2006
Försoningen kan säkra din frid och lycka
November 2006


Försoningen kan säkra din frid och lycka

Sann och varaktig lycka, tillsammans med styrka, mod och förmåga att övervinna de största svårigheter, kommer när du bygger ditt liv kring Jesus Kristus.

Vår Fader i himlen vill att vi alla ska njuta frid och lycka under jordelivet. Vår Mästare Jesus Kristus och hans profeter har lärt oss hur vi kan känna denna frid och lycka, trots att vi lever i en alltmer prövande värld, en värld med allt fler konflikter och en stark koncentration av lockande frestelser.

Jag ska visa på fel sätt att finna frid och lycka, och sedan på rätt sätt, genom en liknelse med klippklättring. Det finns människor som väljer att klättra uppför en svår klippa med metoden ”soloklättring”. De klättrar ensamma, utan utrustning, medföljare eller säkerhetsanordningar. De litar till sin egen förmåga och skicklighet. De gör det för spänningen de får av att leva på gränsen med hög risk. De gör det trots sannolikheten att de med tiden kommer att falla och allvarligt skada sig eller dö. De är som många som möter livets svårigheter och frestelser utan att säkra sig vid Guds bud och den Helige Andens vägledning. I dagens svåra värld kommer de nästan tveklöst att bryta mot viktiga lagar, med smärtsamma och destruktiva följder. Gå inte ”solo” genom livet. Du kommer med all sannolikhet att överträda Guds lagar.

Det finns ett mycket säkrare sätt att klättra på. När ett par klättrare ger sig på en svår klippa fäster förstemannen säkringar med en meters mellanrum medan han klättrar uppåt. Karbiner håller fast hans lina vid säkringarna. Säkerheten styrks av replagets andreman, som står på en säker plats. Förstemannen skyddas av att andremannen säkrar, att han noga reglerar repåtgången med hjälp av en repbroms. På så sätt skyddas förstemannen medan han klättrar uppåt. Om förstemannen gör ett misstag begränsar säkringen fallet på ett säkert sätt. Andremannen säkrar inte bara förstemannen, utan uppmuntrar denne med kommentarer och signaler när de samtalar med varandra. Deras mål är att på ett säkert och stimulerande sätt övervinna en stor utmaning. De använder sig av metoder och utrustning som är beprövade och säkra. Den nödvändiga utrustningen består av en säker klättersele, en pålitlig lina, flera sorters säkringar som kan fästas i berget, kritpåsar för att förbättra greppet och rätt sorts kängor eller friktionsskor som förstemannen kan använda för att få grepp på den branta väggen.

Replaget har studerat regler och metoder för klippklättring. De har undervisats av erfarna klättrare och har tränat så att de kan röra sig fritt och vet hur man använder utrustningen. De har planerat leden och bestämt sig för hur de ska arbeta tillsammans. När förstemannen har klättrat tillräckligt långt och funnit en lämplig och mycket säker plats, säkrar han eller hon och samlar in repet medan andremannen följer ”replängden” upp till standplatsen. När han når förstemannen upprepas proceduren. En säkrar medan den andre klättrar uppåt och fäster säkringar med en meters mellanrum som skydd vid eventuellt fall. Även om klippklättring kan se riskabel och farlig ut så gör dessa försiktighetsmått att det blir en stimulerande upplevelse, säkert utförd genom att man följer rätta principer.

Under jordelivet består säkringarna av Guds lagar som skyddar under alla utmaningar du kommer att ställas inför. Linan och karbinerna som håller fast linan vid säkringarna representerar lydnad mot dessa bud. När du lär dig dessa bud, fortsätter att tillämpa dem och planerar för att undvika faror så har du säkra medel som skyddar dig mot Satans frestelser. Du utvecklar karaktärsstyrka som stärker dig mot överträdelser. Om du trampar fel kan du undvika varaktiga problem tack vare den säkring eller den hjälp som du har i omvändelsen.

Låt Frälsaren vara din ”försteman”. Han har sagt: ”Jag är … Himmelens Klippa … Den som kommer in genom porten och stiger upp genom mig skall aldrig falla.”1 Frälsaren leder dig säkert över livets svåraste hinder. Hans lagar är absoluta säkringar som skyddar oss, fördriver fruktan och tillförsäkrar oss framgång i en annars farlig värld. Ett sådant liv leder förvisso till frid och lycka.

Sann och varaktig lycka, tillsammans med styrka, mod och förmåga att övervinna de största svårigheter, kommer när du bygger ditt liv kring Jesus Kristus. Lydnad mot hans lärdomar gör att du kan klättra säkert uppåt under livets resa. Det är svårt. Det finns ingen garanti för att du ser en omedelbar förbättring, men däremot en förvissning om att du enligt Herrens tidsplan finner lösningar och får varaktig frid och lycka.

Utmaningarna du möter, de tillfällen att växa som du ställs inför, är avsedda att vara tillfälliga akter på livets scen, där varaktig frid och lycka råder. Bekymmer, sorger och besvikelser är en del av livet. Men det är inte meningen att livet bara ska bestå av dem. Jag förringar inte hur svåra en del av dessa händelser kan vara. När det man ska lära sig är mycket viktigt kan prövningar finnas under en lång tid, men de ska inte tillåtas vara medelpunkten i allt vi gör. Ditt liv kan och bör vara underbart givande. Det är din kunskap om och tillämpning av Guds lagar som ger ditt liv ett strålande syfte medan du utvecklas och besegrar livets svårigheter. Det perspektivet håller utmaningarna på plats — som trappsteg mot vidare tillväxt och utveckling.

Herren verkar för din personliga tillväxt och utveckling. Du gör snabbare framsteg när du villigt låter honom leda dig genom varje tillväxtmöjlighet som du ställs inför, oavsett om du gillar den eller inte. Lita på Herren. Be om att Anden ska hjälpa dig förstå hans vilja. Var villig att acceptera den. Då berättigas du till den största lyckan och den största behållningen av denna jordiska upplevelse.

Frid och lycka är den ljuvliga frukten av ett rättfärdigt liv. Men den kan endast fås genom Jesu Kristi försoning. Jag ska förklara.

Vi gör alla misstag i vårt liv. Vi bryter då mot eviga lagar. Rättvisan är den del av vår himmelske Faders lycksalighetsplan som upprätthåller ordningen. Den är som tyngdkraften för en klättrare, den finns alltid där. Den är vår vän om vi lyder de eviga lagarna. Den är till vår nackdel om vi bortser från dem. Rättvisan ser till att du får välsignelserna du förtjänar genom att lyda Guds lagar. Rättvisan kräver också att varje bruten lag gottgörs. Du välsignas när du lyder Guds lagar, men du kan inte förtjäna några extra poäng som kan rädda dig från att gottgöra de lagar du bryter mot. Om de inte åtgärdas kan brutna lagar göra ditt liv bedrövligt och hindra dig från att komma tillbaka till Gud. Endast Jesu Kristi liv, lärdomar och framför allt försoning kan rädda dig från denna annars olösliga situation.

Rättvisans krav för brutna lagar kan tillfredsställas genom nåden som du förtjänar genom att ständigt omvända dig och lyda Guds lagar. Sådan omvändelse och lydnad är ytterst nödvändig för att försoningen till fullo ska kunna utföra sitt mirakel i ditt liv. Återlösaren kan göra upp din räkning med rättvisan och skänka dig förlåtelse genom omvändelsens barmhärtiga stig. Genom detta kan du leva i en värld där rättvisan intygar att du får behålla det du förtjänar genom lydnad. Genom hans nåd kan du åtgärda följderna av brutna lagar.

Försoningen var en osjälvisk handling med oändliga, eviga följder, mödosamt förtjänad av Guds Son allena.2 Genom den krossade Frälsaren dödens bojor. Den möjliggör att vi till sist kan dömas av Återlösaren. Den kan förhindra en evighet under Satans makt. Den öppnar portarna till upphöjelse för alla som berättigas till förlåtelse genom omvändelse och lydnad.

När vi begrundar försoningens majestät skapar det innerliga känslor av vördnad, oändlig tacksamhet och djup ödmjukhet. Dessa känslor kan ge dig en kraftig motivation att hålla hans bud och ständigt omvända dig från dina felsteg så att du kan känna större frid och lycka.

Jag tror att hur mycket du än försöker, så kan du inte med ditt mänskliga förstånd förstå den eviga betydelsen av försoningen eller till fullo förstå hur den kunde genomföras. Vi kan endast inse på vårt i hög grad begränsade sätt hur mycket Frälsaren utstod i smärta, ångest och kval, och hur svårt det var för vår Fader i himlen att se sin Son uppleva försoningens ojämförliga utmaning. Trots detta bör du samvetsgrant studera försoningen för att förstå den så gott du kan. Du kan lära dig vad som krävs för att leva efter hans bud, för att njuta av frid och lycka under jordelivet. Du kan tillsammans med lydiga familjemedlemmar förtjäna rätten att leva med honom och din Fader i himlen för evigt.

Lehi undervisade sin son Jakob: ”Intet kött kan bo i Guds närhet utom genom den heliga Messias’ förtjänster, barmhärtighet och nåd.3

Jesus Kristus hade förtjänster som ingen annan person kunde ha. Han var Gud, Jehova, innan han föddes i Betlehem. Hans älskade Fader gav honom inte bara hans andekropp, utan Jesus var hans enfödde Son i köttet. Vår Mästare levde ett fullkomligt och syndfritt liv och var därför fri från rättvisans krav. Han är fullkomlig på alla sätt, i kärlek, medlidande, tålamod, lydnad, förlåtelse och ödmjukhet. Hans barmhärtighet betalar vår skuld till rättvisan när vi omvänder oss och lyder honom. Eftersom vi, trots ”allt vad vi förmå göra” för att följa hans lärdomar, kommer till korta, ”är det dock av nåd vi äro frälsta”.4

Jag vittnar om att Frälsaren, genom ofattbar smärta och lidande till ett obeskrivligt pris, förtjänade rätten att vara vår Förlossare, vår Medlare, vår slutlige Domare. Jag vet att han lever och att han älskar dig. Låt honom alltid vara din ”försteman”. Hans lagars säkringar gör att du med säkerhet och framgång kan bestiga de utmaningar du ställs inför. Du faller då inte i allvarliga överträdelser. Du får då ett liv i frid och lycka med upphöjelsens krona i det celestiala riket. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Moses 7:53.

  2. Se L&F 133:50; 52–53.

  3. 2 Nephi 2:8; kursivering tillagd.

  4. 2 Nephi 25:23; kursivering tillagd.

Skriv ut