2006
Första generationen
November 2006


Första generationen

Som den första i er släkt som tagit emot evangeliet är ni den första generationen, en utvald generation genom vilken forna, nuvarande och framtida generationer kan välsignas.

För en tid sedan pratade vår familj om att hålla tal medan vi satt och åt. Vår trettonåriga dotter Clarissa förberedde ett tal inför ett sakramentsmöte i vår gren i Moskva och var lite nervös. Jag försäkrade henne om att allt skulle gå bra och avslöjade viss egen oro när jag sade att hon åtminstone inte behövde tala inför tusentals människor under generalkonferensen. Clarissa gav mig ett eget råd: ”Det kommer att gå bra pappa. Låtsas bara att det är en stor gren.” Bröder och systrar, ni är verkligen en mycket stor gren.

Jag har valt att denna morgon tala till första generationens medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Ni är de första i er släkt som har hört och tagit emot budskapet att Jesu Kristi evangelium har återställts till jorden i vår tid med levande profeter, siare och uppenbarare. Ni ödmjukade er, utövade tro och omvände er från alla era synder genom att ta på er Jesu Kristi namn genom nedsänkningsdop och ta emot den Helige Anden.1 Som den första i er släkt som tagit emot evangeliet är ni den första generationen, en utvald generation genom vilken forna, nuvarande och framtida generationer kan välsignas.2

Det är inte alltid lätt att vara en första generationens medlem i kyrkan. Ni går där ingen i er släkt har gått tidigare. Förhållandena omkring er kan vara svåra. Det kanske finns få vänner eller släktingar som förstår och stöder er. Ibland kan ni misströsta och undra om det är värt det. Min avsikt denna morgon är att försäkra er att det är värt det.

Första generationens medlemmar har en särskild och viktig plats i kyrkan och i sin släkt. Visste ni att mer än hälften av medlemmarna i kyrkan utgörs av första generationens medlemmar?3 Den första generationens medlemmar har nog inte utgjort en så stor del av medlemmarna i kyrkan sedan kyrkans första tid. Er tro och ert vittnesbörd är till stor styrka och välsignelse för andra. Genom er får vi större kunskap om evangeliets principer och vårt vittnesbörd stärks.

Ni stärker kyrkan när ni med hjälp av ert vittnesbörd, era talanger, er förmåga och er energi bygger upp riket i era församlingar och grenar. Ni är goda exempel när det gäller att sprida evangeliet, verka som missionärer, sända ut barn som missionärer och hälsa nya medlemmar välkomna. Ni visar er vänlighet mot andra omkring er och lyfter upp och välsignar dem genom ert inspirerade tjänande. Så mycket av det som görs i kyrkan idag skulle inte kunna göras utan era ansträngningar.

Ännu viktigare är att ni som första generationens medlemmar intar en viktig plats i er släkt. Ni är föredömen för er familj som sanna Jesu Kristi lärjungar. Vare sig de är medlemmar i kyrkan eller inte, när ni efterlever evangeliet i hemmet känner de som finns omkring er Frälsarens kärlek genom er. De vet att ni är engagerade i något gott även om de inte förstår det eller har tillräckligt med tro för att acceptera det. Var tålmodiga och vänliga, be varje dag att få veta hur ni kan tjäna dem, så hjälper och välsignar Herren er att ha ett gott inflytande på dem. Genom att alltid vara goda och trofasta upprättar ni mönster av trofasthet och rättfärdighet. Dessa mönster formar ert liv, men ännu viktigare är att de blir till en norm för er familj och era efterkommande.

Som första generationens medlemmar utgör ni också nyckeln till att göra Herrens välsignelser tillgängliga för släktingar som har dött utan att få höra evangeliet eller ta emot de frälsande förordningarna. Ni har den unika möjligheten och förmånen att påbörja detta arbete för dem. De väntar ivrigt på att ni ska ta reda på deras namn och hjälper er i ert sökande efter uppteckningar om dem. När ni väl har hittat dem så kan ni tack vare er värdighet besöka templet och utföra de viktiga förordningarna för dem. Dessa förordningar binder er samman med era förfäder och ger er stor andlig styrka.

Eftersom ni är första generationens medlemmar är varje val ni gör viktigt. Till synes små och obetydliga beslut påverkar både tidigare och framtida generationer och ert eget liv. Chris, en ung första generationens medlem, blev erbjuden alkohol på jobbet dagen efter sitt dop. Alla hans vänner var där och drack. Grupptrycket var ansenligt. Ingen annan visste att han dagen innan hade döpts och gett löften till Herren. Han fattade beslutet att inte dricka och behandlades illa. Med tanke på denna händelse skrev han senare: ”Det är nu fyrtio år sedan jag gav dessa [dop]löften och jag kan uppriktigt säga att jag har … följt visdomsordet … Jag tror att om jag hade tackat ja till den där drinken, så skulle jag kanske aldrig ha klarat av att hålla visdomsordet.”4

Men Chris höll sina doplöften. Senare träffade han och gifte sig med en trofast medlem. Tillsammans fostrade de åtta barn i evangeliet. Nu, sex generationer senare, har han hundratals trofasta efterkommande. Dussintals har verkat som missionärer och presenterat evangeliet för andra. Hans släktforskningsarbete gjorde evangeliets välsignelser tillgängliga för hundratals fler. Ett litet beslut av en första generationens medlem har påverkat tusentals.

Inser ni nu varför den första generationen är så viktig? Förstår ni vilken viktig plats ni har och vilket gott inflytande ni kan ha på andra? Underskatta aldrig vilka ni är eller kraften ni har att påverka andra. Satan förstår vilka ni är och gör allt i sin makt för att locka er att göra felaktiga val. Ibland gör vi misstag, trots att vi gör vårt bästa. Lyckligtvis har vår himmelske Fader förberett ett sätt för oss att övervinna dem när vi omvänder oss och förtröstar på hans Sons försoning. Bli inte missmodiga om ni gör ett misstag. Att omvända sig och fortsätta sträva framåt är kanske det viktigaste mönstret man kan följa som en första generationens medlem. Var tålmodiga och sträva framåt i lydnad.

I kyrkan läser och talar vi mycket om pionjärerna i kyrkans tidiga historia. De var första generationens medlemmar, precis som ni. Varje dag stod de inför utmaningar som gällde familj, arbete och tro. De levde goda, vanliga liv och var trofasta, de verkade i kyrkan och välsignade sin familj. När de föll tog de sig upp igen och fortsatte vidare. Nu ser vi som är deras efterkommande tillbaka med vördnad och tacksamhet för deras trofasthet.

Deras arv kan bli ert som första generationens medlemmar. Var trofasta, tjäna er nästa, välsigna er familj och gör rätta val. Ni är första generationens medlemmar, en utvald generation som ska välsigna tidigare, nuvarande och framtida generationer. Vi hedrar er. Tidigare och framtida generationer hedrar er. Men viktigast av allt är att Gud hedrar er som är trofasta i den första generationen. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Trosart 1:4; L&F 20:37.

  2. Se 1 Petr 2:9.

  3. Enligt kyrkans avdelning för medlemsuppteckningar och statistik utgjorde första generationens medlemmar 64 procent av kyrkans totala medlemsantal i juli 2006.

  4. History of Heinrich Friedrich Christian Pieper and Emma Frieda Alber and Their Family (1987), s 29.

Skriv ut