2006
Vi vittnar för världen
November 2006


Vi vittnar för världen

Herren välsignar rikligen sin kyrka, och vår plikt är att göra allt vi kan för att föra den framåt.

Mina bröder och systrar, när vi nu samlas till ännu en generalkonferens kan jag med glädje rapportera att kyrkan fortsätter att växa i styrka och inflytande. År 1982, för nästan 24 år sedan, skrev jag följande i min dagbok: ”Under oktoberkonferensen kommer det att finns mer än 300 mottagare i vårt satellitsystem. Det innebär att vi har 300 stavscentrer över hela nationen där vårt folk kan samlas och delta i konferensen.”

Jag har nu fått veta att kyrkan idag äger 6 066 satellitmottagare i 83 länder. Så tacksam jag är att det i takt med att vi växer i antal också finns ökade möjligheter att nå ut till och kommunicera med sista dagars heliga över hela världen.

Vi skulle kunna önska oss fler dop i Förenta staterna och Canada, men samma sak kan sägas om resten av världen. Ändå är skörden stor, med medlemmar i omkring 160 nationer. Där det för inte så länge sedan fanns ytterst få sista dagars heliga finns det i dag starka församlingar och stavar, med trofasta och dugliga män och kvinnor i ledande ställning.

Även om vi har begränsade möjligheter att resa dit vi vill, kompenseras detta av att första presidentskapet och medlemmarna i de tolvs råd och i de sjuttios kvorum kan tala via satellit till ett stort antal stavar över hela världen.

Omständigheterna förändras, men vårt budskap förändras inte. Vi bär vittne för världen om att himlarna har öppnats, att Gud vår evige Fader och hans Son, den uppståndne Herren, har visat sig och talat till oss. Vi vittnar högtidligen om att prästadömet har återställts med nycklarna och myndigheten till eviga välsignelser.

Vi invigde nyligen ett nytt tempel i Sacramento i Kalifornien, det sjunde i denna stat och det 123:e i världen. Vi tog också första spadtaget till ännu ett tempel i Salt Lake-området.

Vi gläder oss åt att kunna berätta att renoveringen av tabernaklet i Salt Lake City fortskrider som planerat och att denna unika och underbara byggnad nästa vår åter kommer att kunna användas för Tabernakelkörens veckoutsändningar.

Kyrkan företar ett mycket stort utvecklingsprojekt i avsikt att skydda omgivningarna kring Temple Square. Kostnaderna blir bli stora, men pengarna tas inte ur tiondemedel.

Vårt folks trofasthet fortsätter att visa sig i betalandet av tionde och offergåvor.

Sammanfattningsvis kan jag bara rapportera att Herren rikligen välsignar sin kyrka, och att vår plikt är att göra allt vi kan för att föra den framåt.

Nu, bröder och systrar, ska vi sedan kören sjungit lyssna till tal från våra bröder och systrar. När vi fortsätter denna härliga konferens, må Herrens Ande leda allt som görs och sägs, och må våra hjärtan och sinnen vara fyllda så att de flödar över är min bön i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut