2006
Se mot evigheten!
November 2006


Se mot evigheten!

Förstår du varför det är så viktigt att vara ren och fläckfri?

När vårt första barnbarn föddes rusade hela familjen iväg till sjukhuset. Det var en härlig upplevelse för mig att se vår äldste son Matthew hålla upp denna dyrbara lilla pojke. Då vi stod vid fönstret på spädbarnsavdelningen tillsammans med vår yngste son Chad, såg vi denna nya lilla ande i ögonen — så ren, så obefläckad, så nyligen nedkommen från himlen. Tiden verkade stå stilla och under ett kort ögonblick såg vi den stora eviga planen. Livets helighet blev kristallklar och jag viskade till Chad: ”Förstår du varför det är så viktigt att vara ren och fläckfri?” Han svarade vördnadsfullt: ”O, ja, mamma, jag fattar.”

Stunden var så mäktig att jag önskar att varje ung man och kvinna, varje ung vuxen, ja, var och en av oss, ska få känna och veta hur viktigt det är att leva ett värdigt och rent liv. Det är vår värdighet som kvalificerar oss till att uppfylla vår egen jordiska mission.

Vår personliga mission började långt innan vi kom till jorden. I föruttillvaron blev vi ”kallade och beredda” till att leva på jorden under en tid när frestelserna och utmaningarna skulle vara som störst. Detta skedde ”på grund av [vår] mycket stora tro och [våra] goda gärningar” och ”emedan [vi] valde det goda”.1 Vi förstod vår Faders plan och visste att den var god. Vi inte bara valde den, utan vi försvarade den. Vi visste att vår jordiska mission skulle präglas av frestelser, utmaningar och prövningar, men vi visste också att vi skulle välsignas med evangeliets fullhet, levande profeter och den Helige Andens vägledning. Vi visste och förstod att vår framgång här på jorden skulle avgöras av vår värdighet och renhet.

Vad innebär det att vara värdig? I Mormons bok vädjade Lamonis far: ”Vad skall jag göra, att jag må hava detta eviga liv, varom du har talat?”2 Därefter slöt kungen ett förbund med Herren genom att säga: ”Jag [vill] avstå från alla mina synder, på det jag må känna dig.”3 Så snart Lamonis far förstod vem han var och den stora plan han var en del av, blev värdighet hans hjärtas önskan.

För att bli värdiga fattar vi beslut som gör det möjligt för oss att återvända till vår himmelske Faders närhet. Vi väljer det som berättigar oss att göra anspråk på alla de välsignelser han har i beredskap för oss. Det är därför vi är här på jorden — ”för att se, om [vi] vilja göra allt vad Herren … befaller [oss]”.4 Det är genom vår tro på Herren Jesus Kristus som vi kan motstå frestelser.5 Vår tro gör det möjligt för oss att sky det onda. Det blir motbjudande för oss eftersom ”ljus förenar sig med ljus” och ”dygd älskar dygd”.6

Att bli obesmittad av världen kräver inte bara tro, utan också omvändelse och lydnad. Vi måste leva efter evangeliets normer och göra det som berättigar oss till den Helige Andens ständiga sällskap och vägledning — för Anden kan inte bo i oheliga tempel.7

En ung man jag känner sade: ”Det är bara för svårt. Att följa normerna i min värld är inte realistiskt. Det är bara för svårt.” Men eftersom vi vet att vi är Guds söner och döttrar måste vi sträva efter att vara värdiga. En annan grupp ungdomar antog mottot: ”Jag kan göra det som är svårt.” De förstår sin identitet, sin mission, sin källa till vägledning, och de får styrka genom att hålla sina förbund. De förstår också att när de begår ett misstag så kan de omvända sig! Satan vill att alla ska tro att det är omöjligt att omvända sig. Detta är absolut inte sant. Frälsaren har lovat oss förlåtelse.8 Varje vecka när vi värdigt tar del av sakramentet är det möjligt för var och en av oss att bli ren och fläckfri när vi lovar att ”alltid minnas [Frälsaren] samt hålla [hans] bud”.9 Jesu Kristi evangelium är ett enkelt evangelium — och vi har fått redskapen som gör stigen rak och smal. Vägen är tydlig: ”Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.”10

För trettioåtta år sedan vigdes min man och jag i Salt Lake-templet av president Gordon B Hinckley. Det råd och den vägledning han gav oss den dagen blev en ledstjärna för våra liv. När vi gick ut ur templet som man och hustru gick vi till en park nära tempelplatsen och skrev ner i en dagbok de visdomsord vi hade fått. Han rådde oss att alltid komma ihåg att be morgon och kväll, att be som par och som familj. Han rådde oss att alltid betala ett fullt och ärligt tionde. Han rådde oss att läsa skrifterna varje dag och att tillämpa principerna i vårt liv. Och han rådde oss att vara värdiga. Han sade: ”Lev alltid så att när ni behöver Herrens välsignelser ni kan be till honom och få dem tack vare att ni är värdiga.” Han sade: ”Det kommer stunder i livet när ni behöver omedelbara välsignelser. Ni måste leva på ett sådant sätt att de beviljas — inte på grund av barmhärtighet, utan för att ni är värdiga.” Jag förstod inte först vad det betydde, men under de 38 år som gått har vi bett vår himmelske Fader om många ”omedelbara välsignelser”. Dessa heliga och rättfärdiga vanor har hjälpt oss vandra stadigt på vägen som leder tillbaka till vår Faders närhet. Och idag säger jag: ”Tack, Gud, att profeter du sänder, som leda oss fram i ditt ljus.”11

Personlig värdighet är absolut nödvändig för att komma in i hans heliga tempel och för att slutligen bli arvingar till ”allt vad [vår] Fader har”.12 Herren har sagt: ”Pryd alltid dina tankar med dygd. Då skall du hava ett frimodigt medvetande inför Gud.”13 När vi gör detta, kan vi med tillförsikt besöka Guds heliga tempel med insikten att vi är tillräckligt värdiga för att gå dit där Herren själv går. När vi är värdiga kan vi inte bara gå in i templet utan templet kan också gå in i oss. Herrens löften om frälsning och glädje blir våra — och vår jordiska mission blir hans.

För bara en månad sedan gick vår yngste son Chad in i templet med en vacker och värdig ung kvinna för att bli vigd för tid och all evighet. När han tog hennes hand och knäböjde vid altaret, såg jag in i speglarna på båda sidorna och återigen ville jag viska: ”Förstår du varför det är så viktigt att vara ren och fläckfri?” Men den här gången behövde jag inte påminna honom för Anden viskade själv.

Till alla ungdomar av ädel härkomst säger jag: Se in i evighetens fönster! Föreställ er i Herrens heliga tempel. Se er själva leva värdiga och rena liv. Framtida släkten är beroende av er! Jag bär vittne om att det är möjligt att vara värdig tack vare den återlösande och möjliggörande kraften i Jesu Kristi försoning. Det är min bön att det må sägas om var och en av oss: ”De skall vandra tillsammans med mig i vita kläder, ty de är värdiga.”14 I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Alma 13:3.

  2. Alma 22:15.

  3. Alma 22:18.

  4. Abraham 3:25.

  5. Se Alma 37:33; 3 Nephi 7:18.

  6. Se L&F 88:40.

  7. Se Helaman 4:24.

  8. Se Vägledning för de unga, s 30.

  9. Moroni 4:3.

  10. Matt 11:30.

  11. ”Tack, Gud, att profeter du sänder”, Psalmer, nr 10.

  12. L&F 84:38; se också v 35–37.

  13. L&F 121:45.

  14. Upp 3:4; se också v 5.

Skriv ut