2006
Tålamodets kraft
November 2006


Tålamodets kraft

Tålamod kan med rätta anses vara en inkörsport till ndra dygder, det stärker tillväxten och kraften i de närbesläktade dygderna förlåtelse, tolerans och tro.

Jag är så tacksam för det sentida skrifter lär om väsentliga kristna värderingar.

Mormons bok ger oss insikt om sambandet mellan tålamod och kristlig kärlek. Mormon påpekar att om människan ”icke har kärlek, så är hon intet. Därför måste hon med nödvändighet hava kärlek”. Därefter går han vidare och nämner de tretton beståndsdelarna i Kristi rena kärlek. Det är mycket intressant att fyra av de tretton beståndsdelarna i denna värdering som vi måste ha har med tålamod att göra. (Se Moroni 7:44–45.)

För det första, ”kärleken är tålig”. Det handlar om att utstå med tålamod. Kärleken ”förtörnas icke lätt” är en annan aspekt av denna egenskap, liksom kärleken ”fördrager allt”. Och slutligen, att kärleken ”uthärdar allt” innebär verkligen tålamod. (Moroni 7:45) Från dessa beskrivande beståndsdelar kan vi tydligt se att om vi inte har tålamod så har vi långt att gå innan vi har en kristuslik karaktär.

I Bibeln är Job det klassiska exemplet på tålamod. När han förlorade allt han hade, inklusive sina barn, kunde han, tack vare sin osvikliga tro, utropa: ”HERREN gav och HERREN tog. Lovat vare HERRENS namn!” Under alla sina prövningar och sitt lidande ”syndade inte Job, han kom inte med någon anklagelse mot Gud”. (Job 1:21–22)

Hur ofta hör vi inte betryckta själar oförståndigt fråga: ”Varför straffar Gud mig på det här sättet?” när de egentligen borde be om styrka att ”fördraga” och ”uthärda” allt.

Det största exemplet i skrifterna på tålamod kan hämtas från Kristi liv. Hans långmodighet och uthållighet är mycket tydlig under den oerhört smärtfyllda kvällen i Getsemane när han under försoningens vånda sade: ”Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.” (Matt 26:39) Han var verkligen tålig och fördrog och uthärdade allt.

När Kristus var fastspikad på korset på Golgata fortsatte han visa ett fullkomligt exempel genom att säga: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.” (Luk 23:34)

Dessa exempel på tålamod får större betydelse för oss när vi begrundar den krävande uppfordran i 3 Nephi: ”Vad slags män bören I då …vara! Sannerligen säger jag eder: Sådana som jag är.” (3 Nephi 27:27)

Flera skriftställen betonar hur viktig tålamodets dygd är. Låt mig nämna några:

”En människa skall vara snar att höra och sen att tala och sen till vrede.” (Jak 1:19)

”Dock finner Herren det tjänligt att luttra sitt folk, ja, han prövar deras tålamod och tro.” (Mosiah 23:21)

I Mosiah lär kung Benjamin oss att vi av naturen förblir fiender till Gud tills vi ger efter för den Helige Andens maningar i tålamod och genom andra dygder. (Se Mosiah 3:19.)

Joseph Smith sade: ”Tålamod är en himmelsk dygd.” (History of the Church, 6:427)

Är tålamod viktigt och värt att begrunda och sträva efter? Det är det verkligen om vi vill undvika den nedbrytande stämpeln ”intet” som ges dem som inte har kärlek. Det är det om vi i mindre utsträckning vill vara en naturlig fiende till Gud. Det är det om vi vill bli himmelska. Det är det om vi söker att bli lika Kristus.

Den otåliga, naturliga människan finns runt omkring oss. Vi ser henne när nyheterna rapporterar om föräldrar som i sin ilska misshandlar ett barn, ibland till döds. På våra vägar resulterar bilförares aggressiva beteende i våldsamma olyckor och ibland i dödsfall.

