2005
Geestelijke voorbereiding: begin meteen en wees consequent
November 2005


Geestelijke voorbereiding: begin meteen en wees consequent

De grote levenstoets is of we te midden van de levensstormen gehoor geven en gehoorzaam zijn aan Gods geboden.

De meesten van ons zullen zich weleens hebben afgevraagd hoe we ons het beste op een storm kunnen voorbereiden. Bijvoorbeeld toen we het leed zagen en voelden van mannen, vrouwen en kinderen, van bejaarden en zieken, die waren getroffen door orkanen, tsumami’s, oorlogen en droogte. De vraag die dan volgt is: ‘Waaruit moet die voorbereiding bestaan?’ En dan gaat men snel datgene kopen en inslaan wat men denkt nodig te hebben om een ramp te overleven.

Maar we zullen nog een ander soort voorbereiding moeten treffen, die in wezen nog belangrijker is, voor toetsen waarmee ieder van ons zeker te maken krijgt. Met die voorbereiding moet meteen begonnen worden, omdat zij tijd vergt. Wat we daarvoor nodig hebben, kan niet worden gekocht. Het kan niet worden geleend. We kunnen het niet goed opslaan. En we moeten het regelmatig en recent hebben gebruikt.

Die toets vergt een geestelijke voorbereiding. Het houdt in een zo krachtig geloof in Jezus Christus te hebben ontwikkeld dat we slagen voor de levenstoets, waarvan voor ons in eeuwige zin alles afhangt. Die toets maakt deel uit van het doel dat God met ons in de schepping voor had.

Dankzij de profeet Joseph Smith weten we hoe de Heer de toets waarvoor we staan, heeft omschreven. Onze hemelse Vader heeft de wereld met zijn Zoon Jezus Christus geschapen. We hebben deze woorden die het doel van de schepping weergeven: ‘Wij zullen naar beneden gaan, want er is ruimte daar, en wij zullen van deze stoffen nemen en wij zullen een aarde maken waarop dezen kunnen wonen; en wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden.’1

De grote levenstoets is dus of we te midden van de levensstormen gehoor geven en gehoorzaam zijn aan Gods geboden. Het gaat niet zozeer om het doorstaan van de storm, als wel om het goede kiezen ten tijde van de storm. En het zou heel tragisch zijn als we de toets niet halen, omdat we dan niet in glorie kunnen terugkeren naar ons hemelse thuis.

Wij zijn de geestkinderen van onze hemelse Vader. Hij houdt van ons en heeft ons voor onze geboorte onderricht gegeven. Hij heeft ons toen gezegd dat Hij ons alles wil geven wat Hij heeft. Om die gave te ontvangen, hadden we een sterfelijk lichaam nodig en moesten we op de proef worden gesteld. Door dat sterfelijke lichaam zouden we met pijn, ziekte en de dood te maken krijgen.

We zouden blootgesteld worden aan verleidingen vanwege de begeerten en zwaktes in ons sterfelijk lichaam. Sluwe en krachtige boze machten zouden ons willen overhalen om aan die verleidingen toe te geven. Het leven zou zijn stormen kennen waarin we keuzes zouden moeten maken, met behulp van ons geloof in zaken die we niet met het blote oog kunnen zien.

We kregen de belofte dat we Jehova, Jezus Christus, als onze Heiland en Verlosser zouden hebben. Hij zou ieders opstanding zeker stellen. En Hij zou het mogelijk maken dat we de levenstoets konden halen als we geloof in Hem oefenden door gehoorzaam te zijn. We juichten van vreugde bij dat goede nieuws.

Een tekst uit het Boek van Mormon, een andere getuige van Jezus Christus, beschrijft hoe moeilijk de toets is en wat we moeten doen om die te halen:

‘Daarom, weest goedsmoeds en bedenkt dat gij vrij zijt om naar eigen inzicht te handelen — om de weg te kiezen van de eeuwigdurende dood of de weg van het eeuwige leven.

