Bibliotek
Lektion 17: Evangeliske lærdomme i Nauvoo


Lektion 17

Evangeliske lærdomme i Nauvoo

Indledning

De første mange år, de hellige tilbragte i Nauvoo i Illinois, var præget af fred og fremskridt. I denne tid modtog Joseph Smith åbenbaringer og underviste i og tydeliggjorde derefter nogle læresætninger, som er unikke for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Disse omfatter formålet med templet, vores guddommelige potentiale til at blive som vor himmelske Fader og nogle af de læresætninger, der belæres om i trosartiklerne. Denne lektion vil hjælpe de studerende til at forstå profeten Joseph Smiths storhed og vores eget guddommelige potentiale.

Baggrundslæsning

  • »Gud, den evige Fader«, kapitel 2 i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 37-45.

  • »Den lærdomsmæssige udvikling i Nauvoo«, kapitel 20 i Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., Kirkens Uddannelsessystem, 2003, s. 253-264.

  • »Becoming Like God«, Gospel Topics, lds.org/topics.

Forslag til undervisningen

Trosartiklerne

Vigtige udtalelser om evangeliske læresætninger

Forklar, at Joseph Smith i Nauvoo i Illinois skrev et brev til John Wentworth, redaktøren for en avis kaldet Chicago Democrat, som havde bedt om oplysninger om mormonerne. I brevet gav profeten en beretning om de sidste dages helliges historie sammen med en kortfattet opremsning af lærdomsmæssige bekendelser, der senere blev kendt som trosartiklerne. (Hele brevet findes i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 433-441).

Vis følgende udtalelse af ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en om at læse den højt:

Billede
Ældste L. Tom Perry

»De er blandt de vigtigste og så afgjort mest kortfattede erklæringer om Kirkens lære. Hvis I vil bruge dem som vejledning til at lede jer i jeres studium af Jesu Kristi evangelium, vil I være beredte til at forkynde jeres vidnesbyrd om den gengivne sandhed til verden. I vil kunne forkynde den grundlæggende tro, der betyder så meget for jer som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, på en enkel, ligefrem og dybsindig måde« (»De læresætninger og principper, som trosartiklerne indeholder«, Liahona, nov. 2013, s. 48).

  • Hvordan vil I opsummere det, ældste Perry sagde? (Mens de studerende opsummerer, skal du hjælpe dem til at forstå denne sandhed: Når vi lærer læresætningerne i trosartiklerne, vil vi være bedre forberedt til at fortælle andre om vores tro).

  • Hvornår har I anvendt trosartiklerne til at hjælpe andre til at forstå evangeliet?

Bed klassen om at slå op på trosartiklerne og læse dem for sig selv. Stil følgende spørgsmål, når de haft tid nok:

  • Hvilken trosartikel synes I bedst om og hvorfor?

  • Hvordan vejleder og styrker trosartiklerne jer og jeres vidnesbyrd om, at Joseph Smith var en Guds profet?

Lære og Pagter 124:25-28, 37-42

Gengivelse af tempelordinancer

Forklar, at da de hellige havde etableret sig i Nauvoo i Illinois, modtog profeten Joseph Smith en befaling om at bygge et tempel. Ligesom templet, der blev opført i Kirtland i Ohio, krævede denne opgave store ofre fra de hellige.

Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra Lære og Pagter 124:25-28, 37-42. Bed klassen følge med og se efter Herrens belæring om, hvorfor de hellige havde brug for et tempel. Inden I analyserer disse vers, skal du forklare, at de henviser til den bolig, der blev bygget af Moses og hans folk. Moses folk udførte ikke dåb for de døde. Intet arbejde for de døde blev udført, før Frelseren indstiftede arbejdet i åndeverden efter sin død. Spørg derpå de studerende:

  • Hvorfor havde de hellige i Nauvoo ifølge Herrens belæringer i disse vers brug for et tempel? (Fremhæv denne belæring, når de studerende svarer: Bestemte frelsende ordinancer bliver kun accepteret af Herren, hvis de bliver udført i templer).

Forklar de studerende, at templet i Kirtland »først og fremmest [blev] bygget til gengivelsen af myndighedens nøgler« (Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, saml. Bruce R. McConkie, 1978, 2:199). I templet i Nauvoo blev disse præstedømmenøgler brugt til at udføre de frelsende ordinancer for de levende og stedfortrædende dåb for de døde. I de sidste to år af sit liv introducerede Joseph Smith en lille gruppe trofaste medlemmer for tempelbegavelsen. Han introducerede også ordinancen besegling af mand og hustru for evigt.

