2005
Wees voorbereid; wees voortaan sterk
November 2005


Wees voorbereid; wees voortaan sterk

Droevige gebeurtenissen zullen nooit zegevieren als rechtschapenheid de overhand heeft.

Is het u ooit overkomen dat u tijdens een gesprek plotseling gedwongen was om stil te zijn terwijl uw standpunt verkeerd werd begrepen en gebagatelliseerd? Dat is mij bijna 25 jaar geleden overkomen, en de frustratie van dat onvoltooide gesprek is me tot op de dag van vandaag bijgebleven.

Als zendingspresident was ik met andere leden van de kerk uitgenodigd om de burgemeester van een van de steden in ons zendingsgebied te bezoeken. Hij was beleefd toen hij ons in zijn kantoor verwelkomde. Ons gesprek ging over actuele zaken. Uiteindelijk vroeg hij waarom de kerk zendingswerk in zijn stad deed.

Dat was geen onverwachte vraag. Ik had enkele weken daarvoor al het gevoel gekregen dat hij deze vraag zou stellen, en ik had mijn antwoord voorbereid. Ik antwoordde: ‘Het evangelie van Jezus Christus geeft antwoord en oplossingen voor alle problemen in de wereld, waaronder de problemen die de mensen in uw stad hebben. Daarom zijn wij hier.’

Ik verwachtte dat de burgemeester meer wilde weten. Maar in plaats daarvan veranderde zijn humeur. Op zijn gezicht was scepsis en vervolgens minachting te zien. Hij haalde uit naar mijn naïeve houding ten opzichte van de problemen in de wereld en maakte een abrupt einde aan ons bezoek. Hij gaf me niet eens de kans om uitleg te geven.

Vanmorgen wil ik dat gesprek graag afronden. Ik hoop dat deze goede burgemeester luistert, want wat volgt is van het allergrootste belang voor onze verontruste wereld.

De verschrikkelijke rampen van de afgelopen jaren brengen ons tot bezinning. Ze vinden steeds vaker plaats en zijn ernstiger in omvang. De natuurkrachten zijn meedogenloos, kwaadwillenden kennen geen genade en zaaien dood en verderf, onbeteugelde driften leiden tot losbandigheid, en de misdaad en het gezinsverval nemen dramatische vormen aan. De tsunami in het zuiden van Azië en de orkanen in de Verenigde Staten, met hun verschrikkelijke gevolgen, zijn de meest recente rampen die onze aandacht hebben getrokken. Harten en handen uit de hele wereld bieden hulp aan de mensen die zo enorm zijn getroffen. Heel even maken de verschillen plaats voor medeleven en liefde.

We zijn dank verschuldigd aan de mensen die ons er in tijden van rampen aan herinneren hoe afhankelijk we eigenlijk van God zijn. Een weduwe in een vluchtelingenkamp, die om haar vermoorde zoons rouwde, zei door haar tranen heen: ‘Ik mag mijn geloof niet kwijtraken.’ Overlevenden van de ramp die Katrina heeft teweeggebracht, smeekten: ‘Bid voor ons.’1

Er wordt eindeloos over de oorzaken van dergelijke rampen gesproken. Verslaggevers, politici, wetenschappers en vele anderen hebben daar een mening over.

De Heer Jezus Christus heeft over de herstelling van het evangelie gezegd:

‘Welnu, omdat Ik, de Heer, de rampspoed kende die de bewoners der aarde zou overkomen, heb Ik mij gericht tot mijn dienstknecht Joseph Smith jr. en heb tot hem gesproken vanuit de hemel en hem geboden gegeven (…)

‘Onderzoekt deze geboden, want ze zijn waar en betrouwbaar, en de profetieën en beloften die erin staan, zullen alle worden vervuld.’2

Laten wij onze aandacht richten op de redenen of de doelen van dergelijke rampen. Gelukkig hoeven we niet te debatteren, want we kunnen op de volheid van het evangelie van Christus vertrouwen. Bestudeer de woorden van de profeten in het Boek van Mormon en de Bijbel; lees de leringen van Jezus Christus in het 24ste hoofdstuk van Matteüs3; bestudeer de hedendaagse openbaringen van de Heer in de Leer en Verbonden.4 Daarin vinden wij de doelen van God omtrent dergelijke zaken.

Rampen zijn een vorm van tegenspoed en tegenspoed is een noodzakelijk onderdeel van het plan van geluk voor zijn kinderen.

Als ons hart in overeenstemming is met God zullen we door tegenspoed onderricht worden, kunnen we onze vleselijke aard overwinnen en de goddelijke vlam in ons aanwakkeren. Zonder tegenspoed zouden we niet weten hoe we voor het goede moesten kiezen.5 Door tegenspoed gaan we inzien waar we ons van moeten bekeren; we kunnen onze natuurlijke instincten onderwerpen, rechtschapenheid aanvaarden en ‘gemoedsrust’6 ontvangen.

Hoe meer we ons aan rechtschapenheid vasthouden, des te meer we de beschermende zorg van onze Heiland ontvangen. Hij is de Schepper en de Heer van het heelal. Hij zal de wind en de golven bedaren.7 Door zijn leringen en de verzoening zal de bekeerling genezen worden. Hij is de Messias en Verlosser. Door Hem kan eenieder van ons de touwtjes van zijn of haar eigen leven in handen nemen, ook als we door rampen getroffen worden. Luister naar deze waarheden:

‘En de Messias komt in de volheid des tijds om de mensenkinderen te verlossen van de val. En doordat zij verlost zijn van de val, zijn zij voor eeuwig vrij geworden, het onderscheid kennende tussen goed en kwaad; om zelfstandig te handelen en niet om met zich te laten handelen, behalve door de straf der wet op de grote en laatste dag, naar de geboden die God heeft gegeven.

‘Daarom zijn de mensen vrij naar het vlees; en worden hun alle dingen gegeven die voor de mens noodzakelijk zijn. En zij zijn vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen door de grote Middelaar van alle mensen, of om gevangenschap en dood te kiezen, naar de gevangenschap en macht van de duivel; want [de duivel] streeft ernaar dat alle mensen ongelukkig zullen zijn, net als hijzelf.’8

We doen er goed aan om te bedenken dat de duivel de verwoester is.

Het is waar dat we in dit leven slechts zo vrij zijn als onze omstandigheden toelaten. We zijn niet in staat om oorlogen in verre landen te stoppen, met onze armen de stormen tegen te houden of te rennen als ons lichaam door gezondheidsproblemen gevangenzit. Maar het is zeker waar dat dergelijke zaken niet ons hele leven beheersen. Dat doen we zelf!

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Vreugde is het doel van ons bestaan, en zal uiteindelijk ons deel worden, als wij het pad volgen dat erheen leidt, het pad van deugd, oprechtheid, getrouwheid, heiligheid en het onderhouden van al Gods geboden.’9

En daarom, edelachtbare burgemeester, geeft het evangelie van Jezus Christus antwoord op alle problemen in de wereld, juist omdat het de oplossingen verschaft voor de beproevingen van alle mensen.

Iedere keer dat er een ramp plaatsvindt, hebben wij de heilige plicht om betere mensen te worden. We moeten ons afvragen: ‘Wat moet ik in mijn leven veranderen zodat ik niet gekastijd hoef te worden?’

In de Schriften zegt de Heer duidelijk wat Hij van ons verwacht als dergelijke oordelen plaatsvinden. Hij zegt: ‘Omgordt uw lendenen en weest voorbereid. Zie, het koninkrijk is van u, en de vijand zal niet overwinnen.’10

De kerk en haar leden hebben de opdracht om zelfredzaam en onafhankelijk te zijn.11 Voorbereiding begint met geloof, waardoor wij in staat worden gesteld om onbestendigheden te doorstaan. We zien het aardse leven als een voorbereidende reis. Door geloof in de Heer en zijn evangelie overwinnen we angst en ontwikkelen we een geestelijke instelling.

Onze geestelijke instelling groeit als we ‘bidden en (…) wandelen voor het aangezicht des Heren.’12 Het is ‘het besef dat je jezelf hebt overwonnen en dat je contact hebt met de Oneindige.’13

Geloof, een geestelijke instelling en gehoorzaamheid brengen een voorbereid en zelfredzaam volk voort. Als wij de wet van tiende naleven, worden we beschermd tegen hebzucht en de macht van de verwoester. Als wij de wet van vasten naleven en een royale bijdrage voor de armen geven, worden onze gebeden gehoord en zal de verbondenheid thuis toenemen. We krijgen soortgelijke zegeningen als we de raad van de profeten naleven door minder uit te geven dan we verdienen, onnodige schulden te vermijden en voldoende levensbenodigdheden in huis te hebben om met ons gezin minimaal een jaar te kunnen overleven. Dat is niet altijd eenvoudig, maar laten we ons uiterste best doen14, dan zal onze voorraad voldoende zijn — dan is er ‘meer dan genoeg’.15

