Bibliotek
Lektion 28: Fremskynd arbejdet med frelse


Lektion 28

Fremskynd arbejdet med frelse

Indledning

I de seneste år har kirkeledere fremhævet Herrens profeti om, at han vil »fremskynde [sit] værk« (L&P 88:73). Arbejdet med frelse omfatter medlemsmissionering, fastholdelse af nyomvendte, aktivering af mindre aktive medlemmer, tempeltjeneste og slægtshistorie samt undervisning i evangeliet. Denne lektion vil hjælpe de studerende med bedre at forstå deres ansvar som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige om at deltage i dette værk.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 138:53-56

Herren fremskynder sit værk

Fortæl de studerende, at præsident Joseph F. Smith kort før sin død så åndeverden i et syn, som nu findes i Lære og Pagter 138. Han lærte, at lederne i den sidste uddeling og »mange andre« blev forberedt til deres ansvar på jorden i forudtilværelsen. Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 138:53-56 højt, mens klassen følger med og leder efter de ansvar, som disse ledere blev givet i forudtilværelsen.

  • Hvilke ansvar blev givet til disse ledere i forudtilværelsen? Hvilken forberedelse fik de der?

  • Hvilke ansvar kan være givet jer i forudtilværelsen? Hvilken forberedelse kan I have fået? (Hjælp de studerende med at identificere dette princip, mens de kommer med deres ideer: Vi blev forberedt i forudtilværelsen til at komme til jorden i tidernes fylde for at arbejde for menneskenes sjæles frelse).

Vis følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Vidste du, at den genoprettede kirke var 98 år gammel, før den havde 100 stave? Men mindre end 30 år efter det havde Kirken oprettet de næste 100 stave. Og kun otte år efter det havde Kirken mere end 300 stave. I dag har vi mere end 3.000 stave.

Hvorfor sker denne vækst med en så høj hastighed? Er det fordi, at vi er mere velkendte? Er det fordi, at vi har så flotte kirkebygninger?

Det er vigtige ting, men årsagen til Kirkens vækst i dag er, at Herren tilkendegav, at det ville ske. I Lære og Pagter siger han: ›Se, jeg vil fremskynde mit værk, når tiden er inde‹ (L&P 88:73).

Som åndelige børn af vor himmelske Fader blev vi sendt til jorden i denne tid for at kunne tage del i fremskyndelsen af dette vidunderlige værk« (»Fremskynd værket«, Liahona, juni 2014, s. 4).

  • Hvorfor blev vi ifølge præsident Monson sendt ned på jorden på dette tidspunkt? (Hjælp de studerende til at finde frem til følgende princip, mens de kommer med deres svar: Vi har et ansvar for at deltage i fremskyndelsen af vor himmelske Faders værk).

  • Hvilke eksempler på »fremskyndelse« af værket har I set? (Der er mange svarmuligheder til dette spørgsmål, heriblandt ændringen af aldersbegrænsning for missionering, det øgede antal missionærer, det øgede antal templer samt flere værktøjer, der gør slægtsforskning lettere).

Påpeg, at disse svar beviser, at Herren fremskynder sit værk på begge sider af sløret. Forklar, at kirkeledere i dag har fremhævet fem områder indenfor arbejdet med frelse og bedt os alle om at deltage i disse områder for at fremskynde værket i disse de sidste dage. Vis følgende udtalelse af ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds’ Præsidium, og bed en studerende om at læse den højt: Bed klassen finde de fem områder, som er en del af arbejdet med frelse:

Billede
Ældste L. Whitney Clayton

»Levende profeter og apostle lærer os, at ›medlemmer af Jesu Kristi Kirke bliver sendt ud for ›at arbejde i hans vingård for menneskesjælenes frelse‹ (L&P 138:56). Dette arbejde med frelse omfatter missionering, fastholdelse af nyomvendte, aktivering af mindre aktive medlemmer, tempeltjeneste og slægtshistorie samt undervisning i evangeliet‹ (Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 5.0)« (»Arbejdet med frelse: Dengang og nu«, Liahona, sep. 2014, s. 23).

Mens de studerende finder de fem områder, skriver du følgende på tavlen:

Missionering

Fastholdelse af nyomvendte

Aktivering af mindre aktive medlemmer

Tempeltjeneste og slægtshistorie

Undervisning i evangeliet

Lære og Pagter 88:73

Vi kan hver især deltage i fremskyndelsen af Herrens værk

Bed en studerende læse Lære og Pagter 88:73 højt, mens de øvrige studerende følger med: Forklar derefter de studerende, at vi alle bør stræbe efter at forøge vores deltagelse i fremskyndelsen af Herrens værk. Uddel uddelingsarket, der findes sidst i lektionen, og forklar, at dette uddelingsark vil hjælpe dem til at tænke over, hvordan de kan forøge deres deltagelse. Bed de studerende vælge et eller flere udsagn fra uddelingsarket, læse det for sig selv og forberede sig på at besvare spørgsmålene på uddelingsarket.

Billede
uddelingsark, Fremskynd arbejdet med frelse

Du kan bede en studerende læse det første citat højt, når de har haft tid til at læse og forberede sig. Bed derefter flere studerende om at give deres svar på uddelingsarkets tre spørgsmål, som fokuserer på medlemsmissionering. Gentag denne proces for alle fem citater.

Hjælp de studerende til at føle sandheden og vigtigheden af at deltage i arbejdet med frelse ved at stille dem følgende spørgsmål:

  • Hvilke velsignelser har I modtaget, når I har deltaget i et eller flere områder af arbejdet med frelse? Hvilke oplevelser har I haft, mens I har deltaget i et af disse områder, som har betydet noget særligt for jer?

