»Relief Society – An Aid to the Priesthood«, s. 4-5) …

Vi er ikke vant til at tale om kvinder, der har præstedømmets myndighed i deres kirkekaldelse, men hvilken anden myndighed kan det være? Når en kvinde – ung eller gammel – indsættes til at forkynde evangeliet som fuldtidsmissionær, får hun præstedømmets myndighed til at udføre en funktion i præstedømmet. Det samme gør sig gældende, når en kvinde indsættes til at virke som leder eller lærer i en organisation i Kirken under ledelse af en, der har præstedømmenøglerne. Enhver, der fungerer i et embede eller en kaldelse, som de får af en, der har præstedømmets nøgler, udøver præstedømmets myndighed ved at udføre sine pligter« (»Præstedømmets nøgler og myndighed«, Liahona, maj 2014, s. 50-51).

  • Hvilke sandheder om kvinders roller og ansvar i Kirken lærer I af ældste Oaks? (Mens de studerende svarer, skal du sikre, at de forstår denne sandhed: Når kvinder indsættes til at tjene i Kirken, modtager de præstedømmets myndighed til at udføre deres ansvar.

For at forøge de studerendes forståelse for og følelser om de drøftede sandheder i klassen skal du dele de studerende op parvis og bede dem drøfte følgende:

  • Hvordan kan vi forbedre vores omtale af kvinder i Kirken, så det reflekterer den sande betydning af deres bidrag?

Bed de studerende om at dele deres følelser om kvinders indflydelse og det arbejde, de udfører som disciple i Herrens rige. Opfordr de studerende til at handle på det, de har følt under denne lektion, særligt ved at evaluere vigtigheden af Hjælpeforeningen i deres liv.

De studerendes læsemateriale

Udskriv