2005
De waarheid hersteld
November 2005


De waarheid hersteld

[Met] het plan van de Vader voor eeuwig heil en geluk […] zult u elk probleem in dit leven kunnen oplossen.

Overal in de wereld zien we dat velen blijk geven van een groeiend verlangen naar geestelijke leiding als gevolg van het toenemend aantal rampen, veroorzaakt door mens en natuur. Deze hunkering naar geestelijk licht openbaart zich omdat we kinderen zijn van een goddelijke hemelse Vader. Het is begrijpelijk dat we ons bij nood tot onze Schepper wenden. Onze liefdevolle hemelse Vader wist dat de verslechterde wereldsituatie, ernstige problemen op het persoonlijke vlak en grote rampen voor zijn kinderen aanleiding zouden zijn om op zoek te gaan naar geestelijke manna. De uitdaging is die op de juiste wijze te vinden.

Ons voorsterfelijk bestaan heeft zich in de tegenwoordigheid van God onze heilige Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, afgespeeld. In dat bestaan kregen we inzicht in het heilspan van onze Vader en kregen de belofte dat we als sterveling op zijn hulp konden rekenen. Het belangrijkste doel van ons leven is daar aan ons uitgelegd. Ons werd gezegd:

‘Wij zullen een aarde maken waarop dezen kunnen wonen; en wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden; en aan hen die hun eerste staat behouden [dat wil zeggen wie in het voorsterfelijk bestaan gehoorzaam waren] zal worden toegevoegd; (…) en zij die hun tweede staat behouden [dat wil zeggen wie in dit sterfelijk leven gehoorzaam zijn] op hun hoofd zal heerlijkheid worden toegevoegd voor eeuwig en altijd.’1

Die woorden geven het belangrijkste doel van uw verblijf op aarde aan. U dient te bewijzen dat u gehoorzaam wilt zijn aan de geboden van God. Aldus groeit u in begrip, zielsvermogen en elke goede eigenschap. U dient elke vereiste verordening te ontvangen en elk noodzakelijk verbond te sluiten en na te komen. U dient een gezin te stichten en te verzorgen. Dit leven kent periodes van zorgen en geluk, die tot doel hebben u in volle glorie te laten terugkeren om de glorierijke zegeningen die de gehoorzamen zijn beloofd, in ontvangst te nemen, nadat u met succes met de moeilijkheden en de mogelijkheden van het sterfelijk leven bent omgegaan.

Teneinde het hoogst haalbare uit deze proef- en groeiperiode te halen, werd u ingelicht en voorbereid op de omstandigheden waaronder u op aarde zou leven. Er werd uitgelegd welk patroon onze Vader gebruikt om u door het sterfelijk leven heen te loodsen. Hij zou uit zijn heldhaftigste en gehoorzaamste geestkinderen profeten en andere bevoegde dienstknechten kiezen, aan wie Hij zijn priesterschap zou geven en wie Hij in zijn waarheid zou onderwijzen om die waarheid onder zijn kinderen op aarde te verspreiden. God zou ieder kind morele keuzevrijheid geven, het recht om de raad van God te volgen of te negeren. Iedereen zou aangemoedigd worden te gehoorzamen, maar zou niet worden gedwongen. U begreep dat hoewel u op aarde kon kiezen wat u wilde, u niet de gevolgen van uw keuzes kon kiezen. Dat zou afhangen van eeuwige wetten.

Iemand die door zijn keuzes in dit leven aanspraak zou kunnen maken op de rijkste zegeningen, maar daar om redenen buiten zichzelf niet de hand op wist te leggen, zou daartoe in het nasterfelijke leven alsnog in de gelegenheid worden gesteld. Uw herinneringen aan een voorsterfelijk leven werden bij u weggenomen om er zeker van te zijn dat deze test zijn waarde behield, maar u zou wel een innerlijk richtsnoer krijgen om een goed leven te leiden. In dit leven zou het heilsplan van onze Vader, dat u de kans zou bieden om bij Hem terug te keren, het evangelie van Jezus Christus heten.

Vóór de schepping van deze aarde was er een briljante maar boze geest, beter bekend als Lucifer of de Satan, die tot opstand tegen het plan van onze Vader aanzette. Hij wilde een wijziging in de voorwaarden aanbrengen. Zijn argumenten waren zo overtuigend dat een derde van de geestkinderen van de Vader Satan volgde en werd uitgeworpen. Zij raakten de zeldzame kans op groei en het essentiële profijt van een sterfelijk lichaam kwijt.

Onze heilige Vader, die ieder van zijn kinderen volmaakt kent, besefte dat veel van zijn kinderen in de loop der tijd aan verleiding bloot zouden staan, werelds zouden worden en het getuigenis en de leringen van zijn profeten zouden verwerpen. Geestelijke duisternis zou de plaats innemen van het licht van de waarheid, een toestand die afvalligheid wordt genoemd. Een periode waarin de waarheid wordt geïntroduceerd tot die wordt overwoekerd door zonde zou bedeling worden genoemd. En in elke bedeling zouden er profeten zijn om de waarheid voor de getrouwen op aarde te houden, ongeacht of die waarheid door velen vervormd of verworpen zou worden.