Vis følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab, og bed en af de studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Hvilke oplevelser vil vi være i stand til at fortælle om vores bidrag til denne specifikke periode i vores liv og for at fremme Herrens værk, når vores tid på jorden er forbi? Vil vi være i stand til at sige, at vi smøgede ærmerne op og arbejdede af hele vores hjerte, sjæl, sind og styrke? Eller vil vi blive nødt til at indrømme, at vores rolle primært var tilskuerens?« (»Kommer I sovende gennem genoprettelsen?«, Liahona, maj 2014, s. 59).

Bed de studerende planlægge, hvad de vil gøre for i højere grad at deltage i arbejdet med frelse ved at spørge:

  • Hvad har I oplevet andre gøre for at fremskynde Herrens værk?

  • Hvad har I tænkt jer at gøre for at deltage i fremskyndelsen af Herrens værk?

  • Hvordan kan kundskab og vidnesbyrd om genoprettelsen motivere os til i højere grad at deltage i arbejdet med frelse?

Bed nogle få studerende om at fortælle og vidne om noget, som de har lært om evangeliets gengivelse i deres studium af dette kursus. Afslut ved at vidne om sandheden af gengivelsen af evangeliet gennem profeten Joseph Smith.

De studerendes læsemateriale

Fremskynd arbejdet med frelse

Grundlaget for genoprettelsen – Lektion 28

Overvej følgende spørgsmål i forbindelse med hver af de fem områder, som er en del af arbejdet med frelse:

  • Hvordan kan jeres bestræbelser på dette område af Guds værk bringe andre nærmere frelsens velsignelser?

  • Hvilke oplevelser har I haft, og hvilke velsignelser har I modtaget, når I deltog i dette område af Herrens arbejde med frelse?

  • Hvad kan I gøre, uanset jeres nuværende kirkekaldelse, for at bidrage på dette område af arbejdet med frelse?

Missionering

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har belært:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Brødre og søstre, lige så sikkert som Herren har inspireret flere missionærer til at tjene, har han også vækket sindene og åbnet hjertet hos flere gode, ærlige mennesker, så de vil modtage hans missionærer. I kender dem allerede, eller I vil lære dem at kende. De er i jeres familie og bor i jeres nabolag. De går forbi jer på gaden, sidder ved siden af jer i skolen og er forbundet til jer online. I er også en vigtig del af dette igangværende mirakel.

Hvis du ikke er fuldtidsmissionær med et missionærskilt hæftet på jakken, er tiden inde til at male et på dit hjerte – malet, som Paulus sagde: ›Ikke … med blæk, men med den levende Guds ånd‹ (2 Kor 3:3) … Vi har alle noget at bidrage med til dette mirakel« (»Det er et mirakel«, Liahona, maj 2013, s. 78).

Fastholdelse af nyomvendte

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»I og jeg må gøre alt, hvad vi kan, for at sørge for, at hvert medlem af Kirken i fuldt omfang bliver bragt ind i fællesskabet og nyder alle de velsignelser, som evangeliet tilbyder.

Tidligere i år mindede præsident Hinckley jer og mig om vores ansvar for at arbejde sammen med Herren for at udføre hans plan med Kirken. Ved en satellittransmission sagde præsident Hinckley:

›Herren har pålagt os en befaling om at undervise hver eneste skabning i evangeliet. Dette kræver hver eneste missionærs – både fuldtids- og lokalmissionærers – helhjertede indsats. Det vil kræve en helhjertet indsats hos hver eneste biskop, hver eneste rådgiver til en biskop og hvert eneste medlem af menighedsrådet …‹ (»Find lammene, fodr fårene«, Stjernen, maj 1999, s. 108). Det vil kræve en helhjertet indsats hos … hvert eneste medlem« (»Medlemmer er nøglen«, Liahona, sep. 2000, s. 14).

Aktivering af mindre aktive medlemmer

»Vores rolle [som medlemmer] er at fordybe os i at holde af og tjene dem omkring os – trøste en kollega i nød, invitere vore venner til en dåb, hjælpe en ældre nabo med hans havearbejde, invitere et mindre aktivt medlem hjem til middag eller hjælpe en nabo med hendes slægtsforskning. Det er alt sammen naturlige, venlige måder at invitere mindre aktive medlemmer og mennesker, der ikke er af vores tro, ind i vores liv og som følge heraf ind i evangeliets lys. Når vi har sjove og hellige stunder sammen med dem, kan det være den mest effektive måde, nogen af os kan ›arbejde i [Jesu Kristi] vingård for menneskesjælenes frelse‹ (L&P 138:56)« (»Fremskynd arbejdet med frelse«, Liahona, okt. 2013, s. 30).

Tempeltjeneste og slægtshistorie

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Kirkens ledelse har udstedt et kald, der lød som en fanfare, til den opvoksende slægt om at føre an i brugen af teknologi for at opleve Elias’ ånd, for at finde deres forfædre og for at udføre tempelordinancer for dem. Meget af det vanskelige ved at fremskynde arbejdet med frelse for både de levende og døde vil blive udført af jer unge« (»Rødder og grene«, Liahona, maj 2014, s. 46).

Undervisning i evangeliet

»Ansvaret for at undervise i evangeliet begrænser sig ikke til dem, der har formelle kaldelser som lærere. Som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er det dit ansvar at undervise i evangeliet. Som forælder, søn, datter, ægtemand, hustru, bror, søster, leder i Kirken, lærer i en klasse, hjemmelærer, besøgslærer, kollega, nabo eller ven har du mulighed for at undervise. Nogle gange kan man undervise åbent og direkte gennem de ting, som man siger, og det vidnesbyrd, som man bærer. Og man underviser altid ved eksempel« (Undervisning, den største kaldelse: Hjælpemateriale til undervisning i evangeliet, 1999, s. 3-4).

Udskriv