Bibliotek
Lektion 22: Profeten Joseph Smiths martyrdød


Lektion 22

Profeten Joseph Smiths martyrdød

Indledning

Frafaldne i Kirken og modstandere udenfor Kirken gjorde profeten Joseph Smiths og hans bror Hyrum Smiths martyrdød til en realitet. Deres død beseglede på storslået vis deres vidnesbyrd om Mormons Bog, Lære og Pagter og Jesu Kristi gengivne evangelium. Et studium af profeten Joseph Smiths liv og martyrdød vil hjælpe de studerende til at overveje de mange velsignelser, som Herren har skænket dem gennem profeten Joseph Smiths tjenestegerning, gennem hvem han gengav sit evangelium i de sidste dage.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 135:4-5; 136:36-39

Fjender forsøgte at slå Joseph Smith ihjel

Billede
Fængslet i Carthage

Vis et billede af fængslet i Carthage. Forklar de studerende, at profeten Joseph Smith og hans bror Hyrum, der var Kirkens patriark, led martyrdøden i dette fængsel i Carthage i Illinois den 27. juni 1844. Joseph Smith var 38 år gammel, da han døde, og Hyrum var 44.

Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 136:36-39 højt, mens klassen følger med. Mens de studerende læser, skal du opfordre dem til at identificere, hvordan Herren opsummerer Joseph Smiths liv og det værk, han udførte. Drøft derefter følgende spørgsmål:

  • Hvordan beskrev Herren profeten Joseph Smiths liv og værk? (De studerendes svar kan omfatte de følgende sandheder: Joseph Smith lagde fundamentet for Guds værk i denne uddeling af evangeliet. Profeten Joseph Smith var uskyldig, da han døde, og han havde trofast opfyldt den mission, som han havde fået af Gud).

For at hjælpe de studerende til at forstå noget af det, der spillede en rolle i profetens død, skal du fortælle dem, at de hellige levede i relativ fred i staten Illinois i omtrent 3 år, men at de igen i 1842 oplevede modstand. Kirkens modstandere omfattede borgere i Illinois, som frygtede de helliges politiske indflydelse. Andre blev misundelige på den økonomiske vækst i Nauvoo og var kritiske overfor den magt, som Nauvoos byråd og militsen havde i byen. Nogle misforstod bestemte unikke læresætninger og skikke hos mormonerne. Frafaldne i Kirken og modstandere udenfor Kirken brugte deres fælles bestræbelser på at modarbejde profeten og Kirken.

Giv en kopi af uddelingsarket, der findes sidst i denne lektion til alle studerende. Bed en studerende om at læse højt fra afsnittet med titlen »Modstand mod profeten og Kirken.«

Billede
uddelingsark, Martyriet

Forklar, at der ifølge den lovgivning, som fandtes på tidspunktet for profetens død, ikke var nogen lov, der blev overtrådt, da en trykpresse blev ødelagt. Vis følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Tilføjelsen til USA’s forfatning, som udstrakte garantien for pressefrihed til beskyttelse mod by- og statsstyrets handlinger, blev ikke vedtaget før 1868, og den blev ikke håndhævet som føderal lovgivning før 1931 … Vi bør bedømme vore forgængeres handlinger på baggrund af lovene, befalinger og forhold på deres tid, ikke vores« (»Joseph, manden og profeten«, Stjernen, juli 1996, s. 73).

  • Hvorfor er den sidste sætning i ældste Oaks udtalelse vigtig at huske, når vi overvejer de tidligere kirkelederes handlinger? (Du kan påpege, at de fleste medlemmer af Nauvoos byråd var kirkemedlemmer, men at de handlede i deres funktion som folkevalgte, da de beordrede, at trykpressen skulle ødelægges. Kirken som organisation tog ikke del i handlingen mod trykpressen, men byrådet handlede for at »bringe uroen til ophør« (i History of the Church, 6:432)).

Bed en studerende om at læse højt fra afsnittet på uddelingsarket med titlen »Joseph og Hyrum bliver uberettiget anklaget.« Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 135:4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter den profeti, som Joseph Smith gav, mens han rejste til Carthage.

  • Hvad tror I, det kræver for et menneske at have en ren samvittighed »over for Gud og over for alle mennesker, selv om alle mennesker er ufuldkomne«? (L&P 135:4).