U leerde dat het licht van Christus dat richtsnoer zou zijn. Het geeft alles licht en leven. Het spoort alle mensen aan om waarheid van dwaling te onderscheiden, goed van kwaad. Het licht van Christus is geen persoon. Het is een macht of invloed die van God onze Vader door zijn Zoon, Jezus Christus, afkomstig is en wie het volgt, kan in aanmerking komen voor de meer vastomlijnde leiding en inspiratie van de Heilige Geest. U kreeg te horen dat overtreding de invloed van de Heilige Geest zou verzwakken, maar dat die weer kon worden hersteld door genoegzame bekering. U verheugde zich erin dat de gehoorzamen, als zij de juiste verordeningen en de bijbehorende verbonden ontvingen en getrouw bleven, de celestiale heerlijkheid zouden beërven en in alle eeuwigheid in de tegenwoordigheid van de Vader en zijn Zoon zouden verblijven.

Hoe weten we deze waarheden? Hoe kunt u te weten komen of ze kloppen? U ziet grote verwarring om u heen omtrent het wezen van God, zijn leringen en het doel van het leven. Hoe geeft God, onze hemelse Vader, zijn kinderen op aarde leiding? Hoe laat Hij zijn getrouwe en gelovige kinderen de waarheid en zijn wil weten, zodat ze de juiste keuzes kunnen maken en de zegeningen kunnen ontvangen die Vader in de hemel hun maar al te graag wil geven? Dat zal ik uitleggen.

Vanaf de grondlegging van deze aarde heeft God onze Vader het plan dat ik net heb uitgelegd, consequent gevolgd. Adam heeft het plan van onze Vader aan zijn kinderen en nakomelingen uitgelegd. Velen geloofden en werden gezegend. Maar velen kozen ervoor hun keuzevrijheid, een gave die ze van God hadden gekregen, te gebruiken om zijn leringen en zijn evangelie te verwerpen. De ongehoorzamen verwierpen de waarheid, verdraaiden de leringen en verordeningen, en verwijderden zich van God. In de loop der tijd werd het licht van de waarheid opgeslokt door geestelijke duisternis. Het priesterschap en de ware kerk waren niet meer onder de mensen te vinden.

Profeten zoals Henoch, Noach, Abraham en Mozes herstelden de waarheid in hun bedeling maar in de loop der tijd verwierpen de meesten toch weer hun leringen. In het midden des tijds werd Jezus Christus, de geliefde Zoon van God, op aarde geboren. Hij herstelde de waarheid weer en diende met liefde en barmhartigheid. Hij vestigde zijn kerk weer op aarde met profeten en apostelen. Door intens te lijden vervulde Hij de goddelijke opdracht van zijn heilige Vader om onze Heiland en Verlosser te worden. Hij stond toe dat Hij werd gekruisigd. Hij herrees uit het graf en overwon daarmee de lichamelijke dood. Zijn oneindige zoenoffer is een verheven gave die het voor de bekeerlijke mogelijk maakt om vergiffenis te ontvangen en in aanmerking te komen voor het eeuwige leven. Maar zelfs toen werd de Zoon van God door bijna iedereen verworpen. Zijn apostelen en de leden van de kerk werden vervolgd en velen vonden de dood. De aarde zakte weg in een lange en vreselijke periode van intense geestelijke duisternis.

De Schriften maken duidelijk dat door de hele geschiedenis heen, bij gebeurtenissen van uitzonderlijk belang, de stem van God de Vader is gehoord. Bij verschillende gelegenheden is Jezus Christus aan een beperkt aantal personen verschenen. Toch is er slechts één verheven, bijzondere gebeurtenis waarbij voor zover wij weten, God de Vader zelf in persoon is verschenen. Hij is samen met zijn geliefde heilige Zoon, Jezus Christus, aan een eenkoppig publiek verschenen. Die ene was de jonge Joseph Smith jr., een uitzonderlijke geest, voorbereid vanaf de grondlegging der wereld. Hij zou de grootste profeet ooit op aarde worden. Spoedig daarna zou het priesterschapsgezag terugkeren, de volledige herstelling van de kerk die was hersteld door de heiland, met aanvullende Schriftuur toegesneden op deze tijd die door middel van voortdurende openbaring van de Heiland kwam.

Onze goedgunstige Vader kwam uit zijn uitgestrekte scheppingen naar deze aarde om de waarheid te verhelderen, om de dikke geestelijke duisternis uiteen te drijven, om zijn ware identiteit te tonen, om de volheid van de waarheid te herstellen, en de enige weg naar zekere, geestelijke leiding te banen. Deze gedenkwaardige herstelling is begonnen met deze eenvoudige woorden van de Vader: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’2 Waarna de herstelling van de waarheid, het priesterschap, de gewijde verordeningen en de ware kerk met het plan van de Vader voor eeuwig heil en geluk, volgde. Wanneer u dat plan volgt, zult u elk probleem in dit leven kunnen oplossen. Dit plan zal u de kans bieden om, door geloof en gehoorzaamheid, in aanmerking te komen voor goddelijke leiding. Die steun zal u de kracht geven om zo te leven zoals u weet dat u moet leven, ongeacht de verwording van de maatschappij.

Welke gebeurtenis zou zo ongelooflijk belangrijk zijn om dit ongekende bezoek van God de Vader te rechtvaardigen? Het was de inluiding van de ‘bedeling van de volheid der tijden’ die door de profeten in zowel het oude als het nieuwe testament was voorzegd. De tijd was voor de Vader aangebroken om alles in de hemelen en de aarde in Christus samen te vatten,3 alle sleutels van het koninkrijk over te dragen en de kennis te herstellen die in voorbije bedelingen was geopenbaard,4 ter instelling van de laatste bedeling van het evangelie voor deze aarde.

In het besef dat het voor velen moeilijk zou zijn om te geloven in een dergelijke glorierijke herstelling, voorzag de Heiland in een tastbaar bewijs dat daarvan getuigt, namelijk het Boek van Mormon. Daarin staat beschreven hoe we kunnen weten of de herstelling echt heeft plaatsgevonden. Hij voorzag bij monde van Joseph Smith met de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde in nog meer verhelderende Schriftuur, noodzakelijk voor deze tijd. Het is dan ook geen wonder dat de bediening van Joseph Smith zich voornamelijk concentreerde op de Heiland, zijn verzoening en leer.

Hoewel deze waardevolle, essentiële boodschap over de wereld is verkondigd, is het Satan gelukt veel mensen er blind voor te maken of in de verkeerde richting te sturen. Het overgrote deel van de kinderen van de Vader zijn niet alleen hun hemelse Vader en het doel van het sterfelijke leven vergeten, ze willen ook zelden iets van Hem weten noch nadenken over het doel van hun leven. Ze worden in beslag genomen door allerhande zaken die hen afleiden van de essentiële. Maakt u alstublieft die fout niet.

Als dienstknecht van Jezus Christus getuig ik dat wat ik heb uitgelegd, waar is. Het is niet voldoende om een vaag begrip te hebben van de waarheid of van het bestaan van de Vader en zijn Zoon, onze Heiland. Ieder van ons moet gaan beseffen wie Ze werkelijk zijn. U moet voelen hoeveel Ze van u houden. Als u de waarheid naar beste weten naleeft, moet u erop vertrouwen dat Zij u zullen helpen om het doel van uw leven te verwezenlijken en u te versterken, zodat u in aanmerking komt voor de beloofde zegeningen. Om de geboden van God te kunnen gehoorzamen, moet u weten wat ze inhouden. Daarvoor moet u in ze geloven. Dat kunt u het beste bereiken door de leerstellingen te bestuderen. Dat is een van de redenen dat president Hinckley en zijn raadgevers in juli van dit jaar alle leden uitnodigden om het Boek van Mormon voor het eind van het jaar uit te lezen. Zij deden deze belofte: ‘Wie het Boek van Mormon leest zal meer de Geest des Heren gaan ervaren, de geboden stipter willen naleven en een groter getuigenis krijgen dat de Zoon van God werkelijk leeft.’5 Ik heb de proef op de som genomen en kan bevestigen dat die belofte uitkomt. Als u die raad gewetensvol gehoorzaam bent geweest, weet u wat ik bedoel. Als u nog niet begonnen bent, heeft u nog steeds de tijd om uw leven te verrijken door het Boek van Mormon te lezen. Wilt u dat alstublieft doen?

Als apostel van de Heer Jezus Christus getuig ik plechtig dat God de Vader en Jezus Christus door middel van Joseph Smith de herstelling die ik zojuist heb uitgelegd, tot stand hebben gebracht, dat het luisterrijke licht van de waarheid en de Kerk van Jezus Christus weer op aard is, dat de ware natuur van God de Vader en zijn Zoon opnieuw is geopenbaard en dat de juiste manier om geestelijke leiding te ontvangen, is uitgelegd. Ik getuig dat Gods heilsplan ter beschikking staat aan eenieder die er oprecht naar op zoek is. Sluit het in uw hart. Leef het na voor uw vrede en geluk. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Abraham 3:24–26.

  2. Geschiedenis van Joseph Smith 1:17.

  3. Efeziërs 1:10.

  4. Zie LV 128:18–21.

  5. Zie Brief van het Eerste Presidium, 25 juli 2005.

Afdrukken