‘Welnu, mijn geliefde broeders, verzoent u met de wil van God en niet met de wil van de duivel en het vlees; en bedenkt, wanneer gij met God zijt verzoend, dat gij alleen in en door de genade Gods wordt behouden.

‘Welnu, moge God u opwekken uit de dood door de kracht der opstanding, en ook uit de eeuwigdurende dood door de kracht der verzoening, opdat gij in het eeuwige koninkrijk Gods zult worden ontvangen, opdat gij Hem zult loven dankzij de goddelijke genade. Amen.’2

Het vergt onwrikbaar geloof in de Heer Jezus Christus om de weg van het eeuwige leven te kiezen. Met behulp van dat geloof kunnen we de wil van God leren kennen. Door dat geloof aan te wenden bouwen we de kracht op om de wil van God te doen. En door dat geloof in Jezus Christus te oefenen kunnen we verleiding weerstaan en vergiffenis ontvangen dankzij de verzoening.

We moeten ons geloof in Jezus Christus hebben ontwikkeld en hebben verzorgd, lang voordat Satan ons aanvalt. En hij doet dat door ons aan het twijfelen te brengen, door onze vleselijke begeertes aan te wakkeren en door ons op leugenachtige wijze in te fluisteren dat goed slecht is en dat er geen zonde is. Die geestelijke stormen woeden al. Wij kunnen verwachten dat ze voordat de Heiland terugkeert in hevigheid toenemen.

Hoeveel geloof we nu ook hebben om God gehoorzaam te zijn, we zullen dat geloof voortdurend moeten versterken en het constant moeten verversen. We kunnen dat doen door ons nu voor te nemen om meteen te gehoorzamen en vastberadener te zijn in onze volharding. Leren om meteen te beginnen en consequent te zijn, zijn de sleutels tot onze geestelijke voorbereiding. Uitstel en wisselvalligheid zijn fatale vijanden.

Ik wil graag vier situaties opperen waarin we meteen en consequent aan onze gehoorzaamheid kunnen werken. De eerste is het gebod om ons te vergasten aan het woord van God. De tweede is om altijd te bidden. De derde is het gebod om een volledige tiende te betalen. En de vierde is weg te vluchten van de zonde en haar vreselijke gevolgen. Elke situatie vergt geloof om meteen te beginnen en vervolgens vol te houden. En door alle vier te doen, wordt u gesterkt in uw voornemen om Gods geboden te kennen en te gehoorzamen.

U heeft al hulp van de Heer gekregen om te beginnen. In augustus heeft u deze belofte van president Gordon B. Hinckley gekregen over het voor het eind van het jaar uitlezen van het Boek van Mormon: ‘Zonder voorbehoud beloof ik u dat er een grotere mate van de Geest des Heren in uw huis zal komen indien u het Boek van Mormon met een gebed in uw hart leest, ook al heeft u het al vele malen gelezen. U zult zijn geboden met grotere vastberadenheid gehoorzamen, en u zult een sterker getuigenis ontvangen dat de Zoon leeft.’3

Dat is de belofte van meer geloof, het geloof dat van belang is voor onze geestelijk voorbereiding. Maar als we die geïnspireerde uitnodiging naast ons hebben neergelegd en daar niet gehoorzaam aan zijn begonnen, is het aantal bladzijden dat we elke dag moeten lezen alleen maar gegroeid. En als we dan ook nog eens een paar dagen overslaan, vergroot dat de kans op mislukking. Daarom heb ik er voor gekozen mijn dagelijkse leesschema voor te blijven om er zeker van te zijn dat ik in aanmerking kom voor de beloofde zegeningen van vastberadenheid en een getuigenis van Jezus Christus. Aan het eind van december weet ik dan wat het inhoudt om meteen te beginnen wanneer God een gebod geeft en om consequent gehoorzaam te zijn.

