2005
Waar geluk: een bewuste keuze
November 2005


Waar geluk: een bewuste keuze

Geluk is een gesteldheid van de ziel. Deze vreugdevolle gesteldheid is het resultaat van een rechtschapen leven.

Het leven is goed, als we er op de juiste manier mee omgaan.’ Dat waren woorden uit een inspirerende boodschap die ik jaren geleden las. Wat de boodschap ‘het goede leven’ noemt, is het resultaat van hoe we handelen, spreken en zelfs denken.

Niemand hoeft zich op zijn levensreis alleen te voelen, want we zijn allemaal uitgenodigd om tot Christus te komen en in Hem vervolmaakt te worden. Geluk is het doel van het evangelie en het doel van de verlossende verzoening van alle mensen.

De profeet Helaman brengt dat beknopt onder woorden in het Boek van Mormon: ‘Aldus zien wij, dat de Here barmhartig is jegens allen, die in oprechtheid huns harten zijn heilige naam willen aanroepen.

‘Ja, aldus zien wij dat de poort des hemels openstaat voor allen, ja, voor hen die geloven in de naam van Jezus Christus, die de Zoon Gods is.

‘Ja, wij zien dat eenieder die het wil, het woord Gods mag vastgrijpen, dat levend en krachtig is, dat (…) de volgeling van Christus op een enge en smalle weg voert (…) en zijn ziel, ja zijn onsterfelijke ziel, in het koninkrijk der hemelen aan de rechterhand van God brengt.’1

Geliefde broeders en zusters, wij moeten inzien dat ‘willen’ de beslissende factor is die ertoe leidt dat wij het woord Gods vastgrijpen en gelukkig zijn. Volharding in het nemen van de juiste beslissingen is wat tot geluk leidt.

Geluk is het resultaat van onze gehoorzaamheid en onze moed om altijd de wil van God te doen, zelfs onder de moeilijkste omstandigheden. Toen de profeet Lehi de inwoners van Jeruzalem waarschuwde, bespotten zij hem en, net als bij de andere profeten vanouds, stonden zij hem naar het leven. Ik citeer de profeet Nephi: ‘Ik, Nephi, zal u tonen dat de tedere barmhartigheden des Heren zich uitstrekken over allen die Hij wegens hun geloof heeft uitverkoren om hen machtig te maken, zelfs tot de macht ter bevrijding toe.’2

Toen ik in het noorden van Mexico op zending was, kregen we enkele dagen na de doopdienst van de familie Valdez een telefoontje van broeder Valdez. Hij vroeg of we naar zijn huis konden komen. Hij had een belangrijke vraag voor ons. Nu hij de wil van God omtrent het woord van wijsheid kende, en hoewel het moeilijk voor hem zou zijn om een andere baan te vinden, vroeg hij zich af of hij bij de sigarettenfabriek moest blijven waar hij al jaren werkte. Enkele dagen later vroeg broeder Valdez opnieuw of we konden langskomen. Hij had besloten zijn baan op te zeggen omdat hij niet bereid was om tegen zijn overtuiging in te gaan. Met een glimlach op zijn gezicht en een ontroerde stem vertelde hij ons dat op de dag dat hij ontslag had genomen, een ander bedrijf hem een betere baan had aangeboden.

Ja, wij vinden vreugde te midden van onze geloofsbeproeving. De Heer manifesteert Zich door zijn tedere barmhartigheden, die wij op de weg naar geluk kunnen vinden. Dan zien we zijn hand steeds duidelijker in ons leven.

Geluk is een gesteldheid van de ziel. Deze vreugdevolle gesteldheid is het resultaat van een rechtschapen leven.3

Toen ik enkele jaren geleden zendingspresident was, was mijn vrouw, Evelia, getuige van een ontroerend gelukstafereel toen ze een trouw gezin de kerk in zag gaan. Een moeder en haar twee kleine kinderen waren die dag in de hitte van hun eenvoudige huisje naar de kerk gelopen. Ze hadden nooit gedacht dat ze ouderling Cruz zouden zien, de toegewijde zendeling die hen het jaar daarvoor in het herstelde evangelie had onderwezen. Door deze geweldige verrassing herkenden zij het grote geluk dat het evangelie in hun leven had gebracht. De kinderen renden naar hem toe en sloegen hun armen om hem heen. De tranen stroomden over de wangen van ouderling Cruz, de moeder greep zijn handen beet en bedankte hem oprecht voor alles wat hij voor haar gezin had gedaan. Zij vonden het geluk dat voor de heiligen is bereid en bestemd.4

De profeet Joseph heeft verklaard: ‘Vreugde is het doel van ons bestaan, en zal uiteindelijk ons deel worden, als wij het pad volgen dat erheen leidt, het pad van deugd, oprechtheid, getrouwheid, heiligheid en het onderhouden van al Gods geboden.’5

Na de lange en zware reis naar het beloofde land en na dertig jaar de geboden van God te hebben onderhouden6, vatte de onvermoeibare profeet Nephi uit het Boek van Mormon de geschiedenis van zijn volk als volgt samen: ‘En het geschiedde dat wij een leven van geluk leidden.’7

De profeet-koning Benjamin heeft in het Boek van Mormon geluk gedefinieerd als ‘de gezegende en gelukkig toestand van hen, die de geboden Gods bewaren. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke.’8

Ja, mijn geliefde broeders en zusters, het leven is goed als we er op de juiste manier mee omgaan. Geloven, verlangen, besluiten en kiezen zijn de eenvoudige handelingen die voor een toename in geluk zorgen en voor de innerlijke verzekering die dit leven te boven gaat.

Laten we niet vergeten dat de Heiland ons roept met de woorden: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.’9 Ik weet dat Hij leeft en dat Hij voortdurend op onze deur klopt. Door middel van de profeet Joseph Smith heeft hij zijn kerk en de volheid van het evangelie hersteld en het Boek van Mormon op aarde gebracht. En nu leidt Hij zijn kerk en koninkrijk door middel van onze geliefde profeet, president Gordon B. Hinckley.

Ik laat u mijn liefde en mijn nederige getuigenis in de naam van de Heer Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Helaman 3:27–30; cursivering toegevoegd.

  2. 1 Nephi 1:20; cursivering toegevoegd.

  3. Zie Gids bij de Schriften, ‘Vreugde’, p. 216.

  4. Zie 2 Nephi 9:43.

  5. History of the Church, deel 5, p. 134–135.

  6. Zie 2 Nephi 5.10.

  7. 2 Nephi 5:27.

  8. Mosiah 2:41.

  9. Matteüs 11:28.

Afdrukken