Forklar, at da Hyrum Smith forberedte sig på at rejse til fængslet i Carthage, læste han Eter 12:36-38, hvorefter han lagde bogen fra sig med teksten nedad. Bed en studerende om at læse Lære og Pagter 135:5, som er et direkte citat af disse vers i Eter, mens klassen følger med. Bed de studerende overveje, hvorfor dette skriftsted må have været betydningsfuldt for Hyrum. Du kan foreslå, at de studerende markerer vigtige ord og vendinger, de har lagt mærke til.

  • Hvilke bestemte ord eller vendinger i disse vers fra Eters Bog tror I ville have givet mening for Hyrum, da han stod overfor fængsling og muligvis døden?

  • Hvad tror I følgende vending betyder: »Alle mennesker skal vide, at mine klæder ikke er plettet af jeres blod«? (Du kan få de studerende til at krydshenvise vers 5 med Jakob 1:19 og Mosija 2:27 for at finde betydningen af denne vending. Teknikken med at krydshenvise et skriftsted med andre skriftsteder, så det giver forståelse, er en vigtig skriftstudieteknik).

Bed de studerende om at overveje, hvordan Joseph og Hyrum måtte have følt, da de opfyldte deres kaldelse og pligter fra Gud så godt, de kunne.

  • Hvad kan vi lære af Joseph og Hyrum Smiths eksempel, som kan hjælpe os med at opfylde de ansvar, vi får fra Gud?

Lære og Pagter 135:1-3, 6-7

Martyrdøden i fængslet i Carthage og hyldesten til Joseph Smith

Bed en studerende om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 135 højt. Bed flere studerende om skiftevis at læse højt fra Lære og Pagter 135:1-2 og uddelingsarket med titlen »Martyrdøden i fængslet i Carthage«. Bed klassen om at følge med, mens de læser.

  • Hvad tror I, vendingen »besegle vidnesbyrdet om denne bog og Mormons Bog« betyder?

Når de studerende deler deres tanker, kan du overveje at skrive følgende definition på tavlen: At »besegle« vil sige at fastsætte noget for bestandigt, som et vidnesbyrd. Du kan foreslå, at de studerende skriver denne definition i deres skrifter ud for vers 1.

Bed de studerende om for sig selv at læse Lære og Pagter 135:3, 6-7 og se efter de sandheder, som vi lærer af denne erklæring om Joseph og Hyrum Smiths martyrdød.

  • Hvilke sandheder lærte I af denne erklæring om Joseph og Hyrum Smiths martyrdød? (De studerende finder måske frem til flere sandheder, heriblandt følgende: Joseph Smith har gjort mere for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden, bortset fra Jesus Kristus. Mormons Bog og Lære og Pagter blev frembragt til verdens frelse.

  • På hvilke specifikke måder kunne jeres liv være anderledes uden profeten Joseph Smiths tjenestegerning?

Bed en studerende om at læse højt fra udtalelsen af ældste Dallin H. Oaks, som findes i afsnittet i uddelingsarket med titlen »Hyldest til profeten Joseph Smith.«

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå, at mange af Joseph Smiths nære fæller så ham som en profet og en »hæderlig og retskaffen mand«?

Afslut ved at spørge de studerende, om nogen af dem ønsker at bære deres vidnesbyrd om Joseph Smith. Opfordr de studerende til at se efter muligheder i de næste par dage til at bære deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og hans rolle i gengivelsen af Jesu Kristi evangelium for andre.

De studerendes læsemateriale

Profeten Joseph Smiths martyrdød

Grundlaget for genoprettelsen – Lektion 22

Modstand mod profeten og Kirken

I juni 1844 var fjendtligheden mod Kirken vokset betragteligt. Nogle borgere i Illinois overvejede at fordrive de hellige ud af staten, mens andre lagde planer om at dræbe profeten. Nogle af disse, som lagde planer mod profeten og Kirken, var tidligere kirkemedlemmer, som havde forladt Kirken. Den 7. juni 1844 trykte William Law, der havde tjent som andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, sammen med andre frafaldne den første udgave af en avis med navnet Nauvoo Expositor. I et forsøg på at opildne offentligheden mod profeten og Kirken brugte disse mænd avisen til at nedgøre Joseph Smith og andre kirkeledere. Joseph Smith i sin egenskab som Nauvoos borgmester og størstedelen af Nauvoos byråd forstod, at denne fordømmende avis ville føre til pøbelens vold mod byen. De erklærede, at avisen var til skade for offentligheden og beordrede, at trykpressen på Nauvoo Expositor blev ødelagt.

Joseph og Hyrum bliver uberettiget anklaget

»Som følge af borgmesterens og byrådets [ødelæggelse af Nauvoo Expositor] fremsatte myndighederne i Illinois en ubegrundet anklage mod profeten, hans bror Hyrum og andre af Nauvoos embedsmænd om oprør. Illinois’ guvernør, Thomas Ford, gav ordre til, at mændene skulle stilles for retten i Carthage i Illinois, amtets hovedby, og lovede dem beskyttelse. Joseph vidste, at hvis han tog til Carthage, ville hans liv være i stor fare på grund af de pøbelhobe, der truede ham.

Idet Joseph og Hyrum mente, at pøbelhobene kun var efter dem, besluttede de sig for at rejse mod vest for at redde livet. Den 23. juni krydsede de Mississippi-floden, men senere samme dag fandt brødre fra Nauvoo frem til profeten og fortalte ham, at tropper ville invadere byen, hvis han ikke overgav sig til myndighederne i Carthage. Profeten indvilligede i dette i håb om at formilde de statslige embedsmænd og pøbelhobene. Den 24. juni bød Joseph og Hyrum deres familier farvel og red sammen med andre af Nauvoos embedsmænd mod Carthage og overgav sig dagen efter frivilligt til de statslige embedsmænd i Carthage. Efter brødrene var blevet løsladt mod kaution for den oprindelige tiltale, blev de uforskyldt anklaget for forræderi mod staten Illinois, arresteret og fængslet i Carthage for at afvente en høring. Ældste John Taylor og Willard Richards, de eneste medlemmer af De Tolv, der ikke var på mission på det tidspunkt, sluttede sig frivilligt til dem« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 523-524).

Martyrdøden i fængslet i Carthage

I løbet af dagen den 27. juni 1844 havde en besøgende givet Joseph en revolver. Da pøbelen forsøgte at komme ind i det værelse, hvor profeten og de andre mænd blev holdt fanget, blev Hyrum skudt og døde, mens han forsvarede de andre i værelset. Joseph sprang hen til døren og rakte rundt om dørkarmen for at skyde ud i gangen med revolveren. Kun tre af de seks kamre blev affyret og sårede flere af pøbelens medlemmer. Pøbelhoben tvang derefter deres skydevåben gennem den halvt-åbne dør, mens John Taylor forsøgte at slå på løbet af deres pistoler med sin stok.

Da kampen ved døren tog til, forsøgte John Taylor at flygte fra værelset gennem et vindue. Da han forsøgte at hoppe ud af vinduet, blev han skudt i lænden fra døren og blev også skudt af en udenfor. Han faldt til gulvet, og mens han forsøgte at krybe under sengen ved siden af vinduet, blev han alvorligt såret af yderligere tre skud. På samme tidspunkt, mens pistoler blev presset gennem døråbning, begyndte Willard Richards at slå på dem med sin stok.

Joseph Smith besluttede derefter at forsøge at flygte ud gennem samme vindue. Mens Willard Richards fortsat afværgede pøbelen ved døren, sprang profeten op til det åbne vindue. I samme øjeblik blev han ramt af kugler både indefra og udefra fængslet. Han faldt ud af vinduet, idet han udbrød: »O Herre, min Gud!« og landede på jorden nedenfor. Pøbelens medlemmer, som befandt sig inde i fængslet, skyndte sig udenfor for at sikre sig, at Joseph var død. Selvom der ikke var nogle medlemmer af Kirken på vej til Carthage, blev der råbt: »Mormonerne kommer!«, og hele pøbelen flygtede.

Hyldest til profeten Joseph Smith

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»De mænd, der kendte Joseph bedst og var ham nærmest i Kirkens ledelse, elskede og opretholdt ham som profet. Hans bror Hyrum valgte at dø ved hans side. ›Jeg bærer vidnesbyrd for Gud, engle og mennesker, at han var en god, hæderlig og retskaffen mand … at hans personlige og offentlige karakter var uangribelig – og at han levede og døde som Guds mand‹ (The Gospel Kingdom, 1987, s. 355; se også L&P 135:3). ›Jeg tror ikke, at der lever et menneske på jorden, som kendte Joseph Smith bedre, end jeg gjorde; og jeg er frimodig nok til at sige, at bortset fra Jesus Kristus har der aldrig levet eller lever et bedre menneske på jorden‹ (Discourses of Brigham Young, udv. af John A. Widtsoe, 1954, s. 459)« (»Joseph, manden og profeten«, Stjernen, juli 1996, s. 73).

Udskriv