Bibliotek
Lektion 15: Styrke under prøvelser


Lektion 15

Styrke under prøvelser

Indledning

I løbet af 1837 og 1838 spredtes en stemning af fordømmelse, kiv og frafald blandt nogle af Kirkens ledere og medlemmer i Kirtland i Ohio og i det nordlige Missouri. Problemerne tog til, da nogle gik i åbent oprør mod profeten Joseph Smith. Af de første helliges oplevelser kan vi lære, at vi modtager åndelig styrke under modstand, når vi lever retskaffent og opretholder Herrens tjenere.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 112:10-15

Frafald i Kirtland i Ohio

Skriv følgende ord på tavlen: vred, stødt, jaloux. Bed de studerende om at tænke på tidspunkter, hvor de har haft disse følelser.

Vis følgende udtalelse, og bed en af de studerende om at læse den højt. Bed de studerende om at identificere den situation, som gav Thomas B. Marsh de følelser, der står på tavlen.

Kort efter Thomas B. Marsh blev kaldet som apostel i 1835, blev han udnævnt som præsident for De Tolv Apostles Kvorum. I foråret 1837 hørte præsident Marsh, at en af apostlene, Parley P. Pratt, planlagde en mission til England uden at tage præsident Marsh med på råd. Præsident Marsh, som befandt sig i Missouri, skrev til ældste Pratt og andre medlemmer af De Tolv og bad dem møde ham i Kirtland i Ohio den 24. juli 1837, så de kunne være forenede i deres missionsplaner. Men en måned inden mødet fandt sted, drog to andre medlemmer af kvorummet, Heber C. Kimball og Orson Hyde, af sted til England efter at have modtaget et missionskald fra profeten Joseph Smith. Præsident Marsh blev åbenbart oprørt over, at medlemmer af De Tolv begyndte at prædike evangeliet i England, uden at han var involveret.

  • Hvad kunne præsident Marsh havde gjort i denne situation for at undgå de følelser, der står på tavlen?

  • Hvad er nogle af farerne ved at tillade, at disse følelser styrer vore tanker og handlinger? (Fortæl de studerende, at disse følelser støder Helligånden og fører ofte til alvorlig synd).

Bed en studerende om at fortsætte med at læse følgende:

Præsident Marsh fortalte profeten Joseph Smith om sine bekymringer og bad om hans råd. Som svar gav Herren profeten den åbenbaring, som findes i Lære og Pagter 112.

I juli 1837, da Herren gav denne åbenbaring, oplevede Kirken uenighed, strid og frafald. Stolthed og grådighed gjorde, at nogle kirkemedlemmer åbent kritiserede profeten Joseph Smith og tvivlede på hans myndighed. Nogle kirkemedlemmer, heriblandt nogle medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum, forsøgte endda at få Joseph Smith afsat som præsident for Kirken.

  • Hvilke følelser fik nogle medlemmer af Kirken til at tilsidesætte deres vidnesbyrd om sandheden og åbent at være i opposition mod profeten Joseph Smith?

Bed de studerende læse Lære og Pagter 112:10-12, 15 og se efter det råd, som Herren gav præsident Marsh og andre medlemmer af De Tolvs Kvorum, der kan hjælpe kirkemedlemmer med at undgå at blive kritiske over for deres ledere.

Bed de studerende om at fortælle, hvad de har fundet ud af. Spørg dernæst:

  • Hvordan kan Herrens råd i disse vers hjælpe kirkemedlemmer med at undgå at blive kritiske mod kirkeledere? (Hjælp de studerende til at finde frem til følgende principper, mens de kommer med deres svar: Hvis vi er ydmyge, vil Herren vejlede os og besvare vore bønner. Herren kræver, at vi opretholder de ledere, som bærer nøglerne til at præsidere over Kirken. Du kan foreslå, at de krydshenviser vers 15 med Lære og Pagter 84:35-38. Du kan også påpege, at rådet om at formane medlemmerne af De Tolv blev givet til præsidenten for De Tolv Apostles Kvorum og gælder ikke for enkelte medlemmer af Kirken).

Billede
uddelingsark, Forbliv stærk

Giv hver studerende en kopi af uddelingsarket, der findes sidst i denne lektion. Du kan opdele klassen i små grupper og bede hver gruppe om sammen at læse afsnittet med titlen »Frafald i Kirtland: Behovet for trofast at følge Kirkens ledere«. Bed de studerende drøfte spørgsmålene sidst i afsnittet i deres grupper.