På en mindre dramatisk men mycket vanligare nivå kan vi nämna ett ilsket humör och hårda ord som yttras på grund av långsamma köer i affärer, ändlösa telefonförsäljare eller barn som inte vill lyssna på det vi säger. Låter något av detta bekant?

Som tur är finns det andra berättelser som sällan berättas men som visar på stort tålamod. Jag var nyligen med på en livslång väns begravning. Hans son skildrade en vacker berättelse om en förälders tålamod. När sonen var ung ägde hans far en motorcykelaffär. En dag fick de in en sändning glänsande nya motorcyklar, och de radade upp dem i affären. Pojken gjorde vad alla pojkar skulle vilja göra och satte sig på den som stod närmast. Han startade den till och med. Sedan tänkte han att han hade nått gränsen för vad som var tillåtet och hoppade ner. Till sin bestörtning fick han samtidigt den första motorcykeln att falla omkull. Och som dominobrickor föll de alla, en efter en. Hans far hörde oväsendet och tittade fram bakom skiljeväggen till området där han arbetade. Han log sakta och sade: ”Tja, pojken min, det är nog bäst vi lagar en och säljer den så att vi kan betala för de andra.”

Min väns svar personifierar för mig en förälders tålamod.

Tålamod kan med rätta anses vara en inkörsport till andra dygder, det stärker tillväxten och kraften i de närbesläktade dygderna förlåtelse, tolerans och tro. När Petrus frågade Kristus hur många gånger han borde förlåta sin broder svarade Kristus ”sjuttio gånger sju” istället för de sju gånger som Petrus tyckte räckte. (Se Matt 18:21–22.) Att förlåta någon sjuttio gånger sju gånger kräver verkligen stort tålamod.

Äldste Neal A Maxwell kopplade samman tålamod och tro när han lärde: ”Tålamod är mycket närbesläktat med tron på vår himmelske Fader. Faktum är att när vi är otillbörligt otåliga så antyder vi att vi vet bäst — bättre än Gud. Eller åtminstone så hävdar vi att vår tidsplan är bättre än hans.” (”Patience”, Ensign, okt 1980, s 28)

Vi kan inte tillväxa i tro förrän vi är villiga att vänta tålmodigt på att Guds syften och mönster ska visa sig i vårt liv, enligt hans tidsplan.

Eftersom otålighet är så naturligt, hur kan vi då utveckla tålamodets gudomliga dygd? Hur kan vi gå från att vara en naturlig fiende till Gud till att vara som vårt tålmodiga, fullkomliga föredöme, Jesus Kristus?

För det första så måste vi inse att det är nödvändigt för att vi till fullo ska kunna njuta av det återställda evangeliets välsignelser. En sådan insikt motiverar oss till att:

  1. Läsa skriftställen som handlar om tålamod och begrunda Kristi exempel på tålamod.

  2. Utvärdera oss själva för att avgöra var vi står efter tålamodets måttstock. Hur mycket mer tålamod behöver vi för att bli mer kristuslika? Denna självrannsakan är svår att göra. Vi kan be vår maka eller någon annan i familjen om hjälp.

  3. Lägga märke till exempel på tålamod och otålighet som finns omkring oss varje dag. Vi bör sträva efter att likna dem som vi tycker är tålmodiga.

  4. Sträva varje dag efter att bli mer tålmodiga och fortsätta be vår utvalda familjemedlem om hjälp med vårt tålamodsprojekt.

Det låter som om det krävs mycket arbete, men om man ska nå ett eftersträvansvärt mål så krävs det hårt arbete. Och att övervinna den naturliga människan och arbeta på att bli mer kristuslik i vårt tålamod är ett mycket lämpligt mål. Det är min bön att vi söker nå detta mål med flit och hängivenhet.

Jag vittnar om att Jesus är Kristus och att han leder denna kyrka, att han vägleder oss genom en levande profet och välsignar alla våra ansträngningar att bli mer kristuslika. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut