2005
Aan de jongevrouwen
November 2005


Aan de jongevrouwen

Wees een vrouw in Christus. Wees trots op de waardevolle taak die God je heeft gegeven. Hij kan niet zonder je. Deze kerk kan niet zonder je. De wereld kan niet zonder je.

Vadertje Tijd heeft nog niet zo lang geleden een leep trucje met me uitgehaald. Op een mooie morgen was ik geheel kien en pienter opgestaan om de dag fris en fruitig te begroeten, toen het opeens tot me doordrong dat de verjaardag die we op die dag zouden vieren betekende dat ik nu een tiener als kleinkind had. Toen ik daar een minuutje over nadacht deed ik wat iedere volwassene bij zijn volle verstand zou hebben gedaan. Ik ben weer terug naar bed gegaan en diep onder de dekens gekropen.

Alle traditionele grapjes over de kwellingen van tieners opvoeden op een stokje, wil ik tot mijn kleindochter en alle andere jongeren in de kerk die ik overal ter wereld ontmoet, zeggen dat we buitengewoon trots op jullie zijn. Jullie worden dagelijks aan alle kanten omringd door moreel en lichamelijk gevaar en een dozijn verleidingen van elke soort, maar toch streven de meesten van jullie naar het goede.

Deze middag wil ik jullie lof toezwaaien, mijn liefde, bemoediging en bewondering voor jullie onder woorden brengen. Daar dit dierbare oudste kleinkind over wie ik het heb een jongevrouw is, richt ik mij in mijn toespraak tot de jongevrouwen van de kerk, maar ik hoop dat de teneur van wat ik ga zeggen op alle vrouwen en mannen van toepassing is. Vandaag wil ik echter, zoals Maurice Chevalier eens zong, ‘de hemel danken voor jonge meisjes’.

Ten eerste wil ik dat je er trots op bent dat je een vrouw bent. Ik wil dat je voelt wat dat in werkelijkheid betekent, dat je weet wie je werkelijk bent. Je bent letterlijk een geestdochter van hemelse ouders met een goddelijke aard en een eeuwige bestemming.1 Die weergaloze waarheid dient diep in je ziel verankerd te zijn en ten grondslag te liggen aan elke beslissing die je neemt in je ontwikkeling naar volwassenheid. Er is gewoonweg geen beter bewijs van je waardigheid en je waarde, je voorrechten en de belofte die je hebt. Je Vader in de hemel kent je bij naam en kent je omstandigheden. Hij hoort je gebeden. Hij kent je dromen en verwachtingen, en ook je angsten en frustraties. En Hij weet wat je met geloof in Hem kunt bereiken. Vanwege dit goddelijk erfdeel ben je gelijk aan al je geestzusters en -broeders en heb je het in je om door gehoorzaamheid een rechtmatig erfgenaam in zijn eeuwige koninkrijk te worden, een ‘[erfgenaam] van God, en [medeërfgenaam] van Christus.’2 Probeer het belang van deze leerstellingen te doorgronden. Alles wat Christus heeft gepredikt, heeft Hij tot zowel vrouwen als mannen gepredikt. Zeker in het herstelde licht van het evangelie van Jezus Christus bekleedt een vrouw, met inbegrip van de jongevrouwen, een eigen majesteit in het goddelijke bestel van de Schepper. Jullie zijn, zoals ouderling James E. Talmage ooit onder woorden heeft gebracht, ‘draagsters van goddelijke verantwoordelijkheid die niet mag worden ontheiligd.’3

Wees een vrouw in Christus. Wees trots op de waardevolle taak die God je heeft gegeven. Hij kan niet zonder je. Deze kerk kan niet zonder je. De wereld kan niet zonder je. Een vrouw die op God vertrouwt en zich voortdurend toewijdt aan de zaken van de Geest is immer een anker als de winden en de golven van het leven zich heftig roeren.4 Ik zeg nu tot jullie wat de profeet Joseph Smith ruim 150 jaar geleden heeft gezegd: ‘Indien je leeft naar wat jullie vergund is, kunnen de engelen niet anders dan je metgezellen zijn.’5

Met wat ik zover gezegd heb, probeer ik jullie eigenlijk duidelijk te maken hoe je Vader in de hemel over je voelt en wat Hij jou het liefst ziet bereiken. En als een van jullie hier een tijdje geen kijk op heeft of erop staat beneden haar kunnen te leven, willen we zelfs grotere liefde voor je uiten en je smeken van je tienerjaren een blijspel te maken, geen treurspel. Ouders, profeten en apostelen hebben geen enkel ander motief dan je leven te veraangenamen en je alle mogelijke hartzeer te besparen.

Om volledig aanspraak te kunnen maken op de zegeningen en bescherming van Vader in de hemel vragen we je om trouw te blijven aan de normen van het evangelie van Jezus Christus en niet slaafs de nukken en grillen van de mode na te lopen. De kerk zal je nooit je keuzevrijheid in wat je aantrekt en hoe je eruit wilt zien, ontnemen. Maar de kerk zal zich wel altijd uitspreken over normen en zal blijven onderwijzen in die beginselen. Zoals zuster Susan Tanner vanochtend heeft besproken, is fatsoen een van die beginselen. In het evangelie van Jezus Christus is een fatsoenlijk uiterlijk altijd in de mode. Onze normen zijn niet voor onderhandeling vatbaar.

