2005
De zoektocht van de mens naar goddelijke waarheid
November 2005


De zoektocht van de mens naar goddelijke waarheid

Als u volgens het patroon van de Heer naar goddelijke waarheid luistert en er acht op slaat, zult u een persoonlijk, geestelijk fundament kunnen bouwen en bepalen wat u wilt worden.

Onder het talrijke publiek hier vanavond bevinden zich drie speciale genodigden, drie oude schoolvrienden van mij. Ze zijn helemaal uit mijn vaderland, België, hierheen gekomen om te vieren dat wij vijftig jaar geleden ons diploma van het voortgezet onderwijs hebben gehaald en om deze conferentie bij te wonen. Aan hen, aan u, priesterschapsdragers, en vooral aan jullie, jongemannen die zich op een zending voorbereiden, wijd ik deze boodschap. Zij gaat over de zoektocht van de mens naar goddelijke waarheid. Eenmaal gekend, moet die waarheid toegepast gaan worden in onze hedendaagse wereld, waarin godsdienstige verwarring en moreel verval blijven toenemen. Dan wordt zij het geestelijk fundament waarop we volgens de beginselen van gerechtigheid kunnen gaan leven. De Heer heeft immers gezegd: ‘In gerechtigheid zult gij worden gevestigd’ (3 Nephi 22:14).

Waar kan goddelijke waarheid dan gevonden worden? Zij bestaat daarin dat we ‘de stem des Heren horen, de stem van zijn dienstknechten en acht slaan op de woorden van de profeten en apostelen.’ (Zie LV 1:14.) Horen en er acht op slaan. Naar iets luisteren is vrij eenvoudig. Maar iets horen en dat dan gaan toepassen, dat is een levenslange uitdaging.

Ten eerste moeten we de stem van de Heer horen. Communicatie van de Heer over goddelijke waarheid of geestelijke kennis vinden we terug in de Schriften. Men noemt dat openbaring, wat letterlijk betekent: ‘bekendmaken of onthullen’. (Bible Dictionary, ‘Revelation’, p. 762.) Openbaring wordt gegeven om te ‘weten hoe te aanbidden, en [te] weten wat u aanbidt’ (LV 93:19). Ouderling Neal A. Maxwell heeft gezegd: ‘Alleen met openbaring kunnen we Gods werk overeenkomstig zijn wil en op zijn manier en tijd doen.’ (‘Openbaring’, Eerste wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden, januari 2003, p. 5.) ‘Zonder openbaring zou alles onduidelijk, duister en verwarrend zijn.’ (Bible Dictionary, p. 762.)

Ten tweede moeten we de stem van zijn dienstknechten horen. Openbaring of goddelijke waarheid wordt op verschillende manieren en momenten door de wil van de Heer aan zijn dienstknechten gegeven, en is ook in de Schriften te vinden. ‘Voorzeker, de Here Here doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten’ (Amos 3:7).

Ten derde moeten we acht slaan op de woorden van de profeten en apostelen. Acht slaan op iets betekent: speciaal aandacht aan iets besteden. Het betekent: luisteren naar hen die door God zijn geroepen om in deze tijd de bijzondere, levende getuigen van Jezus Christus te zijn. Het houdt in dat we hen in die rol erkennen en dat we gehoor geven aan hun uitnodiging om een persoonlijke, geestelijke bevestiging te krijgen dat hun leringen waar zijn en dat wij ons toewijden om daar gehoor aan te geven.

Samengevat: de Heer heeft een bepaald patroon om goddelijke waarheid aan zijn profeten mee te delen dat ons doorheen de moeilijkheden en het kwaad van het leven laveert en ons tot zegen is. Dat patroon is: luisteren en acht slaan. Willen wij de zegeningen van de Heer ontvangen, dan is dat het patroon waarop wij ons geestelijk fundament moeten bouwen. Daarom is het niet voldoende om de Schriften te bestuderen en zo de gedachten van de Heer te leren kennen. Er moet een geloofsdaad op volgen. Voordat we de zegeningen van de Heer kunnen ontvangen, moeten we de wil van de Heer aanvaarden door zijn geboden te onderhouden. Als we vragen in geloof dat we zullen ontvangen, en we krijgen vervolgens een geestelijke bevestiging van dat proces, dan is dat het gebed van ons leven.

Eigenlijk kunnen we die communicatie of het luisteren naar goddelijke waarheid in drie woorden samenvatten: openbaring, geboden, zegeningen. Maar het is wel een levenslange opdracht om eerst te luisteren naar de stem van de Heer en zijn dienstknechten en er dan acht op te slaan. Waarom? ‘Want de natuurlijke mens is een vijand van God, (…) en zal dat voor eeuwig en altijd zijn, tenzij hij zich overgeeft aan de ingevingen van de Heilige Geest’ (Mosiah 3:19). Geestelijke voorbereiding is een voorwaarde om een persoonlijke, geestelijke indruk te kunnen ontvangen. In de rest van het vers staat dat we een ‘heilige’ moeten worden ‘door de verzoening van Christus, de Heer’, en we moeten ‘als een kind’ worden: ‘onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde, gewillig [ons] te onderwerpen’ aan de wil van de Heer, wat betekent dat we zijn geboden onderhouden. Dan zegt de Heer: ‘Wanneer wij enige zegening (…) ontvangen, is het door gehoorzaamheid aan die wet waarop zij is gegrond’ (LV 130:21).