En nogmaals zegt de Heer: ‘Weest voortaan sterk; vreest niet, want het koninkrijk is van u.’16

Als we rechtschapen leven krijgen we kracht en veerkracht. We zijn niet rechtschapen als we op zondag een heilige zijn en de rest van de week een luilak. Onbeteugelde begeerten zijn verwoestend en zetten de mens ertoe aan om ‘lichtvaardig’ met ‘heilige dingen’ om te gaan17. President Brigham Young heeft gezegd: ‘De zonde van het nageslacht van Adam en Eva is dat zij niet hun uiterste best hebben gedaan.’18

Het evangelie van Jezus Christus is de weg naar rechtschapenheid. Droevige gebeurtenissen zullen nooit zegevieren als rechtschapenheid de overhand heeft. Laten wij daarom gehoor geven aan de raad van de apostel Paulus:

‘De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts!

‘Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd!

Maar doet de Here Jezus Christus aan, en wijdt geen zorg aan het vlees, zodat begeerten worden opgewekt.’19

Als heiligen der laatste dagen moeten wij onszelf, deze aarde en alle mensen voorbereiden op de wederkomst van de Heer Jezus Christus. Als wij volgens de leringen van het evangelie voorbereid en sterk zijn, zullen wij in dit leven en in het hiernamaals gelukkig zijn en deze ‘grote millenniaanse zending’ mogelijk maken.

Onze dierbare president Hinckley heeft ons aangemoedigd: ‘Welnu, broeders en zusters, de tijd is voor ons aangebroken om ons hoofd op te heffen, onze visie te verruimen en een beter begrip te ontwikkelen van de grootse millenniaanse zending van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Dit is een tijd om sterk te zijn. Het is een tijd om zonder aarzelen voort te gaan, wetend wat de betekenis, de strekking en het belang van onze zending zijn. Dit is een tijd om te doen wat juist is, ongeacht wat de gevolgen daarvan mogen zijn. Dit is een tijd waarin we de geboden moeten bewaren. Het is een tijd om vriendelijk en met liefde de hand te reiken aan diegenen die in nood zijn of in duisternis en pijn ronddwalen. Het is een tijd om attent, welgemanierd, hoffelijk en liefdevol in onze omgang met iedereen te zijn. Met andere woorden, om meer op Christus te gaan lijken.’20

De aanmoediging van de profeet van de Heer wijst ons de weg door deze woelige tijden. Tot allen die lijden, zeggen we: ons hart gaat naar u uit. Moge onze hemelse Vader, in zijn oneindige barmhartigheid, uw lasten verlichten en u zegenen met de gemoedsrust ‘die alle verstand te boven gaat’21. U staat er niet alleen voor. Wij voegen onze liefde, ons geloof en onze gebeden bij die van u. Als u standvastig blijft in rechtschapenheid, zal alles goed komen.

In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Geciteerd in Evan Thomas, ‘The Lost City’, Newsweek, 12 september 2005, p. 44.

  2. LV 1:17, 37.

  3. Zie ook Matteüs naar Joseph Smith.

  4. Zie LV 45; 88; 101; 133.

  5. ‘Father in Heaven, We Do Believe’, Hymns, nr. 180.

  6. Mosiah 4:3.

  7. Zie Matteüs 8:25–27; Marcus 4:39.

  8. 2 Nephi 2:26–27; cursivering toegevoegd.

  9. History of the Church, deel 5, pp. 134–135.

  10. LV 38:9.

  11. Zie LV 78:13–14; Op ‘s Heren eigen wijze — gids voor leiders: welzijnszorg (handboek welzijnszorg, 1990), p. 5.

  12. LV 68:28.

  13. David O. McKay, Conference Report, oktober 1969, p. 8.

  14. Zie Gordon B. Hinckley, ‘Sterk en onverzettelijk standhouden’, Wereldwijde instructievergadering voor leiders, 10 januari 2004, p. 21.

  15. LV 104:17.

  16. LV 38:15.

  17. LV 6:12.

  18. Discourses of Brigham Young, samengesteld door John A. Widtsoe (1954), p. 89.

  19. Romeinen 13:12–14.

  20. ‘Dit is het werk van de Meester’, De Ster, juli 1995, p. 65; zie ook ‘Openingswoord’, Liahona, mei 2005, p. 4.

  21. Filippenzen 4:7.

Afdrukken