In het boekje Voor de kracht van de jeugd staat heel duidelijk verwoord dat jongevrouwen geen kleding moeten dragen die te strak, te kort of te onthullend is, inclusief een ontblote navel.6 Ouders, wilt u dit boekje met uw kinderen doornemen. Zij hebben niet alleen behoefte aan de liefde die u geeft, maar ook aan de grenzen die u stelt. Jongevrouwen, kies je kleding uit zoals je je vriendinnen zou uitkiezen — kies in beide gevallen dat wat jou verbetert en je het vertrouwen geeft om in de tegenwoordigheid van God te staan.7 Goede vrienden zouden je nooit in verlegenheid brengen, je verlagen of je uitbuiten. Je kleding hoort dat ook niet te doen.

Ik wil in het bijzonder een lans breken voor een nette kledingwijze van jongevrouwen in de eredienst op zondag. We waren gewoon te spreken over ‘je beste jurk’ of ‘je zondagse jurk’ en misschien moeten we dat wel weer gaan doen. Hoe dan ook, ons wordt al sinds mensenheugenis gevraagd om, innerlijk en uiterlijk, op ons best te zijn als we het huis des Heren binnentreden — en een ingewijd kerkgebouw is een ‘huis des Heren’. Onze kleding of schoenen hoeven niet duur te zijn, moeten zelfs niet duur zijn, maar het moet er ook niet op lijken dat we op weg naar het strand zijn. Als we de God en Vader van het mensdom komen aanbidden en aan het avondmaal komen deelnemen, symbolisch voor de verzoening van Jezus Christus, behoren we er netjes en eerbiedig uit te zien, zo waardig en gepast als maar kan. Mensen moeten aan onze kledingwijze en ons gedrag kunnen afzien dat we oprechte discipelen van Christus zijn, dat we in zachtmoedigheid en nederigheid van hart komen aanbidden, dat we waarlijk verlangen altijd Jezus’ Geest bij ons te hebben.

In dezelfde trant wil ik een nog gevoeliger onderwerp aansnijden. Ik smeek jullie, jongevrouwen, jezelf meer te aanvaarden zoals je bent, met inbegrip van je lichaamsbouw en -figuur. Probeer wat minder op iemand anders te lijken. We zijn allemaal anders. Sommigen zijn lang, anderen klein. Sommigen zijn rond, anderen slank. En bijna iedereen wil ergens in zijn leven iets zijn wat zij niet is! Terecht heeft een adviseuse van tienermeisjes opgemerkt: ‘Je kunt je niet je hele leven zorgen maken over hoe de wereld over je denkt. Als de mening van anderen er zoveel voor je toe doet, kun je een deel van je gemoedsrust kwijtraken. (…) De sleutel tot zelfvertrouwen is altijd te luisteren naar je innerlijke ik, [je ware ik]’8 En in het koninkrijk van God is de ware jij ‘kostbaarder dan koralen.’9 Elke jongevrouw is een kind van God met veel potentieel en elke volwassen vrouw is een enorme kracht ten goede. Ik noem hier volwassen vrouwen, omdat zusters, u ons grootste voorbeeld en onze grootste vraagbaak voor deze jongevrouwen bent. En als u wanhopig blijft proberen in maat 36 te passen, moet u niet gek opkijken als uw dochter of het lauwermeisje in uw klas hetzelfde doet en zichzelf lichamelijk uitput om dat bereiken. We moeten allemaal zo fit zijn als we kunnen — dat is wat het woord van wijsheid ons leert. Dat omvat gezond eten en aan lichaamsbeweging doen, zodat ons lichaam zo optimaal mogelijk functioneert. Wat dat betreft hebben we allemaal wel het een en ander te verbeteren. Maar ik heb het hier over optimale gezondheid; er is geen universeel optimaal figuur.

Eerlijk gezegd is de wereld in dit opzicht nogal harteloos. Op tv, in films, modetijdschriften en reclames word je doodgegooid met de boodschap dat het allemaal om het uiterlijk draait. Het verkooppraatje is: ‘Al je er goed uitziet, zul je een opwindend leven hebben en zul je gelukkig en populair zijn.’ Dit soort ideeën zorgt voor grote frustraties in de tienerjaren, om nog maar te zwijgen van de latere jaren. Te vaak wordt er te veel aan het menselijk lichaam gedaan om aan deze onzinnige (om niet te zeggen oppervlakkige) norm te kunnen voldoen. Een actrice uit Hollywood heeft onlangs het volgende gezegd: ‘We zijn zo geobsedeerd geraakt met schoonheid en de bron van de eeuwige jeugd. (…) Ik ben geschokt dat zoveel vrouwen [zichzelf] verminken om eeuwig jong te blijven. Ik zie vrouwen [zelfs jonge vrouwen] die dit laten liften en dat laten gladtrekken. Het heeft veel weg van een zeephelling. [Je komt er niet meer vanaf.] (…) Het is krankzinnig (…) wat de samenleving met vrouwen doet.’10

Die overdreven aandacht voor het ego en fixatie op het lichaam is veel meer dan sociale waanzin; het is geestelijk vernietigend en het is heden ten dage de reden van zoveel ongelukkige vrouwen, en zeker ook jongevrouwen. En als volwassenen in beslag worden genomen door hun uiterlijk — en alles laten gladstrijken, liften, vergroten en wegzuigen wat maar gecorrigeerd kan worden — zullen die frustraties en angsten welhaast zeker doorsijpelen naar de kinderen. Op een gegeven moment ontpopt het probleem zich tot wat het Boek van Mormon ‘ijdele inbeelding’11 noemt. En in een niet-religieuze samenleving grijpen ijdelheid en inbeelding schrikbarend snel om zich heen. Iemand moet wel een hele grote en ruime make-updoos hebben om gelijke tred te houden met de schoonheid zoals die in de media gepropageerd wordt. En toch zullen er aan de eind van de dag mensen zijn die spottende gebaren maken en met hun vinger wijzen, zoals Lehi zag,12 omdat hoezeer iemand ook probeert met de mode en trends mee te gaan, het nooit voldoende zal zijn.

Een vrouw uit een ander geloof heeft ooit iets geschreven dat erop neerkwam dat zij in de jaren dat zij met beeldschone vrouwen had gewerkt, tussen hen verschillende overeenkomsten had gezien die geen van alle te maken hadden met maten en figuren. Ze zei dat de lieflijkste vrouwen die zij had gekend gezondheid uitstraalden, een hartelijke persoonlijkheid hadden, leergierig waren, een evenwichtig karakter hadden en integer waren. Als we aan die vrouwen de aangename en zachtmoedige Geest des Heren toevoegen, omschrijft dat de schoonheid van vrouwen in elk tijdperk, en elk aspect dat deel uitmaakt van en in ieders bereik is door de zegeningen van het evangelie van Jezus Christus.

Tot slot wil ik dit zeggen. Er is de laatste tijd in de media veel aandacht geschonken aan de huidige rage van ‘realitysoaps’. Ik weet niet wat ze precies inhouden, maar uit de grond van mijn hart wil ik deze mooie generatie jongevrouwen die in de kerk opgroeien laten delen in dit reality-evangelie.

Ik verklaar plechtig tegen jullie dat de Vader en de Zoon echt zijn verschenen aan de profeet Joseph Smith, iemand uit jullie leeftijdsgroep die door God werd geroepen. Ik getuig dat deze goddelijke wezens met hem spraken, dat hij hun eeuwige stemmen heeft gehoord en hun verheerlijkte lichamen heeft gezien.13 Zijn ervaring was net zo echt als die van de apostel Tomas toen de Heiland tegen hem zei: ‘Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, (…) wees niet ongelovig, maar gelovig.’14

Tot mijn kleindochter en elke andere jongere in deze kerk getuig ik dat het realistisch is te geloven dat God onze Vader is en dat het realistisch is te geloven dat Jezus Christus zijn eniggeboren Zoon in het vlees is, de Heiland en Verlosser van de wereld. Ik getuig dat dit echt de kerk en het koninkrijk van God op aarde is, dat dit volk in het verleden door ware profeten is geleid en dat het nu door een waar profeet, president Gordon B. Hinckley, wordt geleid. Ik bid dat je je bewust zult zijn van de oneindige liefde die de leiders van de kerk voor jou hebben en dat je zult toestaan dat het eeuwig realisme van het evangelie van Jezus Christus jou boven de zorgen en problemen van de tienerjaren laat uitstijgen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, oktober 2004, p. 49.

  2. Romeinen 8.17.

  3. James E. Talmage, ‘The Eternity of Sex’, Young Woman’s Journal, oktober 1914, p. 602.

  4. Zie J. Reuben Clark, Conference Report, april 1940, p. 21, voor een uitvoerig huldebetoon aan het geloof van vrouwen.

  5. History of the Church, deel 4, p. 605.

  6. Voor de kracht van de jeugd, [boekje, 2001], p. 15.

  7. Zie LV 121:45.

  8. Julia DeVillers, Teen People, september 2005, p. 104.

  9. Spreuken 3:15.

  10. Halle Berry, geciteerd in ‘Halle Slams “Insane” Plastic Surgery’, This Is London, 2 augustus 2004, www.thisislondon.com/showbiz/ articles/12312096?source=PA.

  11. 1 Nephi 12.18.

  12. Zie 1 Nephi 8.27. Zie Douglas Bassett, ‘Faces of Worldly Pride in the Book of Mormon’, Ensign, oktober 2000, p. 51 voor een uitstekende bespreking van deze kwestie.

  13. Zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:24–25.

  14. Johannes 20:27.

Afdrukken