Bed en studerende om at læse følgende udtalelse højt. Bed klassen om at lytte efter, hvorfor tempelordinancer er vigtige i vor himmelske Faders plan:

»På grund af Herrens befaling gjorde profeten og de hellige alt for hurtigst muligt at påbegynde opførelsen at et Herrens hus. Men profeten indså, at opførelsen ville tage år, og han vidste, at de hellige havde brug for templets fulde velsignelser. Som følge heraf modtog en lille gruppe trofaste brødre begavelsen af Joseph Smith den 4. maj 1842, selv om templet ikke var færdigt.

Gruppen mødtes i det store øvre værelse i profetens købmandsforretning …

Profetens beretning lyder således: ›Jeg tilbragte dagen ovenpå i forretningen … i råd med general James Adams fra Springfield, patriark Hyrum Smith, biskopperne Newel K. Whitney og George Miller, præsident Brigham Young, ældste Heber C. Kimball og Willard Richards og underviste dem i præstedømmets principper og orden og deltog samtidig i tvætninger, salvelser, begavelser og i samtaler om nøgler, der hører til Det Aronske Præstedømme og fremdeles til Det Melkisedekske Præstedømmes højeste orden og forklarede den orden, der hørte ind under den Gamle af Dage og alle de planer og principper, hvorved alle og enhver vil kunne sikre sig fylden af de velsignelser, der er beredt for Den Førstefødtes Menighed, og derved komme op og forblive i Elohims nærhed i de evige verdener‹« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 409-410).

Spørg de studerende:

  • Hvorfor var gengivelsen af tempelordinancer nødvendig?

Når de studerende svarer, skal du styrke deres forståelse ved at læse følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Hovedformålet med templer er at tilvejebringe de nødvendige ordinancer for vores ophøjelse i det celestiale rige. Templets ordinancer leder os til vor Frelser og giver os de velsignelser, som skænkes os takket være Jesu Kristi forsoning« (»Templets velsignelser«, Liahona, okt. 2009, s. 14).

  • Hvordan er jeres liv blevet velsignet på grund af gengivelsen af tempelordinancerne?

Bed de studerende om i den kommende uge at overveje, hvordan de kan opprioritere tilbedelse i Herrens hus i deres liv.

Salmerne 82:6; Matthæus 5:48; Johannes 10:32-34; Romerne 8:16-17; 2 Peter 1:3-4; 1 Johannes 3:2-3; Lære og Pagter 93:11-20; 132:20

Vores guddommelige potentiale

Forklar, at Bibelen indeholder optegnelser af fordums profeter, som skrev om vores guddommelige potentiale. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen, og bed de studerende om at læse flere af dem og se efter, hvad de belærer os om vores evige potentiale: Salmerne 82:6; Matthæus 5:48; Johannes 10:32-34; Romerne 8:16-17; 2 Peter 1:3-4; 1 Johannes 3:2-3. Du kan opfordre de studerende til at krydshenvise eller sammenkæde disse henvisninger, mens de studerer dem.

Efter tilstrækkelig tid spørger du:

  • Hvad kan vi lære af disse skriftsteder om vores potentiale? (De studerende bruger måske andre ord, men de bør forstå denne lære: Som børn af vor himmelske Fader har vi potentialet til at blive som ham).

  • Hvilke udtryk i disse vers beskriver vores guddommelige potentiale?

Forklar, at vores guddommelige potentiale også nævnes i nutidige skrifter. Bed en studerende læse højt fra Lære og Pagter 93:11-13, 19-20 og Lære og Pagter 132:20. Hjælp de studerende med at forstå denne belæring: Ligesom Frelseren kan vi vokse fra nåde til nåde, indtil vi modtager Faderens fylde.

Forklar, at en af profeten Joseph Smiths mest betydningsfulde prædikener blev givet under en generalkonference i april 1844. Under denne prædiken hyldede profeten bror King Follett, som var død kort forinden. Denne tale er kendt som King Follett-talen. Giv hver studerende en kopi af uddelingsarket »Uddrag fra King Follett-talen«. Bed dem læse uddragene og understrege ord eller vendinger, som forklarer, hvorfor vi bør søge at forstå Guds natur.

Billede
Uddelingsark, Uddrag fra King Follett-talen

Uddrag fra King Follett-talen

Grundlaget for genoprettelsen – Lektion 17

Profeten Joseph Smith (1805-1844) sagde:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Hvis et menneske ikke lærer andet end at spise, drikke og sove og ikke forstår nogen af Guds hensigter, så ved han ikke mere end det vilde dyr. Det drikker, sover og kender ikke noget til Gud – alligevel ved det lige så meget som os, medmindre vi er i stand til at forstå gennem inspiration fra den almægtige Gud. Dersom menneskene ikke forstår Guds natur, forstår de ikke sig selv …

Mit vigtigste mål er at opdage naturen af den eneste vise og sande Gud og finde ud af, hvilket slags væsen han er …

Gud selv var engang, som vi er nu, og han er et ophøjet menneske og sidder på sin trone i himlene! Det er den store hemmelighed. Dersom sløret blev revet i stykker i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane, og som vedligeholder alle verdener og alle ting ved sin magt og kraft, ville gøre sig selv synlig – jeg siger, dersom I skulle se ham i dag, ville I se ham som en mand i et menneskes skikkelse – som jer selv i et menneskes hele person, billede og skikkelse; for Adam blev skabt i selve Guds form, billede og lignelse og fik instruktioner og belæringer af ham, vandrede og talte og kommunikerede med ham, som det ene menneske taler og meddeler sig til det andet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 41-42).

»Her er altså det evige liv – at kende den eneste vise og sande Gud. I må selv lære, hvordan I kan blive guder og blive Guds konger og præster … ved at gå fra den ene lille grad til den anden og fra noget småt til noget stort, fra nåde til nåde, fra ophøjelse til ophøjelse, indtil I når til de dødes opstandelse og er i stand til at dvæle ved evigtvarende ild og sidde i herlighed, som de gør, der sidder på en trone i evigtvarende magt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 220).

Hjælp de studerende med at analysere disse belæringer ved at spørge:

  • Hvorfor er det vigtigt for os at lære om Guds person og natur og vores forhold til ham som vor himmelske Fader?

  • Hvad er processen for at blive som vor himmelske Fader?

For at styrke de studerendes forståelse af deres guddommelige potentiale skal du vise følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008). Bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Hele hensigten med evangeliet [er] at føre os videre og opad til større resultater, ja til syvende og sidst til guddommelighed. Denne store mulighed blev udtrykt af profeten Joseph Smith i King Follett-talen (se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 412-437), og den blev understreget af Lorenzo Snow. Det er en enestående tanke, som ikke kan sammenlignes med noget andet: Som Gud er nu, kan mennesket blive! (Se The Teachings of Lorenzo Snow, saml. Clyde J. Williams, 1984, s. 1).

Vore fjender har kritiseret os for at tro på dette. Vores svar er, at denne store tanke på ingen måde gør Gud den evige Fader mindre. Han er den Almægtige. Han har skabt universet og leder det. Han er den største af alle og vil altid være det. Men akkurat som en hvilken som helst jordisk far ønsker sine sønner og døtre fremgang i livet, netop sådan tror jeg, at vor himmelske Fader ønsker, at hans børn skal komme ham nærmere i natur og stå ved hans side, strålende af guddommelige styrke og visdom« (»Tab ikke bolden«, Stjernen, jan. 1995, s. 47).

Som sammenfatning skal du stille de studerende følgende spørgsmål:

  • Hvilken forskel gør det i vores liv at kende disse vigtige sandheder om vor himmelske Fader og vores guddommelige potentiale?

  • Når I grunder over det, vi har drøftet i dag (trosartiklerne, tempelordinancerne samt vores guddommelige potentiale), hvordan kan en forståelse af disse sandheder hjælpe jer til at værdsætte profeten Joseph Smith? Hvordan kan en forståelse af disse sandheder hjælpe jer til en forståelse af Guds natur og jeres forhold til ham som jeres Fader i Himlen? (Giv de studerende tid til at nedskrive deres indtryk).

Bed de studerende om at bære vidnesbyrd om eller dele nogle få af de indtryk, som de nedskrev, hvis de ikke er for personlige. Afrund ved at bære dit vidnesbyrd om læresætningerne fra denne lektion og om profeten Joseph Smith som en stor åbenbarer.

De studerendes læsemateriale

Udskriv