Du kan afrunde denne del af lektionen ved at vise og drøfte følgende udtalelse af præsident Heber C. Kimball (1801-1868) fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Præsident Heber C. Kimball

»Jeg giver jer en nøgle, som bror Joseph Smith plejede at give i Nauvoo. Han sagde, at selve skridtet til frafald begynder med, at man mistede tillid til denne kirkes og riges ledere, og når som helst man opdager den ånd, kan man vide, at det vil føre vedkommende ad vejen til frafald« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 315).

Fremhæv vigtigheden af trofast at følge profeten og andre kirkeledere ved at læse følgende oplevelse fra Brigham Youngs (1801-1877) liv, som var medlem af De Tolv Apostles Kvorum på det tidspunkt:

Billede
Præsident Brigham Young

»Da præsident Brigham Young var i Kirtland, mødte han en gruppe frafaldne, som sammensværgede sig mod profeten Joseph Smith inden for selve templets mure. Han erklærede: ›Jeg rejste mig op og fortalte dem på en enkel og bestemt måde, at Joseph var profet, og at jeg vidste det, og at de kunne rase imod og bagtale ham, så meget de ville, men at de ikke kunne ødelægge udvælgelsen af Guds profet, og at de kun kunne ødelægge deres egen myndighed, skære det bånd over, som bandt dem til profeten og til Gud, og nedsænke sig selv til helvede‹« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 79).

Lære og Pagter 121:1-10, 16-17; 122:1-9

Modstand i det nordlige Missouri

Overvej fortsat at lade de studerende sidde i mindre grupper, og bed hver gruppe om at læse andet afsnit af uddelingsarket med titlen »Konflikt i det nordlige Missouri: Lær at udholde modstand«. Forklar, at dette afsnit beskriver nogle af de handlinger, som førte til, at de hellige blev fordrevet fra det nordlige Missouri, og til at profeten blev fængslet i fængslet i Liberty. Bed de studerende om at drøfte spørgsmålene sidst i dette afsnit som gruppe.

Når de studerende har færdiggjort uddelingsarket, skal du forklare, at Lære og Pagter 121-123 indeholder afsnit fra et brev, som profeten Joseph Smith skrev til de hellige henimod slutningen af sin fængsling i Liberty.

Bed nogle studerende om skiftevis at læse højt fra Lære og Pagter 121:1-6. Bed de studerende om at se efter de spørgsmål, som profeten stillede Herren.

  • Hvilken spørgsmål fandt I?

Bed en studerende læse højt fra Lære og Pagter 121:7-10, 16-17; 122:7-9. Bed klassen om at følge med og grunde over, hvordan Herrens svar på Joseph Smiths bønner kan have styrket Joseph, så han fortsat kunne modstå sine fjender.

Bed de studerende om at nævne læresætninger og principper, som de lærte af de vers, som de læste. (Svarene kan omfatte følgende: Hvis vi udholder modstand i jordelivet, vil Gud velsigne os nu og i evigheden. De, som anklager Herrens tjenere, er syndens slaver. Vi kan blive styrket, når vi oplever modgang, når vi sætter vores lid til Frelserens forsoning og erindrer hans eksempel på trofast udholdenhed).

Vis følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Pr. definition vil prøvelser være en prøvelse. De kan bestå i fortvivlelse, forvirring, søvnløse nætter og tårevåde puder. Men vore prøvelser behøver ikke at være åndeligt dræbende. De behøver ikke føre os bort fra vore pagter eller fra Guds husstand …

Ligesom den intense ild, der forvandler jern til stål, vil vi, hvis vi forbliver trofaste gennem vores tros ildprøve, opleve åndelig forædling og blive styrket« (»Jeres tros prøve«, Liahona, nov. 2012, s. 41-42).

Bed de studerende overveje, hvad de har gjort eller vil gøre for at erindre, at Gud kan styrke dem, når de oplever prøvelser eller modstand i deres tro. Giv de studerende tid til at dele deres oplevelser eller tanker om at stole på Herren i svære tider.

De studerendes læsemateriale

Forbliv stærk i tider med modstand

Grundlaget for genoprettelsen – Lektion 15

Frafald i Kirtland: Behovet for trofast at følge Kirkens ledere

I 1837 oplevede de hellige i Kirtland i Ohio økonomiske problemer. For at støtte de hellige i at blive økonomisk selvforsynende stiftede Joseph Smith og andre kirkeledere et selskab, som mindede om en bank og kaldte den Kirtlands Spareforening. Som følge af en udbredt økonomisk depression i denne tid gik mange banker i hele USA konkurs. Kirtlands Spareforening gik også konkurs i efteråret 1837. To hundrede investorer tabte næsten alt, de havde investeret, og Joseph Smith led selv det største tab. Selvom Kirtlands Spareforening ikke blev sponsoreret af Kirken, så nogle af de hellige den som Kirkens bank eller profetens bank, og de gav Joseph Smith skylden for deres økonomiske problemer. Nogle begyndte endda at kalde ham en falden profet. Men på trods af bankens konkurs forblev mange andre, der havde tabt penge, trofaste og tro mod profeten.