Laten we dit patroon even uitdiepen aan de hand van een recent voorbeeld van luisteren naar en acht slaan op de woorden van de profeten en apostelen van deze tijd. Het Eerste Presidium heeft onlangs alle leden van de kerk aangespoord om vóór het eind van het jaar het Boek van Mormon, eveneens een testament aangaande Jezus Christus, uit te lezen. Bij die opdracht hoorde de volgende belofte: ‘Wie het Boek van Mormon leest zal meer de Geest des Heren gaan ervaren, de geboden stipter willen naleven en een groter getuigenis krijgen dat de Zoon van God werkelijk leeft.’ (Brief van het Eerste Presidium, 25 juli 2005.)

Waarom zouden we een sterker getuigenis nodig hebben dat de Zoon van God werkelijk leeft, zoals het Boek van Mormon aangeeft? Tegenwoordig is er in de christelijke wereld veel verwarring over de leer van Christus, niet alleen over zijn goddelijke aard, maar zelfs over zijn verzoening en opstanding, zijn evangelie en vooral de geboden die daarbij horen. Het gevolg is een geloof in de mens Christus, in een populaire Christus, of in een stille, gekruisigde Christus. Verkeerde godsdienstige overtuigingen leiden tot verkeerd godsdienstig gedrag.

Een persoonlijk, geestelijk fundament kan en moet gebaseerd zijn op een persoonlijke openbaring van de Heilige Geest over de levende Jezus Christus, de profeten en de Schriften waarin de openbaringen van de Heer staan. Dat Christus leeft wordt gekoppeld aan de herstelling van zijn evangelie en de boodschap ‘dat Jezus Christus de Heiland van de wereld is, dat Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is; en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het koninkrijk van de Heer is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias’ (Inleiding tot het Boek van Mormon).

De geestelijke bevestiging hiervan door toedoen van de Heilige Geest wordt op de voorwaarden van de Heer gegeven aan eenieder die er in geloof om wil vragen en erop vertrouwt dat hij of zij op die manier een antwoord kan ontvangen. Het begint met luisteren naar de stem van de Heer, zijn dienstknechten, zijn profeten en apostelen, en met acht slaan op hun woorden. Geestelijke kennis van de herstelling is een geloofskwestie.

Ik ben een bekeerling en heb de volgende ervaring gehad die dat geestelijke proces illustreert. Toen de zendelingen bij ons aan de deur kwamen, had ik het verlangen om naar de boodschap van de herstelling te luisteren. Mijn motivatie was echter vooral nieuwsgierigheid. Door naar de kerk te gaan, hoorde ik nog meer geestelijke kennis. Ik was wel geïnteresseerd, maar ik miste het essentiële: acht slaan op de boodschap. Ik moest een persoonlijk, geestelijk fundament verkrijgen dat Christus werkelijk leeft en ook de bevestiging dat Joseph Smith de profeet van de herstelling was. Die bevestiging kreeg ik alleen toen ik acht op de boodschap ging slaan en mijn ontspruitende geloof in het Boek van Mormon beproefde, dat het stoffelijke bewijs van hedendaagse openbaring is.

Maar die kennis alleen was niet genoeg. Ik moest me voornemen om mijn geloof om te zetten in de zekere overtuiging dat het Boek van Mormon waar was en dat Joseph Smith een profeet was. Mijn geloof in Christus was nooit een punt van discussie geweest. Ik vertrouwde op de Heer en zijn beloften. Gemoedsrust en innerlijke vrede waren het antwoord. Ik had geen vragen meer. Het geestelijke fundament was gelegd en werd gevolgd door een toezegging in mijn hart om het doopverbond te sluiten. Vervolgens kreeg ik de gave van de Heilige Geest om me te leiden en te helpen, zodat ik rechtschapen beslissingen kon nemen en tot het einde kon volharden. Vanaf dat moment wist ik wat ik met mijn leven op aarde wilde doen.

Beproef goddelijke openbaring. Hoor de stem van de Heer. Ze is echt, persoonlijk en waar. Verstandelijke redenering kan openbaring niet vervangen. Ik citeer president James E. Faust: ‘Laat u door uw twijfels niet afscheiden van de goddelijke kennisbron.’(‘Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp’, Liahona, november 2003, p. 22.)

Beproef en voel de krachtige uitwerking op uw gemoed van het woord Gods dat door zijn dienstknechten wordt gegeven. (Zie Alma 31:5).

Beproef, vraag en ontvang in geloof, en sla daarna acht op de woorden van de profeten en apostelen, dan zult u ‘een kroon van eeuwig leven ontvangen’ (LV 20:14).

Bedenk tot slot dat als u volgens het patroon van de Heer naar goddelijke waarheid luistert en er acht op slaat, u een persoonlijk, geestelijk fundament zult kunnen bouwen en bepalen wat u in dit leven en het hiernamaals wilt worden.

In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken