Bibliotek
Lektion 14: Templet i Kirtland og præstedømmets nøgler


Lektion 14

Templet i Kirtland og præstedømmets nøgler

Indledning

Efter næsten tre år med trængsler og økonomiske ofre blev templet i Kirtland indviet den 27. marts 1836. Mirakuløse begivenheder fulgte indvielsen, og en uge efter gengav himmelske budbringere præstedømmets nøgler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Disse nøgler er Kirkens tydeligste kendetegn og har velsignet millioner af mennesker, som har tilsluttet sig Kirken.

Baggrundslæsning

  • Jeffrey R. Holland, »Vores tydeligste kendetegn«, Liahona, maj 2005, s. 43-45.

  • David A. Bednar, »Ærefuldt have ry og anseelse«, Liahona, maj 2009, s. 97-100.

  • »Glorværdige dage i Kirtland 1834-1836«, kapitel 13 i Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., Kirkens Uddannelsessystem, 2002, s. 155-170.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 109:1-28

De hellige ofrede for at opføre templet i Kirtland

Vis de studerende et billede af templet i Kirtland (se Evangelisk kunst, 2009, nr. 117; se også LDS.org). Forklar, at de hellige arbejdede og ofrede i næsten tre år for at opføre templet i Kirtland. Da de gjorde det, var de vidner til opfyldelsen af Herrens løfte om, at såfremt de adlød hans bud, ville de »få kraft til at bygge det« (L&P 95:11). Knap 1.000 mennesker deltog i tempelindvielsen, som blev afholdt den 27. marts 1836. Indvielsesbønnen, som Joseph Smith modtog gennem åbenbaring, står optegnet i Lære og Pagter 109.

Lad et par studerende skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 109:1-5. Opfordr klassen til at følge med og især bemærke de vendinger, som beskriver de helliges ofre for at opføre templet. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvilke vendinger brugte Joseph Smith til at beskrive de helliges ofre?

For at hjælpe de studerende med at forstå de ofre, som de hellige ydede, skal du bede en studerende om at læse følgende sammenfatning højt:

Mellem juni 1833 og marts 1836 arbejdede mænd og kvinder side om side for at opføre og færdiggøre Herrens hus. Nogle tog sig af murerarbejdet, andre slæbte klippestykker, andre spandt garn og strikkede arbejdstøj, og nogle arbejdede på gardinerne til Herrens hus. De gjorde alt dette, »så Menneskesønnen må have et sted, hvor han kan give sig til kende for sit folk« (L&P 109:5). Nogle sidste dages hellige som John Tanner gav meget af deres formue til opførelsen af templet. Alt i alt kan templet have kostet op mod 40.000 amerikanske dollars at opføre – en betragtelig sum på den tid. Uanset omkostningen og ofrene var de hellige trofaste i deres bestræbelser på at adlyde dette bud fra Herren (se L&P 95:11). Templet i Kirtland var et kærlighedsarbejde og en efterlevelse af lydighed, offervilje og tro.

  • Hvilke ofre bliver der krævet af os i dag, så vi kan nyde templets velsignelser?

  • Hvilke velsignelser får vi, når vi ofrer for at udføre Herrens værk?

Som hjælp til besvarelsen af dette spørgsmål skal du vise følgende udtalelse af søster Carol B. Thomas fra Unge Pigers hovedpræsidentskab. Bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Carol B. Thomas

© Busath.com

»Offer er et forbløffende princip. Når vi villigt giver af vores tid og talenter og alt, hvad vi ejer, bliver det en af vores reneste måder at tilbede på. Det kan udvikle i os en dyb kærlighed til hinanden og vor Frelser, Jesus Kristus. Ved at ofre kan der ske en forandring i vores hjerte. Vi lever tættere på Ånden og har mindre lyst til det, der hører verden til« (»Ofre: En evig investering«, Liahona, juli 2001, s. 79).

Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 109:12-13 for sig selv og se efter, hvordan templets hellige natur skinner igennem i denne bøn. Bed de studerende om at dele det, de lagde mest mærke til i disse vers.

Fortæl de studerende, at Joseph Smith i indvielsesbønnen bad Herren om bestemte velsignelser. Lad et par studerende skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 109:12-15, 22-28. Bed klassen om at følge med og se efter velsignelser, som kan komme til dem, der er værdige til at tilbede i templet. Du kan foreslå, at de studerende markerer vigtige ord og vendinger, de lægger mærke til. Tal derpå om følgende spørgsmål:

  • Hvilke af de velsignelser, som I fandt, betyder mest for jer? Hvorfor?

  • Hvilke læresætninger eller principper kan vi lære af disse vers? (Vær sikker på, at de finder frem til følgende princip: Når vi trofast tilbeder i templet, kan vi i højere grad modtage beskyttelse og kraft til at modstå verdens ugudelighed).

Vis følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Overvej disse vers (L&P 109:24-28) i lyset af modstanderens verserende rasen og … vores villighed til at påtage os Jesu Kristi navn, og de velsignelser, der er lovet dem, som ærefuldt har ry og anseelse i det hellige tempel. Disse velsignelser i pagterne gælder alle generationer og i al evighed. Jeg indbyder jer til igen og igen at studere og under bøn at overveje, hvad disse skriftsteder betyder for jer og jeres familie.

Vi bør ikke være overraskede over Satans forsøg på at forpurre eller så tvivl om tempeltjeneste. Den onde afskyr renheden i og kraften fra Herrens hus. Den beskyttelse, som er tilgængelig for os hver især i og gennem templets ordinancer og pagter, står godt i vejen for Lucifers onde planer« (»Ærefuldt have ry og anseelse«, Liahona, maj 2009, s. 99).

  • Hvordan har I følt en forøgelse af åndelig kraft som et resultat af at komme i templet?

Bed de studerende overveje, hvad de kan gøre for at modtage flere af de velsignelser, som er lovet dem, der trofast tjener i templet. Mind de studerende om, at deres hjerte og sind vil blive mere åbent for Herrens inspiration, når de grunder over skriften og profeternes ord.

Lære og Pagter 110

Jesus Kristus, Moses, profeten Elias og Elias viste sig i templet i Kirtland

Forklar, at Gud belønnede de helliges ofre ved at opføre templet i Kirtland med en udgydelse af åndelige manifestationer i dagene omkring indvielsen. Hvis der er tid, kan du fortælle nogle få beretninger, som findes i kapitel 13 (»Glorværdige dage i Kirtland 1834-1836«) i Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., Kirkens Uddannelsessystem, 2002, specielt i afsnittet med titlen »En åndelig tid« (s. 166-169). Fortæl de studerende, at den mest betydningsfulde begivenhed af dem alle nok fandt sted den 3. april 1836, en uge efter indvielsen af templet.

Bed en studerende om at læse afsnitsindledningen for Lære og Pagter 110 højt, og bed resten af klassen om at følge med. Spørg dernæst om følgende:

  • Hvem var synet henvendt mod? Hvad gjorde Joseph Smith og Oliver Cowdery inden synet?

Forklar de studerende, at de første ti vers af Lære og Pagter 110 omfatter et herligt syn givet til Joseph Smith og Oliver Cowdery, hvor de så Frelseren, som viste sig for dem for at antage templet i Kirtland. Bed de studerende om at læse disse vers for sig selv, mens de ser efter vigtige sandheder om Frelseren og templet. Stil følgende spørgsmål, når de har haft tid nok:

  • Hvad siger jer noget i disse vers? Hvorfor?

  • Ifølge vers 6 erklærede Frelseren: »Lad hele mit folks hjerte fryde sig.« Hvorfor tror I, at de hellige havde grund til at fryde sig på dette tidspunkt?

Forklar, at efter synet med Frelseren fulgte en række syner. I disse syner viste Moses, Elias og profeten Elias sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery hver for sig.

Skriv følgende på tavlen:

Moses: Lære og Pagter 110:11

Elias: Lære og Pagter 110:12

Profeten Elias: Lære og Pagter 110:13-15

Del klassen op i tre grupper Giv hver gruppe et af navnene på tavlen. Bed de studerende om at læse det tilhørende skriftsted for at lære om de præstedømmenøgler, som blev gengivet. Bed de studerende om at dele det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok.

Følgende forklaring kan give de studerende en dybere forståelse af det, de læser. Bed en studerende om at læse alle udsagn højt, når I har drøftet det tilhørende skriftsted.

Moses: Nøglerne til Israels indsamling giver myndighed til at lede evangeliets forkyndelse til verdens fire hjørner. »Det var passende, at Moses, der først førte Guds børn til deres arveland, skulle overdrage den genoprettede kirke nøglerne til Israels indsamling« (Russell M. Nelson, »Indsamlingen af det spredte Israel«, Liahona, nov. 2006, s. 82, fodnote 28).

Elias: »Der levede tilsyneladende en mand ved navn Elias på Abrahams tid, som overdrog til Joseph Smith og Oliver Cowdery Abrahams evangeliums uddeling i templet i Kirtland (Ohio) den 3. april 1836 (Bible Dictionary, »Elias«). »Manden Elias [bragte] ›Abrahams evangelium‹ til veje, den store pagt indgået med Abraham, hvorved alle trofaste modtager løfte om evigt afkom, løfter om at ved et celestialt ægteskab vil deres evige afkom blive så talrigt som havets sand eller som stjernerne på himlen« (Bruce R. McConkie, »Rigets nøgler«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 36).

Profeten Elias: »Denne beseglingsmagt, som blev overdraget profeten Elias, er den kraft, der binder ægtemand til hustru og børn til forældre for tid og al evighed. Det er den bindende kraft, der findes i enhver evangelisk ordinance … Det er ved denne kraft, at alle frelsens ordinancer bliver beseglet, og det var formålet med profeten Elias’ mission at komme her og gengive den« (Joseph Fielding Smith, Elijah the Prophet and His Mission, 1957, s. 5).

Læs Lære og Pagter 110:16 højt og opfordr de studerende til at følge med. Bed de studerende om at fortælle, hvad der blev overdraget Joseph Smith og Oliver Cowdery på det tidspunkt (»nøglerne til denne uddeling«). Spørg dernæst om følgende:

  • Hvad kan vi ifølge vers 16 vide, fordi disse nøgler er blevet gengivet? (Det andet komme er nær).

  • Med tanke på vers 16, hvorfor var det nødvendigt, at nøglerne, som skulle gengives gennem Moses, Elias og profeten Elias, skulle gengives inden »Herrens store og frygtelige dag«?

  • Hvordan er I blevet velsignet gennem gengivelsen af disse præstedømmenøgler? (Når de studerende har svaret, skal du sammenfatte vigtigheden af gengivelsen af disse nøgler ved at nævne dette princip: Nøglerne til missionering, evige familier og tempeltjeneste hjælper os til at forberede os selv og verden på Jesu Kristi andet komme).

Vis følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Guds præstedømme med dets nøgler, dets ordinancer, dets guddommelige herkomst og evne til at ›binde i himlen, hvad der er bundet på jorden‹ er lige så absolut nødvendigt for Guds sande kirke, som det er enestående for den, og at uden det ville der ikke være nogen Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige« (»Vores tydeligste kendetegn«, Liahona, maj 2005, s. 43).

Fortæl, hvordan dit liv er blevet velsignet, fordi disse præstedømmenøgler er blevet gengivet. Bær vidnesbyrd om, at præstedømmets nøgler er et kendetegn for Kirken, som adskiller Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fra andre kirker på jorden.

De studerendes læsemateriale

Udskriv