Frafaldets ånd og kritik spredte sig blandt mange af de hellige. I juni 1838 havde cirka 200-300 frafaldne forladt Kirken, heriblandt fire apostle, de tre vidner til Mormons Bog samt et medlem af Det Første Præsidentskab. Men de fleste af de hellige reagerede på denne tid med prøvelser af troen, som Brigham Young gjorde det. Herren gav dem styrke, og de forblev tro mod deres vidnesbyrd. Adskillige af dem, der forlod Kirken på dette tidspunkt, kom senere tilbage og bad om at blive genforenet med Herrens kirke. Blandt dem var Oliver Cowdery, Martin Harris, Luke Johnson og Frederick G. Williams.

Under disse kampe i Kirtland forsøgte nogle frafaldne at slå Joseph Smith ihjel. Han og Sidney Rigdon blev advaret af Ånden og rejste i løbet af natten den 12. januar 1838. Deres fjender forfulgte dem i flere dage, men Herren beskyttede dem. De ankom med deres familier i Far West i Missouri den 14. marts 1838.

Drøft følgende spørgsmål i gruppen:

  • Hvilke principper kan vi lære af disse begivenheder om, hvordan vi skal reagere på modstand i vores liv? Hvad kan vi lære af disse begivenheder om, hvordan vi bør reagere på modstand mod Kirken?

  • Hvad kan vi gøre for fortsat at være trofaste mod kirkeledere, selv om vi måske hører andre folk kritisere dem?

  • Hvordan er I blevet velsignet, fordi I har fulgt profeten?

Konflikt i det nordlige Missouri: Lær at udholde modstand

I 1837 og 1838 begyndte nogle frafaldne og udelukkede medlemmer af Kirken, som boede blandt de hellige i Far West, at anlægge retssager mod Kirken og dens ledere og at chikanere Kirken. I juni 1838 talte Sidney Rigdon oprørt om det i det, der er kendt som »Salt-talen«. Han henviste til Matthæus 5:13 og udtalte, at såfremt salt mister dets kraft, duer det ikke til noget og bør kastes bort, og hentydede til, at de, der har forladt Kirken, burde udelukkes fra de hellige. To uger senere den 4. juli holdt Sidney Rigdon en tale, hvor han lovede, at de hellige ville forsvare sig, selv hvis det kom til en »udryddelseskrig«. Selv om begge disse taler syntes at modsige Herrens instruks om at »ret[te] anmodning om fred« (L&P 105:38), blev begge taler udgivet og skabte stort furore mellem ikke-medlemmer.

På dette tidspunkt udførte en nyomvendt ved navn Sampson Avard hemmelige eder til dem, der ville tilslutte sig ham i at oprette en plyndrende bande, som hed Danitterne. Avard instruerede dem i at stjæle og udplyndre indbyggerne i Missouri og sagde, at det ville bidrage til at opbygge Guds rige. Avard overbeviste sine tilhængere om, at hans instrukser kom fra Det Første Præsidentskab. Sandheden blev senere opdaget, og Avard blev udelukket. Avards handlinger gav alvorlige pletter på Kirkens omdømme og førte til profetens fængsling i fængslet i Liberty.

I oktober 1838 efterlod et slag mellem nogle kirkemedlemmer og Missouris milits nogle få døde på hver side. Overdrevne rapporter om slaget nåede guvernør Lilburn W. Boggs, guvernør for staten Missouri, som derefter udstedte, hvad der nu er kendt som udryddelsesordren: »Mormonerne skal behandles som fjender og skal om nødvendigt udryddes eller fordrives fra staten for at sikre den offentlige fred« (citeret i History of the Church, 3:175). Snart var byen Far West omringet af en milits, som var fem gange så talrig som de helliges. Joseph Smith og andre kirkeledere blev fængslet i Liberty, hvor de sad hele vinteren. De resterende hellige blev tvunget til at forlade staten.

Drøft følgende spørgsmål i gruppen:

  • Hvilke principper kan vi lære af disse begivenheder, som vil hjælpe os til bedre at modstå modstand?

  • Hvorfor er det vigtigt for hver enkelt af os at følge Frelserens eksempel i tider med kriser eller modstand? Hvad skete der i det nordlige Missouri, fordi nogle hellige valgte ikke at gøre det?

  • Hvornår har I oplevet, at en anden persons ord eller handlinger tilskynder andre til et positivt syn på Kirken?

Udskriv