Bovendien zal ik bij het lezen van het Boek van Mormon bidden dat de Heilige Geest mij zal laten weten wat God wil dat ik doe. In het boek zelf staat een belofte dat zulke gebeden zullen worden verhoord: ‘Daarom zeide ik tot u: Vergast u aan de woorden van Christus; want zie, de woorden van Christus zullen u alle dingen zeggen die gij behoort te doen.’4

Wanneer de Heilige Geest mij onder het lezen en overdenken van het Boek van Mormon zegt iets te doen, zal ik daar meteen naar handelen. Wanneer ik het project in december afrond, zal ik uit ervaring weten hoe groter geloof leidt tot grotere gehoorzaamheid. En zo word ik in mijn geloof gesterkt. Dan zal ik uit eigen ervaring weten wat de gevolgen zijn van meteen met lezen beginnen en consequent te weten wat God wil dat ik doe en het te doen. Als we dat doen, zullen we beter voorbereid zijn op de zwaardere stormen.

Vervolgens hebben we de keus van wat we na 1 januari gaan doen. We kunnen een zucht van verlichting slaken en tegen onszelf zeggen: ‘Ik heb een ruime buffer aan geloof opgebouwd door meteen te beginnen en consequent gehoorzaam te zijn. Ik sla dat op voor de tijden dat ik door zware stormen op de proef wordt gesteld.’ Er is echter een betere manier van voorbereiding, want groot geloof heeft maar een korte houdbaarheidsduur. We kunnen ervoor kiezen de woorden van Jezus Christus en de leringen van de levende profeten te blijven bestuderen. Dat is wat ik ga doen. Ik zal het Boek van Mormon blijven lezen en vaak en veel uit deze bron drinken. En dan zal ik dankbaar zijn dat de uitdaging en belofte van de profeet mij geleerd hebben hoe je groter geloof kunt krijgen en vasthouden.

Persoonlijk gebed kan ook ons geloof opbouwen in doen wat God gebiedt. Ons is geboden altijd te bidden, opdat we niet overwonnen worden. Soms zal de bescherming die we nodig hebben rechtstreeks door tussenkomst van God komen. Maar gelovig werken aan onze gehoorzaamheid zal ons veel bescherming bieden. We kunnen elke dag bidden om te weten wat God wil dat we doen. We kunnen ons stellig voornemen meteen te reageren als we antwoord krijgen. Mijn ervaring is dat Hij zulke verzoeken altijd verhoort. Dan kunnen we ervoor kiezen te gehoorzamen. Als we dat doen, bouwen we voldoende geloof op om niet overwonnen te worden. En krijgen we het geloof om keer op keer terug te gaan voor meer aanwijzingen. Wanneer de stormen losbarsten, zijn we klaar om heen te gaan en te doen wat de Heer ons gebiedt.

De Heiland heeft ons een weergaloos voorbeeld van zo’n nederig gebed gegeven. Toen hij de verzoening bewerkte, bad Hij in de hof van Getsemane dat de wil van de Vader zou geschieden. Hij wist dat de wil van de Vader inhield dat Hij iets moest doen wat zo pijnlijk en afschuwelijk was, dat we het niet kunnen bevatten. Hij bad niet alleen om de wil van de Vader te accepteren, maar om die te doen. Hij liet ons zien hoe we in volmaakte en vastberaden onderworpenheid kunnen bidden.

Meteen en consequent geloof oefenen is een beginsel dat ook van toepassing is op het gebod om tiende te betalen. We moeten niet tot de jaarlijkse tiendevereffening wachten voor we beslissen een volledige tiende te betalen. Die keuze kunnen we nu al maken. Het vergt tijd om te leren onze uitgaven in de hand te houden in het geloof dat wat we hebben van God komt. Het vergt geloof om onze tiende stipt en zonder uitstel te betalen.

Als we nu de keuze maken om een volledige tiende te betalen en dat consequent doen, zal niet alleen de tiendevereffening een zegen inhouden, maar worden we het hele jaar door gezegend. Door ons nu voor te nemen om een volledige tiende te betalen en daarin consequent gehoorzaam te zijn, worden we gesterkt in ons geloof en zal ons hart na verloop van tijd verzacht worden. Het is die verandering in ons hart door de verzoening van Jezus Christus, bovenop het offer van ons geld en toebehoren, die het voor de Heer mogelijk maakt de volledige-tiendebetaler in de laatste dagen bescherming te bieden.5 We kunnen erop vertrouwen dat we voor de zegen van bescherming in aanmerking komen als we ons nu stellig voornemen een volledige tiende te betalen en dat consequent te doen.

Diezelfde kracht van meteen kiezen voor geloofsoefening en consequente gehoorzaamheid, is ook van toepassing op het groeien in geloof om verleiding te weerstaan en vergiffenis te ontvangen. Het beste moment om verleiding te weerstaan is meteen. De beste tijd voor bekering is nu. De vijand van onze ziel zal gedachten in ons laten opkomen om ons te verleiden. We kunnen er meteen voor kiezen om ons geloof te oefenen om die kwade gedachten uit te werpen voordat we ernaar handelen. En we kunnen er meteen voor kiezen om ons te bekeren wanneer we zondigen, voordat Satan ons geloof verzwakt en ons bindt. Het is beter om nu vergeving te zoeken dan later.

Toen mijn vader op zijn sterfbed lag, vroeg ik hem of er nog iets was waar hij zich van te bekeren had en waarvoor hij God nog niet om vergiffenis had gevraagd. Hij hoorde misschien wel in mijn stem dat ik dacht dat hij misschien de dood en het oordeel vreesde. Hij ginnegapte eventjes, keek mij toen vriendelijk aan en zei: ‘O nee, Hal, ik heb mij mijn hele leven altijd meteen bekeerd.’

Keuzes om nu geloof te oefenen en consequent gehoorzaam te zijn, zullen te zijner tijd groot geloof en zekerheid opleveren. Dat is de geestelijke voorbereiding die we allemaal nodig hebben. En daardoor zullen we in tijden van crisis in aanmerking komen voor de belofte van de Heer: ‘Indien gij voorbereid zijt, zult gij niet vrezen.’6

En die geldt ook als we levensstormen over ons heen krijgen en de dood nabij is. Onze liefdevolle Vader en zijn geliefde Zoon hebben ons alle mogelijke hulp gegeven om onze levenstoets te halen. Maar we moeten ons voornemen om gehoorzaam te zijn en dat dan ook zijn. Het geloof waarmee we de toets van onze gehoorzaamheid doorstaan, bouwen we in de loop der tijd op en door onze dagelijkse keuzes. We kunnen ons nu voornemen om meteen te doen wat God van ons vraagt. En we kunnen de beslissing nemen om getrouw te zijn in de kleine gehoorzaamheidstoetsen, waarmee we het geloof opbouwen om de grote toetsen te kunnen doorstaan, die voorzeker zullen komen.

Ik weet dat u en ik kinderen zijn van een liefdevolle hemelse Vader. Ik weet dat zijn Zoon Jezus Christus, leeft en dat Hij onze Heiland is en dat Hij voor al onze zonden heeft geboet. Hij is herrezen, en Hij is met onze hemelse Vader aan de jonge Joseph Smith verschenen. Ik weet dat het Boek van Mormon het woord van God is, door de gave en macht van God vertaald. Ik weet dat dit de ware kerk van Jezus Christus is.

Ik weet dat we door de Heilige Geest te weten kunnen komen wat God van ons verlangt. Ik getuig dat Hij ons de kracht kan geven om te doen wat Hij van ons vraagt, wat het ook is en welke beproevingen ons ook wachten.

Ik bid dat we ervoor zullen kiezen om de Heer meteen te gehoorzamen, altijd, in kalme tijden en in stormen. Als we dat doen zal ons geloof worden gesterkt, zullen we in dit leven vrede vinden en de zekerheid krijgen dat wij en ons gezin in aanmerking kunnen komen voor het eeuwige leven in de toekomende wereld. Dat beloof ik u in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Abraham 3:24–25.

  2. 2 Nephi 10:23–25.

  3. ‘Een krachtig en waar getuigenis’, Liahona, augustus 2005, p. 6.

  4. 2 Nephi 32:3.

  5. Zie LV 64:23.

  6. Leer en Verbonden 38:30.

Afdrukken